القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مملكة الجان الفصل الثاني 2 بقلم فدوى خالد

 رواية مملكة الجان الفصل الثاني 2 بقلم فدوى خالد

رواية مملكة الجان البارت الثاني

رواية مملكة الجان الفصل الثاني 2 بقلم فدوى خالد


رواية مملكة الجان الجزء الثاني

مملكة الجان - 2 ♥️ " الرواية كوميدي و ملهاش أي علاقة بالرعب "
= دا شلوت .
_ بملل : يدعى شلتوت، و هذا نجع صديقي و مرافقي فى تلك الرحلة .
= و عامل حسابك فى السندوتشات يا آب يا أخويا .
~ من أين عثرت على تلك الكارثة ؟
_ من حيث لا أعلم ؟
= مين دي إلِ كارثة يابا ؟
_ اصمتي !
= بخوف : حاضر يا عم متبقاش قفوش يا حازم كدة !
~ من حازم ؟ هذا يدعى آب ؟!
= يا أخويا أنا سميته حازم، أية أب دي، احنا بنعلق على المنشورات على الفيس .
~ آب تصرف، من المستحيل أن تكون تلك الفتاة المقصودة .
= و متقصدش لية يا طفيل أنتَ، و بعدين أنا و حازم بنتكلم مع بعض مالك أنتَ .
_ كفى ..اصمتي يا فتاة .
~ آب تصرف، لم نستطيع العثور على قلادة " آثور " أبدًا مع تلك الفتاة .
= اتوكس !
~ ما معنى تلك الكلمة ؟
_ على حد اعتقادي أنها تمدح فيك !
= اتوكس أنتَ كمان .
~ أنها تمدحك يا صديقي ؟
= أنتوا هبل صح ؟
_ اصمتي ؟
= يا عم هو كل ما قول كلمة كلمة تقولي اصمتي، اتصمت يا جدع اهووة .
~ الأن ماذا سنفعل ؟
_ سوف نعرف قريبًا، لكن الأن شلتوت ؟
~ شلتوت بدأ فى تدمير المملكة بعد معرفته بإختفاءك .
_ من قال له ؟
~ حاكم ..هو من قال له هذا ؟
= يا ربي أية الأسماء الغريبة دي ؟ واحد أب بتاعة المنشورات، و التاني نجع حمادي، و التالت نائب شلوت و اسمه حاكم، يا رب صبرني ؟
أطلع برة يا حازم عشان أنام و بكرة نفكر ؟
~ إنها تستمر فى استفزازها ؟
_ بملل : يجب علينا أن نتعود على ذلك .
= يلا يا موكوس منك له، برة ..عايزة أنام، و لما أصحى مش عايزة أشوفكم .
~ تلك المشاعر متبادلة و أنا أود فعل ذلك و لكن للأسف يجب أن تلك المهمة برفقتك .
= يا عم روح نام عشان بكرة ورانا يوم طويل، ولا أنتو مبتناموش زينا .
_ لا أعلم هل تلك الفتاة تعلم أننا من الجان، أم أنها تدعي الجنون ؟
= لا أنا مجنونة فعلا حقيقة يا أخ حازم، يلا برة بقا .
~ من الأفضل أن نخرج للخارج و نحاول البحث عن شئ بعيدًا عن تلك الفتاة المجنونة ؟
= سمعتك يا نجع البقر و أقسم بالله هقول أشبشبلك .
~ ألم أقل لك ؟
فى الخارج ...
~ آب ..ماذا تتوقع أن نفعل غدًا ؟!
_ نبحث فى صندوق ذكرياتها مع والديها عن أي شئ، من المحتمل أن نصل إلى القلادة .
~ لكن لم تكون الرحلة بتلك السهولة !
_ قد يدلنا أي شئ تحتفظ به على مكان القلادة .
~ من المحتمل، و لكن يجب علينا أن نبدأ فى تلك الجهود من الأن !
_ حسنًا ..هى نبحث عن أي دليل ؟
فى الصباح .
~ عثرت على شئ ؟
_ لا ..لم أعثر، يبدو أن الرحلة ستكون صعبة كما توقعت .
~ يبدو كذلك !
غاية طلعت من الأوضة و هى بتتاوب .
= أية دة ؟ أنتو منمتوش ؟
_ من الأمس و نحن نبحث عن أي رابط للقلادة .
= طيب ما أنا عارفة رابط للقلادة .
~ هل أنتِ غبية ؟
= يا عم نقطنا بسكاتك ؟
_ أين عثرتي عليه ؟
= فى الفلاشاية بتاعتي .
_ و ذلك الشئ أين يوجد ؟
= فى السلسلة بتاعتي ؟
~ و أين تلك القلادة ؟
= أهية ؟
~ إنها قطعة حديدية ليست لها قيمة ؟
= أنتَ جني من سنة كام ؟
_ نحن من الماضى و قد أتينا لكِ للحاضر لتساعدينا ؟
= اة ..ما تقول كدة يا راجل، هخش أجيب اللاب توب عشان نشغل الحديدة، أقصد الفلاشة يا عم .
فتحت اللاب توب و شافت الفلاشة و تنحت ؟
= نهار أسوح ... 
يا ترى شافت أية ؟
أنا أسفة ..أسفة ..أسفة على الفصل القصير دة بس و الله ما عرفت أكتب أكتر، و قولت لو أجلت ل بكرة هتزعلوا، فاعتبروه اقتباس و بكرة هكتب أكتر إن شاء الله . 

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية مملكة الجان)
reaction:

تعليقات