القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرام صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم إسراء إبراهيم

 رواية غرام صعيدي الحلقة الثالثة 3 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الجزء الثالث 3 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي البارت الثالث 3 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم إسراء إبراهيم

ظرو جميعا لمصدر الصوت واتجه صقر بهدوء غريب وغرام شعرت بالخوف وفي داخلها يارب مرجعش تاني هناك يارب خليك جنبي انا تعبت ومش هقدر ارجع هناك تاني  ، وقف صقر امام الشخص وفجأة ضحكو جميعا ، مش هتبطل هزارك الماسخ ده يا واد ، عيب عليك يا وِلد ابوي مبجاش ادهم لو مهزرتش بس دخلت عليكو مش اكده وحضنو بعض هو وصقر ، متجلجيش يا بتي ده ادهم اخو صقر الصغير ، هزت رأسها مع ابتسامة بسيطة وتنفست بارتياح ، تعالي يا ادهم سلم علي  خطيبة اخوك ،بقلمي اسراء ابراهيم  اهلا وسهلا نورتي بلدنا ، غرام بابتسامة متشكرة دي منورة بأهلها ، يا بدور خدي غرام وريها جوضتها روحي معاها يا بتي ريحي انتي اكيد تعبتي من الطريج ، هزت رأسها وذهبت ،ابوي انا عايز اتحدت معاك ضروري ، تعالي يا صقر نجعد في المندرة ونتحدتو براحتنا واعمليلنا شاي يا عزيزة ،من عيني يا حج ايه ده وانا محدش هيعبرني ولا ايه ده انا لسة چاي من سفر يا ناس ، ضحكت عزيزة لع وانا اجدر يا نن عين امك تعالي هوكلك وكل احسن من بتاع مصر اللي ملوش طعم ،اه والله يما ده انا بطني نشفت .
⭐⭐⭐⭐⭐⭐ لا اله الا الله 
جابر بعصبية شديدة انتي ازاي توافقي علي حاجة زي دي ، 
هو ايه اللي ازاي هو انا كنت هلاقي جوازة زي دي فين دول ناس اغنيا اوي انا اعرفهم من ايام المرحوم ، لا بس برضه البت صغيرة ، بشك بقؤلك ايه هو ايه الموضوع بالظبط ، بتلعثم موضوع ايه البنت زي بنتي يعني وانا شايف انها صغيره على الجواز ، ولا صغيره ولا حاجه انت اللي مكبر الموضوع وبعدين اهي سابت البيت عشان اعرف اخذ راحتي معاك ولا ايه قالت الاخيرة بدلع ، جابر في محاولة منه لكتم غيظه طبعا يا روحي وفي داخله مش هتعرفي تهربي مني برضه هجيبك يا غرام انتي بتاعتي انا وبس 
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ استغفر الله
خير يا ولدي ، جولي حكاية غرام عشان ابجي عارف كل حاچة ، بص يا ولدي ابوها كان صاحبي وشريكي في مصر 
ودايما كان يشتكيلي من مرته وانها قاسية علي بنتهم وانها 
طماعة وتحب الجرش زي عنيها وكل همها الفلوس وبس وفي مرة لجيته بيكلمني وكان تعبان وكان حاسس انه اجله جرب 
ووصاني علي بنته وجالي اني لازم اخدها عندي واحافظ عليها لحد ما اسلمها لعريسها بيدي لانه مش مأمن عليها مرته 
وخايف منها وفعلا بعديها بكام يوم عرفت انه جابل وجه كريم وعلي ما روحت مصر عالعنوان عرفت ان امها باعت الشجة وعزلت ودورت كتير عليها بس فص ملح وداب 
لحد من جريب عرفت مكانهم وأن امها اتچوزت والدم ضرب في نفوخي ازاي الولية جدرت تدخل راچل غريب علي بنتها  ومكنش في حل جدامي غير اني اچوزهالك عشان تعيش وسطينا اهنه ومحدش من اهل البلد ياكل وشنا عرفت بجي يا ولدي ، كان يستمع لكل كلمة باهتمام ونظر بعيون غاضبة لوالده ، واضح ان اللي اسمه چابر ده مش مظبوط 
انا حاسس اكده يا بوي انت شوفت البت ما صدجت لقتنا ازاي وكانت خايفة لنسيبها ونمشي ، عارف يا ولدي وعشان كدة لازم نسرع بچوازكو عشان تكون في حمايتك وتبچي انت راچلها وسندها ، هز راسه بموافقة تمام هجوم انا اشوف اشغالي ، يوم الخميس كتب كتابك علي غرام والدخلة وانا هبلغ امك عشان الوكل والتچهيزات وهنعمله فرح يليج بصقر الغرباوي ، اللي انت شايفه ياحچ بعد اذنك 
⭐⭐⭐⭐⭐⭐ اللهم صلِ علي سيدنا محمد 
بعد كام يوم في بيت الغرباوي كانت جالسة عزيزة ومعها صفية وغرام ، وانتي فينها امك يا غرام بجي مجتش يعني عشان الفرح والتچهيزات ، شعرت غرام بالاحراج وخفضت رأسها بحزن ، وانتي مالك يا صفية ما تخليكي في حالك يا اما جومي شوفيلك حاچة اعمليها ، وه انا مجصدش حاچة يا مرت عمي انا بسأل عادي ، غرام ببراءة ولا يهمك يا صفية عادي ، بصي يا بتي عشان تبچي عارفة كل حاچة دي صفية سلفتك ومرت چمال اخو صقر الوسطاني وتبجي بنت عمه وادهم اخوهم الصغير هو خاطب اخت صفية الصغيرة يعني بنت عمه برضه ، تمام يا طنط ، لع طنط ايه انا زي امك جوليلي يا ماما ، ابتسمت غرام وبدموع بجد ممكن اقؤلك يا ماما ،طبعا يا بتي ،حضنتها غرام بتلقائية وكانه‍ا تعوض حنان امها التي افتقدته منها ، صفية بصوت غير مسموع اهو من اولها كهن بنات انا چولت دي راسمة علي تجيل  ، بقلمي اسراء ابراهيم ، دخل صقر البيت ولمح غرام وكانت نظراته باردة بعض الشئ ولما يعيرها اهتمام ، تعالي يا ولدي ،كيفك يا ست الكل بخير يا ولدي طول ما انت بخير ، كانت غرام متوترة لا تعلم لما هيا تتوتر في وجوده ، مش هتسلم علي عروستك ، احم كيفك يا غرام ، نظرت في الارض بخجل الحمد لله ازي حضرتك ، وه حضرتك ايه يا بتي ده هيبچي چوزك ، صفية بمكر ايوة يا مرت عمي ماهي عيلة بالنسبة لصقر برضك ولا ايه ، صقر ب .......
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع اضغط علي (رواية غرام صعيدي الفصل الرابع)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي (رواية غرام صعيدي)
reaction:

تعليقات