القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

 رواية زواج القاصرات والصعيد الحلقة السادسة عشر 16 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الجزء السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد البارت السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم دعاء أحمد

(كشف حقيقه مو"ت زهره)
زهره بضحكه ساخره. ايه مفيش اتفضلي ولا ايه يا زيزو ولا انا مش مرحب بيا في بيت جوزي اللي خطب بعد وفاتي باسبوعين صحيح قولي يا زين مرتاح؟ مبسوط مع عائشه؟
وبصت على الدبله اللي في ايديه جانب دبلتهم زين حط ايديه في جيبه
زين بفرحه رغم صدمته. انتي ازاي عايشه اومال كل اللي حصل دا ايه
زهره بوجع. قولي يا زين حبيت مين اكتر انا ولا عائشه
زين بصدمه اكبر.  انتي وعائشه واحد
زهره دمعه من عنيها نزلت. قولي يا زين حسيت بايه بعد مو"تي؟ وبعد اختفاء عائشه؟
زين بحده. انا عايز افهم معنى كلمك. انتي ازاي عايشه وازاي قدرتي تعملي كل دا
زهره بضحكه سخريه . فاكر اخر يوم كنت معاك على البحر قلتلك ايه؟ هيجي يوم وتندم على عملته وان البنت اللي عندها ١٥سنه هتعلمك الأدب وان الله حق
زين. انتي معقول بالقس"وه دي
زهره. وانت لما اعت"ديت عليا مكنتش قا"سي. مكنتش بلا قلب. انت اخر واحد تتكلم عن القس"وه. انت خليتني اكر"هك واكر"ه نفسي. واكر"ه مصطفى اللي جوزني ليك. واكر"ه فيروز عشان لولا ان مصطفي عايز يتجوز فيروز مكنش انا وانت اتقبلنا. خليتني اتفق مع اكتر ست كر"هتها في حياتي. الست اللي رمتني وانا عيله صغيره وضحت ببنتها. كنت مقه"وره منك لدرجه اني عملت حاجات عمري ما هسامح نفسي على اني عملتها
كانت بتتكلم ودموعها على خدها وقلبها وجعها
زين. تاب سيبك مني. انا موافق اني شيط"ان. لكن اختك اللي كانت بتمو"ت كل لحظه لدرجه انها قعدت اسبوعين فاقده النطق مهنتش عليكي
زهره. انت السبب طريقتك. شهو"اتك هما السبب في كل دا يا زين. قولي بقى ايه رايك فيا؟ مش استحق جايزه نوبل في الذكاء
زين. انا لحد دلوقتي مش فاهم حاجة
زهره. هشفق عليك واحكيلك
اخر يوم ليا هنا قررت وقتها اني ابعد فكلمت جهاد هانم امي وروحتلها و حكيتلها على كل حاجه وفقت انها تساعدني هي وابن جوزها اللي اسمه مدحت فكان لازم نتحرك بسرعه عملنا حكايه الحادثه دي كانت حاجه كدا  فيك ولما روحتوا المستشفى الدكتور كان مديني حقنه بتوقف نبض القلب وانتم شوفتوا جث"تي وقتها وصدقت ا اني مو"ت والجثه اللي دفنتوها كانت جث"ه بنت مشو"هه محدش قدر يتعرف عليها
عد اسبوعين وقررت اظهرلك كنت عايزه اكمل انتقا"مي ظهرت بشخصيه عائشه
زين. تاب. الصوت و شكلك
زهره. ماسك ومكياج وبعدين انا مكنتش محتاجه غير في أول كم يوم لما تتأكد اني مش زهره خصوصا انك كنت بتشوفي من وراء النقاب و  بخصوص الصوت فدا حاجه كدا بشربها بتخلي صوتي ارفع والفيلا اللي جانبك دي خليت جهاد تاجرها لمده شهر اللي فضلت فيه معاك كنت بعمل كل حاجه عشان الفت انتباهك واول مره لما كنا شوفتك على البحر وبعد كدا الشباب اللي كانوا بيضايقوني . كانوا تبعي كان غرضي اخليك تلتفت ليا وتوقع في حبي كل حاجه كانت متظبطه ب الملي وانت وقعت وبعد كدا قررت انسحب بهدوء عشان تبقى مش عارف تعمل ايه وتحس بالوجع انك ضيعت مراتك والبنت اللي حبيتها. قولي بقى حاسس بايه
زين بصدمه. كل دا عملتيه عشان تحسبيني على غلطه واحده. دا انا اتد"مرت بسببك كنت بفضل اشرب وأفضل ابكي. كنت موجوع وحاسس بالذنب. كنت بفضل قاعد في نفس مكانك افتكر اد ايه انا كنت اناني معاكي بس انتي طلعتي شيطا"نه. اختك هانت عليكي دي كانت بتمو"ت انتي فعلا قدرتي توجعيني اول مره لما فبركتي حكايه مو"تك وتاني مره لما مثلتي انك عائشه ودخلتي حياتي وخلتيني احبك والتالته دلوقتي يا زهره بس هو سؤال واحد طول الشهر اللي كنتي فيه عائشه محستيش اني بحبك بجد اي كان اسمك زهره او عائشه محستيش اني حاسس انكم واحد
زهره بصتله وسكتت  ودقات قلبها بقيت سريعه لدرجه انها بقيت مسموعه وهو فضل يبص لها ومستني اجابتها
زهره لنفسها. الشهر دا غير حاجات كتير اوي يا زين جايز خلني اعرفك اكتر واتعلق بيك جايز عشان كدا رجعت النهارده ومستحملتش اني اشوفك بتتعذ"ب اكتر من كدا بس انت جرحتني انت اللي وصلتني للمرحله دي انا عارفه ان طريقتي معاك كانت غلط ومكنش ينفع اكلامك بالطريقه دي بس انا اللي جوايا كانت مجرد طفله عنيده ملهاش في المحن ولا تزويق الكلام كنت محتاجك تسمعني وتفهمني كنت محتاجك تعرف ان دي مجرد طفله انت ك"سرها اوي ووجعتها بس الطفله دي اتعلمت متجيش على كرامتها ايا يكن
زهره. طلقني يا زين دلوقتي انا اقدر اطلب الطلاق وانا مرتاحه لاني رديت كرامتي اللي انت بدلتها وك"سره قلبي 
زين بابتسامه خبيثه. إطلاقك اااممم على جث"تك انك تطلعي من ذمتي
زهره بحده خارجيا لكن احساس مختلف. اصدك ايه
زين بقوه شدها من وسطها وقب"لها بع"نف شديد يعبر عن اشتياقه لها وغضبه ومشاعر لم يختبرها من قبل و لكن تلك المره يق"بلها بحب لتتحول الي قب"له رقيقه هادئه يعبر بها عن حبه واشتياقه لغرورها . ليشعر باستجابتها لأول مره لكن فجأه زقته بقوه و ضر"بته بالقلم 
..........
في الصعيد
فتحيه وفيروز ونجمه قعدين سوا
فتحيه. نجمه بتحبي شمس؟ 
نجمه بخجل. نعم
فيروز. مش وقته. بتحبيه ولا لاء؟ يعني عايزه تحفظي عليه وعلى بيتك ولا؟
نجمه. انا مش فاهمه حاجه. في ايه؟
فيروز. بصي يا نجمه انتي عارفه شمس صح. وعارفه انه مالوش في الغلط
نجمه بابتسامه هاديه. ايوه عارفه بس مش فاهمه حاجه.
فتحيه. اوصره يا بنتي خالي بالك على جوزك الفتره الجايه واوعي اي حد يوقع بينكم
نجمه. بس انا واثقه فيه ومفيش حد يقدر يوقع بينا
فيروز. نجمه ما تيجي نقعد في الجنينه ونتكلم سوا شويه
نجمه. اوكي
الاتنين طلعوا وقعدوا على المرجيحة
نجمه. فيرو
فيروز. نعم
نجمه. فيروز هو انتي بتحبي مصطفي؟
فيروز بابتسامه جميله. بصي يا نجمه انا اول مره شوفت مصطفى من سنتين كنت في آخر يوم في امتحانات اولي ثانوي وقتها كنت خارجه من المدرسه وقتها مصطفى كان سايق عربيته بسرعه وكأن في بركه وحل وهو عد بسرعه وقتها هدومي اتبهدلت وفضلت ازعق لقيته رجع ونزل من عربيته و اعتذرلي وقتها شوفت فيه جنتل مان والغريب اني كنت بفكر فيه بطريقه غريبه و دا كان بيضايقني وقتها انا كنت في سنك وانتي فاهمه يعني ايه معنى كلامي عدت الايام ورجعت للمدرسه كنت كل يوم اشوفه وهو  راجع بعربيته وكنت غصب عني افضل ابص عليه وقلبي يدق بسرعه اوي واحس اني مش عارف اتحكم في نفسي و عدت الايام ولقيت مصطفى جاي يتقدملي وقتها بابا أصر انه يجوزك لشمس وزهره لزين عشان يوافق على جوازي من مصطفى بس منكرش اني معجبه بيه وبس وبصراحه احترمت انه جيه البيت من بابه المهم دلوقتي انتي وشمس
نجمه. هو في ايه انا مش فاهمه؟
فيروز. بصي يا نجمه سوزان بنت خالتي جايه الصعيد النهارده وهي بصراحه طول عمرها كانت معجبه بشمس وبتحبه
نجمه قامت وقفت اصادها واتكلم بجديه. وبعدين هي ناويه على ايه بقى ان شاء الله
فيروز. اهدي يا بنتي انا مش اصدي حاجه انا بس بنبهك عشان اللي ممكن تعمله وبعدين احنا مش عارفين إذ كانت لسه بتحبه ولا لاء لان الموضوع دا فات عليه اربع سنين بس بصراحه سوزان مبتتغيرش بسهوله
نجمه بعصبيه. تبقى تفكر بس تقرب منه وساعتها ورب الكعبه اجيبها من شعرها. هي حلوه؟
فيروز بضحكه. هي حلوه وملفوفه الصراحه. حلوه اوي
نجمه. فيروز متغظنيش بدل ما اجيبك من شعرك
فيروز. اول مره اشوفك بتغيري
نجمه وشها احمر ومبقتش عارفه ترد
فيروز بعقلانيه. شوفي يا نجمه شمس مهما ان كانت اللي ادامه جميله هو عمره ما هيبص ليها مدام مش حلاله هو يمكن يعملها حلو بس زي ما بيعملني كدا اخته. ومتزعليش اوي كدا انتي كمان جميله اوي وغير كدا انتي مراته وحبيبته
فأنا بس عايزاكي تكوني واثقه من نفسك لأنها اكيد هحاول تضايقك و لو هي ادلعت عليه انتي كمان ادلعي هو انا اللي هقولك دا انتي مراته يا بت
نجمه. تاب اسكتي بقى وتعالي ندخل
..........
عند زين
زين بخبث. شكلك هتتعبيني معاكي
زهره بغيظ. انت قليل الادب ومهما عملت مش هتتغير لأنك اصلا زبا"له
زين قام وبقي يمشي في اتجاهها وهي بترجع لورا بخوف من نظراته لحد ما بقيت في الحيطه وبهمس. انتي فعلا غيرتيني يا زهره خلتيني احبك واقع في غرامك
زهره بدموع. طلقني يا زين حرام عليك بقى طلقني انا تعبت وزهقت من اللعبه دي انا وانت مننفعش لبعض ماحنش شبه بعض لا في طبيعتنا ولا في مبادانا وغير كدا فرق السن بينا
وانا مش هقدر اكمل معك لأن كل ما بتقرب بفتكر اللي حصل وببقي عايزه اك"سر نفوخك و او"لع فيك
زين بحنان مسح دموعها وحضنها وهي فضلت تعيط. انا اسف بس اللي عملتيه دا كله غلط يا زهره ولو عشان فرق السن انا مش كبير اوي كدا واللي بينا عشر سنين اوعدك مش هقربلك بس كفايه كل اللي حصل وتعالي نرجع سوا الصعيد ونحاول ننسى اللي فات لان انتي كمان غلطي في حاجات كتير و فعلا اكدتيلي ان كرامتك أغلى من اي شي وانا اوعدك مش هاجي عليكي تاني
زهره وهي لسه في حضنه. طلقني يا زين
زين بعصبيه. قسما بالله لو جيبني سيره الطلاق دي تاني لاك"سر دماغك يا زهره واخرس خالص وياله عشان هنرجع الصعيد دلوقتي حالا
زهره بزعيق. متزعقليش انت فاهم
زين. بت انتي اتكلمي عدل
زهره. ليه شايفني معوجه ولا ايه
زين. لسانك عايز قط"عه
زهره. إن كان عجبك
زين بجديه. ياله بينا هطلع اجهز حاجتي ونرجع وربنا يستر
زهره راحت قعدت على إلانتريه وهي مش عارفه المفروض تعمل ايه بس القلب قال كلمته وأنهى الصر"اع لكن اللي جاي مش سهل
بعد ساعه طويله في قصر الانصاري
زين وزهره دخلين سوا الكل مستغرب مين اللي معه دي لان زهره منقبه اصلا
مكنش في غير نجمه وشمس وفيروز وفتحيه وسليم كانوا في المحطه بيجيبوا سوزان بنفسهم 
زين. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نجمه وشمس وفيروز. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وقاموا يسلموا
نجمه بصت لزهره وقلبها بيدق بسرعه حطت ايديها على قلبها ودموعها نزلت
وبقيت ترجع لورا وبتعيط
زهره شالت النقاب والكل اتصدموا
نجمه  بقيت تهزا راسها يمين وشمال وهي مش مصدقه
نجمه بدموع. ازاي؟انطقي ازاي؟ تاب اللي شفتها في المستشفي دي تبقي مين؟ وراحت علي شمس
نجمه بهستريه. ازاي انا شوفتها كانت ما"تت
زهره دموعها نزلت. نجمه انا اسفه بس
نجمه. هو ايه اللي بس انا مش فاهمه حاجه
زهره.انا وماما اللي فبركنا الحكايه ذي كلها عشان كنت مخنو"قه من اللي زين عمله كنت تعبانه ومش مستحمله
نجمه بصدمه ووجع ودموع وصوت عالي . تاب وانا وبعدين من أمتي وجهاد تبقى امنا معقول انتي اللي عملتي كل دا من غير ما تفكري فيا امشي مش عايزه اشوفك يا زهره اطلع برا ارجعيلها انا بكر"هك حرام عليكي والله اللي عملتيه فيا دا حرام انا كنت بمو"ت بس دلوقتي اتأكدت ان محدش كان عايزني بابا زمان سبني لجهاد اللي كانت عايزني تبعي لمدحت وبعد كدا لما مالقيتش مني رجا رجعتني لبابا ومصطفى كمان وانتي انا مش عايزه حد معايا حراَم عليكم اللي بتعملوا فيا انا عملتلك ايه لدا كله انا تعبت والله تعبت مش قادره استحمل كدام كلكم مش عايزني بلاش تاذ"وني انا مش عايزه اشوف حد فيكم
قالت كلمتها وهي بتقع و اغمى عليها
شمس بسرعه شالها وطلع لاوضتهم وبص لزهره بنظره نا"ريه
زهره بسرعه كانت طلعه وراهم.
زين.زهره مينفعش دلوقتي سيبيها مش هترض تكلمك
فيروز. ليه كل دا يا زهره هو ايه اللي حصل في اسكندرية ليه محدش عايز يفهمني حاجه
زهره بصت لفيروز وبعدين طلعت اوضتها
يتبع..
لقراءة الفصل السابع عشر اضغط علي (رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل السابع عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي (رواية زواج القاصرات والصعيد)
reaction:

تعليقات