القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق الأسد الفصل الأول 1 بقلم أمل نبيل

 رواية عشق الأسد الجزء الأول 1 بقلم أمل نبيل

رواية عشق الأسد الحلقة الأولى 1 بقلم أمل نبيل

رواية عشق الأسد البارت الأول 1 بقلم أمل نبيل

رواية عشق الأسد الفصل الأول 1 بقلم أمل نبيل

رواية عشق الأسد الفصل الأول 1 بقلم أمل نبيل


تشرق الشمس على سماء مصرنا العزيزة تنير الشوارع لينتشر الناس سعيا على ارزاقهم والأطفال على مدارسهم ويحدث حركة فى كل مكان تنم على الحركة والنشاط
وها هي أشعة الشمس تداعب صاحبة الشعر الأصفر والعيون الزرقاء الجميلة والرموش الكثيفة وتجبرها على فتح عيونها حتى تلعب وتضحك معاها
توجهت إلى الحمام وتؤضات وصلت الشروق وذهبت إلى المطبخ لتجد صديقتها قد استيقظت وتعد الفطار لهم لتبتسم هى وتحمد الله على هذه الصديقة التى رزقها الله بها ،لتردف بمرح:صباح الخير يا حج محمد 
نظرت لها صديقتها لتردف:صباح الخير يا حج إسماعيل معلش ازعجناك وصحيناك من النوم.
:لا ولا يهمك يا حج محمد 
ليضحكا الاثنان بعدها لتردف هى:ربنا يخليكى ليا يا ماريا وميحرمنيش منك ابدا 
لتعانقها ماريا وتقول:ويخليكى ليا يا عشق
قطع هذه اللحظة صوت جرس الباب لتقول ماريا :حطى يا عشق الأكل عالطرابيزة وأنا هشوف مين 
اومأت عشق لها لتذهب ماريا وتفتح الباب لتجد امامها جارتهم المتسلطة تقول لها:والنبى يا حبيبتى تعالى ركبيلى الأنبوبة عالبوتاجاز اصل سى حسن مش هنا وأنا عايزة اعمل كوباية شاى والانبوبة فضيت 
ماريا:ماشى يا سماح جاية 
ذهبت معها ماريا وقامت بإبدال الأنبوبة لها ثم رجعت إلى منزلها 
عشق :كنتى فين يا ماريا 
ماريا :كنت بغير الأنبوبة لسماح أصل سى حسن بتاعها ده مش هنا 
عشق:الولية دى باردة أوى ومبتنزليش من زور
ماريا :ومين سمعك ،المهم خلينا نفطر علشان نلحق نروح الجامعة النهاردة أول يوم لينا 
عشق بحماس:أنا متحمسة أوى وفرحانه جدا 
ماريا:وأنا كمان يلا بقا علشان نفطر 
(نسيبهم بقا يفطروا)
فى مكان أخر
في تلك الفيلا الراقيه... تواجد أسد المنشاوى ..وقف بطوله الفارع بداخل غرفة رياضة واسعه مليئة بمختلف المعدات الرياضيه تطل نافذتها الضخمه علي البحر الواسع الممتد امام ذلك القصر المهيب...كان كتله من الرجوله المثاليه بضخامه جسده وشعره الاسود وعيناه السودالتي تضاهي سواد الليل .... ارتدي قفازاته وتوجه نحو ذلك الكيس الرملي الضخم الخاص بالملاكمه ثم بدأ بلكمه بكل مااوتي من قوة وكأنه يفرغ شحنه غضبه به استمر طويلا دون أن يتعب ولم يتوقف الا عندما سمع تلك الطرقات علي الباب والتي تلاها دخول اخته الصغيرة ملاك:ايه يا أسد مش هتودينى الجامعة ولا إيه 
أسد:هوديكى بس لاحظة أغير وأجيلك
ملاك:ماشى هستناك تحت بس ما تتأخرش خرجت وقامت بإغلاق الباب خلفها وبعد قليل نزل أسد إليها وقال:يلا يا ملاكى 
ضحكت ملاك وقالت:يلا يا أسدى 
خرجا الإثنان من القصر وركبت ملاك بجوار أسد فى السيارة و أمر أسد السائق بالتوجه إلى الجامعة .
___تدخل بطلنااا وصديقتهاااا الجامعه
ماريا : وووووووواووووووووو
اي دا بجد احناااا دخلنااا كليه الهندسه اتحقق حلمنااا اخيرا
🥺😻🤭
عشق: ايووووه يا ميرو اتحقق
ويحضنووو بعض
فى مكان أخر فى الجامعة تقف شلة شباب بيتكلموا ويضحكوا 
يقرب شب منهم
جاسرر : اهلا بخالد جيت ليه مش كنت واقف علي باب الجامعه تشوف بنات سنه اولي الكل : 😂😂😂😂😂
خالد ; اسكت فيه شويه بنات بس اي مزز 
جاسر : مش هتبطل بقاااا يابني ده انت مش عاتق ولا بنت 
معاز:سيبك منه يا خالد وقلى البنات إيه نظامهم حلوين ولا إى 
خالد:دول مهلبية بالمكسرات دفعة سنه أولى دى حاجة كده زى الكنافة بالقشطة 
الكل:😂😂😂😂😂😂😂
عشق وماريا واقفين
ومعاهم بنت وعمال يتكلمووو
عشق : بجد فراحانه جداا اننا اتعرفنا عليكي يا ملاك
ملاك: وانا كمان انا حبتكم اول مشفتكم ولهي انا اصلا مش بحب الاختلاط
ماريا : اهااا كان باين لما لقيناكي واقفه لوحدك قولنا نكلمك.
بعد دقايق ،قرب منهم شاب وقال:مش معقول ملاك 
نظرت ملاك خلفها لتجد شاب بعيون بنية وشعر اسود وجسد رياضى 
ملاك:جاسر، ثم إقتربت منه وقامت بإحتضانه 
جاسر:عاملة ايه يا ملاك 
ملاك:كويسة انت أخبارك ايه 
جاسر:تمام الحمد لله ،انتى بتعملى ايه هنا 
ملاك:أنا النهاردة أول يوم ليا فى الجامعة ياعم 
قام جاسر بإمساكها من وجنتها وقال :كبرتى يا ملاكى ودخلتى الجامعة 
ملاك بضحك :اه كبرت وانت لسه صغير 
جاسر:مين ده اللي صغير يا بت ده انا ٢٤سنة 
ملاك :ماشى يا عم الكبير ثم نظرت إلى عشق وماريا وقالت :نسيت أعرفكم ده جاسر إبن خالتى 
ودول عشق وماريا صحابى 
قام جاسر بمد يداه لهم وقال بمرح:جاسر البحيرى ٢٤سنة وسنجل على فكره ومكنتش بفكر فى الارتباط بس دلوقتى ممكن أغير رأيى 
ضحك عليه الجميع ثم قامت عشق بمصافحته:عشق أحمد ١٩سنة مش مرتبطة بردوا 😂
قامت ماريا بمصافحته أيضا ثم قالت بمرح:ماريا نبيل ١٩ سنة بردوا وسنجل بس شكلى كده هرتبط دلوقتى 
ضحك الجميع ثم قال جاسر:اسيبكم أنا بقا ولو إحتاجتوا لحاجة قولولى سلام 
ملاك : سلام
ملاك : دا بقاا ابن خالتى فى رابعة 
مي : اها باين عليكي بتحبيه وهوا كمان ربنا يخليكوو لبعض
ياسوو : اها انا متعلقه بيه جدااا ده زى أسد اخويا بالظبط وهوا طيب وبيحبني
ماريا : اهااا وحلوو كمان 😂🤷‍♀
عشق: يخرب بيتك 😂 البت لسه متعرفه علينااا تقول علينااا اي دلوقتي
ماريا بصحك : عادي يابنات انتوو بقيتوو اصحابي مفيهاش حاجه 😂😂🤭🤷‍♀
البنات كانو واقفين. وقرب منهم شابين
الشاب الاول : هاي يا قمرات انا مصطفي مكن نتعرف ونبقاا صحاب
ماريا : انتا اهبل احنا مبنتعرفش علي شباب
مصطفي بضحك : الحق يا مجدي قال مبيتعرفووش ولسه من دقيقه كانت صحبتكو بتكلم جاسر وبتحضنو كمان ولا انتم بتتكلمو مع ناس وناس
عشق : وانتا مالك انتا هتحسبنا نقف مع مين ولا اي
مصطفي : لاء بس
ماريا:مبسش وامشى من هنا بدل ما أخلى إللى ميشترى يتفرج عليك 
ذهب مصطفى وصديقه بينما ضحكت ملاك وقالت:يخربيتك 
عشق : طب يلا ياختى انتى وهيا بقا المحاضرره هتبدأ
ويمشوووو
يخلص اليوووم ويقفوو علي باب الجامعه
ملاك: مش عارفه أسد إتأخر ليه 
عشق:انتى مش هتعرفى تروحى لوحدك 
ملاك:هعرف بس هوا قلى إنه هييجى يا خدنى 
ماريا:طيب ما تتصلى عليه 
ملاك:معاكى حق هتصل عليه
قامت ملاك بإخراج هاتفها وقامت بالإتصال بأخيها 
أسد:ايوة يا ملاك 
ملاك:انت فين يا أسد 
أسد:أنا فى الشركة هخلص شوية ورق فمش هعرف أعدى عليكى فبعتلك السواق 
ملاك:أنا مستنياك من بدرى على فكره 
أسد:خلاص أنا بعتلك السواق يروحك 
ملاك:ماشى 
أغلقت الهاتف وقالت:بعتلى السواق ياخدنى 
عشق:طيب إيه رأيك تيجى معانا البيت وتكلمى السواق وييجى ياخدك من عندنا 
ملاك:اوك هتصل على أسد أقوله 
اتصلت ملاك على أسد 
أسد :الو يا ملاكى 
ملاك:صحابى عايزين إنى اروح معاهم بيتهم والسواق ييجى ياخدنى من هناك بدل ما أقف لوحدى 
أسد :ما ينفعش يا ملاك 
ملاك:ليه يا أسد
أسد:أكيد عندهم إخوات ولاد فمش هينفع تروحى 
ملاك:لاء يا أسد دول بنتين عايشين لوحدهم 
أسد:ماشى يا ملاك روحى وإبعتيلى العنوان أنا هاجى أخدك لما أخلص 
ملاك:انت هتخلص على امتى 
أسد:يعنى ٣ ساعات كده 
قفزت ملاك وقالت:هااااااى يعيش أسد يعيش 
اسد بضحك:سلام يا تافهة وابعتيلى العنوان 
ملاك:حاضر 
أغلقت ملاك الهاتف وقالت:أسد وافق يلا 
فرحت البنات وذهبوا معا إلى المنزل وصلت ملاك وعشق وملاك للعمارة التى يسكنون بها وصعدوا إلى منزلهم ولكنهم قابلو جارتهم المتسلطة 
سماح:إيه ده يا عشق مين اللي معاكم دى
عشق بهمس:اللهم طولك يا روح، ثم قالت بصوت عالي:خير يا سماح في إيه 
سماح:بسألك مين اللي معاكم دى 
ماريا:وانتى تسألى ليه متخليكى فى حالك 
سماح:كل ده علشان سألت سؤال خلاص ياختى مش عايزة اعرف 
قامت عشق بفتح الباب ودلفت اليه ودلفت الفتيات خلفها 
ملاك:انتم ليه إتكلمتو مع الست دي كده دى سألت سؤال مش أكتر 
عشق:دى واحده حشرية أوى 
ماريا:خلاص سيبك منها وتعالوا نعمل أكل علشان هموت من الجوع 
ملاك بإحراج:بس انا مش بعرف أعمل أكل 
عشق بضحك:وماله إحنا نعلمك يا شابه قومى معانا يلا 
(نسيبهم بقا يعملوا الأكل وربنا يستر 😂😂😂)
كان يجلس في مكتبه إلى أن دلف عليه صديقه يقول:الشيطان ظهر يا عمر 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني اضغط على (رواية عشق الأسد الفصل الثاني)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية عشق الأسد)
reaction:

تعليقات