القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم أية هلال

 رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم أية هلال

رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم أية هلال

رواية أحببت طبيبي الفصل الثاني 2 بقلم أية هلال

سعاد : لا بقا شكلك هتسهريني وانا عايزة انام ، عندك الكارت اهو بتاعه ، انا هنام
كارمة : ماشي ياستي 
- اي ده كريييم ، ياخبر يعني كريم يطلع الدكتور الي سعاد بتروحله ، طب اقولها ازاي ، اما صدفة غريبة ، ياتري سعاد هتوافق علي كريم ولا هيبقي فيه حساسية مابينهم 
- سعاد : اي يا كارمة مبلمة ليه كده قدام الكارت 
- كارمة : لا ابدا كنت سرحانة في حاجة ، الا صحيح هتبداي في مشروع التخرج امتي
- سعاد : ده انتي تاخدي جايزة نوبل في تغيير المواضيع ، اتفضلي خشي جوا نامي وراكي جامعة 
- كارمة : حاضر
- سعاد : استني ، كريمة سالت عليكي وعايزاكي في حاجة ومقلتليش هيا اي ، انتو مخبيين حاجة عليا 
- كارمة بتوتر : اي لا ابدا ، انا هروحلها اقعد معاها شوية ، ممكن ؟
- سعاد : متتاخريش ياست الحسن والجمال
- خرجت كارمة
- سعاد: وبعدين بقا ياكارمة انا مش حمل تعب نفسي تاني ، يارب متكنش مخبية مصيبة 
دخلت نمت وانا بتخيل المشهد المرة الجاية وانا عند الدكتور هقول اي وهحكي الموضوع ازااي ..
- كارمة وهي داخلة عند كريمة مبلمة 
كارمة : مش هتصدقي يا كريمة اي الي حصل
- كريمة : في اي اتحفيني
- كارمة : كريم طلع الدكتور النفسي بتاع سعاد اختي
- كريمة وهي بتقف : اهو ده الموضوع الي كنت عايزاكي فيه ، اكتشفت ده انهاردة
- كارمة : وعرفتي ازاي؟
- كريمة : خطيبي ابراهيم بيشتغل هناك وكنت بزوره في الشغل وشفت اسم اختك في الكشف
- كارمة : انا مش عارفة افاتح سعاد ازاي في الموضوع ده ، وهل هو يعرف ان احنا اخوات اصلا ؟ ولا بيلعب بيا 
- كريمة : مش عارفة بس روحي دلوقتي ونشوف ده بعدين
- كارمة : ماشي 
تاني يوم ويوم جديد
- الساعة 7 صباحا
- سعاد : رايحة فين يا ست كارمة
- كارمة : ها ، رايحة الجامعة 
- سعاد : بدري كده مش المحاضرة الساعة 9 ؟
- كارمة : يا سوسو هفطر مع كريمة وهنروح هتكون الساعة بقت تسعة ، وانتي عاملة اي مع الدكتور بتاعك؟!
- سعاد : هكون عاملة اي يعني هو مجرد دكتور لاغير   ، ثم شيفاكي شاغلة بالك بيه ليه
- كارمة : طيب يا اختي انا هتاخر سلام ياسوسو 
- سعاد : خلي بالك من نفسك 
- كارمة : حاضر حاضر
- كلمت الدكتور كريم اعتذرلو انهاردة ، حقيقي مش عارفة ارتب كلامي وازاي هقول انا بشكي من اي 
- سعاد: الو ، دكتور كريم 
- كريم : اهلا وسهلا ياسعاد في حاجة خير
- سعاد : الحقيقة انا بتكلم عشان الغي معاد النهاردة 
- كريم : اي السبب؟؟
- سعاد :.......
كريم : سعاد انتي معايا 
- سعاد : ايوة ، علشان بعمل حاجة لاختي مهمة ومشغولة وكدة
- كريم : يعني مش بتتهربي مثلا من انك تحكي ؟؟
- سعاد : لا وهتهرب ليه 
- كريم : اممم عشان مثلا قولتيلي المرة الي فاتت انك مش اجتماعية واما بتقابلي ناس جديدة بتتلخبطي في الكلام فابالتالي انتي خايفة تيجي ومتعرفيش تتكلمي كلمتين علي بعض
- سعاد : الحقيقة انا ذات نفسي معرفش وعشان كده جيت لحضرتك ، انا حاسة اني تايهة ومعرفش حتي انا بعاني من اي 
- وعشان نعرف لازم تيجي ونتكلم حتي اعرف بتعاني من اي ، معادنا انهارذة زي ماهو متغيرش ، مع السلامة
- قفل .. الو الو ، يعني اي هتضطر اروح ، طب هقول اي ، اظاهر مفيش غير اني اروح واحكي ممكن ابقي كويسة
- دخلت اوضتي ولبست وروحت للعيادة
- سعاد: اهلا يا ابراهيم ازيك ، ادخل للدكتور هو موجود
- ابراهيم : الحمدلله يا استاذة سعاد ، ايوا الدكتور منتظرك جوا
- سعاد : تمام متشكرة
- كريم : اخيرا جيتي ، اتاخرتي ليه علي معادك ساعة كاملة ، انتي متعودة تتاخري علي المواعيد بشكل عام
- سعاد قعدت
- سعاد : لا ابدا ، كنت باصة في الارض
- كريم : سعاد انتي متغوطة ، في حاجة جواكي بتقولك متتكلميش ، بس لازم هتتكلمي عشان ترجعي لنفسك ونفسيتك تتحسن
- اول حاجة لازم نعرف اس سبب المرض النفسي الي احنا منعرفوش بس لما تحكيلي عن حكايتك بالتفصيل الممل عن اي حاجة حصلتلك زعلتك فرحتك ، صدمتك ، عشان اعرف احلل واحدد نوع المشكلة ، فاهماني
- ايوة فاهمة ، انا بس مش عارفة ابدا منين وازاي
كريم : - طيب انا هساعدك ،
 اي اكتر شئ بتحبيه واي اكتر شئ بتكرهيه
- سعاد: الشئ ده شخص ولا احساس ولا زمن ولا مشاعر 
- كريم : طيب هناخدها واحدة.واحدة ابدائي بالشخص
- سعاد : عارف لما تبقي ملهوف علي جاحة ومنتظر شئ في خيالك وتلاقي حاجة تانية خالص الي اسمه الخذلان ده ، اهو انا اخدت الخذلان ده من اكتر شخص المفرود احس معاه بالامان ، هو بيئذيك وهو متهني وانت متكتف مش عارف تعمل حاجة ، انا حاسة اني توهت من الخذلان ده حاسة بعدم الشغف نحية اي حاجة
- كريم كان مركز معاها اوي ومنتبه لكلامها 
- كريم : مين الشخص الي اذاكي كده هل قريبك او صديقك
- سعاد : اسفة مش هقدر اقولك 
- كريم : ليه احنا اتفقنا محدش هيعرف حاجة ومفيش كلمة هتطلع برا الاوضة دي
- سعاد: طيب ممكن نرجع لاول حاجة قولتها المرة الي فاتت لان الحقيقة دي مشكلة تانية ، بص انا مشاكلي كتير ونفسيتي تعبت 
- كريم : والله ماتخافي انا هفضل سامعك كده حتي لو قلتي 100 مشكلة ، اي هي بقا
- سعاد : الي هو انا مبعرفش اتعامل مع الناس وكده
-كريم : قبل ما نحكي اول طريق العلاج انك تشتغلي
- سعاد : ايه ! اشتغل مستحيل
- كريم : ليه بقا مستحيل مفيش حاجة مستحيلة ، وعشان اعرف اعلاجك مش بس فضفضة وخلاص لازم ده وكمان تبقي في ارض الواقع ، هتنزلي تشتغلي وتتعاملي مع الناس وتجيلي تتكلمي عملتي اي في اول يوم شغل ، وهقولك كمان ازاي متخافيش منهم 
- سعاد : طيب هو انت عرفت اسمه اي الي عندي
- كريم : والله المستطلحات كتير لمشكلتك ، بس انا اقدر اسميها عدم ثقة بالنفس ، او الخوف من الاخرين والتعامل معاهم
- سعاد : وهتعالج وابقي كويسة ؟
 -كريم  بابتسامة : ان شاء الله 
- سعاد : ممكن امشي
- كريم : اه كده مش هينفع لو استمريتي كده مش هينفع ، بتقعدي نص ساعة وتمشي ، بعد كده المعاد هيبقي من ساعتين لتلاتة 
- سعاد : اوكي متشكرة انا اسفة 
- كريم : انتي اول حد اتعامل معاه بالسلاسة دي يعني كل الي بيجولي بيبقو معقدين وبيطلع عيني لما اخليهم ينطقو
- سعاد : انت قولتلي انك كنت مريض نفسي صح؟؟
 - كريم : انتي لية فاكرة ، هبقي اقولك لما تيجي المرة الجاية ، اه وتغيري اللبس الاسود ده النفسية بتفرق كتير جدا ، البسي الوان وكمان يبقي بيتك في الوان  
- سعاد : شكرا جدا انا ارتاحت شوية ..متشكرة مع السلامة
- كريم : مع السلامة
- خرجت 
- كريم : حلو اسم سعاد ، رقيق ....
- خرجت وانا مستريحة شوية ، 
- سعاد : مع السلامة يا ابراهيم ، اي ده كريمة بتعملي اي هنا ؟! 
- كريمة : ها انتي متعرفيش ولا اي هي كارمة مقلتلكيش، انا مخطوبة لابراهيم وعملانها علي الضيق يعني
- سعاد : بجد صدفة غريبة ، الف مبروك يا ابراهيم انت وكريمة 
-ابراهيم وكريمة : الله يبارك فيكي يا سعاد
علي العموم كارمة روحت البيت ولا لسة
- كريمة : مش عارفة انا سبتها.كانت طالبة اوبر معرفش بقا راحت فين
-ابراهيم : حضرتك كنتي ماشية ولا في اي مالك واقفة متنحة ؟!!
- سعاد : ها ، معلش عن اذنكم ثانية واحدة
- راحت سعاد علي جمب واتصلت علي اختها
- سعاد : انتي فين يا كارمة روحتي البيت ؟
- كارمة سكتت شوية : اه في الطريق انتي فين
- سعاد : انا كمان مروحة ، اروح البيت الاقيكي هناك انتي سامعة
- كارمة : حاضر مع السلامة
- خرج كريم من الاوضة 
- كريم : اي ده انتي لسة هنا 
- سعاد : ايوا انا كنت لسة هنزل دلوقتي 
- كريم : اوكي اوصلك في طريقي 
كريم بيكلم ابراهيم
- كريم : مع السلامة يا ابراهيم قفل بقا العيادة جالي مشوار ملوش لازمة رايح اقابل واحدة اسمها كارمة رزيلة بشكل..
يتبع...
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
reaction:

تعليقات