القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية شبيهتي الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

 رواية شبيهتي الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية شبيهتي البارت الثاني

رواية شبيهتي الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير


رواية شبيهتي الجزء الثاني 

#البارت التاني
_نعمم!!
حطيت وشي في الأرض وغمضت عيني جامد انا ازاي انسى معلومه زي دي، انا ازاي مفتكرهاش، ثواني انا ازاي اتحضن؟
بصيتله وابتسمتله ابتسامه ساذجه
_هو عشان البيه خطيبي يحضني؟
=كنتي وحشاني وانا مسافر
_ايوه فين المبرر انك تحضني؟
بصيت بغضب_ اخر مره تحصل فاهمني؟
بصلي بدهشه= حاضر، مش هنخرج نتغدى!
_انا قولتلك اننا هنخرج نتغدى!!
=ايوهه قايلك امبارح!
_طب هطلع اغير واجي
طلعت على السلم وانا ببصي يميني وشمالي، انا اي الي جابني هنا في مكان مش في مكاني وكده! ، قعدت التفت لغايه ملقيت باب اوضه مفتوح وفي الوش صوره كبيره ل ريم او أقول ليا!!، دخلت وفتحت الدولاب لقيت فيه هدوم كتير جدا، لي الواحد مش عنده هدمتين على بعض يعني!! ابتسمت واخترت دريس ولبسته ونزلت
_شكلك حلو اوي
=تسلم
_تسلم! طب مش يلا! 
التفت قدامي لقيت احمد في وشي فشهفت
=انت خفاش يبني! اقلع ام النضاره السوده دي يا روش يا اجمد واحد في العالم انت
ضحك وقلعها وفضل واقف مكانه جيت امشي وقف قدامي
_تعليمات والدك اني اروح معاكي في كل مكان، وانك متخرجيش لحد ميرجع
ابتسمت وخدت نفس بهدوء ولفيت نحيه الشاب التاني بحزن
_ياخساره كان نفسي اخرج معاك للأسف يلا فرصه تانيه
=ثواني هو اي الي متخرجيش هو انا مش هعرف احميكي مثلا! 
_انا اعرف احمي نفسي كويس اوي مش هستناك تحميني يا ابراهيم
=ابراهيم!!
_عبده معتز صابر محمد سمير مراد ا
=حسام!!
_الأسماء دي بحبها اوي ابقى فكرني اسمي عيالي اسم منهم
=عيالنا قصدك!
_لا انت سمعتها صح، انا طالعه انام عشان تعبانه، طالعه حالا
طلعت جري على السلم ودخلت الاوضه وقفلتها وفضلت واقفه ورا الباب، نفخت وغمضت عيني، معلوماتي عنها طارت من التوتر، انا انسانه بلا هدف والله، اسمه حسام ومخطوباله وعيل سمج وضربته بالقلم تمم اوي كده، انام بقى
غيرت ولبست بيجامه من ال 300 بيجامه دول اه
نمت لأول مره وانا حاسه ب الأمان مش حاسه بخوف ولو بنسبه 1٪ ، قد اي اتمنى افضل هنا على طول، اتمنى معتش أتأذي بس، بتهيقلي دي ابسط حاجه من حقي
صحيت على بليل ودعكت عيني ونزلت، كنت ميته من الجوع بس لازم استنى الاكل انا مش مفجوعه، هي التلاجه منين؟
بصيت حواليا واستغربت هو فين زعيم المافيا الي بقف قدامي على طول دا
فتحت البوابه وطلعت على الجنينه وسمعت صوت عياط ببص على مصدر الصوت لقيته هو!! قاعد وبيعيط جامد، قعدت جمبه وهو محسش حتى، بصيت قدامي
_اتكلم!!
بصلي وكان جاي يقوم مسكت ايده فقعد تاني وسحبت ايدي ورجعت بصيت قدامي
_بتعيط لي؟ هسمعك، في اي!!
=مفيش حاجه
_ازاي وانت بتعيط جامد كده!
بص قدامه واتكلم= أمي طلع عندها كانسر في الثدي ولازم تعمل عمليه عشان مينتشرش في جسمها كله
كان بيتكلم بقهره، انا اه معنديش لا ام ولا اب بس اتوجعت وحسيت بيه، بحركه لا اراديه مسكت ايده وطبطبت عليه، احيانا بنحتاج حد يطبطب على قلوبنا عشان الدنيا تمشي
_كله هيبقى عال، بس اجمد كده عشان اكيد لو شافتك كده هتتعب اكتر
بص على أيدي وهي ماسكه ايده ب استغراب فسحبتها بسرعه هو انا مسكت ايده امتى؟ اي الوقاحه ديي!!
_انا جعانه اوي قوم ناكل يلا
=كلي انتي يهانم انا مش جعان
_هانم اي، انت ظابط يعني ممكن تدوخني وتقول مكنش قصدي عادي
ضحك وانا ابتسمت=قولي يمريم، قصدي ريم
_بس..
=شيل الالقاب عشان بتخنق، يلا مش هاكل الا معاك قوم
ابتسم وقام معايا، كنت مرتحاله ووجع قلبي عشان مرض مامته، دخلنا ولقينا ست كبيره ملامحها لطيفه دي اكيد الداده، الحمد لله معلومه فكراها
_احضر العشا يبنتي؟
=ايوه يداده واعملي حساب احمد
_حاضر
فضلنا نتكلم كتير، كتير اوي، طلع طيب اوي وبيحب مامته جدا
الداده جت وانا كنت بشرب مايه
_حسابك بقى 2 مليون ج انتي خدتي كام امبارح!!
تفيت الميا وبصيت ب استغراب =2 مليون!!
_طول عمرك بتصرفي مش عارفه بتودي الفلوس دي فين واجي اسألت تتهربي، بتويها فين! 
=منا هتهرب زي كل مره منتي لسه قايله
ضحكت_ طب كملي أكلك
2 مليون! احيه بجد انا ممسكتش 2000 ج قبل كده!
*عند ريم
_انا عملكم سهره النهارده جامده يرجاله
=ايوه بقي احنا تعبنا من وقفتنا طول النهار والليل
_فيه شويه حريم جايه يحلو من على حبل المشنقه
*ايوه كده، ايوهههه كدهههه
_لا يكمال انت هتفضل هنا
*نعم لي!!
_الهانم دي مين يحرسها! 
*واشمعنا انا
_بتقول حاجه!!
بلع ريقه* لا ولا حاجه
_متقربلهاش دي لو حد لمس شعرها بموته
مشيوا وفضل قدامي، كنت حاطه وشي في الأرض، رفعت وشي لقيته باصصلي ف ابتسمت ب خباثه
=ازيك
_ها، كويس
=انا ايدي بتوجعني من الربطه دي، اهه يرضيك ايدي توجعني!
_لا طبعا ميرضنيش يقمر
=طب متفكني اريحها شويه
_للأسف مينفعش
=لي كده، شويه بس وعاوزه اشرب كمان ويريت لو ويسكي
_انتي صاحبه مزاج بقي
=ايوهه دا احنا هننبسط على الآخر
جاب كوبيتين وازازه ويسكي
_فكني بقى
اتوتر شويه وفكني
=بس انتي حلوه اوي هو في كده
قرب مني ومسك رجلي وبصلي بصيت جمبي لقيت حديده فضربته على دماغه فوقع
صوتت وبعدين حطيت ايدي على بوقي، انا بقيت قتاله قتله ايوه دا شكله مات، دم دا!!
طلعت اجري بكل ما فيه مش عارفه اروح فين لغايه ملقيت حد بيفتح باب بيته فجريت عليه وحطيت ايدي على بوقه وقفلت الباب علينا
كان مبرق وانا بنهج ولسه حاطه ايدي على بوقه
_انا هشيل ايدي بس متطلعش صوت، ارجوك
=..
_تمم؟
=..
_أنت مش بترد لي!!
بص بملل على أيدي وانا شيلتها وابتسمت
=انتي معنديش اخوات ولاد ولا اي!
ضحكت _انا اسفه اوي، بس انا كنت مخطوفه
=مخطوفه!! لي!!
_انا بنت الوزير
=أحيهههه!!!

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية شبيهتي)
reaction:

تعليقات