القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نغمة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منى عبدالغني

 رواية نغمة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منى عبدالغني

رواية نغمة قلبي البارت الثاني

رواية نغمة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم منى عبدالغني


رواية نغمة قلبي الجزء الثاني 

البارت التاني من نغمة قلبي ❤️
كنا واقفين عند نغم وهي مصدومه من الشخص اللي هي بتكلمه
وقعدت تفكر مين دا وازاي يكلمني كدا 
         تسريع الأحداث
نزلت ورحت شغلي كالعاده كان يوم مرهق جدا زي ما قلت قبل كده أن ملكيه الفندق هتتنقل للمالك الجديد اللي منعرفش عنه حاجه لغايه دلوقتي عمل قرار غريب جدا أن كل البنات المسلمه اللي في الفندق أن اليونيفوم بتاعها الحجاب 
طبعا الناس كلها مستغربت من القرار دا اصلا ده كان من شروط الفندق أن مكنش محجبه ويكون اليونيفوم بتاعها لبس جيب قصير ولقيت المفوض عنه بالكلام يبلغ الجميع أن اللي مش هيلتزم بالقرار يقدم استقالته خلصت شغلي ورجعت البيت وحكيت لماما اللي حصل 
الام :تصدقي طلع ابن ناس وبيخاف ربنا 
نغم :بس غريبه شويه أنه يفرض علينا موضوع الحجاب ده انا عمري ماشوفت كده 
الام:ايه الغريب في كده ي نغم أنه راجل محترم وبيخاف ربنا وبعدين ي نغم انتي من زمان نفسك تتحجبي وعلي الأقل تداري جسمك من عيون الله بيسوي واللي ميسواش وكان شغلك هو العقبه الوحيده واهو ربنا حلها من عنده من بكره 
نغم:فعلا يا ماما عندك حق والله انا كنت بدعي ربنا 
الام:احنا ننزل نشتري لبس جديد وطرح علشان من بكره تلبسي الحجاب 
-نزلنا بليل انا وماما واشترينا حاجاتنا ورجعت هلكانه يدوب غيرت هدومي وراحه انام لقيت رقم غريب بيتصل  نغم :مين الغلس دا 
-رديت:الو 
هو:كنت فين 
نغم :انت عاوز مين 
هو: كنتي فين ي نغم انا شوفتك وانتي راجعه متأخر 
نغم :وانت مالك اصلا انت مين علشان تكلمني كدا 
هو:بصي ي نغم تقدري تقولي كدا أنا زي خيالك شايفك 24ساعه تقريبا 
نغم:انت عبيط ولا في حد من عيلتكم اهبل ولما انت شايفين 24ساعه مشوفتنيش ليه وانا برا 
هو: كنت في مشوار ورجعت ملقتكيش 
نغم: طيب ي شاطر روح العب بعيد انا عاوزه انام 
ششششش اقفل وما تتصلش هنا تاني قفلت السكه وقالت 
 مين الغلس دا وعملت بلوك من الرقم اللي اتصل منه بس من جوايا كنت فرحانه اني في حد مهتم بيا اوووي كدا معا اني بيكلمني ناس بتعاكسني علطول بس مش بحس بنفس الفرحه دي وبحسه صادق في كلامه وأنه بيحبني فعلا  
العقل :بس بس ي حببتي دا واحد زي بقيت الشباب بيعاكسوكي
القلب :اسكت انت ولما هوا فعلا كدا ليه بيراقبها
العقل :يمكن بيراقبها علشان يختصبها ولا حاجه 
القلب :لاء بطل كلام فارغ هوا بيحبها 
نغم: وقد تعبت من كتر التفكير بااااااااااااس 
المهم انا مش بحب افكر كتير اهم حاجه عندي النوم 
           في اليوم التالي ..................
نغم :صحيت واتوضيت وغيرت هدومي ولبست وكنت مبسوطه اوووي لاء انا كنت طايره من السعاده 
بجد الحجاب كان شكله جميل عليا 
نزلت ورحت شغلي ووقفت كتير  مكنتش لاقيه مواصلات كنت خلاص هتاخر فقلت هاخد تاكسي (أنشأ الله ما عند حوش )😂😂😂
وقفت تاكسي وركبت السواق وراه السواق قولتله العنوان ********
فضلت سرحانه في الشارع بس اتفاجاءت بالسواق 
بيقولي :بس الحجاب حلو عليكي اوعك تقلعيه 
بصيت في المرايه واتفاجاءت بيه الشاب بتاع الميكروباص تنحت شويه وبعدين قولتله 
هوا نت عامل زي الفرقه لوز ناتطلي في كل حته كدا 
هو: ههههههههههههه تقدري تقولي زي كدا 
نغم :انت بتشتغل علي التاكسي ده 
هو :يعين حاجه زي كده عموما خدي رقمي واتصلي بيه في أي وقت لو احتجتيلي وانا مش هاخد منك فلوس 
نغم :لا متشكرين ربنا يخليلنا النقل العام 
هو:مد أيده بورقه فيها رقمه اسمعي الكلام مش لازم تركبي مكروباصات تاني 
نغم وانت مالك يلا انا وصلت ممكن بقا تنزلي 
هو :وقف العربيه وانا طلعت فلوس علشان احاسبه مرضيش 
نغم :بتفتح الباب مفتحش  قلتله افتح الباب
هو: لما تاخدي الورقه الاول 
نغم ،:اوووووف ماشي واخدت منه الورقه علشان اخلص هتاخرعلي شغلي وجيت اديله الفلوس مرضيش اخدت الورقه حطيتها في شنطتي علشان اريح دماغي سببته ودخلت علي شغلي 
واول ما دخلت اتفاجات أن في اجتماع طارق لكل العاملين بالفندق مع المالك الجديد للفندق جريت بسرعه علي مكان الاجتماع وحمدت ربنا أنه لسه مجاش ودخلت وقعدت علي الكرسي بتاعي وبعد شويه الملك جه وكانت المفاجاه المالك شب في أواخر العشرينات تقريبا بس الغريبه أنه بيتكلم ولا كأنه راجل عجوز عنده خبره طويله خلصنا الاجتماع وكل واحد فينا راح علي شغله 
رن تلفوني برقم غريب ومن كتر ما اتصل كتير رديت 
نغم :الو
هو اللي علي التلفون :انتي عملتي بلوك ليه ممكن اعرف 
نغم :هو انت... بص ي ابن الحلال انا مليش في اللف والدوران انا مش هنفعك في اي حاجه حتي في الكلام انا مبتكلمش فمتتعبش نفسك
اللي علي التلفون:مين قالك اني عاوز منك حاجه
 نغم:امال انت مصدعني اتصالات ليه
اللي علي التلفون :بحب اسمع صوتك 
نغم :طيب ي عم النحنوح انا هفصل علشان عندي شغل 
 اللي علي التلفون: لاء خليني معاكي علي الخط 
نغم :نصيحه مني غير الصنف اللي انت بتشربه ده اصلا شكله مضروب وقفلت السكه وعملت بلوك ورحت علي شغلي 
.......بعد ساعه من الوقت ......
لقيت مديري بيستدعيني رحت  والمفاجاه لما دخلت المكتب كنت اخر حد ممكن أتوقع اني اشوفه في المكان دا 
#يتبع 
يا تري مين اللي بيكلم نغم في التلفون ؟ وياتري مين اللي هي شافته في مكتب المدير 
كل دا هنعرفه في البارت اللي بعده وكمان في أحداث جديده بتمني تعجبكم 

reaction:

تعليقات