القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب

 رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب

رواية جنان في بيت صعيدي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب

جنان بتجري بسرعه،،،، ربنا يسامحك يا زين هموت بسببك مرتين في اليوم... ما كفايه ياااا منصور نسختين جيبنلي صداااع منكم للله يا عيال حميده.
جنان اتصدمت من قطيع غنم جاي فجريت وخبطت في منصور. 
جنان برعب وبتحضن مصور بخوف وبحط رسها في صدره وبتخبيه،،،،  الللحقني يا منصووور باللله ومش تضربني دلوقتي. 
منصور بتلعثم،،،  جري ا اي ب س. 
جنان بخوف وهي علي نفس الوضع،،،،  في معيييز كتير جايه بخاف منهم اصلهم بقرون. 
منصور وببعدها براحه،،،،،  متخفيش اقفي وراي. 
جنان وقفت وراه وبعدين حست انهم كتير اوي راحت مشعلقه في رقبه منصور،،،،، منصور هو لي في معيز كتير هنا اوي كدا كل شويه معيز . 
منصور بابتسامه،،،،  هي دي خير البلد يا جنان. 
جنان بحب،،،، بس انت خرها يا منصور. 
منصور نزلها من علي كتف وبصلها بأستغراب حنيتها،،،،،  وكيف دي يعني. 
جنان،،،  احم لاء يعني اقصد وانت يعني كبير هنا وكده.. المهم يا منصور انك خلاص هديت يلا نرح بقي . 
منصور شعلقها من قفاها،،،،،  لاه وانتي فكره اياك اني انسيت. 
جنان،،،  يا راجل قلبك طيب وربنا انا عرفه انك قلبك طيب وبتسامح والمسامح كريم وربنا غفر رحيم يا منصور. 
زين جه عندهم،،،، منصور يا حبيبي مش يلا بقي تحن علينا توصلنه.
منصور وبتلفت لوجهته،،، يلا تعالوا.
منصور بلف بسرعه وفتكر حاجه لقي جنان بتضرب زين علي افاه.،،،، اي الي انتي عملتيه ده.
زين بيجري عند اخوه،،، شوووفت مراتك بصراحه يعني دمها شربات بس عليها قفااا يا جدع طلقها بقولك.
منصور،،، اتخرس،وانتي ضربتيه لي!
جنان وبتشاور علي نفسها بصدمه،،،، اناااا.
زين بسخريه،،، امال امي يختي مثلا هتعمليها فيها الملاك البرئ.
جنان بتمثيل البرئه وجت تقف جمب منصور،،،، علفكره يا منصوري زين هو الي قالي ارمي الموز علي العربيه.
زين برق عينه وبص لمنصور وطلع يجري بس منصور مسكه من هدومه وسحبه ليه،،،،، صوح الحديت ده.
زين بقلده بلهجه صعيديه،،،، مصوحش الحديت ده يا خوي واااصل مرتك هي الي قالتلي ان....
جنان بسرعه،،،، بسسسس بسسس يا زوزو اي هنفتن علي بعض ومنصور يوقع بنا ولا اي اخصصصص مكنش العشم.
زين،،، امال تصدريني لوش المدفع لااا يا ماما انا مش حمل  تنفيض من منصور.
جنان،،، وانا كفايه البلح الي بخده علي نفوخي منه خلاص هنعمل صلح والهنده فيها هتستمر لمده يوم اتفقنا.
زين،،،، ماشي ولوني عرفك غداره بس علشان مرات اخويه وبعزك بس.
جنان وبتنفز الخطه،،، وانا والله يا زين بعزك اوييي.
زين فهم،،،، ربنا يديمك ليا ياااا اغلي حاجه ف...
منصور زق زين ووقع علي لارض ومسك ايد جنان ومشي وجنان هتموت من الفرحه.
زين بغيظ،،،، منا عارف هبقي ضحيه عشق متخلف،  هتوقع اي غير كدا. 
زين قام ونفض هدومه ومشي بس تفاجئ بعربيه منصور بتتحرك،  زين بيجري وري العربيه،،،،  استنااااا يا منصور منصوووور. 
جنان بطلع رسها من الشباك بضحك،،،، ربنا يعوض عليك يبني هاااهااااي. 
زين وقف بتعب،،،،،  ااااه انا غبي والله العظيم الي نزلت مصر اصلا انا اتذل كدا ومن مين من جناااان صحيح ان كيدهون عظيم.
منصور وصل السرايا ونزل وجنان نزلت وجريت وراه،،، احم منصور ممكن طلب لو مش ه...
منصور،،، ايون تقصدي مصيبه جديده.
جنان بتمثيل الزعل،،، اخص عليك يا منصور تعرف عني كدا.
منصور،،،  لاااه العفو.... اني تعباان يا جنان بعدي تني السعادي بكره في شغل تقيل قويي روحي هتنا وكل اصل اني جعان قوي. 
جنان فرحت انه بدء يعاملها نوعاً ما كويس جريت علي المطبخ وبدئت تغرف اكل ليهم،،،  هي فين الصنيه امممم. 
جنان خرجت راحت تدور علي الخدامه لبتها قعده بره السرايه وبتحد رجل جوزها بالحجر ودلكله رجله وجنان وقفه بعيد تتفرج عليهم. 
زين من وراها بصوت مرهق،،،  اي التجسس علي خلق الله ده. 
جنان بسرعه،،،  اشششش تعاله جوه يلااا. 
جنان دخلت المطبخ وزين ماشي بتعب وراها،،،،  خد يا زين غرفتلك الاكل ده وده بقي انا ومنصوري. 
زين بتنهيده،،،  شكرا والله كنت واقع من الجوع اصلا. 
جنان وبدور كتير... 
زين،،،، بدوري علي اي اسعدك . 
جنان بفرحه،،،  اهي الصنيه وسع يا جدع كدا اما اطلع الاكل لجوزي يا خويه. 
زين بضحك،،،، خلي بالك وانتي طالعه يا شاابه لتتقلبي من علي السلم زرع بصل . 
جنان،،،  يااااا زين بلااااش. 
زين وبياكل،،، خلاص سكت اهو.
جنان دخلت الاوضه وسدت الباب برجليها،،،، جبت الاكل او يا من....دا نام.
منصور كان قاعد علي الكرسي بس نام غصب عنه.
جنان بهدوء،،، منصووور.
منصور فاق بهدوء،،،، ايون.
جنان،،،، يلا جبت الاكل اهو يلا قوم.
منصور قام وبياكل.
جنان قطعت حته لحمه وبتأكلها لمنصور،،،، لاااا القطر وامي ورايح علي فين هم هم ياااجمل.
منصور بضحك،،،، بتأكلي ابن اختك اياااك ههههههه.
جنان،،،، متشكرين يا رجوله... يلا بقي اكلني.
منصور،،،، كلي يا جنان وانتي ساكته.
جنان،،، لااا احنا فينا كدا مش تغش يلا دورك وربنا انادي عموا حمداااان.
منصور،،،،، ههههههههههه.
جنان بأبتسامه،،، مكنتش اعرف انك بتضحك حلو زي البنئدمين كدا.
منصور،،، جي اي يا جناان م....
جنان بسرعه،،، بالله منتا متزرزر خلاص هاكل وانا سكته.
منصور ورفع المعلقه يأكلها،،، يلا كولي.
جنان بدهشه،،، بجد احلف ان الي بيحصل ده جد.
منصور ولسه هينزل المعلقه جنان مسكت ايده،،، واللله ما هي رجعه هاكل اهو.
منصور ابتسم نوعاً وعمل اكل.
جنان،،، اااه الحمد اللله شبعت.
منصور ومكمل اكل.
جنان باستغراب،،، انت مشبعتش.
منصور،،،، لسه هكمل وكلي في حاجه.
جنان وبتمسك المعلقه تاني،،، لا عادي وانا كان هكمل اكل اصل شكلي جعت.
منصور ضحك عليها،،، يا بت هو انتي مش شبعانه.
جنان،،، بصلي في اللقمه يا ابن حميده.
منصور زقها،،، طب قومي.
جنان بغيظ،،،، طيييب قيمه شبببعت.
منصور قام وركن لاكل في جمب ودخل ياخد شور وطلع لقي جنان قعده علي الكرسي الي منصور بنام عليه..
منصور،،، قومي عايز انام.
جنان وبتمثل الا مبالاه،،،، نعام علي السرير انا مش جيلي نوم وحبه اقعد جمب الشباك.
منصور،،، ب...
جنان،،، خلاص يا منصور انت تعبان ارتاح انا حبه اسهر ولا كمان هستأذن منك في دي!
منصور،،،، خلاص براحتك.
فعلا منصور كان بينام وجنان بتبص من الشباك وكانت سرحانه....
~ اما في شوارع المدينه.
عمار واقف وعيونه مليانه شررر.
احمد وصل بالعربيه لمكان عمار،،،، في اي يا عما..ر مالك ياض شكلك عامل لي كدا و....
عمار بهدوء مرعب،،،، استنه وهتعرف.
احمد،،، في اي يحمد وغوشتني يا جدع م... ينهااار ازرق دي شرين واي الي جبها المكان ده...اوووباااا ومين..(هنا احمد بص لعمار الي واقف ساكت وفجأه راح ومسك شرين من درعها وبيمثل انه طبيعي،،،،، ازيك يا شوشتي.
شرين بصدمه وحست ان الدنيا هتقف،،،، ع ع....
عمار بضحك ساخره،،، مالك يا قلبي متوتره لي كدا ومين ده مش نتعرف ولا اي دا صحبك ولا مين ده.
الشاب ده،،،،، مين ده يا شرين.
احمد بغل ومسك الشاب ده،،،، انتييي مييين ياااض انطق.
الشاب،،، انا ماجد خطبها في اي.
عمار تنح،،،، مين يا عنيااا.
ماجد،،، بقولك خطبها انت الي مين.
عمار،،، لا يا ابني معلش حقك عليا دا انا حيااااللله جوزها بس.
ماجد بصدمه،،، ه هو انتَ.
شرين،،،، ا اه.
عمار،،،، كدا يا شرين اخص عليكي مش تعزمبني ونتعرف سوي ( وعمار طلع مطوه من جيبه)
ماجد بسرعه،،، والله انا هفهمك استني بس. 
عمار بسرعه،،،  فهمني يا عيوني فهمني هو انا حوشتك. 
شرين،،،،،  بالله يا عمار ما تتهور. 
عمار بتمثيل،،،،  تعرفي عن عمورك كدا برضوا اتكمل يا ماجد يا خويه. 
ماجد بيبلع ريقه،،،،  هتكلم بس مش تتهور ماشي. 
عمار بسرعه،،،  متخفش مش هقول لجوزها بس اتكلم.  
واحد معدي في الشارع،،،، هو في حاجه يا جماعه.
عمار،،، لا يا عم مفيش حاجه ومتدخلش في المشاكل العائليه لو سمحت وانا ومراتي وخطبها ايش حشر منخيييرك.
الراجل مشي بهبل...
عمار،،، ها كنا بنقول اي بقي.
ماجد،،، ي يعني اتكلم امان يعني.
احمد بزعيق،،، ما تخلص يلااااا.
عمار بتمثيل،،، يوووه اخص عليك يا احمد بتزعقلوا لي دا احنا نسايب ميصحش، امان يا خطيب مراتي اتكلم يا خويه.
ماجد بقلق،،، هي شرين بتقول انك يعني مش بتحبها ولا بتفسحها ولا حتي بتعرف تركب كيل ولا تلعب كوره زي الرجاله و...
عمار،،،، مبعرفش العب كوووره لاااا في دي معاها حق يا راجل ازاي وحده تحب واحد مش بفهم في الكوره ازاي ميعرفش يفرق بين تيم الاهلي والتيم الشوكي ازاااي اكمللل لعلنا نستفيد.
شرين برعب،،، يااا عمار ا...
عمار،،، اششش اهدي يا بت وصبري علي رزقك متبقيش قطاعه ارزاق.
شرين،،، انتي السببب في الي بيحصل بقيي.
عمار بتمثيل الهدوء،،،، انا لي يا روح قلبي بس.
شرين،،، منتي بقيت مهملني ولا بتتكلم معايه ولا حتي بتحبي.
عمار،،،، انااا مش بحبك ياااشيخه حبك ماجد، كمــــــــل يا بورص.
ماجد ببلع ريقه،،، مهو بصراحه بقي انتي مكنتش محسسها بنفسها.
عمار،،، اه وانت قولت تكسب فيها ثواب وتحسسها انت صح.
ماجد بسرعه،،، خلاص يا عم انا خلاص هرجعهالك وكل واحد يروح لحاله.
عمار بشلل،،، هي عجله يبني تخدها لفه وترجعهااالي(وعمار رفع المطوه) بس انا الي هرجعك للأخره.
احمد وبمسك عمار،،، اهدي يا عمار.
عمار بغضب شديد،،،، سبببببني يا احمد بقولك.
ماجد برعب،،، انت مش قولتلي انك مش هتعملي حاجه.
عمار،،،، اسيييبك اييي يا عييون ماما يخويه بقولك سبني.
احمد بقوه،،، اهدي يا عمااار.
عمار،،، ايدك معايه سبني بس خض معايه دا حماتك بتحبك.
ماجد جري واستغل الموقف.
شرين برعب،،،، عمار انا والله ما عملت حاجه تمس شرفك انا كنت بخرج بس و...
عمار بغضب ولسه احمد مسكه،،،، شرررفي هو فييين شرفي ده منتي بعتيه لبتاااع الخرده، انا مكنتش اتصور اتك تكوني كداااا بتجري وري الكبرهات والاستفنواا، يا شيخه استفنوا عليكي وعلي الي ربوكي دناااا حبيتك ومستخسرتش حاجه فيكي بشتغل علشان اجبلك الي انتي عيزاااك وفي لاخر دااا يبقب جزااائي.
شرين بتبلع رقها بخوف،،، منا...
عمار باعلي طوت عنده،،، انتيييي طااااااالق طاااالق طااالق بالتلااته يا شرييين، وسع يااااأحمد، اه ومتنسيش تحصلي ماجد يا روحي..
~ في البيت عند زهره....
زهره وبتتكلم مع جهاد ودنيا في الموبيل،،،، اكيد دا كان يوم ما يعلم بيه إلي ربنا ههههه.
دنيا،،، لو مجتيش تاني هنفخك انا بقولك اهو.
زهره،،، عيب عليك يا معلمي جايه وانا اقدر ازعلك ولا اي.
جهاد،،، هههه اتلم الهبل علي المجانين.
زهره،،، سكتي البت الي جمبك دي شكلها عيزه قفااا ثلاثي الابعاد.
دنيا،،،، لاااا اعفيني من المهمه دي انا مضمنش نفسي ابقي سلمي عليها انتم مش خرجين بكره والكملن الدكتوووور حسام يكون موجوود هااهاا.
زهره بخبث،،، ايييوه يدافع بقي عن الحبااايب اششش كدا.
دنيا بخبث،،، اسكتي اصل في طمطماااايه جمبي دلوقتي اكلمك بعدين بقي يا اخشييي.
زهره،،، ماااشي يا عم سيد اكلم بكره.
دنيا،،،وداعاً زوبا القرعه.
جهاد بضيق،،، انتم تقصدوا اي بقي فهميني علشان معملهاش معاااكي يا دنيا.
دنيا بتحط اديها عند ودنها،،، لمؤخذه كدا سمعيني بتقولي اي اصل شكل وداني عيزه اعاده صيانه ومتسلكش عدل.
جهاد بتراجع،،، لا، بقول تصبحي علي خير.
دنيا بفخر،،، ايوه كدااا انا مشيه، اما اشوف الواد اتأخر لي كدا اسأل الجران.
اما زهره دخلت علي حسام اوضته،،،، حوسه.
حسام،،، ايوه يا زهره.
زهره وخدت منه كوبايه العصير،،، ما تتكلم مع جهاد يا حسام لطير منك ولو بخطوبه يا جدع.
حسام بلهفه،،، هو حد اتقدم ليها.
زهره بضحك،،، لا بس انا جيبلها عريس. 
حسام شد زهره من هدمها وخد منها كوبايه العصير وطلعها من لاوضه وقفل الباب.
زهره،،، ماشي يا ابن روحيه وانا الي عيزه مصلحتك يتك خيبه ونتي شبك السردين المخلل 
✨ بعد نص اليل وكان الوقت قرب من الفجريه..
منصور قام وتمهل وببص لقي جنان نيمه علي الكرسي ورجل امسه لارض...
منصور ابتسم وقام شلها نيمها علي السرير وخش اتوضي وقعد يستني الفجر.
جنان بهمس،،، منصور انت صاحي.
منصور،،، اه صاحي.
جنان،،، طيب مش هتنام ولا اي لسه اليل مليل.
منصور،،،،  لاه دا الفجر هيأدن قومي اتوضي ادام صحيتي. 
جنان بسرعه،،،  ماشي ماشي قيمه اهو. 
بعد ربع ساعه الفجر ادن ومنصور صلي امام لجنان.
وبعدين جنان قده قدامه،،، منصور ممكن اسالك سؤال ولمؤخذه كدا.
منصور،،،،، قولي. 
جنان،،،  هو انت ازاي حنين وطيبه كدا وشويه بتبقي عامل زي المعيز بقرون انا مش فهماك بصراحه. 
منصور،،،  منتي لو قصرتي لساااانك ده مهتنرفزش عليكي..
جنان بابتسامه،،، تعرف يا منصور انك بتبقي جنان وانا منكده عليك.
منصور،،، يعني بتبقي مبسوطه.
جنان،،،، لااا... بصراحه اه علشان بعدين بتبقي عنين شويه اي نعم بتديني بلحه علي نفوخي بس ببقي مبسوطه اني معاك اهو بتسلي وبنبسط.
منصور قام وقف،،،، جنان اصتبحي وقولي يا صبح روحي شوفيلك مصيبه اعمليها.
جنان وبتقف ،،، ابداً والله رجلي علي رجلك امال مين هيهذئني غيرك بس.
منصور وقام وبلبس الجلبيه قدام المرايه،،،، نامي اجري.
جنان وطلعت علي السرير ونطط عليه،،، عاااااا خدني معاك رايح فين يا ابوالصرصير من غير مراتك وربنا منا سيباااك عيش حريه بطاطس مقليه فول وسندوتش طعميه.... منصور متيجي نفطر انا جعت..
منصور وبنزلها من علي كتفه،،، اني مش عارف اني متجوز ابو الفوطيط اتهدي بقي شكل ادماغك لسعت اني هتمشه تحت شويه وجاي افطر.
جنان ألحاح طفولي،،، باللله خدني ربنا يخليك خدني معاك دنا وحيده وخدني باللله عليك يا منصور متسبنيش هااا هتخدني.
منصور وفتح الباب،،، لاه.
جنان جوه الاوضه بنرفزه،،، اععااا ماشي يا منصور.
منصور نزل يتمشي لقي فاطمه قاعده تحت.
منصور بهدوء،،، صباح الخير.
فاطمه،،، صباح النور.
منصور،،، اي الي مقعدك اهنه دلوك يا فاطنه.
فاطمه،،، قاعده اهو مخنوقه.
منصور،،، مالك يا فاطنه.
فاطمه بدموع،،، مكنتش اعرف انك هتبعني وتنساني اكده يا منصور.
جنان ومستخبيه في الجنب علي السلم،،،،، اه دموع التماسيح اشتغلت اااه يا نارييي.
منصور،،، مين قالي اني اقدر انساكي يا...
جنان وقفه بالبجامه علي السلم،،،، منصواااااار.
منصور بصدمه،،، جناان.
جنان نزلت بسرعه بغضب،،، ايوه يا خويه جنااان هو ده الي بتتمشه واقف وعملي سي روميوا العاشق.
منصور بجديه،،، اطلعي يا جنان فوق.
جنان بضيق،،،، ماشي هطلع بس قبل مطلع حبه اقول لفاطمه حاجه، بلاش دموع تمااسيح علشان معدتي بتقلب منها وخليكي في حالك.
جنان طلعت وقعده تكلم في نفسها.
فاطمه بسخريه،،، مقدرش عليها وليه يا منصور.
منصور بضيق،،،،، جري اي يا فاطنه اعدلي حديتك وياي.
فاطمه قبل ما تمشي،،،،، معد فيه حديت اصلا يا منصور.
منصور اتنهد بغضب وطلعه بره.
بعد حوالي ساعه رجع وكان الكل صحي في السرايا.
جنان في الجنينه هي وزين،،،،، ههههههه وبعدين اي الي حصل.
زين وقاعد الكرسي بس بالعكس وبيكلم جنان الي بتشرب شاي وقعده علي لارض.،،، ولا حاجه يا ستي الي بترجملهم طلعوا مش فهمين اصلا وسعتها ترجمت لهم لغه تانيه وطلعت كلمه مش كويسه بالنسبلهم والوفد جري ورايه بقي ههههه.
جنان،،، تعرف يا زين انك طيب.
زين وشاف منصور واقف هيولع،،، وانتي كمان يا جنان والله.
منصور بغيظ،،، خدي هنا يا جناان.
جنان ضحكت لانها فهمت زين،،،، نعم يا منصور.
منصور،،،، اي الي مقعدك اهنه.
جنان،،،، قعده مع زين.
منصور،،، طب يلا علي الديوان.
جنان بدهشه،،، مش هطفتر طيب و...
منصور بحسم،،، ورايه.
زين بسرعه،،، اجي معاكم.
جنان،،، ايوه بقي القعده هتحلو.
منصور،،، لااه.
جنان،،، بالله يا منصور متزعله الواد غلبان.
زين بيمثل الحزن،،، اه والله غلبان غلوبه.
منصور بابتسامه خبث،،، تعاله.
زين،،، يااااس يلا بينا.
وصلوا الديوان ومنصور وجنان راحوا المكتب.
منصور،،، شوف يا زين.
زين،،، نعم يا حبيب اخوك.
منصور،،، شايف العمال اهناك.
زين،،، اه ملهم.
منصور،،، راجبهملي واياك تتحرك.
زين بهمس،،، لي يا منصور.
منصور،،، نفز كلامي.
زين بتهيده،،، بس الجو حر هناك.
منصور،،، مش عجبك تبقي تروح.
زين،،، طيييب.
زين مشي ومنصور دخل وجنان قعده بتلعب في القلم وسنده علي المكتب بملل.
منصور بابتسامه،،، حلو الشغل مش اكده.
جنان بزهق،،، سبني في حالي يا منصور بنا يسترها معاك علشان مش طيقه نفسي.
منصور وبدأ يشتغل وجنان كل شويه تقوم وتعد علي المكتب وتعمل طيارات ورق وترميها علي منصور ويبهدلها وتقعد سكته وبعدين ترجع تعمل الي بتعمله تاني، منصور خرج يتمم علي العمال بس المفتاح كان في الخزنه.
جنان بفرحه فتحت الخزنه وطلعت ورق الطلاق،،،، ايوه لازم اقطعهم.
سمعت حد جاي علي المكتب خبتهم مي الشنته الي كانت شيلاها.
منصور وبيكلم زين،،،،، اي الموضوع المهم ده يا زين.
زين وستجمع قواه،،،، منصور طلق جنان.
منصور باستغراب،،، ليه اطلقها.
زين،،، هو مش انت قولت انها غصب عليك وانك بتحب فاطمه.
منصور،،،، ايوه بس ا...
زين وفجأه،،، انا عايز اتجوز جنان.
منصور بغضب شديد ومسك اخوه من هدومه،،،، انت بتقوووول ايييه انت واااعي لحديتك صوووح.
جنان من بعيد،،، منصووور سيبه.
منصور وعلي وضعه،،،، انت عااارف الي بتتكلم عليها دييي تبفي مرتيي.
زين بجديه مزيفه،،، بس دا علي ورق يا منصور واداما انت بتحب فاطمه خلاص طلقها وانا هفهم ابوك و...
منصور ضرب زين بالبوكس جامد لدرجه ان زين طلع دم من منخيره.
جنان بخضه،،، زيييين ( وكانت هتقرب)
منصور مسكها وجنان خافت من منصور بجد،،، منصور حرام عليك ده تخوك.
زين بيقف،،،، علفكره بقي يا منصور انا بحب جنان وجنان عرفه كدا.
جنان وبتتمني منصور ينطق الكلمه الي بتستناها،،، اه يا منصور انت مش قولتلي اني حررره يا منصور......
منصور بغضب اعمه قطع كلام جنان وضربها بالقلم جامد،، انت مرااااات منصووور الجبلاااوي انتتتتي مرتييي انيييي.
يتبع..
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق