القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية طفلتي الخائفة 2 الفصل الأول 1 بقلم شهد عبدالسلام

 رواية طفلتي الخائفة 2 الفصل الأول 1 بقلم شهد عبدالسلام

رواية طفلتي الخائفة 2 الفصل الأول 1 بقلم شهد عبدالسلام

رواية طفلتي الخائفة 2 الفصل الأول 1 بقلم شهد عبدالسلام

الشخصيات🌟
اولاد حور و اسد
الابن الاكبر
سليم )مهندس كبير 28 سنه طويل وعريض عيونه عسلي و بشرته قمحاويه و شعره اسود ناعم  منتظم جدا في كل مواعيده و قرارته صارمه و بنات كتير بتجري و راهاا بس هذا هو سليم اسد ولا يبالي لي اي حد  بيحترام اسد جدا وشبه اسد في كل حاجه بس اختلافات بسيطه في الطبع 
الابن الاوسط 
تميم) مهندس  وماسك كل شغل جدو 25 سنه  طويل و عريض بشرته بيضه و شعره بني فاتح  وواخد نفس عيون حور خضراا فتا احلأم البنات وكل يوم مع بنت شكل 
اخر العنقود 
لوليا)22 سنه متخرجه في كلية اعلان طويله و جسمها متناصق مع طولها شعرهاا بني فاتح طويل وناعم ذي الحرير وعيونها خضرا ذي مامتها و بشرتها بيضه و هاديه جدا 
اولاد مالك وتاليا 
الابن الاول 
عمر)27 سنه ضابط شرطة طويل و عريض و بشرته سمرا عيونه بني غامق و شعره ناعم 
الابنه التانيه 
لؤلؤ)20 سنه كلية طب اسنان متوسطة الطول بشرتها بيضه وعيونها بني فاتح وشعرها اسود قصير ومجنونه شويه 
بنت احمد و صبا 
ليله)18 سنه طويله و بشرتها بيضه وعيونها زيتوني ذي جدتها وشعرهاا اسود طويل 
اياد)صاحب سليم من الطفوله 27 سنه طويل و وعيونه بني فاتح مهندس ويبقي شريك سليم في الشركة  معروف عنو ان بتاع بنات جدا 
شهد) سكرتيرة سليم 25 سنه مترجمه و اشتغلت مع سليم لانها تعرف لغات كتير قصيره شويه بشرتها بيضه و عيونها زرقاء و شعرها اسود ناعم و مش محجبه 
اي شخصيات هتظهر تاني هنتكلم عنها في البارت
البارت الاول 
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇🌟
اسد:وحشتني 
حور بابتسامه رقيقه:وانت
اسد و حور بين احضانه :مافيش حاجه حلوه 
حور ووشها احمر وبتحاول تبعد:عيب كده 
اسد بابتسامه وجلس وبيكمل كلامه بجديه:انا هسافرك الصين 
حور:ليه 
اسد بجديه :عشان يشوفه حل لكلامك
حور وبتقترب من اسد:امممم 
اسد بحركه سريعه وبتبقي حور علي قدمه 
اسد جنب ازنها:نشيل جملة كده عيب من عندك خالص 
حور وحضنته :اسفه لو كنت.....
اسد و صبابته علي فمها:هششششش كام مره هقولك ان مهما تعملي بحبك ومش بزعل منك 
حور وهي بين احضانه وجسدها بالكامل علي اسد:هو انت ازاي كده
اسد بابتسامه :كل السنين دي ولسه بتسالي يا بطوطه 
حور:مش هتعصب ولا هزعل 
اسد بابتسامه:كان نفسي اعاقبك 
حور بزعل و بضربه بسيطه في صدر اسد:اه كل مره تعمل فيا كده عشان عارف ان مش بحب الكلمه دي 
اسد ومسك ايديها وقبلها:وانا بحبك
تميم الابن الأوسط ل اسد وحور 
تميم وبيدق باب الجناح الخاص بحور واسد
اسد و بياخد نفس عميق وبيرجع ايد حور مكانها:عايز ايه يا زفت 
تميم بمزح :من علي الباب كده مافيش اتفضل 
اسد بجديه:اتفضل علي تحت وانا نازل 
تميم:ماشي
واتجه للنزول 
حور بحب وبتحرك ايديها علي وجه اسد:بابا
اسد:بعشق منك الكلمه دي من اول مره قولتيها وانا عاشقها 
حور وبتحاول تقاوم اسد وتترك رجله وبتتكلم بتوتر:انا..
أسد ومسك ايديها بكل هدوء:هشش مالك قولي متخافيش 
حور بتسرع وعيونها في عيون في الارض:انا خايفه 
اسد اخد نفس عميق وبيمسك وجه حور وبيرفع واجهها و العيون تلتقئ:بردو خايفه 
حور:يا بابا...
اسد بمقاطعه و هدوء:هششش مش عايز اسمع كلمه 
حور بترجي: وحياتي عندك انا خايفه اوي عليها 
اسد وبيحضنها اكتر:ينفع تهدي متخافيش هتبقي كويسه 
حور :لوليا مش هتستحمل 
اسد :هما يومين بس وهترجع تاني  ولا تنسي ان ده شغلها كفايه  زعل 
وبيكمل بخباثه  
عشان بابا ممكن يستغل الظروف ويعاقبك 
حور بابتسامه وبتبعد شويه عن حضنه :بتحب تستغل الطروف انت 
اسد وقربها تاني وبغزل:اووي 
حور بتوتر :انا عايزه انزل
اسد ضحك علي توترها وأطلق صراحها و حور بعدت عنه بخطوات بسيطه:مش عارف هتبطلي توتر أمته لما اموت؟
حور بخوف قربة عليه :بعد الشر عليك يا حبيبي
اسد بابتسامه:احبك وانتي رومانسيه 
وبيشدها من ايديها 
حور:لا لا بقاا
تميم من قدام باب الغرفه و بيتكلم بمشاكسه: لا لا ايه بس
اسد بعصبيه:ليلتك سوده يا تميم الزفت 
وساب ايد حور واتجه للباب 
اسد وماسك تميم من التيشيرت :بتقول ايه بقا 
حور :حرام يا اسد
تميم:والنبي امي دي قمر 
اسد بعصبيه:انت طالع ليه 
تميم بأمر عسكري:مالك باشا في انتظارك 
اسد:مش عايز اشوف وشك في الجناح ده تاني فاهم 
تميم:حاضر يا اسد باشا 
وساب تيشيرت تميم 
حور:ثانيه يا ح يا تميم 
اسد ولاحظ ان حور كانت هتقول حبيبي بدل من تميم 
اسد :غور يلا من هنا 
تميم نزل واسد بيتجه ل حور بكل هدوء و حور بترجع للخلف بتوتر
حور بتوتر:في ايه 
اسد:كنتي هتقولي ايه 
حور بعدم فهم:ايه
اسد:انا هاخد شاور ونازل وحسابك بعدين 
وتركها في مكانها ودخل ياخد شاور 
وطلع 
اسد و حور نايمه :حور
حور بهدوء بتقعد علي السرير:نعم 
اسد: يعني غلطانه و زعلانه
حور:مش زعلانه 
اسد بتركيز في وجهها :طب مالك 
حور بابتسامه:مافيش 
اسد:طيب انا هنزل و رايح  انا ومالك في مشوار عايزه حاجه
حور:عايزه سلامتك
اسد:تمام 
في نفس هذه الفيلا الفاخره ولكن طابق مختلف  تجلس الفتيات في غرفة ليله 
ليله بفرحه:انا مبسوطه اووي لازم نحتفل 
لوليا: فكره حلوه اوي 
لؤلؤ:طب ايه رايكم نسافر كام يوم 
لوليا:ياريت ايه رايك يا ليله 
ليله :حلو اوي الفكره بس هو ابيه سليم هيوافق 
لوليا بتفكير:اممممم احنا نقول ل عمو مالك الاول ايه رايك
لؤلؤ:يارب بابا يوافق 
لوليا: واحنا علي الغدا نتكلم ونقولهم وبابا وعمو هيوافقه عشان نجاحك يا ليله 
لؤلؤ بتفكير وبتكمل خطة لؤلؤ:بصي يا ليله هو بابا هيقولك عايزه ايه ب المناسبه السعيده دي و عمو اسد هيقولك كده بردو انت قوليلهم علي السافر 
ليله:تمام يا بنات اتفقنا 
وبيتدخل سليم مره واحده 
سليم من خلف البنات:اتفقته علي ايه 
لوليا بتوتر:هااا 
لؤلؤ بتضرب لوليا ضربات بسيطه عشان تتكلم
لوليا :لا مافيش يا ابيه 
سليم:اتفضله علي براا
البنات في اتجاه ان هما يطلعه من الغرفه ومعاهم ليله
ليله أوشكت علي الخروج 
سليم:راحه فين؟ 
ليله بتوتر:هاا
سليم:دي مش اوضتك
ليله :اه 
سليم:امال طالعه ليه 
ليله بتوتر:مش..
سليم بمقاطعه:مجموعك مش حلو 
ليله بتوتر:ليه يا ابيه 
سليم:هتدخلي كلية ايه 
ليله:كلية هندسه 
سليم:تمام اتفقتي علي ايه مع لوليا لؤلؤ 
ليله:اتفقنا ان احنا نحتفل 
سليم:ماشي يا حبيبتي 
واتجه لغرفته 
في مكان تاني تجلس حور وتاليا 
حور:هو فين اسد
تاليا ولسه هتتكلم يقطع حديثها دخول اسد
اسد:انا اهو يا حبيبتي 
مالك بمشاكسه:الحب الحب 
اسد:انت يا ابني مش هتعقل ابدا 
مالك:كفايه انت عاقل 
وبيمسك ايد تاليا و هيطلع 
اسد:تعاله هنا رايح فين 
مالك:في ايه يا عم انت وبيكمل بغزل و عيون علي تاليا عايز مراتي في كلمه سر
اسد بضحك:بعدين يلا عشان نتغدا 
مالك:يلا
اسد :اتفضل معانه في الريسبشن   
وبيتجه للريسبشن 
وبيدخل ليله و لوليا و لؤلؤ  
اسد بيحضنها :مبروك يا حبيبتي 
ليله بابتسامه:الله يبارك فيك يا عمو
مالك وبيشدها من بين احضان اسد:الفاشله بتاعتنا 
ليله بابتسامه:شكرا علي اللقب الكبير ده 
مالك بابتسامه :لا انتي تستاهلي كل خير
اسد:قررتي عايزه كلية ايه 
ليله:اه هدخل هندسه 
اسد:احسن كلية هندسه يا حبيبتي 
داليا :الغدا جاهز 
وانتقلت العيله لغرفة الطعام 
وبيدخل سليم و عمر في نفس الوقت 
سليم:عاملين ايه 
وجلس علي كرسي في وجه ليله و بجانبه عمر
مالك و بيبص علي عمر:الأخ اخرس 
عمر بتعب:هااا
تاليا:مالك يا حبيبي؟
مالك بعصبيه:نعم
عمر:هتغير مني مني انا انا ذي ابنك حتي 
اسد:اعقل بقا يا مالك ده ابنك 
سليم و بيبص علي بابه:مين اللي بيقول كده 
العيله كلها فضلة تضحك وطول الفتره دي لؤلؤ ولوليا بيضغطه  علي ليله  انها تقول علي السافر 
ليله بعصبيه:اووف بقا هقول خلاص
اسد:في ايه 
ليله بتوتر:ها مافيش
مالك:في يا حبيبتي وهتقولي ايه
ليله:بصراحه انا عايزه احتفل بنجاحي 
اسد :من عيني يا حبيبتي عايزه تحتفلي فين 
ليله بتوتر و عيونها علي سليم:نسافر 
سليم بنرفزه:ايه يا.....
بيقاطعه اسد
اسد وبيوجه الكلام ل سليم: اسكت انت
اسد:عايزه تسافري فين
ليله:مش عارفه بس لسه هنشوف انا والبنات
مالك:خلاص يا حبيبتي شوفي عايزه تروحي وانا و اسد موافقين 
ليله بفرحه:بجد يا عمو
اسد:بجد بس نشوف الاول هتروحه فين 
كل الحديث ده و سليم هيولع ان مش قادر يكلمها او يتعصب عليها و العيون الغاضبه الي عيونها علي لوليا و بردو مش قادر يتكلم 
الغدا بينتهي وكل واحده بيذهب علي الغرفه الخاصه بيه 
الباب بيدق 
لؤلؤ :اتفضل 
وبيدخل الأخ الكبير عمر 
عمر بعصبيه:انت السبب صح 
لؤلؤ:انا مالي في ايه
عمر:ليلتك سوده معايه 
لؤلؤ:هو انا عملتلك حاجه 
عمر ومسكها من شعرها بخفه:انتي اللي رتبتي ل موضوع السافر صح 
لؤلؤ:وربنا ما انا 
عمر:طب مين 
لؤلؤ:معرفش
عمر:لؤلؤ
لؤلؤ:هقول ل بابا وربنا 
عمر وبيسيب شعرها وبيعدلها هدومها:لا يا حبيبتي بابا ايه مافيش حاجه 
وترك الغرفه 
في غرفة ليله 
ليله وماسكه فونها:طب تمام انا نازله 
وبتنزل علي السلم وخلاص هتخرج برا 
سليم من خلفها:راحه فين 
ليله:هجيب حاجه 
سليم:حاجة ايه 
ليله وبتفرك في صوابعها:كنت طالبه حاجات و عمو برا
سليم:اطلعي يا ليله 
ليله بتوتر:بس يا ابيه 
سليم:اطلعي و اي حد من الحراص هيدخل الحاجات 
ليله:ماشي
وطلعت وسليم استلم الملابس و اتجه لغرفتها 
ليله :شكرا وبتاخد الملابس 
سليم:........
ليله:ايه
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
reaction:

تعليقات