القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مملكة الجان الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

 رواية مملكة الجان الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

رواية مملكة الجان البارت الأول

رواية مملكة الجان الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد


رواية مملكة الجان الجزء الأول 

= أنتِ معمولك سحر !
_ أنتِ مين ؟
= مش مهم ! بس أنتِ معمولك سحر و هتحبي جن عاشق !
مشيت من قدامي و أنا معرفش مين دي بس اتكلمت بلا مبالاة :
= أكيد لعبة زي أي لعبة و خلاص، يلا بقا العوض على ربنا .
كنت ماشية بغني فى فى الشارع .
= دا أنا خاصمت الشوارع إلِ مشينا فيها عشان يهدى بالى و ارتاح من الألام .
سمعت صوت جمبي :
_ و بعدين عملتي أية ؟
= بلا مبالاة : روحت شوارع جديدة عادي .
لفيت أشوف صوت مين بس ملقتش حد، رجعت وشي و أنا بكمل طريقي و قمت مصوته .
= اعااا ..أ..أنتَ مين و ظهرت أمتى ؟
_ أنا آب ..
= أب مين يا حج، أنا أبويا اسمه محسن و من مواليد القرن الماضي ..عايز أية ؟
_ أنا آب من الجن العاشق و قد أختارتكِ أنتِ؛ لأنكِ غايتي .
= أنتَ يا ولا جابوك من قناة اسبيستون صح ؟ أة ما أنا عارفة الناس دي، بتعاكس صح ؟
أمشي يلا لأنزل عليك الشبشب.
_ ماذا تودين أن أفعل لأُثبت لكِ أنِ من الجان ؟
= دي كاميرا خفية صح ؟
يا حماعة يا بتوع الأعدادات خلاص وقفوا تصوير .
_ ما هذا الهراء يا فتاة ؟
= هُراء، أنا غاية تقولي هُراء .
أمشي ياض من هنا أقسم بالله أنزل شبشبي عليك .
_ تحدثي بكلام مهذب يا فناة ؟
= هش ..أتكلم مصري مبحبش جوا التركي !
_ إنني أتحدث بلغتك حقًا .
= حقًا !
أنا ماشية و إياك تلحق بيا .
_ أنتظري سوف أثبت لكِ أنني من الجان ؟
= أثبت يا عم خلصنا .
_ سوف أقوم بتحريك ذاك المبنى للجهة المقابلة .
= حرك يا أخويا خلصنا .
حرك البيت من مكانه، و غاية فتحت بوقها بصدمة .
= يا نهار أسود، أنتَ جن، عفريت !
اعاااا....الحقوني أنا بشوف عفريت ! عفريت ؟!
_ أحاول أن أشرح لكِ ذاك من البداية و لكنكِ غير مصغاة إلي .
= بخوف : عايز مني أية ؟ سيبني إن شالله تدخل الجنة ...انصرف .
_ لا أريد سواكِ، أنني أُحبكِ كثيرًا و أحاول شرح لكِ هذا مُذ البداية و لكن بدون فائدةٍ تُذكر .
= أنتو كاميرا خفية صح ؟
_ ما هى الكاميرا ؟
= أنتَ جن بجد !
قربت إيدها تلمس وشه .
= أنا بلمسك عادي ؟
_ أنتِ الوحيدة التى تستطيع لمسي، غير ذلك لا أحد يقوى على ذلك .
= أتكلم زيي .
_ هذا لم يكن فى حد علمي .
= عايز أية مني ؟
_ يبدو أن مهمتي صعبة تلك المرة مع فتاة لا تفهم، ألم أقل لكِ مُنذ قليل أنني أُريدك .
= يا عم ولا تريدني و لا أريدك أنا عايزة أنام .
_ هل من الممكن أن تتفضلي معي حتى أشرح لكِ جوانب بعض المواضيع ؟
= جوانب ؟ يا عم أنا التركي أنتَ هى مش ناقصة خلص و قول عاوز أية ؟
_ حسنًا، يبدو أنكِ لستِ متقبلة لتلك اللحظة أنني من الجن، سوف أقصُ عليكِ تلك القصة .
= قصة ؟ قُص يا أخويا ما أنا فاضية ؟
_ أحقًا لستِ خائفةٍ مني ؟
= يا عم Up أنتَ هى مش ناقصة، فبطل الكاميرا الخفية؛ عشان أروح .
_ ماذا تريدين أن أفعل حتى تتأكدي من أني جان ؟
= امم ...دي فزورة بقا ؟! 
بص يا باشا أنتَ تطلع نار من هنا، و تطلع ماية فى نفس واحد .
آب عمل كل إلِ هى قالتله .
= بصدمة : أ..أنتَ ..جن ..بجد !
_ مجنونة تلك الفتاة .
روحت البيت و أنا مش قادرة، أنا خايفة و مرعوبة، بحسب أن دة بيكذب و دي كلها كاميرا خفية ؟
بس لا مش كاميرا خفية ؟
أنا خايفة ؟
أية دة ؟! أنا لوحدي فى الأوضة ؟ و الشقة ؟!
أنا خايفة ؟
_ لا تقلقي ما دُمت بجوارك .
= اعاا ..أبعد عني و النبي متأذنيش و حيات عيالك يا شيخ ؟
_ عيالك ..هذة الكلمة ليست فى قاموسي ماذا تعني ؟
= جن أهبل ؟ يوم ما يطلعلي جن يطلعلي أهبل .
إنصرف ؟ إنصرف ؟ 
_ أنا هنا من أجل غاية معينة و هى أنتِ و عندما تنتهي سوف أرحل .
= هترحل أمتى ؟
_ عندما تنتهي المهمة ؟
= طب ما ترحل دلوقتي ينوبك ثواب ..دا أنا عبيطة و الله، روح شوفلك حد غيري .
_ ذاك الشئ مرفوض أنتِ المقصودة فى تلك المهمة ؟
= أنا ؟! أتعمى إلِ قالك كدة دا الموكوس ؟ و الله يا بني أنا مبعرفش أقشر بطاطساية ؟
_ ليس مهم تقطيع البطاطس، سوف أقطعها أنا بقوتي ؟
= قوتك ؟ يا نهار أسود أنتَ عندك قوة ؟!
_ ماذا تودي أن تأكلي اليوم ؟
= من غير فلوس و العزومة على حسابك .
_ حسنًا، أطلبي ما شئتِ .
= أطلب ! 
طيب ..عايزة بيتزا جامبو، و وجبة ماكدونالذ، و قهوة من ستار بوكس، و حلويات و كل إلِ فى دماغي .
حرك صباعه و بعد ما عملوا صوت كان كل المطلوب موجود .
= بتهزر صح ؟
أية دة أنتَ جن ؟
_ بملل : كل ثانيةٍ تتفاجئين كأنكِ لم تكوني تعرفين من قبل ؟
= و عايز أية يا جن ؟
_ إني عاشقٌ لكِ، لذاك يجب أن أبعدكِ عن شلتوت ملك الجن الطاغي .
= شلتوت ؟ أية الأسامي الغريبة دي ؟
_ شلتوت ليس أسمٌ غريب، بل أنه شائعٌ بالنسبة لنا .
= طيب عم شلتوت عاوز مني أية ؟
_ شلتوت يحبكِ بشدة، و يريدك له، و لكن أنا أُحبكِ أكثر منه و أنتِ لي أنا وحدي فأنتِ غايتي .
= غايتك ؟!
_ نعم أنتِ غايتي و عشقي و كل ما أملك، أنتِ أملي و لن أدعكِ تصبحي ل شلتوت ؟
= أنا بحلم صح ؟
_ لا ..هذا ليس حلم و إنما حب .
= بس شلوت دة عاوزني لية ؟
_ أولا : يدعى شلتوت و هو ملك الجان الطاغي، و ظالم لأبعد حدود، يهوكِ و بشدة و مدمن لكِ ..غير ذلك يريد الإنتقام مني؛ لأن الحكم لي .
= طب محكمتش لية المملكة بتاعتكم دي بداله .
_ شلتوت أستولر على المملكة ب الباطل، و أنتِ هى التى سوف تستطيعي تحريري مملكتي .
= يا عم بقولك مبعرفش أقطع بطاطس، أحرر مملكة أية ؟
_ غاية ؟ أنتِ الوحيدة التى تستطيعين الحصول على قلادة " آثور " التى ستدمره على الفور .
بصيتله بتفكير و بعدين بصيت بعيد :
_ اعاااا .
لف و بص بصدمة .... 
يا ترى شاف مين ؟
ملحوظة : الرواية خيال و مالهاش علاقة بالواقع باتاتًا، للفرفشة و هتبقى مليانة بمواقف مضحكة و كدة ..
استنوا الجزء التاني . 

reaction:

تعليقات