القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواج بالإتفاق الفصل الخامس عشر 15 بقلم مي سيد

 رواية زواج بالإتفاق الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم مي سيد

رواية زواج بالإتفاق الجزء الخامس عشر 15 بقلم مي سيد

رواية زواج بالإتفاق البارت الخامس عشر 15 بقلم مي سيد

رواية زواج بالإتفاق الفصل الخامس عشر 15 بقلم مي سيد

رواية زواج بالإتفاق الفصل الخامس عشر 15 بقلم مي سيد


_ مين ي مي؟ 
خرجت لقيت امي واقفه بتزعق لمي واول م شافتنى سكتت 
* يونس حبيبي انت جيت امتى؟ 
رديت وانا بحاوط مي من كتفها وبضمها لقلبى ك رساله مبطنه لأمي انها متحاولش تعمل ال بتفكر فيه 
_ لسه من شويه ي أمي 
* طيب ي حبيبي انا كنت طالعه اسأل مي عليك 
_ ماشي ي امي 
وقبل م تمشي ناديت عليها تاني 
_ ماما 
* نعم ي حبيبي 
_ بلاش بعد اذنك ال حصل النهارده يتكرر تاني 
ردت بعد فهم مصطنع * اي ال حصل ي حبيبى؟ 
 رديت بحزم _ ال حصل بينك وبين مي ي امي  ،  مش حابب يجي يوم وأبعد من هنا عشان حضرتك مش متقبله مراتي  ،  وانا قولت لحضرتك قبل كده اني بحبها ومش هطلقها 
* تمام ي يونس 
ومشت  ،  بصيت لمي ال فضلت طول فتره وجود امي ساكته ومش بتتكلم 
وال حسيت بارتجافتها ف حضنى بعد اخر جمله لأمي 
حاولت اخرجها من سكوتها ده بانى اشاكسها واخرجها من الزعل ال هي فيه ده  وال باين انها فهمتنى،  او كانت محتاجه ده فعلا 
_ مي 
= نعم
_ مش هنتعشي ولا اي   ،  انا جعان جدا 
= امممم وانا كمان جعانه 
_ طيب ايه؟ 
= ايه؟ 
_ ايه انتى؟  ،  مش هناكل 
= ااااه انت عايزني اطبخ؟ 
_ ده بعد اذنك طبعاً 
ردت بتكبر زائف = لا والله مش موافقه حالياً  ،  مشغوله 
 رديت بسخريه مزيفه _ انا عارف انك هتتاخري ع اجتماع منظمه اليونسيف ال انتى مساهمه فيه بس معلش  ،  جعان والله 
=  امممم  ،  عشان متسألش عليك قدام ربناا بس 
_ يااااه ع حنيتك 
= طبعاً ي ابني   ،   انا مشكلتي حنيتى 
_ باين ي ستي الحنيه والله باين 
 ردت بتكبر مضحك مش لايق عليها  ، مش لايق عليها غير البساطه واللطف
= مش عارفه من غيرى كنت هتعملوا اي والله 
_ كنا هناكل من برا   ،  عادى جدا 
= احم   ،  اى الاحراج ده  ،  طيب هتاكل اي؟ 
_ ال هتعمليه هاكله والله  ،  المهم بس مروحش المستشفى 
= استناني بقا  ،  بص  ،  هتنبهر 
 بهمس _ ربنا يستر 
ساعه تقريباً او أكتر وكانت خلصت الاكل 
_ ي أستاذ يونس   ،  ي يونس بيه 
دخلت لقيتها عامله باستا وبانيه
= اي  ،  اي   ،  بتزعقي ليه 
_ حط الأكل ع السفره ي أخويا 
بهمس = يلاهوى بعد ده كله اخوكي 
_ بتقول حاجه ي يونس 
= بقول هاتي  ،  هاتي الأكل احطه هاتى 
_ خد ي اخوياا  ،  بس خلص عشان هموت من الجوع
سبت الأكل والتفتلها 
_مي هو انتى ملبوسه؟ 
= ان شالله ال يكرهنى ي اخويا  ،  بتفاول عليا لي؟ 
_ لا لا ملبوسه والله 
= بقولك متفاولش عليا ي جدع انت الله  ،  ويعدين لي بتقول كده؟ 
_ اصل من إمبارح بس مكنتش بسمعلك صوت ف الشقه كلها  ،  وكنتي خجوله وحاجه كيوت كده   ،  معرفش ليه قلبتي مره واحده ع  الزعامه عادل شكل كده 
= أصلك مبقتش غريب بقا ي واد ي يونس  ،  ده انت بقيت صدشيقى  ،  ف قولت انطلق عادشى بقا 
_ واد ي يونس؟!  وصدشيقي؟!  وعادشي بقا؟! 
ولسه هتنطلقي؟   ،  انتي مين ي وليه؟ 
 ردت بخجل مصطنع وهى بتسبل عنيها بطريقه مضحكه
= انا مراتك ي سي يونس  ،  الله  
_ سي ي يونس  ؟   ي حلاوتك ي حلاوتك 
= هيهيهيهيهيهي 
_ رقاصه  ،  عليا الطلاق متجوز رقاصه 
= حرام تحلف بغير الله ي استاذ يونس  ،،  وحد الله بقا
_ عنيا ي قلب الاستاذ    ،،  لا إله إلا الله   ،  ربنا م يحرمني منك يارب 
= ان شالله يكرم اصلك ي أخويا 
_ شحاته كمان ياربى  ،  كده كتير عليا والله 
= طب مش هنطفح ولا اي ي اخويا انا جعانه 
_ يلا ي ست المفجوعه اتفضلي 
= اتفضل حط الأكل معايا ي اخوياا 
_ حطينا ي اختي حطينا 
طبعاً كالعاده والمهروس اني الاقي طعم الاكل وحش  ،  بس هي عشان طبعاً مختلفه كالعاده الاكل كان فعلا تحفه  ،  الواحد مكلش قبل كده بالحلاوه دى  ،  والله م كل 
اتكلمت وانا ببوس ايديها بعد م دوقت الأكل 
_ تسلم إيدك 
ردت بخجل حقيقى بعد م خدودها بقت طماطم،،  لدرجة اني شكيت انها بشخصيتين بعد م شوفت جعفر ال كان جواها من شويه 
= احم  ،  ربناا يسلم قلبك يارب 
رديت بابتسامة هاديه 
_ يارب 
سبت ايديها عشان اكمل أكل ولاحظت انها طول م احنا بناكل م حطتش عينها ف عيني ومازلت مكسوفه  ،  خلصنا اكل وقامت عشان تشيل الأكل وهي مازلت مرتبكه 
وانا قمت عشان اشيل الأكل معاهاا 
_ احم  ،  انت بتعمل اي  ،  خليك انا هشيلهم 
= عادى ي مي  ،  هشيلهم معاكى   ،  انا بحب اساعد صحابي 
ردت بابتسامة هاديه 
_ تمام 
وقفت تخلص غسيل الاطباق وانا فضلت واقف اتابعها  ،  انا عندي استعداد اقف كده ع طول بدون م امل منها او من اي حركه بتعملها 
فوقت من سرحاني فيها ع صوتها وهي مازالت مرتبكه زى م هي   ،  
لا مكانتش بوسه بريئه دي  والله 
_ احم  ،  انت هتفضل واقف كده؟ 
= أعمل اي يعني  ؟ 
_ اي حاجه بس متقفش كده 
رديت وانا بقرب عليا = لي؟ 
ردت وهي بترجع ورا مع كل خطوه بتقدمها
_ كده؟ 
= كده لي؟ 
ومع اخر كلمه كانت هى خبطت ف التلاجه وانا كنت قدامها بالظبط  ،  يكاد يفصل بينا خطوه طفل صغير 
_ مم.. مبحبش حد يفضل يبصلي 
= مهو انا مش اي حد برضه 
_ م.. مهو... اصل. 
قاطعتها لما اخدت بالي ان فاضلها سنه وتعيط  ،  بعدت عنها خالص عشان تهدي 
= خلاص خلاص  ،  اهدي 
بصي انا هعمل نيسكافيه ع م انتى تخلصي ونشربه سوا ف البكونه
ردت وهي بتاخد نفسها بعنف 
_ مش بحب النيسكافيه 
رديت بحب = اومال بتحبى اي؟ 
_ الشاي 
= عنيا  ،  هعمل الشاي ونشربه ف البلكونه 
_ تمام 
شويه ولقتها جايه عليا بعد م وضبطت قعده لينا ف البلكونه  ،  جت وهي حاطه طرحه ع شعرها  ،  هو طبيعي اني لحد دلوقتي مشوفش شعرها  ،  اصل لسه مشوفتوش والله 
جت وقعدنا وكنت مشغل ام كلثوم 
_  هو انت  بتحب ام كلثوم؟ 
= جدااااا
_ ميبانش عليك 
= ازاى يعنى؟ 
_ يعني ميبانش عليك انك من النوع ال بيحب ام كلثوم والاغاني دى  ،  متبانش يعني ان ليك ف الحجات ال زى ام كلثوم  ،  وفيروز والناس الجميله دى 
_ اها  
= بس حرام 
_ نعم  ؟ 
ردت بتوضيح = الميوزك حرام
ربنا سبحانه وتعالى بيقول 
{وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ * وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ * إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ * خَالِدِينَ فِيهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم} 
لهو الحديث هو كل ال بيلهي عن ذكر الله من ضمنهم الميوزك  ،  فبالتالى ال بيسمع ميوزك مبيعرفش يسمع قران
مبيعرفش يستمتع بالقرآن  ،  مبيعرفش يحس كلام ربنا ولا يفهمه  ،  مش هيحاول يسمعه اصلا  ،
 دكتور محمد الغليظ قال مفيش قلب بيجتمع فيه القرآن والميوزك مع بعض  ،  لازم احدهم يزاحم الاخر وف الاخر تلاقى واحد ال انتصر وسكن القلب ده  ،  فهمتنى؟ 
رديت بفهم بعد م طفيت الاغانى
 _ فهمتك 
= طيب اي؟ 
رديت بعدم فهم _ اي؟ 
= اي ي يونس مش هتمسحهم؟ 
_ كنت هعمل كده لوحدي والله 
خرجت الفون من جيبى ومسحت كل الميوزك ال فيهم
ببص لقيتها قامت 
_ انتي راحه فين 
= دقيقه وجايه 
دقيقه فعلا ولقيتها جايه وف ايدها الفون بتاعها  
لحظه وشغلت ام كلثوم
_ اي الفرق بقا مش فاهم؟ 
 ردت بتوضيح عشان افهمها
= دى مفيهاش ميوزك فمش حرام  ،  المشكله ف الاغاني حاجتين  ،  لو ف اي اغنيه اجتمعت حاجه منهم ف حرام تسمعها 
_ اي هما بقا 
= الميوزك وكلام الاغنيه  ،  يعني لو الاغنيه مفيهاش ميوزك بس فيها غزل صريح فدى حرام نسمعها  ،  لو الاغنيه مفيهاش غزل صريح بس فيها ميوزك حرام نسمعها   ،  انما لو مفيهاش ميوزك وكلامها عادي ف دي حلال نسمعها عادي وكله اتفق ع كده  ،  بس طبعاً الاغاني ال بتحث ع الفاحشه حرام  ،  زى المهرجانات طبعاً  ،  بتاع اشرب حشيش  ،  وبنت الجيران والارف ده كله 
رديت عليها وانا ببتسم وبحمد ربناا انها ف حياتى 
_ تمام 
= كمان الرسول عليه الصلاة والسلام بيقول
* ليكونن من امتى قوما يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف * 
الحر ال هو  احم الزنا
الحرير طبعاً معروف
الخمر ال هي الخمور 
والمعازف ال هي الاغاني 
رديت بحب اعتقد انه بان ف عينى 
_ ربنا يباركلى فيكي ي مي 
= احم   ،  طب اسمع ام كلثوم بقا 
_ عنيا 
رديت وانا بقرب اقعد جمبها او بمعنى اصح الزق فيها وسكتنا 
فضلنا نشرب الشاي ونبص ع السما وجمبنا ام كلثوم 
* الليل وسماه  ، ونجومه وقمره ،  وانت وانا  ،  ي حبيبى انا *
فضلنا سرحانين كل واحد ف ملكوت غير التاني  
حاولت استغل الجو المنعش اكتر منه رومانسي 
 الشتا مع نسمه هوا جميله  ،  شاي بالنعناع بيدفي ايدى،  صوت ام كلثوم  ، و  ، و مي  ، وف مي وده الأهم 
حبيت افتح اي مواضيع نتكلم فيها سوا 
قبل م يحصل ال ساعدنى أكتر ف ال انا عايزه ده 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر اضغط على : (رواية زواج بالإتفاق الفصل السادس عشر)
reaction:

تعليقات