القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية فرصة تانيه الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية فرصة تانيه الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية فرصة تانيه البارت الأول

رواية فرصة تانيه الجزء الأول

رواية فرصة تانيه الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبدالمجيد


رواية فرصة تانيه الحلقة الأولى

فريدة:ايه دا يوسف الطاوي جه
خديجة:مين يوسف الطاوي دا  دكتور حاجة كبيرة
فريدة:يبنتي دكتور ايه بس دا كراش مصر كلها او العالم كله
خديجة:ك ايه
فريدة:البنات كلها بتكراش عليه ابن اكبر رجل اعمال في العالم كله عايشة في اكتر من ڤلة طويل وعنده عضلات ولا عنيه اللي بتقلب علي حسب لون لبسه وشعره الاشقر اللي بيرجعه لورا ويسيبه يطير حاجة كدة منتي القمر
خديجة:كل دا تعرفيه عنه
فريدة: لا طبعا بس كل مواقع التواصل الإجتماعي بتتكلم عنه لو بس شعره وقعت منه
خديجة:ي سلام علي الهيافة ودا علي كدة بيشتغل ولا بياخد من بابي المصروف
فريدة:لا بصي هوا معانا في كلية طب وفي قسم بتاعنا بردو  القلب والصدر وجراحة المخ والاعصاب في دفعتنا بس اكبر مننا بتلات سنين بس بيعيد 
خديجة بسخرية:ليه بابي مش قادر ينجحه بالمرة
فريدة:استني استني اهو داخل واااو بصي العربية اللي نازل منها
خديجة بصت في فونها ولا رفعت عنيها
يوسف داخل بكل تناكة وغرور ولا معبر بنات الكليه كلها اللي بتبص عليه حتي فريدة
بس لفت نظره سريعا خديجة اللي مرفعتش عنيها من ساعت ما دخل وبصا لفونها 
مدهاش اي اهتمام وكمل مشي
بعد وقت في المحاضرة
________________________________________________
الدكتور:اطلعي برا
خديجة:ليه ي دكتور
الدكتور:عشان تعرفي تحترميني ومترديش عليا  وتقلعي القرف دا
خديجة بتحدي :وانا لو جت علي رفدي من الكليه مش هقلع نقابي ي دكتور
الدكتور:كويس اوي قدامي علي مكتب عميد الكلية ونشوف كلام مين اللي هيمشي
خديجة:تمام ي دكتور
 يوسف ببرود وتكبر:متسبها ي دكتور يمكن زيها زي غيرها بيبلسوه عشان يدارو عيبهم ومحدش يتنمر عليها حرام سيبها
خديجة بنظرة قرف:تمام مش هرد علي انسان زيك معندوش ذرة ادب او احترام او الاصح حرام يتقال عليه انسان
يوسف بصلها بغضب وغل
الدكتور بحدة:بس انتو الاتنين وانتي قدامي يلا
خديجة بصتله بغضب ومشيت قدامه
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::في مكتب العميد
العميد:خير ي دكتور اسامه
الدكتور:ي فندم البنت دي اتعالت عليا في المحاضرة قدام الطلبة كلها ودا بيقلل من احترامي ويهين كرامتي ولازم تترفد من الكليه
خديجة بصدمة:ي دكتور والله ما في حاجة من دي حصلت وحضرتك ممكن تسأل المحاضرة كلها انا هقول لحضرتك اللي حصل
العميد:اتفضلي ي دكتورة
خديجة:انا كنت قاعدة في المحاضرة الدكتور افتكرني سرحانه وقومني سألني وجاوبت عليه اجابه ناموذوجيه كاملة وهو اتعصب وفضل يهزق فيا ويهين في نقابي وقلي لازم تقلعيه
العميد بحدة:الكلام دا حصل ي دكتور
الدكتور بتوتر:ي سيادة العميد  مش بظبط يعني يعني هو
العميد بحدة:تمام اوي اتفضلي ي بنتي علي محاضرتك وانت ي دكتور استني شوية وانت اللي هتترفد مش هيا
خديجة:ي دكتور انا اللي عيزاه زي ما اهني وهزقني قدام الدفعه كلها يعتزرلي قدمهم
العميد قام:تمام اتفضلو قدامي بس ي دكتور احنا لينا كلام تاني
الدكتور مشي بغضب
في المحاضرة
الدكتور بغل: ي دكاترة انا بعتزر للدكتورة خديجه زيدان عشان خاطر غلط في حقها واهتنها واهنت النقاب اللي لبساه
بعد وقت في البريك
كان المحاضرة كلها بتتكلم عن خديجة وازاي خلت دكتور زي اسامه دا الكليه كلها بتخاف منه يعتزرلها قدام الكل
بريهان:بس كنت واحشنا اوي ي يوسف
يوسف ببرود:وانتي اكتر ي بري
صحيح ي كيمو
كريم:نعم ي حبيبي
يوسف وهو باصص لخديجة وهي بتكلم فريدة:مين البنت اللي الدكتور اعتزرلها النهاردة دي وعاملة نفسها بنت الباشا
كريم:عادي ولا أي حاجة بنت عادية بس الاولي علي الكليه الست سنين والكل الدكترا والعميد عرفنها عشان مقفلة كدة وتحسها شيخة ولا يتسمح ان شاب يبصلها
يوسف بغموض:اهاا 
بريهان بعدم فهم:مالك ي يوسف اول مرة تسأل علي واحدة ودي مش سكتك خالص واظن شفت عملت ايه في المحاضرة
يوسف مردش عليها
علي طاولة اخري
فريدة:ي جبروتك ي شيخة انا مش مصدقة بجد بقي الدكتور اسامه يعتزر منك لاا بجد حدث تاريخي
خديجة ببرود:يستهال
فريدة بلهفه:بس شفتي لما يوسف كلمك النهاردة
خديجة:يوسف مين
فريدة:اوووف اللي عمالة اكلمك عنه من الصبح دا يبختك كلمك
خديجة بقرف:والله كنت حثا ان هوا بصي انا هروح اظبط نقابي في التويلت وجيا عشان نمشي
خديجة قامت واتجهت للتويلت
كريم بمكر ومسك ايد يوسف:علي فين ي شق
يوسف:متاخدش في بالك
ونزل ايد كريم ومشي 
في التويلت
خديجة منزلة النقاب وبصا لنفسها في المرايا:كل البنات بتكراش عليه والله كلكم هتخشو جهنم جماعة مع بعض وياريت بصين لواحد يتشاف دا عيل توتو
خديجة لنفسها:ايه اللي بقوله انا كمان منك لله ي فريدة انتي السبب خلتيني اتكلم عنه وهتشيليني ذنوب
خديجة منزلة النقاب عشان تاخد نفسها شوية
الباب خبط
خديجة:مين
صوت بنت:انا لو سمحت ممكن تخرجي تظبطيلي نقابي
خديجة:تمام ي قمر لحظة
خديجة خرجت علي طول من غير ما ترفع النقاب
خديجة:عااااااا انت حيوان
يوسف بأبتسامة وقحة:اوباااا اكاد من فرط الجمال اذوب 
يتبع.....

reaction:

تعليقات