القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة أيمن

 رواية كان صديق زوجي الجزء الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي البارت الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة أيمن

رواية كان صديق زوجي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم رحمة أيمن


ناردين : الو 
راجح: ناردين
ناردين :.....
راجح : ردي عليا وحشني صوتك اوي انا رجعت وهصلح كل حاجه حصلت بوعدك وعمري ما هسيبك تاني 
ناردين :...
راجح : ناردين ردي عليا انا اسف 
قفلت التلفون ورميته علي السرير وترميت بعده ، كان كل جزء من جسمي بير*جف ! لاء مش هو.. مش صوته 
اكيد انا سمعت غلط ! لاء مستحييل 
"ياتي ريان عليها والملعقه في يده فتقف ناردين ببتسامه زائفه وتحاول امتلاك اعصابها قدر المستطاع "
ريان : مين كان علي التلفون 
ناردين : محدش رقم غريب 
ريان : واثقه مفيش حاجه 
ناردين : متقلقش يا عم انا تمام قولي بقي المطبخ و*لع ول لسه ؟
"يرجع ريان بخفه ومزاح ووضع الملعقه في فمه "
ريان : احم البيض بس الي و*لع
ناردين : ح*رقت البيض ! يخربيتك 
ريان : 3 بس مش كتير 
ناردين 3333 !
ريان : ودني طيب 
ناردين : تعالي يا ريان حسبي الله تعالي 
ريان : اعملي ال3 الباقين اومليت عشان بحبه
بعد الفطار ...
ريان : عايزه حاجه اجبهالك وانا جي 
ناردين : اه كنت عايزه اقلك حاجه حصلت انهارده 
ريان : طيب قولي بسرعه عشان اتاخرت 
ناردين : هو .... انا....
ريان : انتي اي بسرعه يا ناردين 
ناردين : خلاص لما ترجع هقلك 
ريان : في حاجه مهمه يعني 
ناردين : لما تيجي هقلك اكيد 
ريان : تمام اقفلي الباب عليكي كويس 
ناردين: حاضر
مقدرتش اقله الى حصل ، كنت خايفه يحصله حاجه وتحصل مشاكل بسببي .. 
قعدت علي الكنبه وكأن في خن*جر في قلبي ، كل الذكريات اتجمعت في عقلي ورجع جويا وجع اختفي من شهور 
نفس الصوت والاحساس الي يخنق حد الموت ، لي رجعت في وقت مينفعش ترجع فيه 
لي مُصر تد*مرلي حياتي بعد ما لقتها يا راجح.
____________
هدى : انت مجنون ! اي الي انت عملته ده ؟ 
راجح : عملت الصح ، كفايه بقي امشي ورا كلامك علي حساب سعادتي ونفسي ... كنت غبي لما سمعت كلمك وتخليت عنها كنت غبي لما فكرت اني هقدر انساها او اسامح نفسي علي الي عملته يومها 
هدي : ده كلو عشانها ، تتخلي عن بنت اختي وتعمل فيها كده عشان البنت اليتيمه دي 
راجح : مش يتيمه يا ماما ! عندها خالتها وجوز خالتها وعيله اي حد يتشرف بيهم وهصلح الي عملته وهخدها ونمشي من هنا ومستحيل اخليكي تتعرضي ليها تاني او تقوليلها كلمه وحشه تاذيها ومعنتش هسكت زي زمان وهعوضها عن كل حاجه حصلت  اكيد هتسامحني 
هدي بضحك : تسامحك وترجعلك ! واضح انه أمالك عليا جدا ومتعرفش انها تجوزت حد تاني يوم الفرح يا استاذ راجح 
راجح : اتجوزت!  انتي بتقولي اي 
هدي : لاء ومن اقرب حد ليك ريان الدهشوري 
راجح :!!!!
هدي : مفاجاه مش كده 
راجح بوضع يده علي راسه : مستحيل ! ريان مستحيل يعمل فيا كده 
هدي : اهو عمل وخلاص وانا كنت واثقه انه هيعمل كده وهيستغل الفرصه يومها 
راجح :....
" يظل راجح واضعا يده علي راسه بصمت فتقف هدي وتجلس بجانبه وتمسك زراعه وتتحدث بهدوء "
هدى : لو تعرف عمله اي وازاي اتكلمو معايا لما جت تاخد هدومها وريان كان هيمد ايده عليا وقل ادبه علي امك واستحملت عشان اشوفك مبسوط ، اعرف يبني انها مش من مستوانه ولو بنت اختي مش عجباك هجوزك غيرها بس سيبك من البنت دي 
" يمسك راجح يدها ويبعدها عنه بقوه ثم يقف في صمت ويتحرك ببطئ وخزلان " 
هدي : راجح  
راجح : ابعدي عني يا ماما عايز اقعد لوحدي 
هدي : يبني متستهلش كل ده صدقني 
راجح بلف لها وزعيق : انا الي مستهلش ضفرها ! انا الي ضيعتها من ايدي بسببك وبسبب زنك انا مستحيل اسامحك علي كل الي عملتي معايا ده ، تحكمك في حياتي وقرارتي وأخدتي مني كل حاجه بحبها انا من بعدها مبقتش عايش فهمه انا من بعدها م*وت خلاص انبسطي وافرحي دم*رتي حياتي بتمني ده يرضيكي الي عملتي فيا ده يا ماما !
هدي بصدمه : راجح
راجح بحمرار في عينه : اعتبري ما*ت خلاص اعتبرى ما*ت من غيرها .
"يتحرك راجح للخارج وهو يشبه جم*ره ال*لهب الحا*رق ويتالم اما هدي فتشعر بندم فلا تعلم من اجل الماضي مع هذه الفتاه التي جراحتها ام ابنها التي خسرته اليوم " 
____________________
" يتحرك ريان دون صوت ويضمها من الخلف فينتفض قلبها من الخ*وف وتنظر له بخضه حتي تتاكد من ملامحه وتهدأ "
ريان بقلق  :  انا ريان اهدي ! 
ناردين بقفل عينيها بطمأنان : ريان 
ريان : نعم يا حبيبي اي خايفه كده لي ؟
ناردين : لاء مفيش حاجه بس اتخضيت 
ريان : لاء ده مش سبب انتي متعوده اني احضنك كده ديما وعمرك ما خفتي لدرجه دي ، في اي 
ناردين : مفيش والله يا ريان كنت بقرأ وانت عارف بندمج فتخضيت بس 
ريان : طيب وقفله تلفونك من الضهر لي 
ناردين : التلفون ؟ اه هتلقي فاصل شحن ونسيت اشحنه 
ريان : طيب ممكن التلفون يكون مفتوح علطول عشان بقلق ابقي اطمن عليكي 
ناردين : حاضر والله هاخد بالي بعد كده
ريان : لسه تعبانه ؟
ناردين بمسك زراعه : الحمد لله احسن ، تعالي بقي عمله كبسه هتعجبك جدااا 
ريان : يا سيدي ! لاء نروح نغير هدومنا ونه*جم بقي 
ناردين : ههه هحضر السفره عبال ما تخلص 
اووه الحمد لله مشكش في حاجه  ، طيب ازاي هفتح تلفوني وراجح رن عليا اكتر من 10 مرات الضهر بس ، افرض رد او كلمه هعمل اي .. يا رب عديها علي خير .
.......... اليوم التالي .
ريان : لاء انتي بتهزري كده !
ناردين بتعب : بهزر في اي 
ريان : ناردين دي تالت مره تدخلي الحمام تستفرغي انهرده انا مش مطمن 
ناردين : يسطى متقلقش انا فل 
ريان : بس الاسطى قلقان قومي يلا هنروح لدكتور سوي 
ناردين : والشغل 
ريان : يتح*رق الشغل علي صحابه 
ناردين : عنيف اوي علفكره 
ريان : انا مبهزرش ق...
ترن ترن ترن ترن 
ريان : الو حضره العميد 
_.......
ريان : حاضر هكون عندك حالا ، سلام 
ناردين بتريقه : يتح*رق الشغل علي صحابه ها 
ريان : الا الراجل ده 
ناردين : ههه 
ريان بمد المفتاح لها : انا هتصرف وهركب وامشي فانتي تخدي العربيه وتروحي لدكتور تمام بس... 
ناردين وريان معا : بس حفظي عليها 
"يقومون بضحك "
ريان : لازم امشي دلوقتي هرن عليكي اطمن تمام 
ناردين : تمام ... طيب ريان 
ريان : امم 
ناردين : هعدي علي سعاد شويه من زمان مشفتهاش 
ريان : ناردين انتي تعبانه تروحي فين 
ناردين : هخف عندها ملكش دعوه انت 
ريان : تمام بس متتاخريش ، بعد المغرب تبقي هنا 
ناردين بتقبيل خده : عليا النعمه قلبي
ريان : عليا النعمه ما ينفع كده وانا مستعجل ومش هعرف اعمل حاجه
ناردين : ريان اتلم وامشي يلا بسرعه 
ريان بمسكها من خصرها وتقريبها له ونظر لها ببتسامه : لازم دلوقتي 
ناردين : يا حضره العميييييد 
ريان بخبط راسها بضحك  : يلهوي علي الحظ يجدع 
ناردين : هههه 
ال2:00... في السياره
ناردين : الو يا حب انا خرجه لدكتور دلوقتي
ريان : تمام لما تخرجي ابقي طمنيني ساعه وهوصل البيت وانتي تروحي لسعاد وتيجي بسرعه ها 
ناردين : حاااضر 
في المستشفي ... 
ناردين : بتقول اي !
الدكتور : مبروك يا مدام حضرتك حامل 
ناردين بدموع:  لاء انت بتهزر اكيد انا حامل بجد ! يعني انا هبقي ام !
الدكتور : ههه اه والله حضرتك حامل وهتكوني ام 
ناردين :....
الدكتور : جوز حضرتك موجود 
ناردين : اه في الشغل
الدكتور : تمام اوي ابقي تعالي انتي وهو بكره اعاده كشف في قسم الدكتوره هند تخصص نساء وتوليد
ناردين : حاضر اكيد هقله ونيجي سوي شكرا جدا 
انا حامل ! هجيب حته منه وهبقي ام ! انا مش مصدقه نفسي ! يتري رد فعله هيبقي اي ؟ نفسي اطير ويكون عندي اجنحه واوصل واقله باعلي صوت عندي يا ربي انا فرحانه اوي .
في سياره عند العوده 
سعاد : اي يا ني رو مستنياكي 
ناردين : عايزاكي تمسكي اعصابك وانا بقلك الخبر ده
سعاد : اي يا بنتي قلقتيني 
ناردين : سعاااد انا حااامل
سعاد : عاااااا بتهزري ! ههههه ناردين ! انتي بتكلمي بجد 
ناردين : هههه والله انا مبسوطه اوي 
سعاد : يا روووحي مش قادره اوصفلك سعادتي مبرووك يا روح قلبي 
ناردين : الله يبارك فيكي يا حبيبتي ، ف بصي مش هعرف اجيلك دلوقتي خليها يوم تاني
سعاد : ههه اكيد فهمه هستناكي بكره وابقي احكيلي رده فعله اي ااااه متشوقه اوي هههه 
نارين : ههه حاضر يا مجنونه ، انا في الطريق دلوقتي 
_____________
ترن ترن ترن 
ريان بفتح الباب : مقلتيش انك ه.... راجح !
راجح : ريان باشا 
ريان :....
" يدخل راجح بن*دفاع ويضرب كتفه بقوه في دخوله فيقبض ريان يده بقوه دون تحدث ويتحرك دون قفل الباب ويدخل خلفه ويحرك راجح مقعد ويجلس عليه ويضع رجلا علي رجل ببرود وتعجرف "
ريان بجلوس امامه : نزل رجلك 
راجح : لي بقي ...اه احتراما ليك وكده ؟
ريان : مفروض لو في زوق يعني
راجح :  طيب انت محترمتنيش لي لما اتجوزت خطيبتي 
ريان بعصبيه وتحذير  : اوعي تقول خطيبتك دي تاني او تجيب سيرتها علي لسانك فاهم
راجح بضحكه بارده : يعني قدرت تعمل فيا كده وتجوزها فعلا ! انا مصدوم فيك 
ريان : انت من كل عقلك بتكلم ! انت عارف انت عملت اي ! انت تخليت عنها يوم الفرح انت مستعوب !
راجح : بس انا ندمان وجي اصلح الي عملته ورجعها ليا 
ريان : انا معرفش بتكلم كده ازاي بكل بجاحه ! وانه انا برضه ازاي ماسك نفسي عليك لعند دلوقتي 
راجح : لي عايز تمد ايدك عليا ول اي 
ريان ببتسامه وتحرك عليه  : لاء ازاي يخي ده اقل واجب مد الايد عليك
" يشده ريان من عنقه بشِده فيقف راجح بختن*اق ويمسك ملابسه بقوه "
راجح بصوت خا*نق : ريان انت تهبلت في مخك ول اي !
ريان : لو فكرت تتعرض ل ناردين باي شكل من الاشكال هوريك وش عمرك ما شفته يا راجح وهندمك وانت عرفني اني قد كلمتي 
راجح : انت معرفتش انها كلمتني ول اي 
ريان بارخاء اصابعه عنه : كلمتك ! انت شكلك مش في وعيك اكيد
راجح : يعني مقلتش ليك كنت متاكد 
ريان بصوت عالي : راجح متعصبنيش وتخليني اقتلك دلوقتي وانت كداب ناردين مستحيل تعمل كده
" تأتي ناردين فتسمع اصوات مرتفعه وتتقدم لداخل المنزل فتري راجح ثم ترجع للخلف بسرعه وتختبأ خلف حائط الغرفه لكن يلمحها راجح لانه في نفس الاتجاه فيبدأ في المرواغه "
راجح بثقه وصوت عالي واضح : لاء صدق وصدق كمان انك سبب كل الى حصل ده ، فاكر اتفقنا عليها سنتين
ناردين :!!!
ريان : راااجح ! متفتحش في القديم زي رامز انا ...
راجح : انت الي شوفتها ورهنتني عليها وقلتلي انها مخدتش في إيدك دقيقتين بس و حبيبتك التانيه رنت عليك ومشيت وانا شوفتها بدالك ، فاكر كلمك عنها وانها قد اي سهله وقدرت تشقطها من علي الفيس بسهوله وانها لو شافتك انت الاول كانت حبيتك ، فاكر تريقتك عليها وانها  يتيمه وملهاش حد ونقدر نعمل فيها الي احنا عايزنه ، فاكر ول لاء. 
ريان : راجح انت...
"تدخل ناردين بصدمه وستغراب وتتحرك تجاه ريان فيترك راجح ويبعده عنه وينظر لها بتوتر وقلق " 
ناردين : هو الي قالو راجح ده صح ؟ انت قولت عني كده ! انتو كنتو بتتسالو ووخدني رهان !
يتبع... 
لقراءة الفصل الثاني والعشرون اضغط على (رواية كان صديق زوجي الفصل الثاني والعشرون)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية كان صديق زوجي)
reaction:

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق