القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صغيرة الرعد الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الحلقة العاشرة 10 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الجزء العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد البارت العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد

رواية صغيرة الرعد الفصل العاشر 10 بقلم رنا أحمد


في فيلا الشناوي ....
في غرفه سالم وفاتن ..
كانت تقف فاتن وهي تنظر إليه بغضب شديد ف رعد كيف لا يكون ابنها فهي من ربته منذ الصغر أو بمعنا اصح هي من سرقته ....
فاتن بغضب /مفيش قوه في الدنيا تقدر تقول أن رعد مش ابني ي سالم ده ابني مكتوب باسمي وانا الي مربياه .
سالم بغضب وكره /ربيتيه وشايفه نفسك ام وعامله جميله ده علي اساس ايه أنه أمه ماتت وانتي اتبتيه انتي تجردت من كل معاني الانسانيه استخدمتي ابويا الي هو عمك واستقوته علي بنت غلبانه وخدته منها ابنها  وقهرتوا قلبي عليها بس خليكي فاكره انا صحيح غصبن عني معرفتش احمي مراتي زمان من جبروتكم بس هعرف كويس اوي احمي ابني من جبروتك ي فاتن وهتيتجوز فله غصبن عنك وعن اي حد في العالم .
ليرحل سالم بغضب وتوعد لتتضغط علي يدها بغضب شديد والم ووجع لتذكرها أسواء لحظات حياتها عندما عشق عليها ابن عمهاو زوجها الخادمه الذي تعلم كل العلم انها مازالت تستحوذ علي عقله حتي بعد مرور كل ذلك السنوات فما ذالت هي حبيبته حتي الآن 💔💔💔 .....
فلاش باك .....
منذ 30عاما ......
في جنينه فيلا الشناوي ...
كانت تجلس فاتن بدموع والم وغضب بعدما تأكدت أن زوجها قد فضل عليها الخادمه وتزوجها سنه وهي تشعر بحاله مريبه بينهم لكنها الآن تأكدت بعدما علمت بزواجهم السري وانجابها طفل منه عمره ايام ليلاحظها عمها (ماهر الشناوي والد سالم وسعد )..
ماهر بقلق /مالك ي فاتن فيه ايه .
فاتن بدموع وغل وانهيار  /مخنوقه مخنوقه ي عمي انا فيه ايه غير بقيه الناس استاهل عليه كل ده .
ماهر باستغراب /ي بنتي فهميني انا مش فاهم قصدك ايه .
فاتن بانهيار ودموع /سالم ي عمي اتجوز عليا نرجس الخادمه وخلفتله ولد كمان واحنا نايمين علي ودنا .
ماهر بغضب جحيمي/انتي بتقويلي ايه ي فاتن ايه التخاريف دي .
فاتن بدموع وصراخ /دي مش تخاريف ي عمي انا كنت شاكه أن فيه حاجه بينهم لكن ماتخليتش ابدا ان البيه يكون متجوز الهانم ومخلف منها كمان ي عني الولد ده والي في بطني هيكونوا اخوات ي عمي هيكونلك حفيد من الخدامه  .
ماهر بحده /انتي مين الي قالك كده .
فاتن بدموع /انا الي رقابته وعرفت كل حاجه وهو معاه دلوقتي في شقه شاريهالها في المهندسين .
ماهر بشر وغرور /البت دي عقابها هيكون أسواء بكتير من الموت علشان المفروض كانت تفكر مليون مره قبل ماتبص لاسيادها .
فاتن بانتباه /هنعمل ايه ي عمي .
ماهر بشرود وتخطيط /روحي اندهي سعد وبعدين هقولكم هنروح فين ونعمل ايه .
في شقه نرجس وسالم .....
كانت تجلس نرجس علي السرير وهي تحتضنن ابنها بسعاده أما سالم فكان ينظر إليهم بسعاده وعشق لهم فهم اغلا مايملك .
نرجس يزهق/ي حبيبي كفايه اكل بقا والله شبعت خالص مش قادره .
سالم بابتسامه وعشق /علشان خاطر تأكلي وبعدين علشان ترضعي العفريت ده .
نرجس بمرح /اخص عليك ي سالم ده عفاريت ده قمر .
سالم بعشق /طالع لامه طبعا .
نرجس بعشق /طالعلك ي حبيبي يا سيدي وتاج راسي .
سالم بحب وهو يقبل يدها /انتي الي حبيبتي ونور عيني .
نرجس بخوف /نفسي نعيش مبسوطين مع ابننا لحد الآخر ي سالم .
سالم باستغراب /وليه ي روحي القلق ده انشاء الله هنعيش اجمل حياه مع بعض انا مقدرش استغنا عنك ده انتي روحي ..
ماهر بغضب /ده الموضوع طلع بجد يسي سالم .
نرجس بخوف وهي تحتضن صغيرها /فيه ايه ي سالم .
ماهر بغضب جحيمي /سالم حاف ي تربيه الشوارع .
سالم بحده /بابا كفايه من فضلك انا محترم حضرتك بس لحد مراتي ومش هسكت .
فاتن بدموع وغيظ /فيها ايه الخدامه دي علشان تحبها اكتر مني وتفضلها عليا .
سعد بسخرية /ده انا طلعت مدورها ي سالم ده انا كنت فاكر نفسي انا الصايع الوحيد في العائله دي .
سالم بغضب شديد /بابا من فضلك نتكلم بره الولد هيتسرع كده .
ماهر بغضب جحيمي/مفيش كلام غير الي هتنفذه دلوقتي هتطلق البت دي دلوقتي حالا .
سالم بتحدي وعشق /مش هطلقها ومش هسيبها دي روحي دي الانسانه الوحيده الي حبتها بجد كفايه بنت اخوك الي فرضتها عليا .
سعدبحده وغضب /انت اتجننت ي سالم عايز تتجوز وتخلف من الخادمه .
سالم بجديه /انا اتجوزت وخلفت منها خلاص ي سعد .
ماهر بغضب وأمر /فاتن خودي منها الولد .
نرجس بدموع وصراخ /محدش يقرب من ابني فاهمين الحقني ي سالم .
سالم بغضب /بابا كفايه احنا مش صغيرين للي بيحصل ده انا مش هسيب نرجس مهمما حصل .
ليقوم سعد بحركه ماهره بضخ حقنه بنج في رقبه سالم ليختل توازنه ويسقط مغشيا عليه .
نرجس بدموع وصراخ /سالم سالم انتوا ايه كفره مش ممكن تكونوا بنادمين ابدا .
ماهر بغضب وهو يمسكها من فكها /اسمعي ي بت انتي انا شري مالوش نهايه وانت كنتي عايشه معانا وعارفه وشك مشفوش ابدا في حياتي تغوري وتنسينا خالص والا انتي عارفه الي ممكن اعمله في اختك فاهمه .
نرجس بدموع وصراخ /ابوس ايدك سبلي ابني وسبللي سالم سبنا نعيش في امان واحنا هنبعد عنكم خالص .
فاتن بحده وغيره وهي تحمل الصغير /انتي الي زيك ي بت انتي ميستهلش يعيش اصلا عطفت عليكي وفي الاخر عايزه تاخدي من جوزي ده بعدك .
ماهر بغضب وتوعد /اسمعي ي بت انتي انا الي عنده قولته ومش حشره زيك الي هتخليني افكر كتير فاهمه من للحظه الي هتخرجي فيها من هنا متفكريش ترجعي تاني ابدا ........
باك ....
كانت تنظر أمامها بغل وغضب وهي تتذكر ذلك الليله الذي تتذكر تفاصيلها طول الوقت فشبح نرجس يطاردها تخاف أن تظهر في اي لحظه وهي تعلم أن ظهورها يعني انتهائها لتتحدث بغضب وتوعد .
/مش هيحصل ي سالم قصه حب رعد وفله الي هتحي قصه حبك انت ونرجس من جديد مش هتكمل مهما حصل ي سالم مش هنكمل .........
في المستشفي .......💐💐💐💐💐💐💐
في مكتب نرجس .....
كانت تجلس وهي تتضع قدما علي قدم وهي تتابع حسبات المشفي لتنظر الي ساعتها لترا أن الفجر قد أذن لتتذكر ذلك الفتاه الذي تجلس لحد هذه اللحظه لتأخذ طعاما وتذهب إليها .
في غرفه رعد....
كانت تقف نرجس وهي تنظر إلي فله بابتسامه وحنان وهي تختم صلاتها لتنظر إليها فله بسعاده وحب لذلك السيده .
نرجس بابتسامه /حراما .
فله بابتسامه /جمعا انشاء الله ي هانم .
نرجس بابتسامه /اتفضلي كلي انتي مكالتيش حاجه من ساعه مجيتي .
فله بابتسامه وارتباك /شكرا ي هانم كتير خيرك بس انا لازم امشي .
نرجس بابتسامه /اطمنتي عليه .
فله بابتسامه /الحمد لله بس الدكتور قالي أنه نام ومش هيصحا دلوقتي وانا لازم ارجع الفيلا حالا قبل ماحد يلاحظ عدم وجودي ..
نرجس باستغراب وهي تنظر لحالتها المرزيه /فيلا.
فله بابتسامه /انا فاهمه حضرتك ي هانم انا بشتغل خدامه في الفيلا دي مش صاحبتها ي عني .
نرجس بابتسامه حنونه /انشاء الله تبقي صاحبتها بس واضح أن الشاب ده من عائله ايه علاقتك بيه انا اسفه اني بدخل بس بصراحه حاسيتك زي بنتي .
فله بابتسامه /ده شرف ليا ي هانم ده خطيبي ابن الناس الي انا بشتغل عندهم عارفه أن حضرتك هتستغربي بس هو ده الي حصل رعد باشا أن العز هيتجوز الخدامه .
نرجس بدمع و حنين الماضي /متتتجوزهوش. 
فله باستغراب ودهشه /افندم .
نرجس برعب /الي سمعتيه متتجوزهوش صدقيني أهله هيرموكي وياخدوا منك ابنك صدقيني انا خايفه عليكي اوعي تعملي كده .
فله بخوف من ذلك الفكره /حضرتك بتقويلي ايه انا بحبه مقدرش اعيش من غيره .
نرجس برعب ووجع /الحب مش كل حاجه ي بنتي الحب مبيحمكيش من جبروت الناس وبطشهم الحب مش هيحميكي لما تترمي في الشارع وكلاب السكك تبقا عايزه تنهش في لحمك حتي لو هو بيحبك الجبروت الي حواليه هيكون اكبر منه هتلاقي ضناكي بيتاخد منك وبتصرخي ومحدش بينجدك وبتترمي في الشارع انا قولتلك وانتي حره ده عنواني تعالالي في اي لحظه هتلاقيني جنبك سلام .
كانت تمسك فله العنوان وهي تشعر باشباح تسير أمامها هي تعلم كره فاتن لها هل بالفعل من الممكن أن يحدث بها مثل ما السيده تقول هل من الممكن أن يفرقوها عن معشوقها أن يأخذوا منها ابنها هل سيكون مصيرها الشارع بعدما تخسر كل ذلك من اين ضهرتي لتتدمري كل أحلامي الصغيره تنظر إليه باستغراب مائه الاسئله تأتي في رأسها هل بالفعل سيسمح رعد بذلك ولما لا فهي حتي هذه اللحظة لم تعلم أن كان يبادلها نفس الشعور أما لا ماذا ستفعلين بيه ي صغيرتي 💔💔💔💔💔💔💔💔💔.
في فيلا الشناوي ....
كانت تجلس حنين بدموع والم كانت تخطط كيف ستنتقم كيف سيكون ردها علي ما فعل بها .
عامر بقلق /حنين مالك بتعيطي ليه .
حنين بكره والم /مش شغلك .
عامر بحده /انتي هتفضلي كده لحد امتا انا بحاول اراضيكي طول الوقت وانتي خلاص قفلتي قلبك من ناحيتي زي مايكون كل حبك ليا كان وهم .
حنين بغضب وجرح /اوعا تجيب سيره الحب انت فاهم الي زيك ميعرفش يحب اصلا انت واحد اناني استغلتني علشان تشفي غليلك انا بكرهك ي عامر بكرهك ولعلمك محاضرلك مفاجاه هتعجبك اوي ي ابن عمي .
عامر بحده وهو يمسكها بغضب /انتي بتخططي لايه ي حنين .
حنين وهي تتدفع يده /هتعرف كل حاجه ي ابن عمي بكره في حفله تأسيس شركتي انا وأمجد سلام ي ابن عمي ..
تفتكروا حنين ناويه علي ايه 🤔🤔🤔🤔🤔🤔.
في شقه فادي وصوفيا .
فادي وهو يقبلها بعشق /مبروك ي روحي خلاص بقيتي مراتي رسمي .
صوفيا بدلع وخبث /الله يبارك فيك ي حبيبي اخيرا ده انا هدلعك احلا دلع .
فادي بمرح وسعاده /اموت فيك ي عسل انت .
صوفيا باستغراب /ده مين الي جاي دلوقتي .
فادي بغمزه /طالبلك احلا عشا ي روحي علي الشموع ثانيه واحده .
ليفتح فادي الباب لينصدم مما يراه ليتحدث بأنفاس مسلوبه /اسماء.
اسماء بدموع وكسره /ازيك ي فادي بيه معلش ازعجتكم جيت في وقت مش مناسب .
فادي بارتباك /اسماء انا .
اسماء بغضب جحيمي /انت واطي وحقير وزباله ومتسهلش اي حاجه في الدنيا متستهلش غير واحده حقيره واطيه زي دي خاينه .
صوفيا وهي تتضع يدها في وسطها /انتي الي خايبه وفاشله معرفتيش تحافظي علي جوزك جالي وحبني لأنك مش ماليه عينه العيب فيكي انتي ي اختي مش فيا .
اسماء بدموع وتحدي /عندك حق انا العيب فيا لاني خساره فيه من الاول لان حبي ليه خلاني ذليله ليه خلاني اعدي اي حاجه واستحمل منه كل حاجه واحاول ارضيه بس فعلا الواطي ميملاش عينه غير التراب ورقه طلاقي تبقا عندي ومالكش دعوه بيا وبنتي وانسانا زي ماحنا هننساك ي حضره الظابط ..
صوفيا بدلع وخبث /سيبك منها ي روحي خلصنا منها يلا نحتفل علشان هدلعك احلا دلع .
لترحل اسماء بوجع والم يكفي العالم لكن الضربه الي متموتش تقوي ستنصع منها ذلك الضربه اسماء جديده ....
في شقه مالك ....
كانت تنظر إلي كتابها بشرود بالغ فمنذ الامس وهي لم تراه لم تعلم عنه شيئا فكانت دائما يتحدث إليها ليخرجها من شرودها صوت طرقات الباب ليرقص قلبها من شده الفرح لتفتح الباب .
مالك بابتسامه /عامله ايه ي رشا ..
رشا بابتسامه وسعاده /الحمد لله انت اخبارك ايه .
مالك بتعب /الحمد لله اخويا عمل حادثه انبارح بس الحمد لله بخير .
رشا بفزع /ي خبر ربنا يعافيه يارب .
مالك بابتسامه /ربنا يخليكي ايه اخبار المذاكره  .
رشا بسعاده وحماس /الحمد لله تمام بس انا مش هشتغل بقا .
مالك بجديه /انا وعدتك بس انتي شفتي الظروف بس انشاء الله تعجبكم تشتغلي بس قوليلي انت محتاجه حاجه .
رشا بجديه /محتاجه بس مش هجيبهم الا بفلوس شغلي حضرتك كفايه الي عملته معايا لحد كده .
مالك بابتسامه /طب اعتبريهم سلف .
رشا بجديه /لا معلش افضل كده احسن .
مالك بإعجاب بها /تمام اعتبري نفسك من بكره انشاء الله هتستلمي الشغل ...
في شقه حمزه ..
كان يقف ابراهيم وهو يعد قهوته ليسمع طرقات خفيفه علي الباب ليفتح لينصدم .
ابراهيم بغضب واحتقار /انتي ايه الي جابك هنا ..
سمر بابتسامه /معلش ي عمي ابراهيم ممكن نتكلم شويه ..
ابراهيم بغضب /انا مبدخلش اشكال زيك بيتي اخلصي وقولي عايزه ايه .
سمر بحزن /انا عارفه أن حضرتك مش موافق علي جوازي من حمزه بس صدقني ي عمي ابراهيم انا كنت محتاجه ومكنش عندي حل تاني مكنتش عايزه امد ايدي للخلق واشحت انا واخواتي كان لازم اشوافلي شغلانه .
ابراهيم بغضب /ومكنش فيه شغلانه غير الرقص والمسخره.
سمر بحزن /اه مكنش فيه غيرها انت مربيني وعارف إن حالت ابويا كانت صعبه مكنش قادر يعلم حد فينا انا لا معايا شهاده ولا معايا حاجه مكنش قدامي غير كده .
ابراهيم بحده /انتي عايزه ايه دلوقتي .
سمر بتمني /عايزاك تبارك جوازي من حمزه وتوافق .
ابراهيم بغضب /ده مستحيل ابدا خودي إلبيه الي مصمم يعر نفسه وابعدوا عن هنا انتوا مالكوش حد هنا .
ليغلق في وجهها الباب لتنزل دموعها بحسره ...
ماذا تفعل سمر اي تختار عشقها هي وحمزه أما ترجع لذلك الطريق والبعد عن حمزه  لارضاء والده 🤔🤔🤔🤔🤔.
في فيلا المنشاوي  ....
كانت تسير من الخلف لتتدخل من باب المطبخ بقلق .
هنيه بحنان /فله يحبيبتي اتاخرتي كده ليه .
فله بشرود /ابدا ي خاله هنيه فيه حد سال عليا .
هنيه باستغراب /الهانم سالت عليكي بس انا قولتلها اني بعتك تجيبي حجات وهم يدوب دلوقتي راحوا المستشفي ل رعد انت مالك ي فله .
فله بخوف ورعب /خالتي هنيه هما ممكن يرموني في الشارع وياخدوا مني ابني لو اتجوزت رعد .
هنيه بارتباك وكأنها تسترجع الماضي /انتي بتقويلي ايه ي فله ي بنتي ايه الكلام ده .
فله برعب وخوف يسيطر عليها /الكلام ده هو المظبوط ي خالتي انا فقيره وماليش حد ي عني ممكن يستقوا عليا ويرموني في الشارع وياخدوا مني ضنايا ويبعدوني عن رعد انا لازم أهرب لازم يمكن بعيد عنهم  اعرف احقق الي نفسي فيه بس مهما بعدت عمري مهكون غير ليك ابدا ي رعد سمحني ي حبيبي سمحني 💔💔💔💔.تفتكروا قرار فله صح .......
في المستشفي .....
في غرفه رعد ...
الممرضه بخوف /رعد بيه من فضلك مينفعش كده انت لسه تعبان .
سالم بخوف /ي ابني انا مش فاهم عايز تخرج دلوقتي ليه انت لسه تعبان .
رعد بجديه /ي بابا انت ناسي اني عريس وفرحي خلاص قرب وبعدين انا مش تعبان صدقني .
الممرضه بضيق /انا كده لازم ابلغ دكتور انجي بالي حضرتك بتعمله ده ..
في مكتب انجي ....
انجي وهي تتحدث في الهاتف بابتسامه /خلاص بقا ي نرجس ميبقاش قلبك اسود قولتلك مش هتاخر خلاص بقا ي ماما وحياتك خلاص مش هتاخر النهارده ي ماما هقفل كل حاجه بسرعه مكانك واجي ماشي سلام ي حبيبتي .
الممرضه بضيق /دكتوره انجي رعد سالم .
انجي بانتباه /اه ده مش الي جيه انبارح في حادثه ماله .
الممرضه بضيق /مصمم يخرج دلوقتي حالا .
انجي بعصبية/يعني ايه ي عني تعالي معايا .
في غرفه رعد ..
انجي بعصبية /مساء الخير ايه ي افندي انت سعادتك حاجز في فندق ولا ايه حضرتك لسه تعبان .
رعد بعصبية /يوووه مش معقوله كده انا مش عيل صغير انا هخرج ي عمي هخرج انا مش تعبان .
انجي وهي تتضغط علي يده ليشعر بالألم/اه .
انجي بعصبية /شوفت انك تعبان .
رعد بغضب /اولا مفيش واحده اتجرات تعمل كده ثانيا انا قولت هخرج ي عني هخرج .
انجي بإعجاب به وبوسامته /هنشوف هتخرج ازي من هنا وانت تعبان كده 
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي عشر اضغط على (رواية صغيرة الرعد الفصل الحادي عشر)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية صغيرة الرعد)
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق