القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار همام

 رواية مزاج الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم منار همام

رواية مزاج الجزء الثالث عشر 13 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت الثالث عشر 13 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الثالث عشر 13 بقلم منار همام


: يا باشا انا ولله معرف حاجه

جاسر: مسمعش صوتك ودلوقتي هنعرف اذا كنت تعرف حاجه او لا

كان جاسر وشخص تاني قعدين بالسياره مستنين شخص تاني يخرج

الرجل بص لجاسر بتوتر
لمح مسدس قدمه في العربيه

امسك المسدس وبدون تردد حطه في بوقه وضرب طلقه

جاسر بصدمه: استنى يا مجنون اي.......

جاسر ضرب الدركسون بغضب

: غبي غبي

نزل من العربيه لمه شاف الرجل جاي عليه

: خير يا باشا مالك.. اي دا انت موته

جاسر طلع سيجاره: متنيلتش هو الي موت نفسه دا تالت حد امسكه ويموت فيها لدرجه بيخافو من الرجل الي مشغلهم

: علي العموم يا باشا احنا عرفنا شوية معلومات

الرجل دا فتح محل عربيات بس بيستقبل نوع وحد من العربيات ونفس نوع العربيه الي ضربت عليكم نار

جاسر: بيجيب منين

: فرنسان يا باشا

جاسر: تمام هات كل المعلومات الي جمعتها عنه وانا هتصرف وتصرف في الجثه دي

********

ادم وقف في الحمام بيحلق دقنه ونور كانت تجلس امامه علي الرخامه وتلف قدميها حول ادم

نور حطت ايدها علي رغوه الحلاقه

ادم: نور نزلي ايدك هتتجرحي

نور بعناد : لا

ادم حط ماكينه الحلاقه بعيد وبص لنور

ادم: انا مش قولت نزلي ايدك هتتجرحي مبقتيش تسمعى الكلام وبقيتى عنيده

نور حطت ايدها علي رقبه ادم والتانيه بتحركها علي الرغوة الموجودة علي دقنه. وتكلمت بدلع

: وانا قلت لاء

اقتربت من ادم جامد وقبلته

لسه هتبعد بس ادم قرابها منه اكتر وكمل القبله

ادم شالها وسندها علي الحيطه وهي بتحاول تبعده

نور: ا... ادم.. تلفونك

ادم بعد عنها شويه وطلع التلفون من جيبه ورماه بعيدا ورجع كمل تاني

نور بتحاول تزقه: ااادم ابعد

ادم بعد عنها وسند راسه علي راسها وتكلم بصوت مخفوت

: متقربيش يا بنوتي وبعدين ترجعي تقولي ابعد

نور وهي مغمضه عنيها: ح...اضر

ادم: هرد علي التلفون وانتي اغسلي وشك وهاجي علشان نكمل حلاقه

ادم في التلفون: ايوه يا يوسف خير

يوسف: بابا عايزنا تعالى دلوقتى

ادم بضيق: ضروري يعني

يوسف: ادم يا حبيبي هتها وتعاله بلاش صداع

ادم: عليا الطلاق مافيه حد هيوديني في دهيه غيرك انت اقفل يعم اقفل

يوسف: انا غلطان عيال عايزه الحرق

*********

شاهين بصوت عالي: اي يا عيال شاهين العزازي يضرب عليان نار وانتو قعدين زي الستات

جاسر: مين قال ان احنا قعدين يا بابا

يوسف: قدرنا ناخد رقم العربيه ودورنا لحد معرفنا ان العربيات دي بتيحي من برا مصر

ادم: قدرنا نمسك 3رجاله من الي كانو بيضربو عليان بس في اخر لحظه كانو بيموتو نفهسم

شاهين: يعني الي بيعمل كد مش مصري

ادم: تقريباً كدا فرنسي دا لو مكنش قاصد يتوهنا

شاهين بتوتر: واي الي هيخلي حد فرنسي عايز يموتنا

يوسف: دا الي هنعرفو مع الوقت

شاهين: طاب خلاص انزلو انتو وانت يا ادم متمشيش علشان الكلام لسه مخلصش

ادم: حاضر يا بابا

الشباب طلعو

يوسف اتكلم بتردد: مش ممكن تكون امكم

جاسر ابتسم: يوسف كلنا عرفين انا ماما عايز تأزيك انت بس مش هتضرب علي كله

ادم: وماما مش هتتعامل مع ناس من برا دي اخره خالي عماد

جاسر: وبعدين ياعم متخفش انا مخلي كل حاجه تحت السيطره

يوسف: مش قصدي والله يا شباب بس

جاسر: بقولكم اي ماتيجى نلعب كوره.

يوسف وادم: يلا

جاسر: دقيقه نسال بابا
جاسر فتح الباب لقي باباه قعد علي السرير بيفكر

جاسر: تيجي تلعب معانا كوره يا حاج

شاهين ابتسم: لا بس قول لعمك محمد هو بيحب يلعب بس اكيد هنزل اتفرج

جاسر: أشطأ

**************
ادم: يوسف يوسف ارمي هنا

يوسف: يعم انت مش شايف عمك وقف ازي

محمد: العب ياد وانت ساكت

يوسف رما الكوره جات في نور وقعت رورجع لأدم

ادم مسك االكوره ورجع رماها علي يوسف بضيق

: اي يا عم التخلف دا مش تاخد بالك

وراح عند نور

ادم: انتي كويسه يا روحي بتوجعك

ميسره واسراء كانو وقفين

: احم احم

ادم لف ليهم: اي في اي

ميسره: الترجمه لو سمحت

يوسف قعد علي الكرسي وهو بينهج اثر الحركه

: زميلتك في الشغل ولو انها مش داخله دماغ حد بس مش مشكله لكن روحي اين العقل في ذالك يا حج

جاسر ابتسم قعد جنب ادم

: مش محتاجه يعني باينه اوي انها مراتك

ادم: هو باين اوي كدا عليا.

جاسر: مش بتيجي من الشقه بتاعتك ويوم ما تيجي بالك مشغول ومش مركز في شغلك يوم كتب كتابي مش شايل عينك عنها

ميسره: الله الباربي دي مرات ادم

اسراء*كنت شاكه والله

محمد: اي يا جماعه اهدو كدا في اي

يوسف بضيق: بص يا ادم يا حبيبي كل حاجه بقيت علي المكشوف قول لي ابوك وريح دماغ

جاسر: كنا هناكلك يعني لو قلت هتجوز

ادم: اووووف كل حاجه جات بسرعه

يوسف: تمام انا هقول لي بابا النهارده وانت حر بقا عايز تقعد في البيت الشقه بتاعتك براحتك

الخدمه: الغداء جاهز يا بيه

***********
ماك: تبآ كادو يكشفو امرا

اسر: اخي انا لا اعرف ماذ تنتظر هيا اخلص منهم لقد سأمت

ماك: وانا ايضاً لاكن يجب انا افعل مثل ما فعل يوسف وجاسر بي وبعده سا اقتلهم جميعاً

اسر بنفاذ صبر: متا اخي متا

ماك: عندما تقع تلك الغبيه زوجة يوسف في عشق ذالك الرجل

اسر: اخي ليسه بضروره ان يعيشو نفس شعورك فقد تسطيع ان. تقتل زوجاتهم وهذه اسوا

ماك: هذا اقتراح جيد جدا سا افكر به

اسر: اخي ماك لماذ لا تحكي لي ما سبب كرهك لعائلة شاهين العزايزي

ابتسم ماك: هل سا تصدق ان قلت لك هؤلاء الحمقاء اخوتي

اسر بصدمه: ماذاااا

ماك: نعم وشاهين العزايزي ابي

********

الكل قعد علي الاكل

شاهين بياكل في طبقه

: اي يا يوسف مش ناوي تسمعني خبر حلو

يوسف كان بيشرب اتشرق

: احم مش فاهم قصدك يا بابا

شاهين ما شلش نظره من علي الطبق بتاعه

: تجبلي حفيد يا يوسف

يوسف: لما ربنا يسهل يا بابا

شاهين: لما تبقا انت قاعد معملتش حاجه هيسهل ازي..

يوسف: يا بابا انا...

شاهين: مش عايز اسمع كلام وانت يا محمد خلي بنتك تهدا كدا علي الواد وتتيه

محمد: في اي يا شاهين ما براحتهم

شاهين: لحد امتا يا محمد يوسف داخل في 35هيخلف امتا في لاربعين مثلآ

اسراء قامت من علي الاكل

: بعد اذنكم

يوسف قام ورها: بابا مكنش ينفع الي انت عملتو كنت كلمتني واحنا لوحدنا وانا كنت هلاقي حل

شاهين: دا الي عندي

يوسف مشى وشاهين بص علي جاسر

: وانت تلم مراتك اخر لاسبوع دا

جاسر بمرح: انا مستعد دلوقتي يا حج وكمان فوري هجبلك الحفيد الي نفسك فيها

ميسره قامت بخجل: انا.. انا همشي اتاخرت

شاهين: بلاش تحمري كدا وقعدي مكانك وانت يا حيوان بطل

كمل لي ادم: والبيه التاني تشوفلك عروسه في اقرب وقت ولا اجبلك وحده علي ذوقي انا.

محمد: احم بخصوص الموضوع دا ادم احم متجوز

شاهين ساب الاكل وبص لي محمد

: دا الي هو ازي

محمد: متجوز نور

شاهين: نور مين دي

محمد شاور علي نور الي كانت قاعده علي اخر السفره

ادم: والله يا بابا الموضوع جه بسر...

شاهين رفع ايده لي ادم بمعني اسكت

شاهين كمل وهو بيبص لنور

: تعالي معايا المكتب عايزك

ادم: يا بابا بس ه...

شاهين: موجهتش كلام ليك يلا

شاهين مشي ادم بص لي محمد

: انا مستحيل اخليه تروح لوحدها هروح معاها

محمد مسك ايد ادم

: اهدا بس كدا هو مش هيعمل ليها حاجه هيتكلم معاها بس

كمل وهو بيبص علي ميسره

: ميسره خدي نور وريها اوضه المكتب

ميسره: حاضر

ادم مسح علي وشه بضيق وقرب من نور

: متخفيش يا روحي هو بس هيتكلم معاكي شويه رد علي قد السؤال ماشي

نور هزت راسها له

عند اسراء ويوسف

اسراء بتعيط: مفيش حد فهمني كلكم عايز مصلحتكم بس

يوسف: يا قلبي اهدي طب بصي اهو بابا قال كلمتين تحت انا عملت حاجه ولا هيغير سنتي من كلامنا

اسراء: بس ابوك معاه حق يا يوسف الي في سنك معاهم عيال من زمان و.. وانا ولله بحاول

يوسف: براحتك يا قلبي وانا هستناكي العمر كله

اسراء: انا وحشه اوي يا يوسف صح يعني بص انت حنين معايا ازي.. وا.. وانا

يوسف: اهششش هي مسألة وقت زي ما قلتي

اسراء: يوسف.. انا.. انا

*****

نور قعده قدم شاهين وهي متوتره

شاهين بنظره حاده

: ازي اتجوزتي ادم

نور بتوتر: ان.. انا كنت. هو اول مره اتقبلنا كنت لمه صحبه دخلني العربيه غصب عني.. و.. وبعده رجعت البيت متاخر وعمي كان عايز يقتلني.. و سعته ادم انقذني منه. وخدني عنده الشقه واتجوزني

شاهين: طاب وعمك عايز يقتلك ليه مش يمكن انتي الي مش بنت كويسه

نور كانت هتعيط

: لا هو بيكرهني وكان عايز يجوزني ابنه

شاهين: طاب و باباكي فين امك معندكيش اخوات

نور: بابا مات وبعده عمي اتجوز ماما وهي تعبانه وادم كل فتره بيخدني عندها ومعنديش اخوات

شاهين: طاب مفكرتيش ان ادم ممكن يزهق منك ويسيبك

نور مش فاهمه كلامه بس ردد بثه

: لا ادم مستحيل يسيبني

شاهين: ولله علي حسب علمي ابني ادم ياما عرف بنات واتسلى بيهم وبعدين سابهم

نور بصوت عالي ودموع

: قولتلك ادم مش هيسيبني ادم بتاعي انا بس

شاهين: هعديها المره دي

تحت

ادم رايح جاي وهيموت ويعرف بيحصل اي جوه

: لا انا مبقتش قادر يا عمي هدخل اخدها واللي يحصل يحصل

الباب اتفتح وطلعت منه نور وجريت علي حضن ادم

ادم: نور نور انتي كويسه ط.. طب مالك

نور بعياط: انت مش هتبعد عني صح انتا بتاعي انا

ادم: لا يا روحي مش هبعد بس في اي

شاهين طلع

ادم: بابا نور مالها

شاهين: خد مراتك ترتاح في اوضتك يا ادم وبلاش ترجع الشقه خليك قاعد هنا شويه

*******"

اسر: لكن كيف انت انت اخي انا

ماك: لا لست اخاك

اسر: ولاكن كيف ذالك

ماك: حسان سا احكي لك كل شي لاكن عدني لا تخبر اباكا بشيء

اسر: هيا لا تحرق دمي تكلم

ماك: بدا الامر في فرنسا مع ابي وذالك الشاهين
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر اضغط علي : (رواية مزاج الفصل الرابع عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات