القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كذبة صنعت عشق الفصل التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

 رواية كذبة صنعت عشق الحلقة التاسعة 9 بقلم نورهان أشرف

رواية كذبة صنعت عشق الجزء التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

رواية كذبة صنعت عشق البارت التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

رواية كذبة صنعت عشق الفصل التاسع 9 بقلم نورهان أشرف

رواية كذبة صنعت عشق الفصل التاسع 9 بقلم نورهان أشرف


نظرت سمر الى الهاتف بصدمه فتحدثت رنا بتساؤل :مالك يا بت فيكى ايه وشك احمر واصفر كده ليه

سمر بتوتر: مفيش حاجه انا كويسه اهو

رنا بسخريه: في ايه يا بت هو انتي شايفاني هبله ما تقولي في ايه

سمر بهدوء :مفيش حاجه انا داخله الحمام خلصي انتي المواعين

رنا بسخريه :ماشي يا ست سمر هاخلص انا الحاجه لحد ما نشوف اخرتها ايه معاكى

سمر بهدوء: اخرتها حلوه ان شاء الله خلص انتي بس

تحركت سمر تجاه الحمام بكل سرعه وعندما دخلت ردت على جاسر بكل هدوء: ازيك يا رامز عامل ايه

جاسر بجديه: الحمد لله انا كويس انا قلت اتصل اطمئن عليكى

سمر بهدوء: تسلم ربنا يخليك

جاسر بجديه: بتعملي ايه سمر ابدا مفيش كنت في النادي

ضحك جاسر بسخريه وهو يقول: نادي ايه بقى

سمر بجدية: هيكون نادي ايه يعني

جاسر بالسخريه :اصل النوادي لها اسامي يعني في نادي الجزيره في نادي المقاولين العرب في كذا نادي انتي بقى مشتركه في انهي نادي

سمر بتوتر :مشتركه في نادي الجزيره

جاسر بجديه :ده نادي حلو جدا بس اسمع ان هو غالي

سمر بسخريه اه هو غالى جدا بس بابي مدخلني فيه

جاسر بهدوء: تمام ثم أكمل بجدية طب انا هاقفل بقى انا عشان ورايا شغل هابقا اكلمك بعدين

سمر بهدوء: تمام وانا هستناك اغلق سمر الهاتف وهي تضع يدها على قلبها وتحمد الله ان رامز لم يكشفها ام جاسر كان يضحك عليها بسخريه وهو يقول: نادي ايه يا بنت الكلب انت فاكره انك بتضحكي علي وحياه امي مكونش جاسر السيوفى غير لما اجيب قرارك واعرف ايه اللي وراكي بقا انتي فاكره نفسك ناصحه وهتضحك على تبقى غلبانه

____

اما عند يونس كان يتصل بوالدته وهو يقول لها بهدوء

بقولك ايه يا روح انا اخو سمر اتصل بي اكلمه ان انا عايز اتجوزها ولا اعمل ايه

روح بسخريه: هي دى محتاجه تفكير يا اهبل يا ابن الهبله اكيد طبعا كلمه البنت لو طلعت من يدك مش هتعرف تجيب واحده زيها ثاني بت جدعه مش زي الحربايه اللي انت كنت هتخطبها

يونس بهدوء :ماشي يا روح انا هاكلمه بس صدقيني مش عشان باحب البنت لا عشان خاطرك انتي

روح بسخريه: وحياه امك انت كداب هو فى واحد بيتجوز واحده عشان خاطر امه وبعدين دى احسن من البومه الثانيه اخت صاحبك اللي صحيح هي كانت بتتصل بيك عايزه ايه

يونس بسخريه: هو انتي ماكنتيش نائمه

روح بضحك: لا يا حبيبي ماكنتش نائمه وبعدين انا باسمع دبه النمل واسال ابوك كان لما يجي يتكلم في التليفون كنت بصحي من اقل حاجه عشان اشوفه بيكلم واحده على ولا لا

يونس بسخرية :انتى عليكى حبه حركات يا حاجه ثم اكمل بهدوء مفيش حاجه كنت بتتصل عايزاني ارجع ليها تانى

روح بسخريه: ليه وحياه امها فاكره نفسها مين بنت برندل ولا فكرنا قاعدين مستنيين ان حضرتها تتشرف علينا وتقبل انها تتجوزك ده يا اخويا الهم ده ده الحمدلله انك سبتها

يونس بتسأل: اموت واعرف مش بتحبها ليه

روح بسخرية:وانا احبها ليه واحده حطه مناخرها فاكر انها ياما هنا ياما هناك مش عارفه على خيبت اى

يونس بجدية:بجد ولا عشان الحج اللى ماختارها صح

روح بجديه: لا على فكره وعلى فكره يا يونس مش معنى ان انا و ابوك انفصالنه عن بعض انى بكره لا انا بحبه وبحترمه جدا كمان بس احنا في ظروف حصلت احنا مقدرناش نكمل مع بعض فيها وبعدين يا يونس احسن حاجه انك تطلق انتوا و مراتك و ابنك عايشين فى حب افضل بكتير ماتعيشوا فى قرف وكره وابنك يكون شايف اب وام كرهين بعض

يونس مستغرب:انا مستغرب أن بعد الحب الكبير اللي ما بينكم الاثنين انفصلوا عن بعض وحته مش عايزين ترجعوا لبعض

هنا ضحكت روح وهى تقول : في اغنيه حلوه اوى عاوزنا نرجع زاى زمان قل للزمان ارجع يا زمان يلا يا ابن روح عشان عاوزه اعمل الاكل اصل ابوك جاي يتعشى معنا النهارده

يونس بسخرية: ماشي يا روحي اعملي اللي يعجبك ودلعي وتبغدادى زي ما انتي عاوزه بس صدقني هترجع يا جميل

ضحكت روح بدلال وهي تقول :ماشي يا اخويا يلا قفل بقا

اغلقت روح الهاتف وهى تقول والله و هتتجوز يا يونس وهتجيبلي احفاد يملوا على البيت بدل ما انا قاعده لوحدى

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما عند ميرنا كانت تجلس في غرفتها بملل وضيق على فضغط على الجرس فأجبت عليه سماح بكل هدوء: تحت امرك يا ميرنا هانم

ميرنا بهدوء:سماح عايزه البنت اللي طلعت سعدتنى ساعه الحفله تطلعلى

سماح بجديه: خير يا ميرنا هانم هي عملت حاجه ضايقت حضرتك

ميرنا بهدوء:لا ماعملتش حاجه انا عايزاها تسعدنى مش اكتر

سماح بهدوء: تمام دقيقتين وهتكون عند حضرتك يا هانم اغلقت ميرنا او الجرس ونظرت الى نفسها عبر المراه وهي تقول ماشي يا يونس بقى انت ترفضني انا هخليك تندم على انك رفضتنى

لم يامر دقائق وكانت تدخل سمر بتوتر الى الغرفه فمنذ ان قالت لها سماح ان ميرنا تطلبها شعرت ان ميرنا قد علمت ماذا فعلت بهدومها فنظرت الى ميرنا بتوتر وهي تقول :تحت امركم يا ميرنا هانم

ميرنا بغضب: بقولك ايه يا بتاعه انتي عاوزاكي تحضريلي الفساتين اللي انا حاطه على الكرسي بره في قلب الشنطه والجزمه لو لقيت حاجه محطوطه بشكل مش لطيف او محطوطه بشكل يبوظها تصدقيني ساعتها اقل حاجه ممكن اعملها اني هولع فيكى

سمر بهدوء: تمام يا ميرنا هانم ربع ساعه كل حاجه جاهزه

ميرنا بسخريه: اما نشوف بعد نصف ساعه كانت انتهت سمر من وضع كل شيء في الحقائب الخاصه بميرنا ونظرت لها ميرنا بجدية :انتي يا بتاعه

سمر بهدوء: اسمي سمر يا هانم

ميرنا بجدية: تمام بصي يا سمر خدى بلوزه والبنطلون والفستان دول انا مش عايزاها

اخذتهموسمر بفرحه :بجد يا هانم

ميرنا بسخرية :وانا من أمته و انا باهزر معكم يلا خديهم وانزلى عشان ما يرجعش في كلمي

نزلت سمر من على السلم وكادت ان ترقص الفرحه فهذا هدوم جديده سوف تقابل بهم رامز ولكن تذكرات هامها واخواتها فهم عائلتها الوحيده

فذهبت الى سماح بسرعه وهي تقول :مدام سماح

سماح بهدوء: عايزه ايه يا سمر

سمر :حضرتك هو احنا هنقبض امتى

سماح بسخريه: يعني انتي جايه ملكيش اسبوعين و بتسالى على الفلوس

سمر بتوتر :اصل الصراحه انا اخدت من رنا فلوس وعايزه ارجعلها الفلوس تاني

سماح بجديه: احنا بنقبض واحد في الشهر هاديكي الفلوس اللي انتي اخدتيهم من رنا بس بعد كده متعمليش كدا تانى تمام

سمر بدعاء: ربنا يخليكي للغلابه يا مدام سماح يا جدعه يا طيبه يا اللي مفيش منك اثنين

سماح بغضب: في يا سمر انتى هتشحتي ولا ايه

سمر بتوتر :لا ابدا يا مدام انا بس حبيت اشكرك يا مدام سماح

سماح بسخريه: شكرك وصل يلا اتفضلي روحي على شغلك وخلص حاجتك

ذهبت سمر لكي تكمل عملها

______

في شقه عبد الحميد كانت تجلس سوسن بتعب على الفراش ام عبد الحميد الذي لا يصدق ماحدث له فبعد ان كان يحلم بان يكون صاحب مال الان اصبح غير قادر على شي لا والاكثر من ذلك أن كرامته داست تحت قدام الجميع بسبب هروب ابنته منه

سوسن بتاعب: عبده باقولكك ايه يا عبد الحميد انزل يا اخويا دور على اي شغل ولا اي حاجه العيال جعانين

عبد الحميد بسخريه :وانا هاجيب شغل منين ده محدش راضي يبص فى خلقتى اصلا من ساعت ما بنتك الحلوه هربت وسابت البيت عشان متجوزش الراجل اخى هتموتي انتى واخواتها

سوسن بغضب: والنبي عبد الحميد ما تعلق البنت على الحبل المشنقه بتاعك البنت ما غلطتش البنت بالدفعه على حقها هي مش المفروض تتجوز واحد اكبر منها عشان تصرف علينا وانت يا اخويا بدل ما انت قاعد زي الولايا كده انزل دور على اي شغل او اي حاجه تصرف بيها علينا احسن احنا معندناش اكل خالص

عبد الحميد بغضب:انا مالى ما تولعوا والله ما فارق معي انا كل اللي فارق معي ومش قادر انزل حتى الشارع اقعد على القهوه خصوصا من الناس

سوسن بصدمه :قهوه اى يا راجل و احنا معناش فلوس حتى نجيب اكل اللعيال دي عبد الحميد يا اخويا انزل كده شوف اي حاجه العيال جعلته

عبد الحميد بغضب: لا انا مليش علاقه بنتك اللي هربت تيجي تصرف عليكم وبعدين مش انت قلتلي ماتتكلمش في حكايه دى تانى اديني ساكت وحاطط جزمه قديمه فى بوي وما بتكلمش ان بنتي هربت وبعدين نزلى الشملوله ثانيه اختها تنزل تدور على شغل

سوسن بصدمه: انزل مين يا راجل قصدك على سميره يا عبد الحميد دي بنت عندها 12 سنه هتروحي تشتغلي ولا تعمل ايه انت اتجننت ياراجل في عقلك ولا ايه

عبد الحميد بسخريه :مش اول واحده تروح تشتغل ولا اخر واحده ومفيش فيها حاجه غلط في الشغل الشغل مش عيب

سوسن بسخريه :هو الشغل مش عيب على البنات لكن عيب عليك انت لا دكر اوى يا راجل انت عقلك بقى فين يا عبد الحميد انت بقيت خلاص مفيش عقل

عبد الحميد بسخريه: كله بسببك وبسبب بناتك

بدات سوسن تبكي وتدعي وتطلب من الله الفرج فهي لا تملك سوى الدعاء

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في المساء في الفيلا جاسر كان يجلس على السفره ينتظر نزول اخته ولكن قطعوا نزول ميرنا وفي يدها شنطه سفر فنظر لها باستغراب هو يقول:اى الشنطه دي

ميرنا بجديه: زي ما انت ماشايف انا مسافره

جاسر بسخريه :مسافره ومن غير ما تقولي ده ليه ان شاء الله حد قالك ان انا مات

ميرنا بسخريه :اكبر لا انت مش ميت بس في نفس الوقت مش موجود بالنسبه لي وعشان كده انا مسافره رايحه اقعد عندنا مامى فى فرنسا انا مش هاقدر اعيش معاك اكثر من كده

جاسر بسخريه :هو انا جوزك انا مش فاهم يعني ايه مش هتقدر تعيش معي كده فكري يا ميرنا في اللي بتقولي وبعدين هتقعدي مع مامي فرنسا ده ازاي ده مامي من ساعه موت بابا ماجتش هنا مصر كان ملهاش اولاد انتي هتروحي تقعدي معها غريبه

ميرنا بهدوء:انا كلمتها امبارح وهي وافقت وكمان بعتت التاكت الطياره يعني مش هاحتاج منك حاجه

جاسر بسخريه :فعلا انتي مش هتحتاج مني حاجه طب هي مامي عارفه انك مدمنه مخدرات طب هل هتعرف تجيبلك الفلوس اللي تشربي بها الصنف بتاعك ولا ايه

ميرنا بغضب: انت حيوان

جاسر بسخريه: وانتي متربتيش ايه رايك كده حلو اطلعي يا ميرنا واحترم نفسك لان انا مش هقبل انك تروحي فرنسا وتقعدي عند ماما

ميرنا بغضب: ليه يعني دي والدتي وايه الغلط في كده

جاسر بسخريه اكب:ر مش انتي اللي هتقولي ايه اللي غلط وايه مش غلط انا بس اللى بقول اي الصح و اى الغلط هنا يلا طلعي شنطه عشان تطفحى

ميرنا بقوه: انا مش عايزه اطفح

جاسر بسخري:ه عنك ما طفحت قال ذلك وبدا في الاكل دون ان يرف له جفن
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر اضغط على (رواية كذبة صنعت عشق الفصل العاشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية كذبة صنعت عشق)
reaction:

تعليقات