القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق إياد الفصل الأول 1 بقلم آية عبدالله

 رواية عشق إياد الفصل الأول 1 بقلم آية عبدالله

رواية عشق إياد الفصل الأول 1 بقلم آية عبدالله

رواية عشق إياد الفصل الأول 1 بقلم آية عبدالله


_بتحبك يا اياد 
_ هي مين دي يا ساره 
_ فرح 
_ فرح مين 
_ بنت عمك 
_ فرح بنت عمي انا 
_ اها 
_ وانتي اي ال عرفك بقي 
_ انا عارفه وخلاص 
_ يا سلام 
_ اها طبعا 
_ انتي عايزه اي دلوقتي 
_ مش عايزه حاجه انا حبيت انبهك 
_ شكرا يا ستي متنبهنيش 
_ انا حبيت اقولك هي بتبص ل فين دي بتبص ل بعيد اووي 
_ لي بقي 
_ عشان حبيتك يا اخي 
_ عندك حق والمفروض اعمل اي
_انت مش لازم تبص ل واحده زي كده انت مستواك عالي 
_ اها 
_ يبقي انت مهندس وهي خريجه تربيه 
_المفروض اعمل اي 
_ لما تشوفها تتجاهلها
_ اتجاهلها !!!!
_ اها 
_ وبعدين 
_ متضحكش في وشها خالص 
_ اممم انا اصلا مبكلمهاش 
_ شاطر 
_ بس انتي لي بتعملي كده 
_ هه عادي انت عارف اني بنت خالتك وعايزه مصالحتك 
_ تمام اووي 
                   **بقلم آية عبدالله
تاني يوم نازل اياد من البيت بتاعهم هو بيت العيله نازل بشموخ و ثقه مهندس بقي و رايح مكان شغله اول مره في الوقت ده طلعت فرح بصت عليه لقيته نازل غير العاده دايما بيكلمها وهو نازل استغربت 
_ اياد 
_٠٠٠٠
_اياد 
_ اي في ايييي كل شويه اياد اياد 
_ انا اسفه 
بصت عليه لقيته وشه كله غضب كتمت دموعها و نزلت بسرعه 
مشيت في الشارع و بتكلم نفسها 
_ اياد ماله النهارده اول يوم ليه في الشغل الجديد زي بالظبط هو أكبر مني بس هندسه سنواتها كتير عن تربيه ف اتخرجت معاه في نفس السنه بتاعته وصلت المدرسه اللي المفروض اشتغل فيها النهارده وانا اصلا متضايقه دايما شيفاه اخويا لأننا متربين مع بعض طلعت لقيته هو وبس اللي قدامي عوضني اني مليش اخوات والنهارده اول مره يزعقلي 
دخلت عند سكرتاريه المدير 
_ احم بعد اذنك 
_ نعم 
_ انا فرح المدرسه الجديدة 
_ اها تمام ثواني هبلغ المدير 
_ تمام 
دخلت المكتب و بعد ثواني خرجت 
_ اتفضلي المدير جوه 
_ شكرا ليكي 
_ عفوا 
دخلت عند المدير و كان معاه واحد 
_ السلام عليكم
_ وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
_ انا فرح 
_ اتفضلي يا استاذه فرح 
_ شكرا يا فندم 
_ سبق ليكي شغل قبل كده 
_ لا يا فندم ا انا لسه متخرجه السنه دي 
_ تمام هتشتغلي تحت التدريب انتي الاول تخصص اي 
_ لغه عربيه 
_ كويس احنا محتاجين مدرسين لغه عربيه 
_ اتمني اكون عند حسن ظن حضرتك 
_ ماشي يا استاذه فرح ده الاستاذ محمد هتبقي تحت تدريبه لفتره و بعدها تبتدي الشغل 
_ تمام 
_ اتفضلي قدامي يا استاذه فرح 
_ شكرا 
مشيت وراه و دخل مكتب المدرسين وقعد 
" اتفضلي اقعدي 
_ شكرا 
_ لا احنا مش هنقضيها شكرا 
_ حاضر 
_ هههههه انا بهزر معاكي بلاش الخوف و التوتر ده 
_ اصل 
_ بهزر والله احنا زمايل انا لسه متعين من تلات سنين بس 
_ ماشاء الله 
_ طبعا هتفضلي تحت تدريبي لفتره 
_ هو التدريب ده عباره عن اي 
_ بصي يا ستي 
_ اممم 
_ انتي هتحضري درس ال هقولك عليه اين كان نحو بلاغ ادب نصوص و كده 
_ اها وبعدين 
_ هشرح شويه وبعدها هبعد و انتي تكملي بعدي 
_ بس بس 
_ متقلقيش انا قولتلك بلاش توتر ده انا هبقي معاكي و هما كمان لسه طلبه في اعدادي يعني تقدري تتحمي فيهم 
_ عشان بنات 
_ لا بصي انا هعرفك ازاي تتحكمي فيهم 
_ ازاي 
_ بالتدريب بلاش استعجال 
_ تمام 
_ دلوقتي تتفضلي تروحي و بعدها تيجي بكره محضره نحو درس مفعول مطلق 
_ تمام 
_ استني هعزمك علي حاجه 
_ لا شكرا لحضرتك 
_ مفيش شكر بقولك هعزمك 
_ لا والله ربنا يخليك انا ماشيه 
_ ماشي اتفضلي 
طلعت وانا فرحانه بعض ما يعني خلاص هبدا احقق حلمي تدريس وهبني كيان ليا 
مشيت عشان اروح افتكرت اياد اول مره يسيبني في حاجه جديده دايما هو أول كل حاجه يبقي معايا و يشاركني فيها 
مشيت شويه ولقيت عربيه فرملت ووقفت قدامي كنت لسه هزعقله عشان كان هيخبطني بس لقيته 
_ اياد 
_ اركبي يا فرح 
بصتله وحبست دموعي_ لا شكرا 
_ ما تركبي بقي 
_ قولتلك لا 
_ انتي يا زفته 
_ لا 
سيبته ومشيت دايما بيتعامل بكبرياء مع كل الناس إلا انا مش عارفه هو عملني كده لي 
_ مش قولتلك اركبي 
_ لا روح شوف شغلك 
_ فرح 
_ لا لا 
سيبته ومشيت هو مفكرني اي وصلت البيت ولسه طالعه من علي السلم لقيت البيوقفني أيده قدام وشي 
_ مش انا قولتلك اركبي 
_ معلش يا باش مهندس مش هينفع اركب 
_ لي و طيب ماشي انا طالع 
سابني وطلع حتي مسالنيش انا زعلانه ولا حتي صالحني طلعت و دخلت شقتنا 
_ ماما 
_ تعالي يا حبيبتي 
_ روحت المدرسه 
_ ها و عملتي اي 
_ بصي ٠٠٠٠
حكتلها الحصل معايا 
_ ربنا يوفقك يا حبيبتي هجهزلك الاكل 
_ لا انا تعبانه جدا المشوار بعيد و 
_ مش انتي قولتي اياد هيوصلك 
_ اها بس 
_ بس اي 
_ لا مفيش طريق الشغل مختلفه 
_ حتي لو كده مختيش تاكسي لي 
_ كنت حابه اتمشي 
_ ماشي يا روحي ادخلي 
دخلت نمت أو بمعني الاصح اني بهرب انا كده لما بزعل من حاجه بهرب بيها في النوم 
بعد شويه حضرت الدرس و نمت تاني صحيت تاني يوم صليت و لبست و نزلت عشان اروح المدرسه بقي 
نزلت بسرعه عشان مشفش اياد انا لما ببقي زعلانه منه لازم ابعد 
**بقلم آية عبدالله
اياد كان نازل من علي السلم وساره كانت ماشيه جنبه 
_ اهي مشيت 
_ احسن يا اياد 
_ اول مره تروح امبارح مكان من غيري 
_ عادي هي صغيره 
_ اها صغيره 
_ صغيره عندها 23 سنه 
_ في نظري انا صغيره انا المىربيها وكنت بشاركها اول لحظه في اي حاجه جديده كنت 
_ خلاص يا اياد انت هتحكيلي أمجادها انت نسيت لازم تبعد عنها 
_ اها انتي بيتي عندنا لي 
_ هه انت عارف ليلي بقالي كتير وحشاني 
_ اها عشان كده بيتي 
" اها يلا 
_ انتي رايحه فين صحيح 
_ هتوصلني 
_ لي إن شاءالله 
_ كده ع عشان خالتك عايزاك 
_ عايزاني 
_ اها 
_ طيب يلا 
وصلها اياد لحد البيت و طلع 
_ ازيك يا خالتوا
_ الحمدلله يا حبيبي انت اخبارك ايه 
_ الحمدلله انتي كنتي عايزاني 
_ انا 
_ اها يا ماما مش انتي قولتيلي خلي اياد يجيبك 
_ انا اها اها 
_ طيب كنتي عايزه اي حضرتك 
_ انت وحشتني اووي 
_ وانتي اكتر والله 
_ هو يعني عشان ساره وانت خلصتو دراسه متجيش 
_ معلش يا خالتو عندي شغل 
_ ماشي يا حبيبي 
_ استأذن انا 
_ اتفضل 
بعد ما مشي *
_ انتي يا زفته 
_ نعم يا ماما
_ انا قولتلك خليه يجي يا كذابه 
_يا ماما مكنتش عايزاه يحصل الزفته 
_ زفته مين يا بت انتي 
_ فرح هيكون مين غيرها 
_ انتي مالك انتي بيها وبي 
_ بحبه يا ماما 
_تحبي مين يا بنت المجنونه 
_ اياد 
_ وخطيبك يا بنت الهبله 
_ هفسخ الخطوبه 
_ يالهوي لي 
_ كده هفسخها يا ماما خلاص بقي 
                          **بقلم آية عبدالله
وصلت زهره المدرسه و ابتدت فضلت حوالي أسبوعين تتجنبه تنزل بدري وتيجي بسرعه من غير ما تشوفه هو زعلها وكمان سايبها من غير ما يصالحها 
وفي يوم وهي ماشيه علي المدرسه 
_ فرح 
_ نعم يا امي 
_ يبقي تعالي بدري النهارده 
_ لي يا امي 
_ عشان النهارده خطوبه اياد و ساره 
_ اي مش ساره مخطوبه 
_ لا فسخت خطوبتها الاسبوع الفات 
_ ولحقت تتخطب 
_ ملناش دعوه خلصي و تعالي بدري 
_ حاضر يا امي 
نزلت و مشيت وخلصت الحصه بتاعت النهارده وكنت سرحانه ولسه هخرج لقيت الاستاذ محمد 
_ انسه فرح 
_ نعم يا استاذ محمد 
_ مالك 
_ مفيش في اي 
_ لا انا بسالك 
_ ما انا بقول لحضرتك مفيش حاجه 
_ اصلك كنتي سرحانه النهارده 
_ لا مفيش حاجه 
_ طيب ا 
_ بعد اذنك انا ماشيه عشان تعبانه 
_ الف سلامه هوصلك 
_ شكرا ل ذوقك 
_ هوصل حضرتك 
_ قولت لحضرتك شكرا 
_ طيب براحه هههه 
_ ماشي بعد اذنك 
سيبته و مشيت وصلت البيت و دخلت 
_ خلصي يا فرح البسي 
_ اي يا امي 
_ قولتلك خطوبه ابن عمك النهارده 
_ يعني اعمل اي 
_ البسي عشان نمشي 
_ يعني لازم 
_ اها لازم 
_ طيب حاضر يا امي 
لبست دريس و خمار و طلعت بره 
_ يلا يا امي 
_ يلا 
_ فين بابا 
_ زمانه في القاعه 
_ ماشي 
مشيت انا وهي ونزلت تحت لقيت 
_ زياد 
_ وحشتيني يا فرح 
_ وانت كمان يا زياد 
_ يابت ده خالك تقولي زياد كده 
_ مفيش فرق بينا يا امي ده هو أكبر مني بكام سنه بس 
_ طيب احترميه حتي 
_ لا عادي 
_ ماشي يا فرح 
_ بس قوليلي يا بت يا فرح 
_ نعم 
_ اي القمر ده 
_ دي اقل حاجه عندي 
_ ماشي تعالي بقي استغل الفرصه 
_ هتعمل اي 
_ هخدك اكنك خطيبتي 
_ هقول ل مراتك 
_ يبقي قوليلها 
_ههههههههه 
روحنا القاعه ولقيتهم قاعدين بصيت عليهم شويه ومش عارفه لي قلبي اتقبض وإحساس اول مره أحسه هو انا غيرانه من ساره لي طيب ده اخويا و بس 
بعد شويه نزلوا يرقصوا سلو كنت سرحانه لقيت خالي بيمد أيده 
_ فرح 
_ اي يا زياد 
_ تعالي نرقص انا وانتي 
_ مش قادره 
_ لا قومي متبقيش رخمه 
_ ماشي 
قومت و فضلنا نرقص كنت حاطه راسي علي كتفه و قعدنا نرقص مع بعض اندمجت معاه بعد شويه لقيت ال واقف ومربع أيده قدامه و...
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
reaction:

تعليقات