القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مزاج الفصل الثاني عشر 12 بقلم منار همام

 رواية مزاج الحلقة الثانية عشر 12 بقلم منار همام

رواية مزاج الجزء الثاني عشر 12 بقلم منار همام

رواية مزاج البارت الثاني عشر 12 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الثاني عشر 12 بقلم منار همام

رواية مزاج الفصل الثاني عشر 12 بقلم منار همام


نور: ا. ادم... دم

آدم بتعب: اهدي يا روحي تقريباً بواقي اتجرح بس

نور بدموع: طاب افتح بقك كدا وريني

آدم فتح فمه وهو مبتسم: اهو

نور: مفيش حاجه يا ادم.. ااه

ادم شاله:فكك بقا يلا ننام

نور: ادم انت الفتره دي باين عليك التعب بجد لازم تشوف دكتور

ادم بضحك: ازي وانا دكتور

نور: يووووها يا ادم معرفش بس انت تعبان

ادم حطها علي السرير وحاول يخليها تغير الموضوع باسها

: شكلك وانتي حمر كدا وتتاكلي اكل هيجننني

نور بكسوف: ااادم نام

ادم باسه تاني: خلاص اهو هنام

ادم نام جنبها وهي حضنته وفضل يلعب في شعرها لحد مانام هو كمان

صبآآآآآآآح يوم جديد
يوسف في المكتب بيتكلم في التلفون

: اسرررراء انا قلت مفيش خروج

في الجهه التانيه

اسراء: يا يوسف وربنا مش هطول وهخد ميسره معاي

يوسف: لا لو عايز حاجه هجبهالك وانا جي او اطلبيه اونلاين بس زفت خروج لا

اسراء: يووووها يا يوسف من ساعت متجوزنا وانا مخرجتش.

يوسف: حاضر يا حبيبتي لمه افضا اخدك ونخرج سو

اسراء: بس انا عايزه اخرج لنفسي

يوسف كان بيكلمه وهو مشغول بيوقع ورق

: اسراء اقفلي دلوقتي ونتكلم بعدين

اسراء: هخرج يا يوسف يعني هخرج

يوسف كان قفل التلفون قبل ما يسمع
الباب خبط ودخل شخص في ايده ملف

يوسف: عملت الي قلتلك عليا

: اه يا يوسف بيه دا ملف في اخر شهر من ارباح المستشفي وبعص لافكار وتعدلات علشان نزيد الارباح

يوسف: تمام حطهم هنا

: احم وهو في حاجه خت بالي منها بس.. بس

يوسف: اتكلم علطول

: الملف دا لقينها بغلط وسط ملفات المستشفى اظن ممكن ينفعك

الرجل حط ليوسف الملف قدامه يوسف فتحه وكان عباره عن اشاعات بسم ادم شاهين

********
ميسره كانت نايمه حست بحركه ناعمه علي وشها
فتحت عيونها وهي مبتسمها

ميسره بفزع: جاسر بتعمل اي هنا

جاسر ببرود: يلا غير هدومك علشان اخدك معاي الجامعه

ميسره: انت ازي تتدخل اوضتي كد ومن غير متخبط

جاسر: خلصي يا ميسره مش عايز جنان ولا اقوم اغيرلك انت

ميسره: طاب اطلع بره وانا هغير ونزل

جاسر متجه نحيت الباب

: من النهاردا هتروحي معاي وتاجي معاي ولبس الي سبته ليكي لو لبستي غيرو هطلع البسك انا ومحدش هيقدر يحوشني

ميسره: دا الي هو ازي ان شاءلله

**************

في شقه ادم كان صوت خبيط جامد علي الباب

ادم صحي واحاول يقوم

نور بنوم: رايح فين

ادم: الباب بيخبط هشوف مين

نور: هي الساعه كام

ادم: عشره... وباسه علي راسه.... كملي نومك انتي

ادم اول ما فتح الباب محسش غير وفي ضاربه جامد في وشه رجع علي اثاره لوره

رفع وشه هو حط ايده علي بقه اثار الدم الي نزلت بسبب الضربه

ادم: اي الي انت عملتو دا يا يوسف انت اتجننت

يوسف رما ورق في وشه

: الكلام دا بجد

ادم نزل وخد الورق من علي لارض وبص فيه

ادم: يوسف ان....

يوسف بصوت عالي: ارد عليا ب اه او لا الكلام دا بجد

ادم بهدو: يوسف ممكن طوتي صوتك نور نايمه

يوسف مسكه من التيشرت وهو علي اخره

: يا برودك يخي بسالك في حياه او موت وانت كل الي هامك ان الهانم نايمه... وكمل بصوت عالي.... رد عليا الي في الورق دا صح

ادم: طب بص تعاله نقعد جوه وانا هحكيلك كل حاجه

يوسف سحب ادم ودخل جوه

يوسف: يلا بسرعه سامعك

ادم اخد نفس:تقريباً بدات احس بتعب قبل الحدث بتاعتك بشهر تجهلت الموضوع وكملت حياتي عادي
يوم الحدث بتاعتك حسيت بتعب جاااامد وغمي عليا في المستشفى واحد صحبي كشف عليا عرف اني عندي سرطان في الكبد
رجعت البيت وكنت ناوي اقو للكل بس اتلهيت في الحدثه بتاعتك ونسيت

كمل بحزن

بعد وقت من الضغط وعدم لاهتمام بدات اكره نفسي و الدنيا كله ومبقيش فارق معاي اموت او اعيش مرضتش اقول لحد مش عايز اشغل حد بي
بدات ابعد عن الكل وسبت المرض ينهش فيا

يوسف قام: يلا قوم معاي هروح عند الدكتور دلوقتي

ادم ابتسم: اقعد يا يوسف انا كد كدا كنت ناوي اروح انا مش عايز اموت

يوسف: واي الي غير رايك ان شاءلله

ادم: نور خايف اسيبه لوحده جبته قلت تسليني وتقف جنبي لحد ما اموت بس غصب عني عشقته
لو جرا ليه حاجه يا يوسف خد بالك منها

يوسف: انا بدات اغير من البت دي

ادم ضحك: الصراحه حقكك نور دي روحي

ادم و يوسف سمعو صوت شهقه طلعت من عند الباب

ادم بص لقي نور واقفه علي الباب بهدوم النوم

ادم جري وحضنه

ادم: مالك يا روحي

نور بعياط وهي بتضرب ادم علي كتفه

: لااا اوع انا بكرهك ان... انت مش بتحبني.. ازي تقعد كد ونت تعبان

ادم: اهدي يا روحي انا هتعالج اهو بس ممكن تدخلي تلبسي هدومك

ادم بص علي يوسف الي كان ببص في لارض علشان نور

نور بدموع: لا مش هخدل ويلا دلوقتي ننزل نروح عند الدكتور

ادم: حاضر يا حبيبتي بس غير هدومك

يوسف: احم همشي انا يا ادم وهستناك النهارده في المستشفى

ادم: حاضر

يوسف مشي

نور بشهقه: هدخل اغير هدومي ونروح عند الدكتور دلوقتي

ادم ابتسم: حاضر بس بطلي عياط بالله عليكي

نور مسحت دموعه وجريت علي جوه تغير

*****
اسراء قاعده في كافيه ومضايقه من يوسف

: عفوآ ممكن تشفيلي العنوان دا فين

كانت بنت تقريباً في سن 19سنه اسراء اخت الورقه من ايد البنت

اسراء: اه بصي دا تاني شارع علي ايدك الشمال بس الدكتور دا مش بيفتح دلوقتي

البنت (زهراء): امال بيفتح امتا

اسراء: تقريباً كدا علي 5المغرب

زهراء: وساعه دلوقتي اربعه ممكن اقعد معاكي لحد ما ساعه خمسه تاجي

اسراء ابتسمت: اكيد طبعاً اتفضلي.

زهراء: انا اسمي زهراء وانتي

: اسراء انت مش مصريه يا زهراء صح

زهراء: بابا وماما مصرين بس انا عشت كل حياتي في ايطاليا وجيت مصر النهارده الصبح

اسراء: بين عليكي صغيره جايه لوحدك

زهراء: لا جايه مع اخوي

اسراء: طاب وانتي اي الي نزلك مصر

زهراء بحز: عندي كانسر واصريت اتالج هنا في مصر

اسراء بشفقه: ربنا يشفيكي يا حبيبتي

زهراء بحماس: بقولك اي احنا بقينا صحاب صح ممكن اخد رقمك

اسراء: اه طبعا اكتبي

جه عليهم شب

اسلام: احم يلا يا زهراء الدكتور اتصل وقال انه مش هيجي النهارده

زهراء بحزن: طيب... كملت بفرحه...... ابيه اعرفك اسراء صحبتي الجديده اسراء اسلام اخوي

اسلام ابتسم: اتشرفت يا انسه اسراء
اسراء ابتسمت ليه

زهراء بحزن: همشي انا هشوفك تاني صح

اسراء وهي قايمه: اكيد طبعاً اتشرفت بمعرفتك

اسلام: احم لو لانسه اسراء ماشيه احنا ممكن نوصلك معانا

زهراء مسكت في اسراء بفرحه: اه فكره حلوه تعالي نوصلك

اسراء بحرج: مش عايزه اتعبكم معاي

اسلام: ولا تعب ولا حاجه اتفضلي

**************

ادم ونور ويوسف قعدين قدم الدكتور المختص في حالات السرطان

الدكتور بلوم: الحاله متاخر يا دكتور ادم انا مش عارف ازي سكت علي الموضوع لحد دلوقتي

ادم: عارف كل دا يا دكتور بس انا عايز لاعلاج مش تشخيص لاحاله

الدكتور: طبعاً مفيش حاجه بعيده عن ربنا والعلم اكيد في علاج

يوسف: اي يا دكتور

الدكتور: هنبدا بجلسات لو مجبتش نتيجه هنعمل عمليه لي الكبد

يوسف: هنبدا امتا يا دكتور

الدكتور: هعمل شويه اشعات وتحليل ونشوف اول جلسه

نور صوتها طلع: هيبقا كويس يا دكتور

الدكتور ابتسم وبص لادم: بنتك
ادم شد من ايده علي وسط نور

ادم: لا مراتي

الدكتور: ربنا يباركلك فيها.. متخفيش هيخف

مـــــــــــــنــــار هــــــــــــــــــمـــــــــــام

اسراء نزلت من العربيه

: شكرا علي التوصيله

اسلام نزل: ثانيه لو سمحتي

اسراء: اتفضل

اسلام: احم بصي هو انتي تقريبا الصديقه الوحيده لزهراء اختي هي مش قريبه من حد ومعندهاش، صحاب
ف.. فا ممكن يعني لو تحضري معاه اول جلسه لو سمحتي

اسراء ابتسمت: اكيد هاجي

اسلام: طاب.. مكن يعني لو اخد رقمك علشان اقلك علي معاد اول جلسه

اسراء: خلي زهراء ترن عليا

اسلام: لا لا ما انا عايزه مفجاء ليه

اسراء: طيب

مـــــــــــــنــــــــــــار هــــــــــــــمـــــــــــــام

آدم: طاب في حد يزعل من حد وهو حاضنه كدا

نور: اسكت يا ادم انا زعلانه منك

ادم: اممم زعلانه مني وحضاني كدا

نور: متبعش عني يا ادم

ادم: حاضر يا روحي

نور بعت عن ادم وتكلمت بتوتر

نور غمضت عنيها وبتحول تتجمع شجعته

: ادم انا عايزه ابقا ست مش انسه

ادم رفع وشها بايده وبصوت وهدي

: نور افتحي عناكي

نور فتحت عين وحده وهي بتبص لادم بحرج

ادم: الاتنين يا نور

نور فتحت عنيها لاتنين

ادم: مين قلك الكلام دا

نور: ماما قلتلي و.. بعدين يا ادم انا عايزه اجيب منك طفل.... كملت بدموع... ع.. علشان.. لو

ادم حضنه: متخفيش يا روحي هخف وبقا كويس ونجيب ولاد كتير

نور لسه في حضن ادم:
بحبك اوى ادم

ادم:وانا بعشقك

نور: ادم هو انا ممكن اسالك سؤال

ادم: اسالي

نور: هو اي الفرق بين الانسه وست

ادم ضحك عليها

: يعني مش عارفه الفرق وجيه تقليلي عايزه ابقا ست

نور ضربته: رد وانت ساكت

ادم شاله: يلا علشان ننام ولمه اخف هقولك اي الفرق بتفصيل

*********

اسراء مستخبيه ور ابوها

يوسف: سيبني يا عمي انا مش هضربه هعرفه غلطه بس

اسراء وهي ورا محمد

: كل دا علشان طلعت بر البيت

يوسف: ولمه جوزك يقلك متطلعيش وتنزفزي الي في دماغك

اسراء: علي فكره انا قلتلك

يوسف: عمي معلش متتدخلش انا ومراتي

محمد: باااااااااس صدعتوني. وانت بس يا يوسف واسراء الي انتي عملتيه غلط

يوسف: خلاص يا عمي احنا هنحل مشكلنا في اوضتنا.. يلا يا اسراء

اسراء: لا انا هنام مع بابا النهارده

يوسف شال اسراء

: عايز حاجه يا عمي

محمد: لا يا حبيبي ربي مراتك براحتك

يوسف اخد اسراء ودخل لاوضه واسراء بتحول تهديه

اسراء: ولله يا يوسف مش هعمل كدا تاني

يوسف حتطه علي السرير وحط راسه علي صدرها

يوسف بتعب: تعبان اوي يا اسراء... يتبع


البطل لمه لما يخطف عدوه يخده المخزن القديم

انا: تؤ تؤ يقلعه ملط يحطوا تحت كوبري😂😂😂
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر اضغط علي : (رواية مزاج الفصل الثالث عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي : (رواية مزاج)
reaction:

تعليقات