القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الجزء الثامن والعشرون 28 بقلم حنين عادل

     رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الجزء الثامن والعشرون 28 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الحلقة الثامنة والعشرون 28 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني الجزء الثامن والعشرون 28 بقلم حنين عادل


بتجري روح عليها وهيا مبسوطه وبتعيط من الفرحه
وبتحضنها وهيا بتعيط ...
ههههههههه.....ههههههههه...
بتبعد روح بتلاقيها بتضحك ..
بتفك ايدها وبتقوم تقف قدامها...
_صدقتي ...طلعتي غبيه اوي ماتعلمتيش من النمر حاجه 
روح بصدمه: ساميه 
ساميه: ايوه ساميه يا غبيه ولا ناسيه فرق الشبه اللي بيني وبين أمك وبينك مع شويه مكياچ بسيط بقيت هيا كنت عارفه انك غبيه وبتجري ورا عواطفك وهاتيجي جري لما اقولك امك عايشه وده اللي حصل
روح بعصبيه: انتي بتعملي ده كله بتلعبي بينا ليه احنا عملنا ليكي ايه انتي انسانه مريضه وسوده 
ساميه بعصبيه: بتسألي عملتوا ايه قولي ماعملتوش ايه انا لازم اموتكم واحد واحد..
روح: مش هاتقدري تعملي حاجه انتي اضعف من انك تعملي حاجه
ساميه: هههههه لا ما انا بدأت اعمل خلاص ..
بتشاور ساميه لواحد بيخبطها علي دماغها بتدوخ وبتفقد الوعي .
انك تمشي ورا قلبك في كل خطوه من حياتك صح ولا غلط لما تلغي العقل وتمشي بمشاعرك ورا عواطفك صح ولا غلط هل القلب هايفضل علطول صح ولا هيغلط الأغلبيه بتقول عمر القلب مايغلط بس بيغلط لازم يغلط قلبك الأبيض مش زي باقي القلوب الأسود والرمادي بس لما القلب بيغلط بيكسر ...بيكسر ثقتك بنفسك وبأي حد 
____________________
في بيت ميرا
جرس الباب بيرن بصوت مرعب والباب بيخبط
بيطلع خالد يجري يفتح وميرا وراه قلقانين وخايفين ياتري ايه اللي جاي 
بيفتح خالد الباب وهو ماسك قلبه بإيده بيلاقيه اسلام
خالد بعصبيه: يخربيتك ياشيخ وقعت قلبنا حرام عليك 
ميرا: في ايه يا اسلام
اسلام: مش هاتصدقوا اللي هاقولكم عليه انا لحد الان مش مصدق
خالد : في ايه ؟!
ميرا: في ايه يا إسلام 
اسلام وهو بينهج: الجامعه كلها بتتكلم عنه ...عبد الغني 
ميرا: ماله!
اسلام: عمل حادثه وفي العنايه المركزة
ميرا بصدمه: ايه 
_____________________
في المستشفي
شاكر: صباح الخير يا بطل
مصطفي: صباح النور يا بوي انا بعتب عليك 
شاكر: ليه يا ولدي
مصطفي: ليه فضلت مبيت هنا طول الليل يابوي ماعاودتش ارتحت ليه علي فرشتك عشان ماتتعبش
شاكر: انا لما اشوفك بخير ببقي بخير يا ولدي ربنا يشفيك ويبارك فيك.
مصطفي: ربنا يديك الصحه يا بوي
صفاء: شوفه يا خوي مش راضي يفطر
شاكر: وه ..مابتاكلش ليه يا واد
مصطفي: ماليش نفس
شاكر: طيب شوف مين هايبقي يجبلك العربيه بقا
مصطفي: ياكش تكون فاكر اني كيف العيل الصغير بيتضحك عليا بالعربيات بس هاكل بس عشانك
شاكر: هههههه ماشي يلا كل بقا
مصطفي بضحك : هاتجيب العربيه ولا لاه
شاكر بضحك: ماتخافش هاجيبها وهيا هتيجي لاعز منك يعني
______________________
في الكوخ
بيصحي النمر من نومه مش بيلاقيها جمبه 
بيطلع بره الكوخ مش بيلاقيها بيفضل يبص يمين وشمال مش بيشوفها...
بيرفع شعره بإيده لفوق بقلق وبيضرب برجله في الرمله ..
بيفتح تليفونه وبيحاول يرن عليها مقفول ..
بيقلق وبيبتدي يدخل عقله افكار وحشه ان ساميه عملت فيها حاجه ..
بيطلع رقم علي تليفونه ...
يونس: ايوه يا أحمد اعمل اللي هاقولك عليه 
______________________
في بيت بسمه
بتنزل بسمه من علي السلم بتلاقي فوزيه واقفه وحاطه ايدها في وسطها
فوزيه: رايحه فين يا هانم
بسمه: رايحه الجامعه ياما
فوزيه: انتي ماعندكيش دم مافيش ميه في وشك رايحه وجدك وجوزك الله اعلم بمصيرهم
بسمه: مش جوزي لسه ...اما جدي فايعدي الوضع زي ما عدي قبله كتير مش هايغلب سيبيني بقا عندي محاضره مهمه
بتمشي بسمه ...
بتمسكها من ايدها وبتزقها بتقع علي الارض
بسمه بتتخبط في دراعها بتمسكه والدموع ماليه عينيها ..
فوزيه: عيله جليله الربايه....اما اكلمك تقفي قدامي انتباه لما اخلص كلامي بلاها دموع التماسيح دي وجعك قوي
بسمه: لاه ما وجعنيش قد ماقلبي وجعني من كتر الجفا اللي بشوفه منك 
فوزيه: مافيش خروج من البيت سامعه ...
بتمشي فوزيه وهيا سيباها واقعه علي الارض ..
بتقوم بسمه وهيا ماسكه دراعها ودموعها بتنزل.   
بسمه : هيا دي الأم ...هيا كل الأمهات كده ولا انا الغلط مني يمكن مزعلاها في حاجه !
_________________________
في بيت ميرا
ميرا : ازاي وامتي 
اسلام: امبارح ..
ميرا: لا اله الا الله ربنا يشفيه 
خالد باستغراب: بتدعيله
ميرا: ايوه بدعيله الا المرض يا خالد مافيهوش شماته ماحدش ضامن نفسه 
اسلام: انا هتابع كده وهاقولك 
ميرا: طيب هاتفضل واقف علي الباب ماتدخل 
اسلام: لا مش فاضي دلوقتي سلام انا بقا
ميرا: بالسلامه
بتقفل ميرا الباب وبتقعد مع خالد ..
خالد: واحده غيرك كان فاتها مبسوطه دلوقتي
ميرا: اديك قولت واحده غيري مش أنا
خالد: عاوزه تزوريه
ميرا: لأ
خالد: ليه 
ميرا: لأني مش مسامحاه يا خالد علي اللي عمله انا اه صحيح ممكن طيبه بس مش بنسي مش بنسي اي حاجه سواء حلوه او وحشه ماعنديش قدرة العفو عارفه ان ربنا اللي فوق الكل بيسامح انسان ضعيف زيي مايسامحش ليه بس العفو مقدرة وانا مش بقدر اسامح ربنا يشفيه بس انا استحاله اسامحه علي اللي عمله لانه اكيد كان ليه ايد في تعب اخويا ..
خالد : طب وانا
ميرا: انت ايه ؟!
خالد: سامحتيني!
ميرا: علي ايه ؟!
خالد:علي اسلوبي معاكي الفتره اللي فاتت وكده
ميرا: انا مازعلتش عشان اسلوبك يا خالد انا زعلت علي الثقه اللي كنت حاطاها فيك وماكنتش قدها 
__________________________
جمال: وبعدين يا جدي
علوان: كلت نفوخي يا واد اخرص بقا
جمال: هانفضل كده كتير دا شكله ناوي علي نيه سوده
علوان: طب تصدق بالله انا هافرح لو قتلك وخلصني منيك يا مخ الجاموسه انت انا كنت عاوز اربي الواد شويه من غير ضرب ولا ديواله عشان يبعد عن بسمه اصل السر ينكشف روحت انت وضربته وعلقتنا علقه سوده مع عيله النمر والله اعلم ايه اللي جاي بقا 
جمال: وايه اللي هايحصل يعني دلوك
علوان: هاساومه ...والباقي بقا من عند ربنا
جمال: علي ايه ...علي حياتنا
________________________
في الشارع ...
كريمه: دا لو حد شافني يا مري يامري
كرم: ماتخافيش يابت بقا الله انتي ماشيه مع سوسو ولا ايه وبعدين انتي هاتبقي مرتي حلالي بلالي ..
كريمه : قعدت تزن وتقول نخرجوا ..نخرجوا يلا اما نشوف خروجاتك 
كرم: دي هاتبقي خروجه ولا في الأحلام الله شايفه ريحه الأكل حلوه كيف
كريمه: ايوه جميله 
كرم: يلا تعالي ناكل كباب وكفته وعن ما حد حوش 
كريمه: مش حكايه عن ماحد حوش انت دني يا كرم وبطنك سايقاك
كرم بضحك: عفارم عليكي يلا اهو ندلع نفسنا احنا ضامنين هانعرف ناكلوا كده بكره ولا لأ
دخل كرم  المطعم وشد لكريمه الكرسي واجي الجرسون وخد طلباته ...
بعد شويه...
كرم بيمسح ايده وبيشرب كاكولا : يااه اما طعم بشكل
كريمه: فعلا جميل جدا 
كرم بيعمل فيها هنا وبيسقف للجرسون: الحساب لو سمحت..
بيديه الجرسون الحساب في ورقه ...
كرم : لأ اكيد في غلط انت كاتب 50 جنيه ايه انت نسيت صفر ؟!
الجرسون: لا يافندم ده الحساب 
كرم: 2كيلو كباب وكيلو كفته والسلطات وطحينه وعيش وكاكولا وبطاطس ومخلل وكون سنو كل ده ب 50 جنيه 
الجرسون: ايوه يا فندم .
بيدفع كرم وبيطلع مصدوم هو وكريمه ..
كريمه : كرم هو احنا كلنا ايه
كرم : مش عارف يا كريمه دي لو لحمه كلب بلدي مربوط بحبل غسيل معفن عنده السل كانت هاتبقي اغلي من كده
كريمه: منك لله يابن نعيمه العجانه
كرم: يعني كلتي لوحدك يا بومه 
________________________
بتفوق روح وشعرها فوق عينيها بيحركه الهوا
بتبص بتلاقيها متربطه وقاعده علي كوبري طويل موصل لنص البحر هيا قاعده علي نهايته ووراها البحر ...
ساميه : فوقتي يا حلوة 
بصت ليها روح بعصبيه ..
ساميه : لا ماتتعصبيش خالص انا هاموتك بالراحه 
روح: انسانه مجنونه فاكره ان مافيش حد هايعرف يوقفك عند حدك يعني 
ساميه بشر: لأ هههههه‍هههههه 
حسام: طيبه اوي مرات اخويا يا ماما ماتعذبيهاش
بصتلهم روح بعصبيه ...
روح: يونس هايجي وهايعرفكم قيمتكم عمركوا ماهتكسبوا ولا تفوزوا
بترفع ساميه المسدس ...
بيروح حسام بيوقفها وهو بيضحك وهيا بتزق فيه 
ساميه: هانفوز وهاتبقي انتي بدايه فوزنا سلام يا ...روح النمر مش يونس بيقولك كده برده ...
بتطلع الرصاصه من المسدس بتيجي في روح وبتقع في البحر ...
بتفتكر النمر وبيتعاد زكرياتهم سوا كأن حياتها بتتعاد قدامها زي شريط فيلم وبتفتكر بدر
بتقع في الميه ...
بدر انا جيالك وحشتني اوي.....
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع والعشرون اضغط على
reaction:

تعليقات