القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نشأت وأنا متزوجة الفصل الخامس 5 بقلم ريم متولي

 رواية نشأت وأنا متزوجة الحلقة الخامسة 5 بقلم ريم متولي

رواية نشأت وأنا متزوجة الجزء الخامس 5 بقلم ريم متولي

رواية نشأت وأنا متزوجة البارت الخامس 5 بقلم ريم متولي

رواية نشأت وأنا متزوجة الفصل الخامس 5 بقلم ريم متولي

رواية نشأت وأنا متزوجة الفصل الخامس 5 بقلم ريم متولي

سليم:-أظن الحلم اللي مزنوقة فيه يستني لتاني يوم عادي لكن الفجر ميستناش وبنفس جردل الماية ده لو ملقتكيش صاحية كل يوم هصبح عليكي بيه وأتمني تفهمي أني مبحبش أكرر كلامي مرتين وفي خلال خمس دقايق تكوني في الحمام وبتاخدي دوش عشان متبرديش سمعانيي
فهزيت راسي برعب من نبرته وأتحركت بسرعة أجيب هدوم وفضلوا واقفين لحد ما دخلت الحمام وأنا أتنفست براحة وقعدت في الأرض وسندت علي البانيو ولسه هنام لقيته بيزعق بإسمي
سليم:-ميييي
مي:-أنا بلبس أهو خلاص
أنا مني لله أني بسهر خلصت أخدت دوش بسرعة وطلعت صليت وقعدنا نفطر كلنا وأنا بنام علي نفسي ومش قادرة أفتح عيني ومش عاوزة أبصله عشان خايفه منه وسمعت عمي بيقول
محمد:-كويس يا مي أنك أنتي وملك في صيدلة سوا وكمان في نفس السيكشن يعني مواعيدكم واحدة ومتقلقيش من المواصلات سليم موجود كل يوم هو اللي هيوصلكم قبل ما يروح الشركة وهيجيبكم كمان وقت ما تخلصوا عشان محدش يضايقكم
-مي:-ل..لا يا عمي أحنا هنتصرف عشان منعطلهوش بلاش ن..نتعبه معانا
فلقيته أتكلم بجدية وهو باصص في طبقه
سليم:-مفيهاش تعب ولا حاجة وبعدين أنا المدير يعني محدش هيكلمني متقلقيش
وكمان مدير شركة وأنا أقول الشياكة دي وراها حاجة يعني بعد ما نويت أتجنبك تطلعلي في وشي كل يوم الصبر يارب 
ركبت أنا وملك معاه في العربية هي ركبت جنبه وأنا ركبت ورا ونمت طول الطريق محستش بنفسي غير وأنا بتهبد جامد وبخبط في الكرسي اللي قدامي وبصوت برعب
مي:-هنموووت حادثةةة
بصيت حواليا لقيت ملك برا العربية وميتة من الضحك وهو قاعد في العربية وأتكلم بخبث
سليم:-وأظن ده يعلمك حاجة أنك تتعودي تنامي بدري كل يوم عشان متتعذبيش كده وتصحي فايقة زي الناس الشاطرة كده وكمان الوصايا العشر عشان حضرتك مسمعتيهاش وأنا بقولها لـ ملك أول هام كلام مع أي ولد بأي طريقة كانت ممنوع عشان معملش منك كفتة تخليكي في حالك وتحضري محاضراتك ومتبعديش عن ملك عشان مش تتوهي وأنا معايا جدولكم ولما تخلصوا هتلاقوني قدامكم مش عاوز مرقعة
مي:-‏إيه شغل الحضانة ده ناقص تقولي أغسل سناني قبل ما أنام
سليم:-بتقولي إيه مش سامع علي صوتك
مي:-‏بقول ربنا علي الظالم والمفتري ليه الإنسان بيعمل في اخوه الإنسان كده؟
ونزلت من العربية ومسكت ملك بغيظ 
مي:-ثقي فيا أخوكي موته على إيدي
ملك:-أنا أسفة والله بس أنتي مكنتيش بتصحي خالص 
مي:-هو مفكر أنه بكده مش هيخليني أتفرج علي أفلام بالليل طب والله لأستخبي تحت الكراسي في الحاضرات وأتفرج عليهم بردو ولا يهمني 
كنت فرحانه أن أول يوم كلية مش هقضيه لوحدي وهيكون معايا حد أعرفه كان وجود ملك مهون عليا حاجات كتير كانت حد جميل جدا ومجتهدة
 بتقعد تتحايل عليا عشان أذاكر وأقولها دايماً أني هقعد قبل الامتحان بساعتين وكوبايتين شاي وهجيب الأمتياز في شوال هي اللي مبتصدقش أنا مش عارفه ليه روح الدحيحة اللي جواهم غاوية تتعب نفسها طول السنة ده أنتو ربنا يعينكم علي نفسكم حقيقي هيبقي ابتدائي واعدادي وثانوي وكلية مذاكرة ليه أتولدت في مدرسة أنا وأنا معرفش؟ مجربوش هما سحر كباية الشاي وأنت بتشربها ومزنوق في المادة وتقعد تشتم نفسك وتندم أنك مذاكرتش من اول السنة بس ولو ولو لازم أزنق نفسي أنا أسمي الحقيقي زنوقة أصلا
أتعودت أنام بدري كل يوم عشان ميغرقنيش تاني وأعرف أصحي بدري كنت فرحانه بوجوده في حياتي وحوارتنا اللطيفة اللي في النص ولما بيبجيبلي أنا وملك حاجات حلوة وأحنا قاعدين علي السطوح وكان محترم مش بياكلها زي أدهم كلامه وخوفه دايماً كان جميل كنت بحاول أخبي قلبي منه عشان محبهوش بس قلبي أتكعبل علي وشه ووقع في غرامه 
مينفعش أعترف بده لنفسي عشان مينفعش أتعلق بيه عشان أنا بخاف أتعلق بالبشر بخاف أحب حد يبعد عني زي ما تيته كانت أقرب حد ليا وأنا صغيرة والموت بعدها عني وزي فرح أقرب صديقه ليا وكانت زي أختي والموت بعدها عني ومعرفتش أرجع بعدها غير بدكتور نفسي كل حد بحبه بيسرقه الموت عشان كده مش عاوزة أحبه
مكنتش باجي معاهم البلد مخصوص مش عشانه هو شخصيا لا عشان مش عاوزة أحبه عشان مينفعش أنا مش عوزاه يموت 
ماما وبابا وأدهم دايماً كانوا فاهمين عشان كده مكنوش بيضغطوا عليا عشان عارفين أنا تعبت قد إيه عقبال ما فوقت من الصدمة الأخيرة 
واللطيف أنه ولا مرة فتح الحوار معايا معاملته كلها حب ومستنيني أبادله بس مش هقدر ملك بس هي اللي كانت بتحاول تفتح الموضوع بس أنا بقفل عليه 
حبيت أسرتهم أوي وكان أحسن قرار بابا أخده اني خلاني جيت هنا وقضيت معاهم الأربع شهور دول
كنا خلصنا أنا وملك امتحانات الترم الاول بس أنا كان فاضلي تسليم كنت نسيت أسلمه أخر يوم
مي:-ملك قومي بالله عليكي عشان تيجي معايا أسلمه ونرجع علي طول
أتكلمت وهي نايمة
ملك:-بالله عليكي يا مي سيبني عشان تعبانة أوي مش قادره
مي:-يبنتي عشان خاطري هنسلمه ونرجع علي طول والله ونامي طول اليوم مش هكلمك
ملك:-أنتي اللي نسيتيه أنا مش قادره والله أتحرك بطني بتتقطع 
مي:-يعني هتسيبني أروح لوحدي؟
فطلعت من تحت الغطا وغمزتلي
ملك:-متخافيش معاكي سليم 
مي:-ما عشان كده بقولك تعالي معايا يا رخمة
ملك:-‏متخافيش متخافيش هو طيب وبعدين ده جوزك مش هيعملك حاجة يعني
مي:-‏بت أنتي مش عشان أخوكي قمر تفكريني هسكتلك قولتلك ميت مرة متقوليش جوزي ده قدامي خالص
فقامت قعدت علي السرير 
ملك:-بس ده اللي كله عارفه وأنتي بتحاولي تنكريه
مي:-عشان ده حصل وأنا بيبي ومش فاكره حاجة زي دي أصلاً
ملك:-‏بس حصل ومامتي ومامتك أتجوزوا كده أصلاً عشان دي عادة بلدنا ودي حاجة متقدريش تنكريها
مي:-طب بطلي كلام في الموضوع ده عشان بيضايقني بجد
ماك:-مدام بيضايقك ليه محاولتيش أنك تفتحي الحوار معاه وأنه يطلقك ويريحك منه؟ متكدبيش علي نفسك أنتي بتحبيه زي ما هو بيحبك حاولي تسمعي كلام قلبك وشيلي خوفك علي جنب شوية عشان مش هيجيبلك غير الوجع
مي:-عميقة وخسارة في الواد أدهم بصراحة
اتكثفت ووشها قلب طماطم فضحكت عليها
مي:-شوف مين قلب طماطم دلوقتي وكان عمال يديني محاضرة في الحب 
ملك:-أسكتي انتي ده أخوكي ده هياخد جوهرة 
مي:-أومال منشفة ريق الواد ليه طيب مدا....
وسمعته بيتكلم ورايا فأتحركت بسرعة برعب
سليم:-خلصتوا لبس ولا لسه؟
ليه وجوده ليه هيبة دايماً علي قلبي كده؟ وليه هو قمر دايماً كده؟
ملك أتكلمت بخبث وهي بتبصلي
ملك:-أنا مش هروح يا سليم عشان مش قادره وتعبانه مي هي اللي هتروح تسلم ده عشان نسيت تسلمه اخر يوم وهترجع علي طول
بصيتله بإرتباك 
مي:-ب..بص روح أنت شغلك و..وأنا هركب تاكسي علي طول وهسلمه وهاجي في ثانية مش هتأخر ف..فمتتعبش نفسك وتيجي معايا علي الفاضي ملهاش لازمه حقيقي 
حسيت النار اللي طالعة من عينه هتولع فيا ويارب الأرض تتشق وتبلعني دلوقتي وأتكلم بصوت حاول أنه يكون هادي وهو ماسك نفسه بالعافية
سليم:-دقيقتين وألاقيكي تحت عند العربية ومش عاوز نقاش في الموضوع 
وغمز لـ ملك وأبتسم وأنا قلبي أتفتفت خلاص 
سليم:-ألف سلامه عليكي يا بطتي
مبطلتش شتايم في ملك علي الموقف اللي أنا فيه ده ونزلت فعلاً لقيته قاعد في العربية وأتحرجت أقعد جمبه وكنت بقدم رجل وبرجعها لقيته فتحلي الباب وقال بهدوء
سليم:-يالا عشان متتأخريش
يتبع...
لقراءة الفصل السادس اضغط علي : (رواية نشأت وأنا متزوجة الفصل السادس)
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية نشأت وأنا متزوجة)
reaction:

تعليقات