القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

 رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) الحلقة العاشرة 10 بقلم رنا أحمد

رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) الجزء العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) البارت العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

في شركه رعد ..
كان الجميع يقف بصدمه مما حدث فالشركه قد أصبحت كوم رماد ماذا حدث اسئله كتيره لكن ليس لها أي اجابه .
الظابط بأسف /للاسف ي رعد باشا مفيش سبب واضح للحريق.
برق بحده /حضرتك قصدك أنها بفعل فاعل .
الظابط بتأكيد /بالظبط ي برق باشا ها ي رعد بيه حضرتك بتتهم حد معين.
 رعد وهو يجلس بحزنا شديد /احنا معندناش أعداء معينين ي حضره الظابط مقدرش اتهم حد احنامؤسسه كبيره وممكن يكون لينا منافسين بس انا مش بتهم حد معين .
الظابط بتركيز /بس اسمحلي ي رعد بيه واضح أن الي مقصود بالموضوع ده هو حضرتك لان الشركه دش شركتك انت مش ضمن شركات المجموعه .
سليم بتفكير /كلامه مظبوط ي عمي رعد .
رعد بشرود /انا ماليش أعداء .
الظابط بجديه /مش شرط يكون أعداء لحضرتك ممكن اسد باشا أو برق بيه .
برق بجديه /انا ماليش أعداء يقدروا يعملوا كده ي حضره الظابط هما أضعف واصغر من كده .
سليم بجديه /فعلا يا حضره الظابط والي ممكن يفكر كده مرمي في السجن .
الظابط بجديه/عموما احنا هنعمل كل الي علينا علشان نوصل للمجرم ده .
رعد بتحزير /انا مش عايز اي خبر يطلع في الصحافه عن الي حصل ي حضره الظابط مفهوم .
شمس برعب /خير ي عمي ايه الي حصل .
الظابط بتفهم /مفهوم ي رعد بيه اطمن عن اذنكم .
جاسر بقلق /ايه الي عمل كده في الشركه ي عمي .
برق بغيظ /للاسف بفعل فاعل بس مش عارفين مين الي ممكن يعمل كده .
جاسر بغيظ وتوعد /اطمن ي عمي الي عمل كده هيجاب ويترمي تحت رجليك وتاخد حسابك منه .
برق بغيظ/وهو برضه مش المفروض اسد باشا يكون موجود معانا بدل ماهو عمال يسافر شمال ويمين ويدينا في مواعظ وخلاص .
رعد بغضب جحيمي/برررق مش وقته انا مش ناقص فاهم اسمعوا الشركه هنشوف شغلها وانا مش عايز الي حصل ياثر علي حياتنا هنمارس حياتنا عادي فاهمين ...
الجميع /فاهمين .
في الخارج ...
كانوا يسيرون جاسر وشمس بغيظ شديد .
شمس بغيظ /بتفكر في الي بفكر فيه مش كده .
جاسر بغضب وهو يضغط على يده /طبعا مفيش غيره الكلب هو الي عمل كده ردا علي الي احنا عملناه واختفاء عشق .
شمس بغيظ/طب احنا هنعمل ايه دلوقتي .
جاسر بتنهيده /لازم تسافر ل اسد لازم نعرف منه ايه الي هيحصل وهو ناوي علي ايه انتي ناسيه كلام اللواء فاروق لحد دلوقتي عشق دي مفادتناش بحاجه وإذا كان اسد هيفشل معاها يبقا لازم نسلمها حالا للوزاره وهما هيتصرفوا معاها ..
/////////////////////////.
في فيلا رشدي مهران ...
كان يجلس بضحك هيستري وشماته وهو يحتسي الخمر ليتحدث بانتصار .
/ولسه ي اسد ي منشاوي انت الي اخترت تلعب مع الشيطان ...
////////////////////////////.
في الصعيد في دوار عشق واسد.
كانت تجلس عشق وهي تسعل بشده من شده البرد كان يجلس اسد وهو ينظر إليها يود اخذها وتتدفائتها بين أحضانه لكن يخشا أن يحدث ماحدث بالأمس فهو يحاول أن يقنع ذاته أنها مجرد مهمه بالنسبه له لكن قلبه لم يستطيع الصمود أكثر من ذلك ليقترب منها بخوف وقلق .
اسد بقلق /مالك شكلك تعبانه .
عشق بتعب وحراره عاليه /بردانه اوي وجسمي مكسر باين عليا خدت برد شديد .
اسد بقلق /حالا هجيبلك دكتور .
عشق بخوف /لا بلاش دكتور مش مستاهله ده شويه برد وخلاص .
اسد وهو يتفحص جبينها /ي نهار ابيض ده انتي مولعه نار اسمعي نامي وارتاحي وانا حالا هجيبلك دواء من الصيدليه .
عشق بتمني واشتياق لذلك الاحساس /اسد انت بتعمل معايا كل ده ليه .
اسد بارتباك /هيكون ليه انتي مسؤوليتي لحد ما .
عشق بحزن وتعب/كمل ي اسد لحد مادخل السجن مش كده مش لازم تعمل معايا كل ده ي اسد علشان اطمنلك واوقولك علي كل اسرار الشيطان انا اكتر واحده في الدنيا تتمنا أنها تكتب نهايته بايدها حتي لو علي حساب حياتي انا الي عارفه نهايتها ايه كويس .
اسد برفض لذلك الفكره المؤلمه /سيبك من الكلام ده دلوقتي خليكي في صحتك انا مش هتاخر سلام .
عشق بدموع والم وهمس  /غصبن عني ي اسد انا عامله زي الي عندي مرض وعماله اخاد في مسكنات علشان المرض يهدا وانت المسكن ده ي اسد ياريتني مشوفتك ولا عرفتك ي ريتني .
لتغفا مكانها من التعب والام والوجع 😔😔😔😔.
/////////////////////////////.
في شقه سليم ...
كانت تجلس رحمه ووالدتها وهم يتناولون الطعام ليقاطعها طرقات الباب .
صفاء بقلق /ي ترا مين ي بنتي يكون سليم بيه .
رحمه بقلق ورعب /سليم بيه معاه مفتاح ي أما هشوف مين لتصرخ مين الي علي الباب .
سليم بجديه /انا ي رحمه متخافيش .
رحمه بارتياح /سليم بيه انا خوفت لأن حضرتك معاك مفتاح .
سليم بابتسامه/صحيح معايا مفتاح بس مينفعش افتح الباب وادخل عليكم كده .
صفاء بارتياح /بتعرف الأصول ي ابني .
سليم بابتسامه /تسلمي ي حاجه صفاء ألمهم ي ست رحمه جهزي نفسك بقا علشان الشغل .
رحمه باستغراب /شغل ايه .
سليم بابتسامه/انتي خلاص اتعينتي في الشركه عني مسؤوله الحسابات مش برضه حضرتك خريجه تجاره .
رحمه بفرحه عارمه /بجد ي سليم بيه .
سليم بابتسامه/طبعا بجد ي رحمه انتي عملتي معايا واجب مستحيل انساه وانا وعدتك اني هفضل جنبك لحد ماتكوني زي مانتي عايزه لانك بنت كويسه وتستاهلي مش كده وبس والدتك خلاص هتعمل العمليه الاسبوع الجاي انا ظبطت كل حاجه .
صفاء بدعاء /ربنا يعمر بيتك ي ابني ويرزقك الخير كله .
رحمه بابتسامه وسعاده /ربنا يخليك ي سليم باشا انا مش عارفه اقولك ايه .
سليم بابتسامه ساحره /عايزه تتديني ايه او تقوليلي ايه بعد الدعوتين الحلوين دول دول عندي بالدنيا كلها بس المهم استعدي انتي بس للشغل ..
رحمه بسعاده /حاضر ي سليم بيه .
//////////////////////////////////.
في فيلا الشناوي ❤️❤️❤️.
كانت تجلس فله بدموع والم فهي تعلم جيدا ماذا تكون ذلك الشركه بالنسبه ل رعد .
ميسره بحزن شديد /اهدي ي مدام فله أن شاء الله رعد بيه هيتخطا المحنه دي وانتي لازم تفضلي جنبه .
فله بدموع /انا عارفه كويس رعد زمانه حاسس بايه دلوقتي الشركه دي اول شركه هو أساسها بنفسه وانت عارفه انها بالنسبه اله ضربه كبيره .
ميسره بحنان /بعد الشر عليكم من الكسره إن شاء الله هتعدوا كل ده وانتوا واقفين علي رجليكم .
رعد بحزن وتعب /سلاموا عليكم .
فله بلهفه /ها ي رعد ايه الي حصل .
رعد بحزن /الشركه بقت كوم رماد ي فله كل الي عملته راح خلاص .
برق بغيظ /ي أما نفسي اوصل للي عمل كده علشان ادفنه حي .
رعد بتعب /فله تعالي انا عايز اطلع استريح. 
فله بحنان /يلا ي روح فله .
برق بغيظ /شايفه وشك النحس علينا ي اختي .
ميسره بحزن شديد/عن اذنك .
لترحل ميسره الي الجنينه ليتبعها برق بقلق .
في الجنينه .
برق بسخرية /ايه ي ميسره عايزه تقنعيني انك بتحسي زي البنادمين وكده .
لتنهمر ميسره في البكاء .
برق بقلق شديد/فيه ايه ي ميسره مالك بجد .
ميسره بدموع والم /اصل انا بكره سيره الحرائق اوي ي برق اوي بتفكرني في ابشع حاجه حصلت في حياتي .
برق باستغراب/قصدك ايه ي ميسره .
ميسره بدموع وقهره /زمان وانا عندي ست سنين كنت راجعه من المدرسه لقيت ناس كتيره ماليه الحاره قدام بيتنا وانا مستغربه ومش فاهمه فيه ايه وفجاه لقيت الإسعاف شايله امي واخويا وهم محروقين انبوبه البوتجاز انفجرت في البيت وموتت امي واخويا كان ابشع منظر شوفته في حياتي ولحد دلوقتي بخاف انام لوحدي انت عارف انا نمت في الصالون ليه لاني كنت حاسه بحركه كل الي حواليا نمت وانا مش خايفه ي برق .
ليحتتضنها برق وهو يضمها إليه بشده فمن المعقول أن ذلك المرحه تكون مرت بذلك الماساه البشعه كان يقف رعد وهو يغلق شباك نافذته ليبتسم برغم حزنه علي ذلك المشهد فمن الواضح أن قلب برق قد نبض لأجل ذلك الشرسه .....
////////////////////////////.
في القريه السياحيه الذي يمتلكها مالك ..
في مكتب مالك ..
كان يجلس وهو يدون ذلك الملفات الهامه لتقاطعه السكرتيره .
السكرتيره /مالك باشا فيه واحد اسمه مراد المصري عايز يقابل سعادتك .
مالك بجديه /خليه يتفضل .
مراد بابتسامه /مساء الخير ي مالك باشا انا مراد المصري مهندس ديكور .
مالك بترحيب /اهلا وسهلا بحضرتك اتفضل هو الاسم مش حاسه غريب عليا .
مراد بابتسامه/كده حضرتك وفرت عليا كتير اوي يمكن اسمي مألوف عند حضرتك علشان انسه قمر لاني اخو جنه صحبتها الوحيده تقريبا .
مالك بتذكر /ايوه ايوه مظبوط افتكرت اهلا وسهلا ي ابني اتفضل .
مراد بابتسامه /بصراحه انا هدخل في الموضوع علطول انا كنت جاي اطلب ايد قمر بنت حضرتك وده طبعا يشرفني .
مالك بابتسامه/والله ي ابني انا مش عارف اقولك ايه طبعا تشرفنا في البيت وربنا يقدم الي فيه الخير.
مراد بابتسامه/طبعا ي عمي ده الي هيحصل بس انا كنت لازم اتكلم مع حضرتك الاول انا كنت متجوز وعندي بنت وانسه قمر عارفه الموضوع ده .
مالك بصدمه /بتقول ايه .
مراد باحراج/اظن دي حاجه متعبنيش ي مالك بيه وطبعا من حق حضرتك تقبل أو ترفض .
مالك بجديه /افهم من كده انك تعرف قمر بنتي كويس وهي عارفه كل الظروف دي وموافقه مش كده .
مراد باحراج /بصراحه اه .
مالك بابتسامه وعقل اب /خلاص يبقا انا معنديش حاجه اقولها غير أنك تشرفني لأن هي الي هتكون مسؤوله عن قرارها ده وهي الي هتتحاسب عليه بعدين .
مراد بسعاده /اوعد حضرتك اني عمري مهخليها تندم علي القرار ده ابدا بكره إن شاء الله هكون عند سعادتك عن اذن حضرتك .
////////////////////////////////.
في كليه الشريعه الاسلاميه ....
كانت تقف تمارا وهي تنظر علي ريم لتراها وتشاور إليها لتاتي إليها سريعا .
ريم بخجل وهي تؤطي رأسها /نعم ي دكتوره تمارا .
تمارا بابتسامه /ارفعي راسك ي ريم .
ريم بدموع /بصراحه انا مكسوفه من نفسي اوي اني خيبت ظنك وخيبت ظن ساجد اخويا .
تمارا بارتباك /فعلا هو واضح أن اخوكي تعب علشانكم اوي ي ريم .
ريم بدموع /فعلا ي دكتوره تمارا اخويا ساجد لتخرج من كليه التجاره كان طول عمره متمني يبقا حاجه كبيره بس للاسف ابويا وامي ماتوا وراء بعض واتعلقت انا واخواتي البنات في رقبته ساب حلمه وبقا يشتغل شيال وساعات نقاش وكل شغله علي باب الله وباليوميه وبليل بيشتغل في السوبر ماركت الي تحت بيتنا .
تمارا وهي تريد أن تعرف عن ذلك الشخصيه أكثر /طب ليه طالما كان متفوق في دراسته كده مشتغلش محاسب في شركه ليه .
ريم بحزن /حضرتك عارفه ي دكتوره تمارا أن كل الي بيشتغل بيبقا بوسطه واحنا علي قد حالنا اوي .
تمارا بابتسامه /معانا ربنا الي احسن من الكل امسكي شرحتلك كل الي كنتي مش فهماه خوديه وروحي محاضرتك .
ريم بابتسامه /ربنا يخليكي ي دكتوره تمارا عن اذنك .
تمارا بابتسامه وهمس /واحد زي ده هو الي يستاهل بجد أن الواحد يساعده لازم اروح ل بابا هو الي عنده الحل .
////////////////////////////////// .
في شقه علاء وانجي...
كانت تجلس انجي بغيظ من ذلك الزيجه .
انجي بغيظ /انا مش موافقه علي الجوازه دي ي علي .
علي بضيق /انجي انا مش شايف سبب لرفضك بصراحه البنت كويسه اوي احنا مصدقنا ابننا يتعدل ويلاقي الي يحبها وتحبه ويبعد عن الطريق الزفت ده .
انجي بغيظ /وليه ي عني ميكونش واحده صغيره من سنه ليه دي بالذات .
علي بحده /النصيب ي انجي وبصراحه ده سبب مش مقنع خالص للرفض احنا لازم نوافق ونقف حنب حازم ومندمرش حياته علشان كلام فارغ ي انجي فاهمه .
////////////////////////////.
في الصعيد من أمام الصيدليه ..
كان يسرع اسد بالدواء الي عشق ليقاطعه هاتفه ليرد سريعا .
اسد باستعجال /ايوه ي جاسر فيه حاجه مهمه .
جاسر باستغراب /مالك ي اسد فيك ايه .
اسد بانفعال/يوووه ي جاسر مفيش حاجه .
جاسر بغيظ /طب اسمع احنا في أول البلد انا وشمس لازم تيجي لازم نتكلم في حاجات مهمه اوي ي حضره الظابط سلام .
اسد بقلق /ي ترا فيه ايه ..
علي احدا الأراضي الزراعية .
كان يقف اسد وهو يضغط علي يده بغضب بعدما سمع ماحدث .
اسد بغضب /ايه شركه ابويا اتحرقت مين الي عمل كده .
جاسر بغيظ /هيكون مين ي جاسر مفيش غيره .
اسد بكره وتوعد /رشدي مهران .
شمس بحده /مفيش غيره ي اسد ردا علي كل الي احنا عملناه .
اسد بغضب وصراخ /قسما بالله لدفنه حي .
جاسر بغضب /ماحنا فعلا هنعمل كده لما نسلم عشق ونعرف نحقق معاها وتتعاقب هي كمان علي جرائمها .
اسد بصراخ وغصه مريره في قلبه /لا عشق مش هنسلمها سمعين محدش هيقدر يقرب منها ابدا .
شمس بشك /فيه ايه ي اسد مالك انفعلت كده ليه .
اسد بارتباك /ها ابدا بس انا لسه مخدتش منها المعلومات الكافيه .
جاسر بسخريه /والمعلومات دي هتاخدها امتا إن شاء الله خليك عارف كويس أنها مهمه اوي بالنسبه ل رشدي مهران وطول ماهو مش ف ايدينا ومش عارفين نثبت عليه حاجه وهي معاك حياتنا كلنا هتبقا في خطر الدور ده كان علي شركه عمي الدور الجاي محدش عارف هيبقا علي مين خصوصا أنه اكيد عارف انها معاك سلمها ي اسد بدل الكل ميبقا في خطر .
اسد بعشق قد تكمن منه /مش هسلمها ي جاسر .
شمس بحده /ي عني ايه ي اسد .
اسد بوجع وضيق /نهايه رشدي مهران هتكون قريب اوي .
جاسر بحده/وعشق تتسلم للنيابه .
اسد بوجع والم /وهسلم عشق للنيابه .
////////////////////////////.
في الدوار .
كان يسرع اسد إليها بخوف ليتفقد حرارتها الذي لا تنخفض ليعلق إليها محاليل وينظر الي حروق يدها الغائره ليضغط علي يده بغضب وتوعد لذلك الشيطان كان يجلس بجانبها وهو يتأملها بالم ووجع فذلك الصغيره قد أطاحت بحصون قلب الاسد كان يتحدث مع ذاته بالم .
مش هخليهم يخدوكي مني ي عشق مش ممكن تكون دي نهايتك انا هحميكي من كل الناس ومن كل حاجه الكل شايفك مجرمه لكن انا عارف انك ضحيه انا بحبك ي عشق مش عارف أمتا ولا ازي بس انا هحميكي بروحي حتي لو حساب شغلي الي بحبه .
بعد مرور ساعات ..
كانت تفتح عشق عيناها تتدريجيا بتعب لتنظر بابتسامه وحنان الذي يجلس بجوراها .
اسد بابتسامه /حمد لله على السلامه .
عشق بابتسامه/الله يسلمك تعبتك معايا اوي .
اسد بابتسامه /تعبك راحه انا عارف انك تعبانه بس فيه مشوار مهم لازم نروحه .
عشق بقلق /مشوار ايه.
اسد بابتسامه /هتعرفي لما نوصل .
من القريه المجاوره إليهم ..
كانت تتطلع عشق باستغراب لذلك الاسم .
عشق باستغراب /ده مأذون .
اسد وهو يمسك يدها بعشق /مأذون علشان حالا هتبقي مراتي .
عشق بابتسامه وسعاده لم تستطيع أخفاها /ايه مراتك 
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر اضغط على (رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2) الفصل الحادي عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية عشق الأسد (صغيرة الرعد 2)
reaction:

تعليقات