رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب البارت الخامس عشر

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الخامس عشر 15 بقلم حنين عادل


رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الخامس عشر

يونس: انسحبوووا
الراجل فجر الحزاااام  وهما بيجروا لدرجه طاروا من شده الانفجار .
وقع يونس علي الأرض والعساكر ...يونس قام من علي الارض ودراعه فيها حروق كبيره ورقبته ...
قام شاف العساكر في منهم اللي اتصاب وفي منهم اللي مات ...
يونس مسك جهاز الارسال بتاعه وكلمهم يبعتوا دعم ليه ..
قعد علي الارض جمب عسكري ميت افتكر لما كان بيقول له انه فرحه بعد شهر ومستني بفارغ الصبر يخلص المأموريه دي وياخد اجازه وانه الوحيد علي اربع بنات وابوه متوفي وعلي قد حالهم ..
يونس: ربنا يرحمك ويصبرهم علي فراقك عريس الجنه ان شاء الله انت شهيد طب يارتني كنت انا عارف ما تخافش وماتشيلش هم امك واخواتك ليهم ربنا ماتقلقش ارتاح ...
رفع راسه لفوق وبص للسما وعينه دمعت ..
يونس: يااارب ليه كل ده بيحصل ليه ناس مالهاش ذنب بتروح والفاسدين عايشين منعمين مش اعتراض حاشا لله بس احساس بالعجز ..لما تبقي مسؤول عن حمايه حد وما تقدرش تحميه ..
مش دايما نحكم علي حد من تصرفاته مش عشان عصبي يبقي قوي وجامد وقاسي دا بيبقي احن مما تتخيله عمر ما كان اللي بيبان هوا الواقع احيانا بيبقي انعكاس لحاجه حلوه ماخدتش حقها انها تبان وتظهر بسبب جرح حد سببه او حد استغل الحاجه دي كلنا فينا الحلو والوحش بس بيظهر لما نحتاج ليه ....بقلم حنين عادل
..............................
في المقابر...
صفاء: اجري يا بت ..
كريمه: ما عتش قادره يا خيتي نفسي انقطع
صفاء: قومي قومي الكلب اجي
كريمه قامت تجري اتنعقلت وقعت والكلب عضها في رجليها  ...
صفاء جريت وسابتها ...
الكلب ما كانش بيعض دي كان بياكل ..كريمه قعدت تصوت وتبعده بس مش عارفه لقت جمبها حجر كبير خبطته في دماغه الكلب رجع لورا وكانه داخ .
قامت كريمه من علي الارض تجري ورجلها بتنزل دم لحد ما طلعت بره المقابر..
لقت صفاء اختها مستنياها ..
كريمه: بقي اكده يا خيتي تهمليني وتجري ..
صفاء: ما شوفتيش شكله عامل ازاي وه وه ايه الدم ده 
كريمه بنهجان: رجلي مش حاسه بيها واغمي عليها ...
صفاء: بت ..بت يا كريمه قومي سايق عليكي النبي هاتفضحينا.
صفاء قعدت تفوق فيها لحد ما فتحت عينيها ..
صفاء: ساعديني وقومي عشان نعاود الدار ..
صفاء سندتها ..
كريمه ببكاء: رجلي واجعاني قوي 
صفاء: معلهش استحملي هانعاود الدار وهاشيع للدكتورة .
فضلت صفاء مسنده كريمه لحد ما وصلت البيت و قالت للغفير يساعدها ..
دخلت هيا وكريمه والغفير لقت شاكر قدامها متعصب
حطت كريمه علي الكنبه..
شاكر: كنتي فين يا مره في انصاص الليالي 
صفاء: ك..ك.كنت ..مع كريمه .
شاكر: معاها فين يا وليه 
صفاء: ما انت خابر انها بتمشي وهيا نايمه كلمتني وقالتلي انها صحت لقتها في المقابر وكانت خايفه ومرعوبه طلعت اجري عليها لقيت الكلب بينهش في رجليها 
شاكر: وه ..
صفاء: ايوه ..حتي شوف رجلها يا حبه عيني متدمرة شيع للدكتورة تلحقها يا ابو يونس
شاكر: يا مسعود ..يا مسعود
دخل مسعود الغفير : ايوه يا حضره العمده امرك
شاكر: روح هات الدكتورة وماتعاودش من غيرها 
مسعود: امرك يا حضرة العمدة..
شاكر: دخليها اوضه الضيوف ونضفيلها الجرح علي ما الدكتورة تيجي
صفاء: حاضر..
صفاء سندتها وهيا بتتنفس براحه ودخلتها الاوضه ..
كريمه بتبكي من وجع رجليها .
صفاء كشفت رجليها اتصدمت من الجرح ..
صفاء وهيا بتنضفه: مش قلتلك يا خيتي الشيخ مخلوف ده هايجبلنا اخر ربي يسترها ..
الباب بيخبط ..ودخلت الدكتورة..
وقفت صفاء من بعيد تشوفها..
الدكتورة: دا جرح عميق جدا والجلد اتقطع وكام شريان لازمها عمليات عشان ترجع طبيعيه
صفاء: يامري حالتها صعبه اوي اكده
الدكتورة: للاسف انا هاكتبلها مسكن علي لما تنقلوها للمستشفي
صفاء: شكرا يا دكتورة
طلعت الدكتورة وقالت لشاكر نفس الكلام وادته الروشته..
شاكر: ياواد روح هات الدوا 
الغفير خد الروشته وراح يجيب الدوا 
شاكر: سبحان الله من اعمالكم سلط عليكم ..
ايوه شاكر عارف بس مستني يشوف اخرهم ..بقلم حنين عادل
............................
صوت الاسعاف ..
والدكاترة بيشتالوا المتصابين علي الترولي
ويونس واقف مش حاسس بالدنيا ..كل اللي بيفكر فيه انه ماقدرش يحميهم الناس اللي من نوعيه يونس قليله اوي في الزمن ده الناس اللي بتعمل من قلبها ومش بتفكر بيلوم نفسه علي حاجه مالهوش ذنب فيها كان ذنبه ايه دا واحد تكفيري وفجر نفسه ..بس احساسه بالمسؤوليه بيعذبه يمكن لو ..يمكن كان ...بيعيد الزمن لو كان حصل لوكنت بعدت ..بس قدر الله ماشاء فعل ...بقلم حنين عادل
الدكتور: يونس باشا ..يونس باشا
يونس: ايوه ايوه يا دكتور
الدكتور: بكلمك بقالي ساعه انت جروحك كبيرة 
يونس: الحمد لله 
الدكتور: طب اتفضل معايا اعالجهملك
يونس: ماشي
مشي يونس مع الدكتور ودخل الاسعاف لقي الشاب مفاح عينه
يونس بفرحه: هوا عايش
الدكتور: كان نبضه ضعيف جدا وقلبه هيقف بس الحمد لله لحقناه..
يونس بفرحه : الحمد لله شد حيلك يا عريس 
..عريس ايه بقا 
يونس بضحك: لاه ما تقولش كده ان شاء الله هتبقي كويس احمد ربنا 
..الحمد لله علي كل حال ..
يونس : سبحان الله وما كان ربك نسيا ❤️ دي اكيد دعوه امك ..
..ربنا عالم انها غلبانه هيا واخواتي
يونس: اللي معاه ربنا ما يغلبش ارتاح ..
..ونعم بالله 
.......................
في نادي ليلي..
يوسف واقف هوا وبنت عالبار.
* ما خلاص بقا يا يوسف مش كنت بتضحك عليها دلوقتي حبيتها
يوسف: ايوه بحبها بس مش راضيه تسامحني عارفه هيا من النوعيه اللي مش بتسامح لو عملت ايه ..
* خلاص ريح قلبك وانساها
يوسف: ما قدرش بحبها الكام يوم اللي غابتهم انا كنت هاموت مش عارف اعمل ايه عشان تسامحني كله من حسام الكلب روح دي بتاعتي انا بمزاجها غصب عنها بتاعتي ..
* طب ايه رايك اني اقلك علي طريقه تخليها ليك علطول 
يوسف: ايه ؟!
*............................................................
*‏............................................................
*‏............................................................
يوسف: انتي اتجننتي بقولك عايزها تسامحني تقوليلي اعمل كده ايه يا ميرا عايزاها تكرهني بزياده
* فكر بس صدقني دي دماغها جامدة ومافيش احسن من اللي قولتهولك ده
يوسف: عايز صحبتك يتعمل فيها كده
* مش صاحبتي كانت صاحبتي يا يوسف فكر بس في اللي قولتهولك( بضحكه بشر)
يوسف: مش عارف ليه بتكرهيها كده ..
* انا لا بحبها ولا بكرها ولا هيا في دماغي اصلا انت طلبت رأيي وانا قولتلك عملت باللي قولتلك عليه هاتبقي انت الكسبان فكر كويس
بقلم حنين عادل
..............................
في الصباح..
بتصحي روح من نومها وكالعاده بتاخد شاور و بتشرب النسكافيه بتاعها..
بتنزل تحت ..
بدر: تعالي يا روح افطري معايا
روح: ما انت عارف يا حاج اني مش بفطر دلوقتي
بدر: يابنتي نفتح نفس بعض 
روح قعدت علي السفره : ماشي يا بابا بس بذمتك خلقتي دي تفتح النفس
بدر: نعم ..دي تفتحها ونص وان انتي مافتحتيش النفس مين يفتحها..
روح: الله الله علي كلامك الحلو يا سي بابا
اكلها في بوقها ..
روح بابتسامه : ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي ...يلا بقا بدايه الجامعه بكره عاوزة اروح اشتري لبس
بدر: تشتري لبس دا انتي عندك لبس يكفي بلد
روح: الله بقا قديم يا بابا 
بدر: هاتروحي مع ميرا
روح: ميرا ..لأ خلاص ميرا بح ..
بدر: ازاي دي كانت اكتر واحده بتحبيها واكتر من اخوات
روح: طلعت ورق يا بابا ما طلعتش صاحبتي واختي زي ما كنت فاكراها يلا الله يسهلها انا هاروح مع ياسمين 
بدر: ماشي خلي بالك من نفسك وماتتاخريش 
روح: حاضر ..
بدر: محتاجه فلوس 
روح: لأ معايا وبعدين احنا حسابنا مشترك يعني انا مليونيرة 
بدر: ما انا هفلس قريب علي ايدك
روح: هيا الفلوس بتيجي ليه مش عشان تروح ونتبسط بيها..
بدر:  الاعتدال في الاسراف يابنتي ..
روح: حاضر..يلا باي ..
مشت روح وضحك بدر عليها ..
بدر بتفكير: خايف عليكي يا بنتي مالكيش حد من بعدي غير ربنا
...................
في محطه القطر..
بيقف القطر وبينزل من كرم..
كرم: بلد جديده وكبيرة يا تري هاتحققيلي منايا ..
نزل كرم من القطر ...ومشي 
الدنيا زحمه جدا وهوا مش عارف حاجه في البلد .
مشي شويه راح الموقف ...
السواق : رايح فين يا استاذ
كرم: انا عاوز اروح الزمالك ..
السواق شاور ليه علي عربيه..
كرم راح ركب ..
كرم بتفكير: جايلك يا قمر ...اتوحشتك ياتري هاتحسي بيا امتي .
........................
في المستشفي..
يونس قاعد الدكتور بيغيرله علي ايده
الدكتور: الحمد لله انها جت علي قد كده
يونس: الحمد لله ده انفجار ربنا سترها
خلصله الدكتور وراح يطمن علي الشاب ...
دخل الاوضه ...
يونس: ها عامل ايه يا عريس
..الحمد لله 
يونس: تستاهل الحمد
..انت ازاي كده يا باشا
يونس: كده ازاي يعني
..يعني من بعيد باين قاسي وتخوف بس انت غير كده خالص
يونس: انا ازاي بقا
..يعني حنين وطيب وجدع
يونس: بص يا محمد كل واحد بيشوف الناس زي ما هوا عايز يشوفهم لو عايز تشوفني كويس وطيب هاتشوفني لو عايز تشوفني قاسي وبخوف هاتشوفني كده برده طيب انا عملت معاك حاجه بينتلك اني قاسي وبخوف
..الصراحه لأ ..
يونس: حمد الله علي السلامه يا محمد
..الله يسلمك يا باشا 
بقلم حنين عادل
..................
في احد المحلات..
روح طلعت لابسه بلوزه كت علي بنطلون..
روح: ها ايه رايك
ياسمين: دا عاشر طقم يا بنتي
روح: اخر واحد اخر واحد
ياسمين: كنتي بتقولي كده من اربعه فاتوا
روح: ها ايك رايك عشان لسه الشوز
ياسمين: انا اللي جبته لنفسي
استوب ...
ياسمين صاحبه روح جدا بس ميرا كانت الانتيم وكانت روح بتحبها جدا بس صداقه العمر انتهت بموقف
............................
في مستشفي ..
كريمه علي الترول ...
كريمه ببكاء: انا خايفه اوي يا خيتي
صفاء: ما تخافيش يا خيتي ماتخافيش ان شاء الله هاتبقي كويسه
دخلت اوضه العمليات وهيا خايفه وبتعيط ..
فعلا من اعمالكم سلط عليكم..
..........................
طلع يونس من المستشفي راح السكن بتاعه 
اترمي علي السرير ...
حط ايده ورا دماغه 
جت صورتها في باله ..
ابتسم بتلقائيه ..
يونس: وحشتك العصبيه وحرق الدم ولا ايه يا نمر جرا ايه يا قلبي هاتنخ ولا ايه وحتي ان نخيت ما خلاص كل حاجه خلصت ..
عقله: ايوه كده احسن 
قلبه: بس ممكن تصحح اللي حوصل والميه ترجع لمجاريها 
يونس: لا اله الا الله محمد رسول الله
وكانه بيوقف عقله عن التفكير وبيقول لقلبه اهدي وماتمشيش ورا اللي هايجرحك ..
اصعب حاجه انك تعيش في صراع ما بين قلبك وعقلك بتبقي بين نارين قلبك ليه قرار وعقلك ليه قرار تاني وانت حيران مابينهم  ...بقلم كاتبه الجيل
..............................
كرم كان واقف في شقه راقيه ..
كرم : بس كده غالي قوي
@ انت جاي تأجر شقه في حي الزمالك اللي من ارقي احياء القاهره  وبتقول غالي ..
كرم: بس كده كتير اكرمني شويه
@ اللي عندي قلته احنا مش بنفاصل يا ابن الحلال وفي كتير يتمنوها سلام ما تعطلنيش .
كرم: خلاص موافق استهدي بالله ..
بيطلع العقد وكرم بيمضي عليه..
كرم بتفكير: كله عشانك يا قمري ..يتبع
ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎
توقعاتكم للي جاي مع ان انا محدش يتوقعني ياتري ميرا قالت ليوسف ايه ؟!!
وكرم هيقابل روح ..ويوسف هايعملها حاجه وحشه ..ويونس هايروح يستسمح عمه
تفاعلوا وتابعوا صفحتي ومش هتندموا ان شاء الله وان ندمتم مش هاتبقي اول مرة يعني😂
معلش اتاخرت سيكا التليفون وقع اتكسر لموا من بعض وهاتولي ايفون بقا طب عليا النعمه لو كل واحد دفع جنيه لاجيب اجدع تليفون 
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية صعيدي علمني الأدب
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-