القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم الجزء الثالث الفصل الخامس عشر 15 بقلم نيلي ياسر

 رواية نور الجاسم الجزء الثالث الفصل الخامس عشر 15 بقلم نيلي ياسر

رواية نور الجاسم الجزء الثالث البارت الخامس عشر

رواية نور الجاسم الجزء الثالث الفصل الخامس عشر 15 بقلم نيلي ياسر


رواية نور الجاسم الجزء الثالث الجزء الخامس عشر 

مالك وهو بيقفل الباب: لايه؟!.. واحد وبيوصل خطيبته ده انت غريب اوي يا جدع!!.
        " جاسم كان هيقرب منه يضربه بس نور مسكته"
جاسم: خطيبتك مين يا روح"" انت صدقت ولا ايه ده انت متحلمش تبص في عينيها بس..ساامع!!.
مالك وهو بيركب: انا مش بفركش الخطوبه علي فكره!!.
            " مالك اتحرك وكلهم بدأو يركبو وجاسم فهم معني اخر كلامه"
كنز في العربيه: هي البتاعه دي هتيجي امتي..
مالك: چايدا.. بعتلها لوكيشن وهي زمانها قربت من المكان.
كنز: اممم.. تعالي بقي اعرفك علي اهلي علشان متتلغبطش وانت في المؤتمر لو حد سألك..
مالك: قولي..
كنز: اللي لابسه فستان لونه نبيتي دي ملك اخت بابي وجوزها اللي واقف جمبها شادي..واللي لابسه فستان لونه بينك كده وعيونها خضراء دي حور..وجوزها اللي لابس بدله رمادي كده وشعره كيرلي..ده عموري.
مالك: عموري..قولتيلي..كملي.
كنز: واللي لابس بدله زرقاء وزي القمر ده نوح هيدخل جامعه معايا السنه دي..واللي جمبه لابسه فستان فضي قصير وشعرها قصير دي روح بنت طنط ملوكه..
مالك: طنط وملوكه!!.
كنز: اه..واللي لابسه فستان اسود ومش طايقه نفسها دي تاليا بنت جسومي اختي يعني..
مالك: بس مزه البت دي!!.
كنز وهي بتضربه: اتلم..اه واللي لابسه فستان ابيض وديق كده وشعرها شبه شعري دي..نور!!.
          " مالك وقف العربيه جامده وبصلها وكنز اتخضت"
مالك: هي دي نور..دي..دي صغيره مش زي ما كنت فاكر.
كنز بضحك: ايوه هي قموره زي جاسم ومش باين عليهم سن خالص..
مالك بصلها: انا اسف انا وقفت مره واحده.
كنز: لا عادي يلا بس علشان جسومي واقف ورانا..
..
جاسم: هو وقف لايه..
نور: ممكن كنز بتعدل ميكب أو حاجه..
جاسم: يا ابن ال..خدها معاه في العربيه..
نور: بس الواد قمور اوي..
جاسم بغضب: ما تتلمي يا نور..
تاليا من ورا: يوووه علي فقره الحب والغيره دي..
جاسم: انتي تخرصي خالص علي اللي عملتيه..
نور: خلاص اهو اتحرك يلا بقي..
..
شادي: مكنش لازم يعني روح تركب مع نوح لوحدهم.. الولد برضو صغير مش هيعرف يسوق كويس..
ملك: نوح الله واكبر بيعرف يسوق وبعدين منتا عارف ان نوح دايما مع روح من وهما صغيرين..
شادي: والله خايف في يوم يجي يقولي يا عمي..
ملك: ههههه..قريب اوي والله..
..
عمر: بصي بقي الخمسه دي..
حور: اعااا..يخربيتك هتقلبنا بالعربيه..
يزيد: بقولك يا عمور سرع شويه..
عمر: حبيب قلبي..
حور: اعاااا هتموتوني ناقصه عمري..
..
          " أخيراً وصلو ونزلو كلهم مع بعض وكان في صحافين كتير بيصورو ومالك ماسك ايد كنز وكالعادة العيله كلها خطفت الأضواء ونور وكنز الكاميرا متركزه عليهم من جمالهم الشديد..وجاسم الصحفيين البنات واقفين حواليه هو وعمر وشادي..وكمان الفرد الجديد اللي انضم ليهم وهو مالك وأخيراً قعدو كلهم فوق والصفيين علي الكراسي تحت زي قاعه كده والصحفيين بيسألو"
..
صحفي: استاذه كنز..ولا نقول سندريلا..
مالك بصوت واطي: يا لطف امك..
كنز بضحك: لا افضل كنز..
الصحفي: يا تري يا فندم لايه معملتيش حفله بمناسبه الخطوبه كبيرة وحضراتكم عيله شهيره جدا واكيد كانت هتبقي حفله عالميه..
كنز بجديه: شايفه أنها حاجه تخصني انا وعيلتي وانا محبتش اعمل حفله خطوبه وفضلت نحتفل انا وعيلتي..اي سؤال تاني؟!.
صحفيه: انا يا فندم عندي سؤال..
كنز بلطف: اتفضلي.
الصحفيه: يا تري ايه الصدفه الجميله اللي جمعت بين سندريلا و الفارس الجميل..ولا مش صدفه وفي معرفه سابقه.
كنز لمالك: اتكلم انت..
مالك بابتسامة وهو بيمسك ايديها جامد: لا هي صدفه بس تقدري تقولي احلي صدفه.. حاجه مميزه كده ومكنش فيه معرفه سابقه..
صحفي تاني: استاذ جاسم..حضرتك شايف زوج ابنتك المستقبلي ازاي من وجهه نظرك..
جاسم بيجز علي سنانه: والله مفيش احسن من مالك..شاب محترم ومتربي..وبيحب بنتي وده كفايه..
صحفي: استاذه نور أو ملكه جمال العالم بالنسبه للشباب..
نور بابتسامة: اتفضل.
صحفي: حضرتك شايفه استاذ مالك ازاي؟!.
نور بدموع بتخبيها: والله هو زي ابني واكتر..هو انا متاكده انه محترم وداخل عيلتنا وغرضه شريف مش يأذينا مثلاً.. ربنا يجمع بينه وبين كنز علي خير..
         " مالك الكلام أثر فيه بس رجع لطبيعته"..
صحفيه: دكتور جاسم حضرتك شايف الموقف اللي حصل في النيتكلب من وجهه نظرك ازاي يا دكتور..
جاسم بجديه: والله شايفه طبيعي عيد ميلاد صاحبه بنتي واكيد مش هتروح لوحدها وفكره أنها ترقص مع خاطبها دي حاجه بتحصل كتير في العالم كله مش جريمه يعني واللي صور ده انا كان ممكن ارفع قضيه انه صورهم بدون علمهم بس مش حابب اعمل مشاكل لاستاذ حسين الصحفي.
صحفي: استاذ چايدا..حضرتك تعرفي كنز من مده.
چايدا: اه طبعا دي حبيبتي واختي..من ثانوي مثلا..
       " كنز بصتلها بقرف ورجعت بصت لمالك"
...
ليلي: مش عارفه بس مش لازم قاعه بقي.
ادم وهو بيمسك ايديها: لا لازم انتي عروسه يا قلبي.
      " تن تن"
ادم وهو  بيفتح الباب: ايوه..مين حضرتك..
سامح: انا سامح خطيب ليلي ممكن تندها..
ادم برفعه حاجب: نعم..
ليلي: في ايه..سامح انت جي لايه.
سامح: عايز خطيبتي..
ادم: قصدك علي مراتي.
سامح: مراتك..ليلي اتكلمي.
ليلي: ايوه انا فعلاً مراته..
ادم: اتفضل امشي بقي.
سامح: شكراً يا ليلي..
        " سامح مشي وادم قفل الباب وقعدها جمبه"..
ادم: فهميني بقي..
...
جاسم: كفايه أسأله..عن أذنكم المؤتمر خلص..
          " جاسم شد نور ومش في المقدمه والجارد حواليهم والصحافيين عمالين يسألو في صوت واحد بس هو مش بسرعه وركب عربيته هو ونور واتحرك شويه..وكلهم وراهم"
نور: الحمدلله كده الموضوع خلص.
جاسم: الحمدلله..كنت خايف عليكي اوي.
نور بضحك: من ايه.
جاسم: من عيونهم يا روحي..
..
كنز: ايه ده احنا رايحين فين..
مالك: بيتي.
كنز: نعم..جاسم هيزعقلك جامد..
مالك: نبقي نشوف الموضوع ده..
..
ادم: يعني هو ده اللي حصل.
ليلي: اه والله.
ادم: انا مصدقك وربنا يرحم مامتك انتي ملكيش ذنب.
ليلي: انا.. عايزه اقولك انك حنين اوي وساعت بتبقي غريب..بس انا بحبك..
ادم بصدمه وفرحه: قولتي ايه..
..
جاسم وقف قدام الڤيلا: يعني راحو فين موبايلها مقفول..
نور بصوت ضعيف: جاسم.
جاسم مش سامعها: يا ابن ال..خد البنت فين..
نور: جاسم.
      " جاسم لف وشافها وهي بتقع في الارض"..
جاسم بصدمه وخوف:...
..
البارت ده خلص بكره هنزل بارت جديد عايزه تفاعل كتيرررر وكومنتات كتير اوي واللي مشفش البارت اللي فاتت يدخل علي صفحتي جوه الجروب هتلاقي البارت اللي فاتت والجزء الاول والثاني 
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية نور الجاسم الجزء الثالث)
reaction:

تعليقات