القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية همس المالك الفصل الثاني 2 بقلم رؤى عمر

 رواية همس المالك الحلقة الثانية 2 بقلم رؤى عمر

رواية همس المالك الجزء الثاني 2 بقلم رؤى عمر

رواية همس المالك البارت الثاني 2 بقلم رؤى عمر

رواية همس المالك الفصل الثاني 2 بقلم رؤى عمر

رواية همس المالك الفصل الثاني 2 بقلم رؤى عمر

طلعت واتصدمت من اللي شوفته.. 
لقيت دكتور نادر قاعد ومبتسم لشخص قاعد جمبه وواضح ان الشخص ده الفرحه مش سيعاه.. 
استغربت وسلمت عليهم وقعدت بكسوف.. بصلي الشخص ده فبصيتله اتصدمت لما لقيته هو نفس الشخص اللي باعتلي ماسدج بصيتله بصدمه.. 
لقيته ضحك كانه عرف انا بفكر ف اي!.. 
فالاخر اتكلم دكتور نادر_ انا يسعدني ويشرفني اني اطلب ايد بنت حضرتك ي عمي لاخويا مالك.. 
بصيتله بصدمه واستغراب وقولت ف نفسي-غريبه هو مش كان اسمه حازم! ايوا كان حاطط صورته عالاكونت ومكتوب حازم!! مش مالك!!.. 
فوقت من سرحاني علي صوت بابا وهو بيسالني_ ها ي بنتي اي رايك.. باسمهندس حازم ابن ناس ومحترم والكل بيشهد باخلاقه وماشاءالله مهندس كبير..
بصيتلهم باستغراب من الاسم واتكلمت باحراج-والله ي بابا انا محتاجه افكر لاني معرفوش.. 
اتكلم دكتور نادر_ طيب ي عمي نسيبهم يتعرفوا علي بعض براحتهم.. 
-طبعا يبني اتفضل.. 
ومشيوا كلهم ومابقاش في غيري انا وحازم او مالك!! 
وطبعا فضلت باصه للسجاده ومتكلمتش.. 
_ لو عجباكي السجاده انا ممكن اجيب واحده لينا في الشقه عادي علي فكره!؟ .. 
-هه قديمه.. 
اتكلم باستغراب_ ازاي.؟ 
-يعني حضرتك سارقها من روايه! متفكرش نفسك روش يعم الروش هه.. 
_ اي ده.. انتي بتقري روايات؟ 
-طبعا يبني انت عبيط دي الروايات دي روحي فيه.. 
حطيت ايدي ع بوقي من التصرف الغبي بتاعي.. 
ضحك وقال_ واضح انك متسرعه في الكلام وبتتكلمي بعفويه كتير.. 
ضحكت باحراج-اسفه مكنتش اقصد..
بصلي بحب_ متتاسفيش انتي عفويتك احلي حاجه فيكي بجد!.. 
اتكسفت-شكرا!. 
اتكلم بملل_  شكرا؟ هه عفوا!؟.. 
بصتله ببراءه اللي هو ءن عملت ءي؟؟ 
_ طيب انا مالك عندي25سنه خريج هندسه وانتي؟.. 
-انا همس22سنه بدرس فنون جميله.. 
_ امم كويس جدا.. 
دخل دكتور نادر هو وبابا.. 
اتكلم بابا_ ها ي ولاد اي الاخبار؟؟ 
رد حازم بسرعه-كل خير وانسه همس موافقه الحمدلله.. 
بصلي بابا باستغراب_ تمام.. يبقاا نقرا الفاتحه؛..
ارتبكت وقولت-بس ي بابا انا مش مو.. 
رد حازم بسرعه_ بعدين ي همس هجبلك اللي نفسك في ها نقرا الفاتحه يعمي!.. 
قراوا الفاتحه باستعجال ونا كل ده فاتحه بوقي من الصدمه وبقول في نفسي: بس انا مش موافقه اي ده!!! 
خلصوا الفاتحه وبصلي حازم وغمزلي..
اتكسفت وبصيت ف الارض..'
ضحك حازم واستئذنوا هو ودكتور نادر ومشيوا.. 
................ 
_ شكله عجبك؟ 
ارتبكت وقولت بسرعه-لا لا مش عاجبني خالص.. بس قولت ادي لنفسي وليه فرصه؟!.. 
اتنهدت ماما بارتياح_ ربنا يجعلكوا من نصيب بعض يبنتي..، متعرفيش باشمهندس حازم ده محترم قد اي، ربنا يعلم انا قد اي ارتاحتلوا، ربنا يوفقك يحبيبتي.. 
بابا- ي رب يبنتي يريح قلبك وتريحي قلبنا نفسي اشيل اولادك قبل ماموت. 
_ اولاد! اولاد اي يبابا دلوقتي..!!! بعد الشر عليك.. 
قومت بعصبيه ودخلت اوضتي.. وقفلت الباب.منا مش هنسي تعامل ماما معايا وقد اي هما كانوا بيغصبوني عالجواز حرفيا!..مش هنسي ده لسا زعلانه انهم مهتموش لرايي ولا لكسره قلبي وكانوا عايزين يجوزوني بالغصب..وكمان بيقولوا اولاد!! اولاد اي اللي بيفكروا فيهم!.. 
....................... 
صحيت الصبح غسلت وشي ولبست جيبه سوده تيشيرت قصير شويه وعليه جاكت جينز و الكوتشي وخرجت.. 
نزلت لقيتهم قاعدين بيفطروا.. بصتلهم ببرود واخدت مفاتيحي والفون من غير كلام وخرجت برا.. 
....................... 
ركبت عربيتي وروحت الجامعه ودخلت قعدت في المحاضره ومسكت الفون اقلب ف بروفايل باشمهندس حازم او مالك اللي اقتحم حياتي فجاه كده.. معرفش اي اللي خلاني ابعت ادد وقفلت الفون.. 
خلصت محاضره دكتور نادر واستدعاني علي مكتبه.. 
.................. 
_ هو كل يوم يستدعاكي هو هيتقدم بجد ولا اي وضحكت.. 
-لا ي ظريفه اتقدملي شخص هو كان معاه مش عارفه بقا يقربله اي واتقرت فاتحتي كمان.. هحكيلك لما اخرج باي. 
..................... 
تك تك
_ ادخل.. 
-هاي دكتور نادر، حضرتك استدعتني تاني لي؟. 
_ معقول معندكيش اي فضول تعرفي حاجه عن اللي حصلت امبارح؟؟
ببرود-لا، انا اتقرت فاتحتي علي شخص لو ارتاحنا مع بعض هنكمل اما لو مرتحناش هنبعد.. خير بقا؟؟ 
ضحك بسخريه_ لا والله؟ يعني مش عايزة تعرفي انا اقربله اي حتي..؟ 
رديت بفضول-هو انت تقربله اي؟ 
رد ببراه_ اخوه.. 
رديت بذهول-ده بجد؟ طب هو اسمه اي عشان بجد توهت امبارح بابا يقول مالك وماما تقول حازم ومبقيتش فاهمه اي حاجه خالص.. 
ضحك بخفه_ هو اسمه مالك.. بس الدلع بتاعه حازم.. اللي عايز يقوله مالك اوك واللي عايز حازم اوك برضو.. 
-امممم، فهمت.. 
_ يلا روحي بقا عشان المحاضره بتاعتك هتبدا.. 
....................
خلصت محاضراتي وروحت البيت..
 طلعت غيرت هدومي ولبست بيجامه وقعدت.. مسكت الفون.. 
لقيت مالك قبل الادد هيي، اي ده انا لي فرحانه كده؟
لقيته باعتلي رساله.. 
اتصدمت من وقاحه كلامه!!! .. 
لقيته بيقول_..
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث اضغط على (رواية همس المالك الفصل الثالث)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية همس المالك)
reaction:

تعليقات