القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرام صعيدي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء إبراهيم

 رواية غرام صعيدي الحلقة العشرون 20 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الجزء العشرون 20 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي البارت العشرون 20 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء إبراهيم


بلع جابر ريقه في خوف ونظر لمنال بغضب عندما سمعها تقول لو سمحت يا حضرة الظابط جريمة القتل المتهم فيها جابر الاسيوطي وبرجو التحفظ عليه ، هنا صرخ بها جابر 
انتي بتقؤلي ايه انتي اتجننتي قتل مين وايه اللي بتقؤليه ده
تحدث الظابط بغضب مش عاوز صوتك يعلي واقعد دي كدة قضية جديدة وانت متهم فيها ومن حقي اتحفظ عليك لحد ما اشوف لو في دليل يدينك ولو مفيش هتتفضل تمشي  ما تفهمه يا متر ، نظر للمحامي فحرك رأسه بإيجاب فسكت ولم يتحدث او يعترض ولكنه يعلم ان منال لن تأتي هنا الا اذا 
كان معها دليل يدينه فهو يعلم ما يدور برأسها وهذه النظرة 
التي ترمقه بها فهي تريد التأكد من انه لن يخرج ثانيآ وانتبه علي صوت الظابط اتفضلي قولي اللي عندك ، قصت له منال ما حدث منذ ان تزوجت ابو غرام ثم زواجها من جابر وأنه عندما تشاجرت معه من قبل اخبرها انه من قتل زوجها السابق لانه يحب ابنته غرام وتزوجها ليصل اليها واخبرته عن تهديده لها بقتلها مثلما قتل زوجها السابق في اخر مشكلة بينهم لانها طلبت منه ان يبتعد عن بنت زوجها ويتركها لحالها واكملت منال حديثها وهي تنظر لجابر بتحدي وبصراحة في اخر مرة دي كنت بسجله لاني مش ضامناه وعارفة انه هيرجع يأذيني وعشان البت الغلبانة دي صعبت عليا وخفت ليأذيها تاني اصله كان بيضايقها وهيا عايشة معانا قبل ما تتجوز وكان بيتح*رش بيها انسان واطي وملوش امان ، تحدث جابر بغضب كدابة كل اللي قالته كدب انا مقتلتش حد 
ورد المحامي بعملية انا بنفي التهم الموجهة لموكلي هيا تفعل ذلك بدافع الكيد لا اكثر فرد للظابط بسخرية كيد ايه يا متر 
دي معاها دليل وتسجيل لاعترافه كدة القضية قتل متعمد 
يعني هتتحول جنايات ، تغير وجه جابر وظهر عليه الخوف  ونظر لمنال بشر وهو يتوعد لها هي وصقر وغرام .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم
في بيت الحج عرفة كان البيت يعمه الفرح والسعادة فاليوم شبكة فاطمة وكانت في غرفتها تتزين ولكنها متوترة للغاية ولا تعلم سبب موافقتها علي أنس وفي الغرفة معها غرام وصفية وكانو الثلاثة سعيدين للغاية وسمعو طرق الباب فذهبت غرام لتفتح وجدته صقر فابتسمت بسعادة وخرجت له وهي تحدثه جاي ليه بقي حضرتك ، صقر بعشق وه مجيش ليه بجي انا من حجي اشوف مرتي ، امممم مراتك مشغولة جداااا ،، ماهو انتي عشان مشغولة عني جولت اجي اشوفك عشان وحشاني جوي ، ابتسمت غرام بخجل احم طيب يلا بقي هوينا عشان ادخل اشوف خلصو ولا لا ، ماشي يا جمري يلا ادخلي وغرام اوعي تحطي حاجة في وشك انا مش ناجص ،، غرام بتذمر لا بقي يا صقر مليش دعوة انا هبقي مع الحريم مش هخرج خالص عند الرجالة ،، صقر وهو يمسك يدها ماهو انا مش خايف غير من الحريم ربنا يستر ادخلي يا غرام ادخلي الله لا يسيئك ، ضحكت غرام عليه وتركته ودخلت الغرفة فوجدت فاطمة وصفية ينظران لها بمكر،، غرام باستغراب مالكو في ايه بتبصولي كدة ليه ، 
 فاطمةوصفية في وقت واحد اصلنا كنا بتفرچ علي فيلم رومانسي حلو جوووي ،، خجلت غرام منهم وتحدثت امممم انتو كنتو بتتصنتو بقي ماشي وجرت عليهم وعانقو بعضهم
بمرح.
🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
عتمان بغضب شفت يا صقر اخوك ادهم وعمايله انا مش عارف ازاي يبجاله عين يجيب البت دي معاه وازاي هيا تيچي لحالها معاه اكده خلاص مفيش حيا ولا خشي ، صقر بهدوء هدي حالك يا بوي انا خلاص لجيت حل للموضوع ده وبعدين البنته اتخطبت ومبجاش في حاچة بينتهم ، عتمان بغضب مكتوم بس في ناس يجوله ايه وهما شايفينهم چاين اكده لحالهم وهيا جاية معاه في العربية انت لو محلتش الموضوع ده انا هحله بطريجتي ، خلاص يا بوي عشان الناس
متاخدش بالها اوعدك انا هحل الموضوع ده ، عتمان بقلة حيلة ماشي يا صقر اما اشوف يا ولدي وفينه جمال راخر راح فين ،، جال داخل يجولهم يحطو الوكل للرجالة ، ماشي كويس انا جولت مش هيرضي يجي ، صقر بضحك والله يا حج انا كنت متوكد انه هيجي ، نظر عتمان له بهدوء ربنا يصلح حاله 
🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
كان جمال في داخل البيت في طريقه للمطبخ ولكنه شاهد صفية وهيا بالداخل فتحدث بتوتر كيفك يا صفية ، صفية وهي تنظر له بكسرة الحمد لله يا جمال كيفك انت ، بخير الحمد لله احم ياريت الوكل بسرعة عشان الرجالة برة چاعت 
،، حاضر علطول اهو الوكل هيطلع ظل ينظران لبعضهما وشعرت صفية انه يريد ان يقول شيئا ولكن قطع ذلك صوت من خلفه وهو كامل يتحدث بغضب مكتوم ،، في حاچة يا جمال ، جمال بتوتر انا كنت بجولهم علي الوكل للرجالة ، كامل طب اتفضل انت انا هجولهم ، نظر جمال لصفية بحزن فهو يعلم ان كامل له الحق في ان يغضب هكذا فتركهم وذهب وتحدث كامل لصفية وهو يطبطب عليها هو ده الصح يا خيتي انا مجصدش حاجة ، صفية بحزن عندك حج يا خوي وانا مش زعلانة منك ربنا يباركلي فيك ، تعيشي يا خيتي يلا حضري الوكل وانا هروح اشوف الرجالة وهو في طريقه الي الخارج كان سيصتدم بببنت ولكنه تمالك نفسه قبل ان يصتدما ببعضهم هو بغضب مش تحاسبي وتفتحي عينك ماشية وخلاص ، رفعت نورهان نظرها له وتحدثت ببعض الحدة انت اللي عامل زي القطر وماشي واخد في وشك وبعدين انا اصلا معرفش حد هنا ،، نظر لها كامل فلفت نظره جمالها خاصا وهيا غاضبة هكذا ولكنه غض بصره بسرعة خلاص اني اسف ،،نورهان بهدوء ولا يهمك انا ابقي اخت انس العريس واول مرة اجي هنا ممكن تقؤلي مكان الحريم فين ،، اهلا بيكي معلش معرفش انك غريبة اهنه ومكان الحريم هتلاقيه جدام عاليمين ، تحدثت وهي تبتسم بامتنان اشكرك بجد بعد اذنك وتركوه وذهبت ونظر هو بأثرها وابتسم وخرج ثانياَ .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
بعد.انتهاء الخطوبة جلسو جميعا في بيت عرفة وظل ادهم ينظر لفاطمة بحزن داخلي فهو لا يعلم سبب دعوته لنها ولما وافق علي ان تأتي معه هل يريدها ان تغار عليه ام هل يثبت لها انه لا يفرق معه ان ترتبط برجل أخر ولكنه اكتشف انه يثبت لنفسه انه ما زال يعشقها وظل يفكر في علاقتهم هي وانس قبلا ففي كل مرة يراهم سويا كان يغضب بداخله لانه يري نظرة انس لفاطمة وهذا  سبب انفعاله فهذه النظرة يعلمها جيدا فهو دائما ما ينظر لفاطمة هكذا ولكن بغباءه اضاعها من يديه ، ولكنه محي هذا الاحساس واقنع نفسه انه يحب نها وانها الاختيار الصحيح له،،  وغرام همست لصفية وتحدثت ايه الاخبار انا شايفة ان جمال هيتجنن ، فهمست لها صفية اسكتي انا حاسة اني جلبي بيدق جامد مش عارفة مالي ، تحدثت غرام ماشي مع اني مش عارفة هو بيعمل في نفسه ليه كدة ما دام لسة بيحبك ، همست لها صفية بحزن حاسة بيه وانا عندي امل انه يحدتني عشان نرجع انا عارفة انه محتاج وجت عشان ينسي وفي نفسها تعلم السبب الذي يجعله في صراع بين نفسه . 
🌹🌹🌹🌹🌹اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا محمد 
بعد فترة كانت فاطمة في طريقها لخارج الجامعة مع نورهان 
وجدت انس ينتظرهم بالخارج وهو يستند علي عربيته ومظهره جذاب فهو انيق جدا في اختيار ملابسه وايضا وسيم للغاية ابتسمت له وذهبو تجاهه ، تحدث انس ازيك يا فاطمة ، ردت بخجل الحمد لله انت عامل ايه ،، انا بخير انا كلمت عمتك واستأذنتها نخرج شوية ، نورهان بفضول الله انا هروح معاكو ، انس وهو يخبطها علي دماغها لا انتي هتهوينا يلا عالبيت يا نورهان بدل ما ازعلك واخد فاطمة وذهبو 
الي كافيه كان من اختياره ،، فاطمة هتفضلي ساكتة كدة ، فاطمة بأحراج هو ممكن اسألك سؤال ،، رد عليها كأنه يعلم ماذا ستقول انا ليه اتقدمتلك وانا عارف انك لسة بتحبي ادهم مش كدة ،، استغربت فاطمة كثيرا ايوة فعلا عرفت ازاي اني هسألك كدة ،، ابتسم وتحدث بثقة عشان انا اينعم معرفكيش من زمان بس انا من اول ما قابلتك وانا حاسس اني عارفك اكتر من نفسك ،، ابتسمت بخجل طيب ممكن تجاوبني علي سؤالي ،، اتنهد انس انا عارف انك مفكرة اني عملت كدة عشان بس اثبت الكلام اللي قولته لادهم ابن عمك عن ارتباطنا بس لا يا فاطمة اللي متعرفهوش اني حبيتك من اول يوم شوفتك فيه حسيت ناحيتك احساس اول مرة احس بيه وكان احساس حلو كأني اعرفك من زمان خطفتي قلبي ،، كانت تسمعه فاطمة ولا تعلم لما هي سعيدة للغاية هكذا ولما دعت ان لا يكون السبب انه تقدم لخطبتها بسبب ادهم ،،واكمل أنس كلامه منكرش ان لما عرفت انك بتحبي ادهم وكنتو مرتبطين اضايقت بس مستسلمتش انا راهنت نفسي اني اكسب قلبك وانسيكي ادهم واخليكي تحبيني زي ما بحبك اوعديني يا فاطمة انك هتديني فرصة مش طالب اكتر من فرصة وصدقيني مش هتندمي ،، ابتسمت فاطمة بخجل وتحدثت وانا موافقة وواثقة فيك يا أنس احم  مش يلا بقي احنا اتأخرنا ،، انس بفرحة انا اسعد واحد في الكون يلا بينا يا قمري .
🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
في بيت الحج عتمان كان صقر يجلس في مكتب والده ودخل عليه ادهم خير يا صقر كنت عاوزني في ايه ، اقعد يا ادهم ،، جلجتني في ايه ،، انت كنت فاتحت ابوي في موضوع چوازك من نها اللي بتشتغل معانا في المصنع ،، ايوة حصل وانا كنت منتظر اما تفضو عشان نروح نخطبها 
،، صقر بثقة وانت متوكد بجي ان دي اللي انت رايدها وهيا تستاهلك ،، ايوة انا عاشجها ورايدها يا خوي ،، ايوة يعني متوكد انها دي اللي هتشيل اسمك و تبجي مرت ادهم الغرباوي ،، ادهم بعصبية هو في ايه يا صقر ما تجول اللي عندك علطول ،، طيب انا هسمعك حاجة اكده وعايزك تمسك اعصابك عشان تفكر صح وتعرف هتعمل ايه ،، ادهم بقلق هو ايه اللي هسمعه ده وعلم ان الموضوع له علاقه بزواجه من نها وبالفعل سمع ما جعله لا يصدق اذناه  .....
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون اضغط علي (رواية غرام صعيدي الفصل الحادي والعشرون)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي (رواية غرام صعيدي)
reaction:

تعليقات