القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد

 رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل العشرون 20 بقلم دعاء أحمد


عد يومين ولسه كل حاجه زي ماهي شمس وزين بيشتغلوا بكل جهدهم وسوزان مستنيه مكالمه مدحت عشان تعرف دورها وطبعا اترجتهم تقعد اسبوع كمان لحد ما تظبط أمورها وشمس وفق
في بدايه يوم جديد
عند نجمه 
نجمه كانت بتاخد شاور خلصت ولأنها كانت نسيت هدومها لابست قميص شمس وشعرها كان مبلول خرجت باريحيه على اساس انه مش موجود
شمس داخل الاوضه و ق"لع قميصه ورايح ناحيه الحمام ياخد شاور وقف مصدوم من تلك التي خرجت للتو أمامه و كانت في غايه الجمال والانوثه لا يدرك اي جنون يشعر به عند رؤيتها تزداد دقات قلبه حتى كدا ان يصاب بسكته قلبيه من شده خفقانه
نجمه ماسكه الفوطه وبتنشف شعرها وقفت فجأه وهي حاسه بانفاسه بترفع راسها لقيته ادامها بصيت لشكلها وبسرعه راح ناحيه الحمام لكن شمس بحركه سريعه شدها من خصرها
نجمه بتوتر. شم
شمس بتوهن وبيقرب منها. انتي ازاي بتخط`في قلبي بجمالك
نجمه بخوف. شمس انا
شمس بمشاكسه. دا قميصي وانا بصراحه عايزه دلوقتي
نجمه مسكت القميص كويس وهي بتبصله بخوف. بس كدا ع
قاطعها بق"بله هادئه يبثها عشقه وهي تتجاوب بخجل معه ويديه تتحر"ك بجر"اءه لأول مره على جسد"ها. يد"فن راسه في عنقها يشم تلك الرائحه الجميله وهي مستسلمه أنفاسه تلفح عنقها 
عقله. ابعد يا حيو"ان دي طفله
قلبه. بس انت رايدها
عقله. هتخسرها لو كملت وحرام عليك اصبر يا شمس ومهما دارت الايام دي مراتك هتكون ليك في يوم من الايام وملكك لوحدك بس على الاقل تكون فهمت اتنفس بعمق وبعد عنه
كانت بتع"ض على شفايفها السفليه بكسوف
شمس مد انامله وبقي يفك شفايفها عن سنانها
شمس بمحاوله سيطره على نفسه. متعمليش الحركه دي تاني والا متلوميش غير نفسك
نجمه بصوت واطي. بس انا مبعرفش اتحكم فيها لما بتوتر بعمل كدا وانت دايما توترني
شمس بابتسامه جانبيه جميله وغمزه . بوترك بس
نجمه وهي على وشك البكاء. شمس بطل بقي
شمس. خالص خالص اهدي ياله شوفي بتعملي ايه انا هاخد شاور وانزل عندي شويه شغل
نجمه بضحكه طفوليه. ممكن تحكيلي قصه
شمس بانجذاب. بقيتي تحبي القصص
نجمه. انا اصلا خالص حددت هدخل كليه ايه بعد الثانوي
شمس. كليه ايه
نجمه. كليه علوم اسلاميه عشان انا اللي احكيلك قصص
شمس بتفكير. يبقى لازم تبقى ثانوي ازهري
نجمه هزت راسها وهو ابتسم. تاب استنى هاخد شاور على ما انتي تغيري واجي احكيلك قصه عن زواج سيدنا رسول الله بالسيده عائشه رضي الله عنها
بعد شويه نجمه كانت لابسه بجامه على شكل أرانب ولابسه الزنط وشكلها بيضحك
شمس. ايه الجمال دا يخربيتك 
نجمه. ياله احكي
شمس. ماشي يا ستي
كان يا مكان ما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام
(عليه افضل الصلاة والسلام)
تبدأ القصه برؤيه في منام سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام
جاءت الملائكه في منام سيدنا محمد وهي تحمل السيده عائشه رضي الله عنها وأرضاه في قطعه من حرير
شاف الرؤيه تلات مرات ورؤيا الأنبياء وحي من عند الله سبحانه وتعالي
عن عائشه رضي الله عنها قالت:قال رسول الله _صلى الله عليه وسلم _:(أريتك في المنام ثلاث ليال، جاءني بك الملَكَ في سرَقه (قطعه) من حرير فيقول:هذه أمراتك، فاُكشف عن وجهك فإذا انتِ هي، فاقول:ان يكِ هذا من عند الله يمضه)
اول زوجه لسيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام هي السيده خديجه بنت خويلد ثم
السيده بنت زمعه ثم السيده عائشه رضي الله عنها وكانت احب زوجات النبي الي قلبه فعن عمرو بن العاص ان النبي صلى الله عليه وسلم:بعثه على جيش ذات السلاسل فاتيته فقلت:اي الناس احب إليك؟ قال:عائشه
قال :من الرجال؟ قال:ابوها 
قال:ثم من؟
قال:عمر بن الخطاب.. فعد رجالاً) متفق عليه
عشان كدا الناس لما كانوا يحبوا يهادو النبي عليه الصلاة والسلام ينتظروا اليوم اللي يكون سيدنا محمد عند السيده عائشه ودا أثار حفيظه سائر أمهات المؤمنين فعن هشام عن ابيه قال: كان الناس يتسحرون بهداياهم يوم عائشه قالت عائشه:فاجتمع صواحبي الي ام سلمه فقلن: يا ام سلمه والله ان الناس يتحرون بهداياهم يوم عائشه، وأن نريد الخير كما تريده عائشه، فمر النبي صلى الله عليه وسلم ان يأمر الناس أن يهدوا اليه حيث كان، قالت:فذكرت ذلك ام سلمه لنبي صلى الله عليه وسلم، قالت:فاعرض عني فلما كان في الثالثه ذكرت له فقال:يا ام سلمه لا تؤ"ذيني في عائشه، فإنه والله ما نزل على الوحي وانا في لحاف امرأه منكن غيرها) رواه البخاري
تأكدت مكانه السيده عائشه في قلب سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام في مرض مو"ته،  كان عليه الصلاة والسلام يهتم جدا بأن يكون عندها وتحقق له ما يريد
فعن عروه عن عائشه رضي الله عنها أن الرسول صلى الله عليه وسلم :كان يسأل في مرضه الذي ما"ت فيه أين أنا غدا؟ أين أنا غدا؟ يريد عائشه.. فاذن له ازواجه ان يكون حيث يشاء فكان في بيت عائشه حتى ما"ت عليه افضل الصلاة والسلام)
لكن كذلك السيده خديجه رضي الله عنها كان لها نصيب كبير من المحبه فعن عائشه رضي الله عنها قالت:ما غرت من احد من نساء النبي صلى الله عليه وسلم ما غرت من خديجه، وما رأيتها، ولكن كان النبي صلى الله عليه وسلم يكثر ذكرها، وربما ذ"بح شاه ثم يقط"عها اعض"اء ثم يبعثها في صدائق خديجه. كأنه لم يكن في الدنيا كلها امرأه الا خديجه فيقول:انها كانت وكانت وكان لي منها الولد) متفق عليه
شمس. انا لازم انزل دلوقتي عشان رايح الشركه ياله يا قمر اشوفك بليل
نجمه بابتسامه جميله. خلي بالك على نفسك
شمس. متخافيش عليا في حفظ الله.
.................
في اوضه زين
زين صحي لقى زهره بتشرب قهوه وبصه للسماء من البلكونه
زين. صباح الخير
زهره. طيب ماشي هنشوف
زين. افندم
زهره بحركه بايديها. هنشوف انت ايش عرفك انه خير. انت ايش عرفك هتدخل في علم الغيب. الساعه ٧الصبح ايش عرفك انه خير. اليوم لسه مبداش
زين بغيظ. خالص صباح الز"فت على دماغك
زهره. حبيبي اتفضل. اتفضل
زين. انا لو مو"ت اكيد همو"ت من الغيظ
زهره. قلتلك هو دا اللي عندي
وسابته ونزلت
زين. ماشي يا زهره الكل"ب ام خليتك تنج"لطي مبقاش زين الأنصاري
.............
بعد وقت طويل على قرب المغرب
زهره وفيروز ونجمه قاعدين في الجنينه
فيروز. زهره انتي تركيبه غريبه مختلفه عننا كلنا احكيلنا ايه كانت موصفات فتى احلامك
زهره شافت زين واقف بعيد حبيت تغيظه
زين كان رايح ناحيتها سمعها بتتكلم
زهره. يعني لازم يبقى تقيل انا اللي اخد بالي منه مش هو اللي يجيلي
زين سمع كدا رجع وبعد عنهم
زهره بضحكه مكتومه. عايزه يبقى حنين
زين في الموبيل. اه ازايك يا حبيب اخوك عامل ايه
رحيم. في حاجه يا استاذ زين
زين. في انك لازم ترتاح يعني مثال خد اجازه وسافر انت والمدام
زهره وهي بصه ناحيته. ميكنش بيحب الدلع
زين. ايه دا يا رحيم لازم تاخد بالك كويس من الشغل احنا مش شركه مبتدا
زهره. عايزه يبقى فنان
زين. رحيم ممكن ارسلك بورتريه كدا خفيف بعد اذنك
زهره. ويكون بيحب السهره
زين. احنا سهرانين للصبح مفيش ورانا اي حاجه
زهره. بس طبعا يكون بيحب يقعد في البيت
زين. لا بص يا رحيم الر"اجل لازم يخلي باله من بيته الغي موضوع السهر دا
زهره. ويكون بيحب السفر
زين. ما تيجي نطلع الغردقه يا رحيم
زهره. وبرده مش عايزه اكون مرتبطه احلى حاجه اكون حره نفس
زين. نعم يا اختي بعد كل دا وحره نفسك بت انتي عايزه تجنني ولا ايه
زهره. في ايه يا زين حد جيه جانبك
زين بغيظ سابها ودخل الثرايا
فيروز. زهره مينفعش كده اهو اتضايق ياله خشي شوفيه دا مجنون
زهره. صبرني يارب
ودخلت وراه
في المطبخ
ساره بمايعه. استاذ زين معليش فيك تفتحلي ها العلبه ما عم بعرف افتحهزين بياخد منها البرطمان
زهره دخلت وشافت البت الممحونه دي وبتدلع على زين
زهره لنفسها. لا كدا كتير البت دكهن بتلوف على شمس ودي عايزه تخط"ف جوزي تاب اصطبري
زهره بتمشي لكن بتعمل ان رجليها التو"ت
زهره. ااااهههه اااههه زين اللحقني
زين بسرعه. مالك في ايه؟ انتي كويسه؟
زهره بتمثيل متقن. رجلي بتو"جعني اوي يا زين
زين شالها وهي لفت ايديها حوالين رقبته وبصت لساره وكانها يتحذرها اخدها وطلع اوضتهم
في اوضه زين
زين حطها بهدوء في السرير وبدأ يد"لكلها رجليها
زهره. خالص يا أبا انا كويسه مفيش حاجه
زين. اومال ايه اللي حصل تحت دا
زهره قامت وقعد اصاده ومسكته من ياقه قميصه. شوف يا زين قسما عظما تبص كدا ولا كدا ليبقى اخر يوم في عمرك عشان انت عارفني كويس وعارف اني مبيهمنيش ومجنونه
زين. بحبك وانتي طا"يحه في الكل كدا يا مزتي بس تعرفي كنت عارف انه تمثيل
زهره بدلع. اوع تكون فاكر البت الخوا"جيه دي مخليني اغير لا طبعا انا عارفه نفسي كويس بس بفكرك
زين بحب وقرب منها. وانا مش محتاج حد يفكرني بقى حد يسيب القمر ويروح للنجوم
زهره بدأت تتكشف من طريقته. زين بطل
زين. هههههشششش سيبي نفسك ليا واوعدك مش هتندمي
زهره. زين ان
يقاطعها بقب"له اشتياق وحب ومع ذلك يراعي ان يكون حنون معها لاقص الدرجات حتى استطع ان يذ"يب خجلها الفطري والان يمكننا القول انها أصبحت زوجته بر"غبتها هي أيضا
.............
باليل متاخر
عند سوزان في الموبيل
مدحت. كدا هو اكيد سلم كل المعلومات للشركه دلوقتي لازم تلقى الاب توب بتاعه و خالي معاكي الفلاشه واعملي زي ما هقولك
سوزان بغضب. بس كدا شمس هيخسر المناقصه وانا مش هستفادا حاجه ونجمه هتفضل على زمته
مدحت. هههه لو شمس خسر المناقصه انا عندي حاجه قويه تخليه يطلقها فورا ومش بمزاجه وبالنسبه لموضوع الفلوس انتي طبعا هتديله كل اللي يعوض خسارته وساعتها هيشوفك المنقذ اللي انقذته من السجن و اعلن افلاسه
سوزان بتفكير. وانا موافقه بس اعرف ايه اللي عندك يخلي شمس يطلق نجمه
مدحت بخبث.....
سوزان. يا ابن ال لعيب
مدحت. دوري دلوقتي على الاب توب وخليكي معايا على الموبيل.
سوزان نزلت وهي بتتسحب و كل شويه ابص حواليها راحت ناحيه مكتب شمس وبصت حواليها ملقتش حد فتحت الباب براحه جدا ودخلت
فتحت الكشاف وراحت ناحيه مكتبه فضلت تدور على الاب توب مش لقيه
مدحت. لقتيه
سوزان. لا مش عارفه هو حطه فين
مدحت. شوفي كويس لو في درج سري اكيد مش هيحطه في اي مكان
سوزان بتمد ايديها تحت المكتب وابتسمت بخبث لما لقيت درج سري فتحته وطلعت الاب توب وحطيته ادامها وبصت احسن حد يكون صاحي اتنهدت باطمنان لما حسن بالهدوء
بدأت تحاول تفتح الاب توب بس بكلمه تشفير معقده
سوزان. مش عارفه افتحه اعمل ايه
مدحت. كنت عامل حسابي حطي الفلاشه في الاب توب وهي هتقدر تختر"قه والمهندسين عندي هيغيروا الارقام
سوزان فعلا عملت كدا وبدأ الاب توب يفتح تلقائي ويدخل على معلومات ماليه وحصل تبديل غريب في الأرقام
بعد عشر دقايق
مدحت بانتصار. شيله الفلاشه يا سوزي متخافيش محدش هيقدر يكتشف اللي عملتيه لان كل حاجه هترجع زي ما كنت بس طبعا المعلومات اللي اتبعت للشركه مختلفه
سوزان ابتسمت بمكر وقامت عدلت كل حاجه وخرجت
......
بعد اسبوعين
في الثرايا
صوت عربيه البوليس جايه على القصر وبيوقفوا ادامه ويدخلوا
شمس بجديه. في ايه يا حضره الظابط
مراد. في ان استاذ مدحت زيدان بيقول انك خا"طف مراته وحابسها عندك
شمس. مراته مين
مدحت دخل وعلى وشه ابتسامه خبيثه
مدحت. نجمه يوسف الشرقاوي
يا باشمهندس سابقا اصلا نسيت اقولك كل اسهمك بقيت في الأرض وانت خسرت المناقصه دلوقتي انا جاي اخد مراتي
شمس بغضب جحيمي. مرات مين يا ابن... انت اتجننت
مراد بيحاول يمنع شمس. هو عنده حق.....
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون اضغط علي (رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الحادي والعشرون)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي (رواية زواج القاصرات والصعيد)
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق