القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية زواجي لن يتم الفصل الثالث 3 بقلم دعاء زينة

 رواية زواجي لن يتم الحلقة الثالثة 3 بقلم دعاء زينة

رواية زواجي لن يتم الجزء الثالث 3 بقلم دعاء زينة

رواية زواجي لن يتم البارت الثالث 3 بقلم دعاء زينة

رواية زواجي لن يتم الفصل الثالث 3 بقلم دعاء زينة

رواية زواجي لن يتم الفصل الثالث 3 بقلم دعاء زينة

رقية بعصبية وصوت عالي: حرااااام عليكى هو أنا مش بنتك عاوزانى أتجوز بنت
ميرڤت: هتعمل العملية وتبقى سيد الرجالة
رقية: أنتى مبتفكريش مبتخفيش من ربنا ده حتى لو ده حصل هيبقى حرام هنبقى بنساعد واحدة شاذة فكريًا عندها خلل فى العقيدة الإيمانية وبدل ماننصحها وندلها للخير ونحاول نعالجها نجاريها فى الارف ده يا أمى فوقى مش كل حاجه فى الدنيا فلوس
ميرڤت: يابنتى أبوها موافق والدكاترة كمان
رقية: يا أمى الدكاترة دول قبضين من أبوها اللى فاكر كل حاجه هيمشيها بالفلوس أنا خايفة عليا وعليكى من عذاب ربنا احنا مش حمله
كانت ميرڤت على وشك الاستجابة وكان قلبها قد بدء يلين وبصرها كاد أن يرى الحق إلا أن جاء شيطان الإنس المسمى بممدوح
ممدوح: ايه ياحب الحب مخدتيش البت مقصوفة الرقبة ونزلتوا ليه
ميرڤت بتردد: ممدوح مش يمكن نكون اتسرعنا تعال نفكر تانى ونحسبها بالعقل
ممدوح يحرك يديه على ذقنه كما لو كان يفكر: امممممم ده اللى هنعيده هنزيده جرا ايه يامرااا قسمًا بالله أطلقك وارميك رمية الكلاب وببردوة مقصوفة الرقبة هجوزها ل باسم باشا وساعتها لاهتطولى أبيض ولا أسود
ميرفت بعودة عن كلامها فور سماعها لكلامه: لا ياخوياا هدي خلقك أنت عندى بالدنيا يلا ياللى ماتتسمى ياللى جايبنا الكلام 
تحركت رقية مسلوبة العقل مخدرة الجسد لاتفقه مايدور فأي نوع من الأمهات تلك السيدة أيعقل أنها من أنجبتها وكبرت فى أحضانها وقد أقسمت أنها لو أتت بها من الشارع لكانت معاملتها أهون من تلك.
تحركت وفى خاطرها خطة عزمت على تنفذيها
***************
فى أحد المحلات تقف الأم وتنتقى كل مالذا وطاب لابنتها العروس كما أمرها زوجها
رقية: هجيب برشامة صداع من الصيدلية دى وجايه
ميرڤت: مش هقولك رجلى على رجلك والكلام ده بس أنتى عارفة لو روحتى أخر بلاد المسلمين بهجت باشا وابنه هجيبوكى فخليكى حلوة وترجعى هنا تانى زي الشاطرة 
*******
تحركت رقية بلا وعى تفكيرها مشوشة رؤيتها لا تساعدها على تمييز الأشخاص، لتصددم بأحدهم
/مش تفتحى ياعمية 
رقية: أنا عامية ياللى شبه التور الهربان من عنبر ستة مش لاقى حد يلجمه 
/أنا تور ياعديمة الرباية ياأم لسان طويل قسمًا بالله لولا أنك بنت لكنت وريتك
رقية: لا ورينى أقولك ودينى القسم ياعم عشان اعملك محضر هناك ألبسك ست أشهر
/دا كان الله فى عون معارفك ايه يا كاست وعلق مبيقفش دورى ياحاجة عالزرار وشوفيه بيطفى منين 
رقية: يا
/جذبها بقوة له ونظر فى أعينها بجراءة: كلمة تانية وصدقينى مش هتفتحى بقك بعدها من هنا لخمس سنين قدام فاهمة
وتركها وغادر فى صدمتها كيف ستشترى ماكسر وقد أنتهت أموالها فى شراءه لأول مرة........
عادت المنزل مع والدتها وجعلتها تراجع ماقامت بشرائه مع زوجها ودلفت هي لغرفتها  ظلت فترة تدور فى الغرفة كما لو كانت تبحث عن أمر ما، ثم توضئت وصلت وأمسكت بهاتفها وكتبت لصديقتها ريم
    ريم عارفة أنى اللى هقوله غلط وحرام بس بجد مستحيل أقبل باللى عاوزنيه منى والموت عندى أهون من أنى أغضب ربنا بالشكل القذر اللى هما عاوزينه منى ده وأنا والله راضية بقضاء الله بس اليأس تمكن منى ومش لاقيه حل غير اللى هقولهولك ده انا هنتحر ياريم هنهى حياتى يمكن او لا ده أكيد ربنا هيكون أحن عليا منهم، أنا قولت اقولك عشان محدش هيزعل عليا غيرك أنا بحبك جدا ياريم كنت نعم الصاحبة والأخت وأبقى ادعيلى وقولى لربنا أنى بحبها ورايحله يمكن ارتاح من ظلم خلقه..........
***********
ريم قرأت الرسالة ودموعها بتنزل وبسرعة رنت عليها ولكن مفيش رد راحت كتبت لها SMSقسما بالله لو مارديت عليا لرن على أمك وأقولها على اللى أنتى عاوزة تعمليه يارقية
شافت المسدج واول ماريم رنت
رقية:...........
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع اضغط على (رواية زواجي لن يتم الفصل الرابع)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية زواجي لن يتم)
reaction:

تعليقات