القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية غرام صعيدي الفصل الثاني عشر 12 بقلم إسراء إبراهيم

 رواية غرام صعيدي الحلقة الثانية عشر 12 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الجزء الثاني عشر 12 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي البارت الثاني عشر 12 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل الثاني عشر 12 بقلم إسراء إبراهيم

رواية غرام صعيدي الفصل الثاني عشر 12 بقلم إسراء إبراهيم

حدثت غرام بقلق تقؤليلي ايه انتي قلقتيني يا فاطمة هو في حاجة انا معرفهاش ، ايوة الموضوع مش ان غادة كانت غضبانة زي ما انتي فاهمة مسكت ايديها اسمعيني كويس يا غرام صقر متچوز غادة بقاله خمس سنين و كان بيعشجها وهو اللي اختارها غادة تبجي بنت شيخ البلد وفي مرة كان هناك عند ابوها وشافها وعشجها ولما فاتح عمي مرت عمي رفضت وموافجتش علي غادة بالذات واللي عرفته سعتها ان امها كانت عايزة تاخد عمي زمان من مرت عمي وانها وجفتلها وفض*حتها وبعد كدة راحت اتچوزت شيخ البلد عشان تغيظ مرت عمي فعشان اكده مكنتش موافجة علي جواز صقر من بنت الست دي لانها كانت عارفاهم وعارفة ان غادة سماوية وشارباه من امها بس صقر صمم واتچوزو وعدي سنتين من غير خلفة وطبعا الكل بجي بيتحددت خد غادة وراحو مصر عملو تحاليل ورچعو وبعدها صقر عرف ان العيب منها فخبي عالكل حتي عمي ومرت عمي وجال ان العيب منه عشان كان بيعشجها وخايف علي مشاعرها وعشان محدش يزعلها بكلمة وعشان عمي ميغصبش عليه انه يتچوز عليها ،  شعرت غرام بغصة في قلبها وقالت للدرجادي كان بيحبها ، طبطبت عليها فاطمة وقالتلها كان يا خيتي كان واكملت حديثها ، المهم اول ما جال كدة الدنيا اتجلبت والبيت كله زعل ان صقر مش هيبجاله عيل من صلبه وعمي جاله خلاص تسافر تتعالج ، ردت غرام باستغراب طيب ايه المشكلة بالعكس دي حاجة تخلي غادة تحب صقر اكتر ، ماهو ده بجي اللي جلب الدنيا صقر كان فاكر انها بتعشجه وانها اول ما تعرف كدة هتجف جمبه لكن سعتها بانت علي اصلها وفضحته في كل حتة ووجفت في جلب البيت وعلت حسها وجالتله انا عايزة ابجي امي وايه اللي يجبرني اني اعيش مع واحد معيوب وجالتله طلجني والا هرفع عليك جضية وافضحك واجول انك مبتخلفش  ، شهقت غرام وتخيلت ما حدث لصقر وصدمته في زوجته وحبيبته ، واكملت فاطمة طبعا الصدمة كانت كبيرة علي صقر وكان مصدوم يا عيني من رد فعلها بس سعتها بجي ضر*بها حتة جلم يا غرام خلاها اتلوحت وجالها انا مش معيوب انتي اللي مبتخلفيش وانا جلت اكده عشان محدش يچرحك بس طلعتي متستهليش ومش هطلجك وهتروحي تعيشي في بيت ابوكي زي البيت الواجف لحد ما اقرر امتي اطلجك ومن سعتها بجي صعب اوي ومش بيتحددت كتير وبيزعج عالفاضية والمليانة وكان كلهم بيترعبو منه متهيجلي انا مشفتش ضحكت صقر الا لما انتي دخلتي البيت ده سعتها فعلا صقر اتغير بجي واحد تاني واجولك علي حاچة والله حتي وهو مع غادة جبل المشاكل دي مكنش بيعاملها زي ما بيعاملك هو كان مفكر نفسه بيعشجها بس لع هو معرفش العشج غير لما قابلك يا خيتي اسأليني انا  انا شفته جبل اكده ودلوجتي اوعي تخسريه يا غرام صقر بيعشجك بس انتي بجاهلك جرحتيه زي ما غادة عملت جولتيله مش رايداك كانه معيوب طب انتي خابرة معاملته لغادة دي بتأكدلي انه بيعشجك لانه اصلا مش طايجها هو بيعمل اكده عشان يوچعك زي ما وچعتيه ، ظلت غرام مذهولة مما سمعته لا تعلم هل تفرح لانه يحبها ام تحزن  لما سببته له من جرح كبير تحدثت بخوف طيب والعمل يا فاطمة انا كدة خسرت صقر يعني مش هيسامحني ، لع هيسامحك طبعا بس انتي اتحددتي معاه واحكيله كل حاچة ومتخبيش عليه ونصيحة من خيتك اوعي تفرحي غادى فيكي ولا تديها الفرصة انها تاخده منك عشان هيا متستاهلوش ، طب قومي قومي معايا ، علي فين يا مچنونة انتي ، هلحق صقر قبل ما تاكل عقله وتاخده في اوضتها ، ههههههه سبحان مغير الاحوال يلا ياختي يلا ، اه استني يا فاطمة انا اسفة اتكلمنا في موضوعي ونسيت موضوعك ،بقلمي اسراء ابراهيم ، ولا يهمك يا جمر انا مفيش موضوع اصلا خلاص كله خلص انا بس عشان لسة الصدمة واعرة عليه جوي ده حب عمري يا غرام ومش سهل علية في يوم وليلة اكده اتجبل ان ادهم مبجاش ليا ، اخذتها غرام في حضنها ان شاء الله هتلاقي اللي يحبك من قلبه ويستاهلك عشان انتي بنت مفيش زيك يا فاطمة ، تسلميلي يا خيتي  بجولك ايه غيري خلجاتك دي والبسي كدة لبس حلو وخليكي ناصحة خليه هو اللي يبدأ حديت معاكي وغمزت لها بعينها ، نظرت غرام لنفسها تصدقي عندك حق استني هغير وهبهرك ولا اقؤلك انا عندي خطة  جامدة جدا ، ضحكت فاطمة وتحدثت بمرح قائلة ويلآ لهذا الصقر من غرامه  وضحكو هما الاثنان بسعادة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 استغفر الله العظيم
منال بغضب وصوت عالي لا ماهو انا مش هسكت الا لما اعرف كل حاجة يا جابر ، امسك يدها وابعدها بعنف انتي اتجننتي بتعلي صوتك عليا ، متوهش الموضوع وفهمني مين دي اللي مش هتهدا الا لما ترجعلك  انا سمعتك وانت بتقؤل كدة في التلفون ، جابر ببرود حاجة بتاعتي ضاعت مني وهرجعها ملكيش فيه ، نظرت له بتحذير يعني الكلام ده مش علي الزفتة غرام  ، امسك يدها بضيق وتحدث اسمعي بقي عشان انا خلقي اضيق من الابره لو شتمتيها تاني ولا جبتي اسمها علي لسانك هقط*عهولك انتي فااااهمة ، اتصدمت منال من ردة فعله وتحدثت بزهول انت بتقول ايه معني كدة ان الكلام اللي قالهولي صقر حقيقي انت حاولت تغت*صبها ، تحدث جابر بلا وعي غرام دي بتاعتي انا ملكي مش بعد ما عملت كل ده عشانها تروح مني كدة لا ، منال بدموع وصدمة يبقي كلام غرام صح يا كل*ب يا حي*وان والله لاقت*لك انت مستاهلش تعيش ، لا وانتي الصادقة انا اللي يقف في طريقي ملوش الا حاجة واحدة وهيا الم*وت انا اللي كان مصبرني عليكي غرام كنت مستحملك طول السنين دي عشانها وعشان تبقي قصاد عيني لكن دلوقتي انتي ملكيش لازمة انتي طالق يا منال ولو شوفتك بس قريبة من غرام صدقيني محدش هيرحمك مني واللي خلاني عملتها قبل كدة اعملها تاني وتالت ، منال تسمعه وهي غير مستوعبة ما يتفوه به هل ما قاله صحيح نعم فكل انسان يحصد نتيجة افعاله وهي الان تحصد نتيجة كرهها لغرام ومعاملتها لطفلة يتيمة بهذا الشكل تركها جابر وغادر المنزل وهي جلست تندب حظها وجهلها وتلعن نفسها لعدم تصديقها لغرام .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 الحمد لله رب العالمين 
كان صقر يجلس مع  امه عزيزة وغادة وصفية التي في عالم اخر نعم فكلام جمال يردد في اذنها لما يحملها ذنب غيابه طول الوقت واهمالها له فهي تفعل ما عليها تجاهه ولكن ليس لها ذنب انها لم تشعر بأي مشاعر تجاهه و نفضت الكلام من رأسها ونظرت لادهم بغموض قليلا  وتحدثت جولي يا ولد عمي هتخطب امتي فلاحظت عزيزة تنظر لها باستغراب فاكملت بتوتر  احنا عايزين نفرحو بيك ، لسة مش خابر يا صفية بس ان شاء الله هفاتح ابوي ونشوف هنروح امتي ، بسم الله تبارك الرحمن قالتها عزيزة وهي تنظر اعلي الدرج ، استغرب صقر ونظر مكان ما نظرت فوجد غرام تنزل وهي كالقمر ليلة تمامه ولما لا فهي ترتدي دريس ابيض به ورود زرقاء مثل عينيها وتضع الكحل العربي مما اضفي علي عينيها سحر خاص مع الطرحة الاوف وايت التي بينت بشرتها الناصعة البياض نظر صقر لها بزهول من هذه الملاك فنظرت غرام وضحكت لفاطمة الواقفة بجانبها وغمزو لبعضهم البعض ، ما شاء الله عليكي يا بتي كيف الجمر 
، ربنا يباركلي فيكي يا ماما ونظرت لصقر الذي فقد النطق وتحدث بصعوبة احم انتي رايحة فين اكده ، تحدثت فاطمه ببعض الخوف انا لجتها مضايجة فجولتلها تعالي افرچك  عالبلد هتعچبك جوي ، صقر بغيرة وانتي ملكيش راجل اياك عشان تجوليله هتخرچي اكده من نفسك ، اقتربت منه غرام مما جعل قلب صقر يدق بعنف وتحدثت بدلع لا طبعا مقدرش ده انت  جوزي وحبيبي انا كنت نازلة عشان استأذنك لو سمحت يا صقر خليني اروح معاها ، يكفي هذا ارجوكي فقلبي سيخرج من مكانه من كثرة الدق نعم فعقله توقف عند كلمة حبيبي ولم يسمع ما قالته بعدها هل فعلا لقبته بحبيها فنظر لها ونظر لفاطمة باستغراب كانه يسألها ماذا فعلتي بها واين غرام التي يعرفها ، اما عزيزة فكانت سعيدة جدا وهمست لفاطمة بأذنها جدعة يا بت يا فاطمة خلتيها  كيف اكده ، ضحكت فاطمة وهمست لعزيزة والله يا مرت عمي انا وعيتها بس وعرفتها حجيجة غادة ، براوة عليكي يا بتي ، اما غادة فكانت تستشيط غضبٱ من غرام وتلعنها في سرها واستنبهت علي صوت صقر وهو يتحدث بغيرة وهتطلعي كيف اكده يا غرام ، ماله ماهو حلو اهو يا صقر ولا انا مش عاجباك ، نظر لها مطولا نعم فلولا الاشخاص التي تراقبهم لكان اخبرها بطريقته الخاصة هل تعجبه ام لا 
ورد عليها انا هاچي معاكم يلا ، فرحت غرام فقد نالت مرادها 
ونظرت لفاطمة التي ابتسمت لها ودعت لها في سرها بالسعادة ، نزل صقر علي مستوي غرام وهمس لها في اذنها مما جعل قلبها يدق  بس تمسحي الكحل ده واللي في شفايفك عشان مرتكبش جن*اية وانا معاكي  ، غرام بخجل واضح احم حاضر حاضر همسحهم ، تحدثت فاطمة بقصد خلاص يا غرام طالما صقر معاكي بقي انا مليش لازمة وبعدين افتكرت اني لازم احضر نفسي عشان رايحة الچامعة الصبح يلا اشوفكو علي خير وتركتهم وذهبت 
مع نظرات ادهم المليئة بالغيرة عليها .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا اله الا الله محمد رسول الله 
كان يجلس جمال علي القهوة وهو يشرب الشاي ويتحدث لنفسه ، وبعدهالك يا چمال هتفضل اكده لحد امتي دي مش عيشة دي اللي انت عايشها  اتنهد بضيق طول عمري مكنتش شايف غيرها كنت عاشجها وكنت بتمناها من ربنا بس عرفت دلوجتي ان مش كل اللي بنبجي رايدينه بيبقي خير يارب انا راضي بالاختبار بس هو صعب جوي صعب عليا ابجي عارف ان مرتي بتحب اخوي ، ياريتني عرفت جبل ما اتچوزها كنت 
سبتها وكنت هدوس علي جلبي بس صعب جوي اني اتحمل 
كل ما اجول هنسي واعيش ابص في وشها افتكر انا تعبت
تعبت جووي ياااارب حلها من عندك يارب .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا حول ولا قوة الا بالله 
كانت صقر يشبك اصابعه في اصابع غرام بتملك وهم يسيرون سويا وهي سعيدة للغاية بفعلته تلك ، الله بجد يا صقر البلد هنا جميلة اوووي ، حاول صقر ان يظهر زعله منها
فقال ايوة البلد اهنه چميلة دايما ، وقفت ونظرت له أنت لسة زعلان مني ، تحدث باستهزاء وانتي عملتي حاجة تزعل يعني
 مثلا جولتي انك مش رايداني وعايزة تطلجي بس بسيطة اهي ، اممم ولو قولتك اني قولت كدة من ورا قلبي ، ازاي يعني هيا دي حاجة تتجال كدة في لحظة زعل ثم انا 
مزعلتكيش اصلا ، عارفة يا صقر بس انا عملت كدة من خوفي عليك ، خايفة عليا من ايه يا غرام ، اتنهدت وقالته هحكيلك وقصت له كل شئ ومكالمة جابر لها وتهديده لها بقتله اذا لم تجعله يطلقها وترجع له ثانية ، مع كل كلمة تخبر بها غرام صقر كان وجهه يمتعض ويغضب فشدد قبضته لدرجة انها المته وتحدث بغضب وانتي ازاي متجوليش حاجة زي دي فاكراني مش راچل ومش هعرف احميكي منه اياك ، نظرت حولهم لان صوته عاليا وتحدثت ببكاء انا خفت عليك والله خفت انت اهم شخص في حياتي انا مليش غيرك 
والله انت لو روحت مني انا ممكن امو*ت يا صقر وكان اهون عليا انك تبقي بعيد عني بس عايش من انك تكون معايا بس حياتك في خطر طول الوقت انت مش فاهم انا كنت عاملة ازاي وانت في القسم عيني مغمضتش عشان بعيد عني مكنتش حاسة بالامان انا كان كل همي انت مرضتش ابقي انانية واخسرك يا صقر انا انا اسفة بس انا كان لازم اعمل كدة وظلت تبكي بشحتفة اما هو فسمع كل كلمة وقلبه يعتصر لاجلها هل للدرجادي هو مهم عندها والسؤال الاهم هل عشقته لهذه الدرجة نظر حوله واقسم لو في البيت لاخذها في احضانه وخبأها بين ضلوعه ولن يخرجها منه ابدا 
، امسك يدها بحنان خلاص اهدي انا اسف حجك عليا يا ست البنات انتي متعرفيش كلامك اللي جولتيه سعتها كا جاسي اووي ازاي كنتي عايزة تبعدي عني وعايزاني اطلجك بسهولة كدة انا مجدرش انا اتعلجت بيكي وبجيتي هوايا اللي بتنفسه يا غرام عشان خاطري اوعي تفكري تبعدي عني ، نظرت في عينيه وابتسمت من بين دموعها فكلماته 
كالدواء نزلت علي قلبها طيبت جراحه نعم تعشق ذلك الصعيدي ، احم غرام يلا بينا نروح عشان انا اكده مضمنش 
حالي ، ضحكت بخجل ونظرت بعينيها بعيدا عنه لتري من جعلها تتوقف عن الضحك فجأة والخوف يتملكها 
وتمسكت بصقر بخوف ......
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر اضغط علي (رواية غرام صعيدي الفصل الثالث عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط علي (رواية غرام صعيدي)
reaction:

تعليقات