القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية كمين صعيدي الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب

رواية كمين صعيدي الجزء الأول 1 بقلم أسماء حبيب
رواية كمين صعيدي الحلقة الأولى 1 بقلم أسماء حبيب
رواية كمين صعيدي البارت الأول 1 بقلم أسماء حبيب

رواية كمين صعيدي الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب

رواية كمين صعيدي الفصل الأول 1 بقلم أسماء حبيب

ريان بغضب،،،،،  معندنااش حرمه تشتغل يا بنت زين. 
ياقوت بغضب مماثل وبتربع اديها عند صدرها،،،  امال دخلت شرطه لي علشان انط الحبل ولعب حجله لمؤخذه. 
أنس وقاعد بياكل علي السفره،،،  جري اي يا ولد ابوي كونت ولي امرها وبعدين هي حره ادام هتشتغل امعاك مفيهاش مشكله
ريان بغضب وبوجه كلانه لمنصور ،،،  انت هتسكت ياابوي ولا أي. 
منصور وجنان كانت قعده تأكله بأديها،،،،،  والله اني عن نفسي اموافق ادام هتكون وياك. 
ياقوت وبتبصله بنصر،،،  كوووبه هااهاااهاااا. 
ريان وقام من علي السفره،،،،  ماشيي يا ياقوت انتي الي جبتيه لرووحك. 
ياقوت بسخريه،،، ابقي خد باب السرايا في اديك اخويه يلا بالسلااامه،  ايةدا يا خااالتي مخلفه بني ادم ولا هولاكو دا كان ناقص ياااكولني ويبلع بعديه بطفلين شوارع. 
جنان ولسه بتأكل منصور بأديها،،،،  سيبك منه دا تنح زي اب..... احم روحي نادي ابوكي وامك منزلوش للفطار لي غضبانين علي الاكل ولا امك عملاله كمين. 
ياقوت بتنهيده،،،، ذي عاوايدهم اي الجديد انا خارجه شويه اااه ومش تخلصوو علي البسله كلها رجعه تاني. 
(ياقوت خرجت وبتتسحب للجنينه زي الحرميه  وبطلع رسها من وري الحيطه لقت ريان قاعد تحت الشجره وبيكسر في اعراد شجر جمبه بغضب). 
ياقوت راحتله بابتسامه وحطه اديها وري ضهرها ،،،،  روري. 
ريان قام واقف بغضب وكان هيتجه ليها ياقوت وقفته بأديها،،،  عظيم بيااامين منتي قايم هو العمر لعبه،  انا كنت جايه اقولك بس اني جايه معاك المديريه بكره متفلسعنيش وتمشي من غيري لوربنا اجي بحمار وجبلك فضيحه. 
ريان بصلها بضيق بغضب وماكس غصن كبير في ايده،،،،  انتي شكلك اكده يااااياااقوت مفهمتيش حديتي زين. 
ياقوت بضحك وبتضرب كف بكف ،،،  زين دا يبقي ابويا هاااعهاااعهااااه  ، اضحك يا عم وخلي الدنيا تحلو.
ريان كسر الغصن بغضب وقرب منها وبهمس وهو شاددها من قفاها ،،،،،، اخفيييي من وشيييي لخليكي شبه الكلللب ألاجرب اخفييييييييييي.
ياقوت وبتعدل هدمها بتكبر وبعدين فجأه طلعت تجري جوه السرايا.....
جنان وبتأكل منصور لسه....
منصور بتعب،،،،، اي ياااا ام المصايب بكفياكي عاد نزله فيا تظغيط دااا لو دكر بط زمانه فطس.
أنس وبيقوم من علي السفره،،، طيب اني بقول امشي قبل ما السفره تتقلب علي نفوخي اني رايح الديوان يا بوي.
جنان بتبص لبنها بحزم،،، اقعد لسه مش ظغطك هخلص علي بوك وجيالك.
انس عدل عمته بسرعه،،، طيب عن ازنكم بقي ريان مستعوجني بره.
جنان بتبص لمنصور بغيظ،،،،، شفت مبسمعش الكلاااام ايوه مش انت الي مربيه كنت بقولك سبهووولي وانا اعقله كدا طالع بايظ... ماشي يا ابن منصور اما ترجع هخلي غداك عشا بأذن الله..... منصور.... صرصيرو.... يا صرصوري ساكت لي.
منصور،،،، اصل يا جنان خايف ارزعك بلحه علي نفوخك تقعي فطيس و يتم عيالك وحرمهم من نعمت ألام المتخلفه.
جنان بأبتسامه،،، شكراً لسعه صدرك يا خويه.
~اما في الدور العلوي.
زين لابس قميص وفوقيه جاكت البدله ومن تحت لابس شورت لحد الركبه وبيكلم بنت اون لاين بلغه ايطاليا....
ياقوت دخلت عليه ومعاها كوبايه شاي،،،،، يلهويييي بتخون امييي وكمان حته مستورده افففففف قفشتك بالشوررت يا زوز والله لو امي شافتك ما هيعدي اليوم وتكون مقابر العيله مفتوحه.
الفتاه بلغه ايطاليا،،، من هذه يا زين.
زين وبيكلم بنته،،،، بقولك اي اسكتي وعدي يومك تعالي اما عرفك.
زين وحط ايده علي كتف بنته وبتحدث الايطاليا،،،، هذه ابنتي ياقوت.
ياقوت بغمزه،،،، لا مرات ابويه عسل والله يا زوز وعرفت تنقي. 
الفتاه بابتسامه،،،  مرحباً ياقوت. 
ياقوت بابتسامه وتتحدث الايطاليه،،،،،  مرحباً مرحباً هل انتي متزوجه ام علي باب الله ( قالت اخر جمله بالعربي). 
الفتاه بابتسامه،،،،  انا ارمله.. 
ياقوت وبتغمض عنها وبتبص لزين،،،  اتكل علي الله وهات المأذون دي هدلعني يا جدع. 
زين،،،  انتي شيفه كدا ط....
الفتاه قاطعته،،،، من هذه يا زين.
زين باستغراب،،،،، هو مين هيكون هنا د...ز زز زهره.
زهره ودخلت رسها وسطيهم وعنيها مبرقه وبنقل رسها بنهم هما لاتنين ببطء،،،،  عجبتك يا ابن الجبلاوي وانتي يا قلب امك يا خلفه الندامه ياااا غلطه السنين عايزه ابوكي يجبلي ضوووره  .
ياقوت وبتبص لبوها وبتمثل الغيظ،،،  كدااا عايز تجيب علي امي حته مستورده دا بدل ما تدتعم المنتج المحلي،  ماما افتكي به فتكاً سلاموا عليكم. 
زهره وقفتها بأديها وراحت قفلت الباب وبتبصلهم بشر. 
زين وبيجري وبنته وراه وزهره وراهم. 
زين لاحظ ان هو لابس الشورت علي جاكت البدله ولاب مفتوح والبنت مصدومه من الي بيحصل جري علا الاب وقفله،،،،  اتفضحت يا زين يا جبلااااوي. 
زهره وشربت منه وبتشمر درعها،،،،  شكلك حنين يا ابو ياقوت لاأيام زمان احب اضيف لمعلوماتك معلومه وتحشرها عدل جواز عليا او تبص لبنت كدااا ولا كدا هتلاقي نفسك في اعداد الموتي من ضمن مرحومين العائله الكريمه فاااهم يا ابن حميده. 
ياقوت وبتهدي امها،،،  اهدي يا شاابه صحتك اهدي بس. 
زهره بغضب،،،،  لااااااء مفيش اهدي ميغركمش سني انا جسمي شاب بس الصحه لسه شباااب. 
ياقوت وبتجري هي وزين بره لاوضه،،،،  الجري نص الجدعناااااه. 
زين بيجري علي اوضه بنته وزهره بره،،،،، افتحوووو.
زين بضحك من جوه،،، اهداا ياسيد يا خويه اهدي هههههه..
~ في بيت عمار.. 
ملك ومسكه ايد المكنسه وبتعزف عليها وبتغني وهي بتابع علي التلفزيون،،،، ااااع اسبونج بووب اسكوييير بااانز اسبوووووووونج بوب اسكوير بااااااعاااانز هاهاهاهااااا.
نغم بضيق،،،، ربنا ما يحرمك من العبط.
ملك قعدت بسرعه،،، اشش الحلقه بدأت.
نغم وبتشيل شنطتها،،، انا نزله عمتك مستنياني تحت ابقي صحي ابوكي للشغل.
ملك مندمجه في الحلقه......
نغم بغيظ قامت شيله الفيشه.
ملك بغضب،،،، ليييييي كدا لييييي يا هادمه الاذات.
نغم،،، صحي ابوكي وجهزيلوا الفطار واجي الاقي الشقه فل فاااااهمه.
ملك،،، ايوه منا الجريه الي اشترتيها من قبيله قريش تكنس وتمسح وفي الاخر تاخد تقوليلي الارض عيزه كماله نضافه هييي لارض كانت طبق كوشري عايز كماله هتجننيني والله اماااا اغزي الشطان وتلاشيني الله يسترها معاكي.
نغم شدتها من البجامه،،،، بت الي قولت عليه يتنفز فهمه ولاااا.
ملك وبتكلم بتأثر اوي ،،، بغض النظر يا ولدتشي انك قفشاني قفشه حرامي الشباشب من قدام باب الجامع لحظه صلاه الجمعه إلي ان كلامك ترك فيا جرح كبير اويييي يعني اي ولااااا دي اي هطلقي بنتك دي اخرت الخدمه في البيوت اختيني لحم يا ابله نغم وهترميني عضم لكلاب السكك تنهش في لحمي شكراً شكراً جداً.
عمار وكان طاله من لاوضه،،، لااااااء بنتييييي لاااء.
نغم سابت ملك،،، ما هي كملت انا مشيه ليطقلي عرق.
عمار بضيق،،،، والفطار يا هانم ولا انا جوزك في البطاقه بس.
نغم بخبث،،،، خلي بنتككك تعملهولك سلااام.
ملك وبتكلم ابوها الي واقف جمبها،،، شفت شفت مراتك باباااا طلقها وانا هجبلك ست ستها.
عمار بضحك،،، علشان كانت امك علقتني زي الدبيحه ونزلت فيا سلخ هههه، المهم هتعملنا اي من ايدك العسل دي.
ملك بتمثيل،،، بس بقي يا راجل بأوحرج  متكسفنيش اطلبني من ابويا رسمي.
عمار ضحك علي بنته الي نسخه منه،،،، يلا يا زفته حضري الفطار عبال مصلي ولبس هدوم الشغل.
ملك بتزمر،،،، هو أنا ملطشه في البيت ده اي قله القيمه دي.
عمار قبل ما يدخل اوضته،،،، خلاص حضري الفطار لو سمحتي يا زفته هانم.. 
ملك بغيظ،،،  طيب وربناااااا منا سكته علي التهذيئ ده ولازم تعرفوااا قمتي. 
بعد خمس دقايق ⏱️... 
ملك بترص الصحون علي السفره،،،،، عموووري حبيب الملايين تعاله عملالك بتنجان مقلي بدقه وبطاطس شبسي مقرمشه ياباااشا كل ودعيلي ( وبتاكل وحده بطاطس) تسلم ايدي والله لاء انا شف في نفسي ياوكستي في تجاره عملت بيها أي اديني مرزيه في البيت بخدم علي السلطان بيك ومراته. 
عمار طلع وماسك الشنطه وبرتب هدومه،،،،  الله بتنجان بالدقه ياصباح الروقان والله فكرتك هتعمللنا فول بالذرنيخ. 
ملك،،،  لا يا بابا الحج ميخلصتيش تروح الشغل من غير فطار بصراحه قلبي عليك يا خويه لتهفت ولا حاجه. 
عمار وبيقعد ياكل،،،،  انجزي ياااروح امك انا عارف وري الكلمتين دول حاجه من ألاتنين يا اما مصيبه دوليه يا اما مصلحه نقديه. 
ملك بتمثل الصدمه،،،  يكفينه شر المصايب يا بابا يووه. 
عمار بضحك،،،  اووباااا يبقا مصلحه نقديه وابوكي اخر الشهر ومفلس علي الحديده ربنا يحرس العجله بتوديني البنك وهي مشيا بقوه الدفع هههه. 
ملك بضيق،،،  خلاااص مش عااايزه حاجه، الي فارسني اني عملت الاكل بنفس. 
موبيل ملك رن،،،، الووو ايوه يااا ياقوووت.
ياقوت ووقفه وري باب ألاوضه هي وزين الي قاعد يضحك علي مراته الهبله الي مسكه ايد المقشه وبتخبط علي الباب من بره.
ياقوت بسرعه،،،،، بتزعقي ليييييي هااا هي نقصاااكي.
ملك،،،، طيب سلااام عليكوا علشان مينفعش اقول لفظ قبيح علي الصبح.
ياقوت بضحك،،، يااااابه استنييي.
ملك،،، انجزي لان روحي بقت في النوز عندي بصراحه.
ياقوت وبتكلم والدها،،، بابا اسند الباب كويس هكلم ملك بس ورجعه تاني... ملك.
ملك بتنهيده،،،،، ايوه معاكي.
ياقوت،،، بصي يا ست الكل البيه ريان اعترض علي الشغل و....
ملك بسرعه،،، اوعي تكوني سكتيله يا بت.
ياقوت،،،، اصبري يا حريقه انا نيلت الدنيا.
ملك بأرتياح،،، اه كدا فكرت الموضوع عدي بسلام.
ياقوت،،،، المهم يا ستي برضوا معارض وحسه انه مش هيخدني معاه المديريه بكره.
ملك بخبث،،،،، لاااا انتي جيتي في ملعبي سبيها علي العبده لله وهتفرج.
ياقوت بقلق من نبره ملك،،،،،، ملك انا عايزه ريان علي قيد الحييياه بلاش الافكار الي بقرون هااااااا اصل انا عرفاكي ابليس جمبك طفايه سجاير.
ملك بتمثل الصدمه،،، تعرفي عنييي كداا اخص علكي يا ناكره الجميل دنا الي قولتلك تدخلي شرطه.
ياقوت بسخريه،،، اه ودخلتها وتسحلت زي البرص بسببك منك للله يا ملك منك لله، ونجزي قوليلي اعمل اي في الموضوع ده امي خلاص فاااضل تكه وتكسر الباب.
~ اما في الديوان....
ريان قاعد يلعب ضغط في اوضه المكتب بتاع أنس.
أنس بتنهيده وقاعد علي المكتب ،،، جري اي ياولد ابوي هدنك اكده كتير.
ريان ولسه علي وضعه،،، هييي تمشي كلاامها علييي يا أنس.
أنس بأستغراب،،،، يااقوت حره يا ريان وانته ملكش حكم عليها اني مش فاهم مالك متبرجل لي اكده.
ريان بغضب جنوني قام ووقف،،،، تررررروح وسط الرجاااله يااا انس ام مخ طاقق دي.
أنس ،،،، اهدي ووحد الله بس مالك قومت بزعبيبك علينه اكده.
منصور فتح الباب فجأه،،، جري اي صوووتك كيف التوور الهايج لييي اكده.
ريان بهدوء واحترام لوالده وبداري غضبه،،، اعذرني يا بوي مضايق حبتين ومصدع.
ياقوت وبطلع رسها من وري منصور،،،،، بعد الشر عليك ياااروري ان شالله عدوينك يارب.
ريان بغضب فجأه،،، اييي الي جااابك.
ياقوت بابتسامه استفزاز وبتربع اديها عند صدرها ،،،،، لا منا ورااااك وراااااك زي العمل الرضي عمي منصور شقلط ابنك علشان زعقليى.
بس هنا ريان راح قايل كلمه هزت كيان ياقوت....
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني اضغط على (رواية كمين صعيدي الفصل الثاني)
لقراءة باقي الفصول اضغط على (رواية كمين صعيدي)
reaction:

تعليقات