القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حبيبتي المجنونة الفصل السادس 6 بقلم ميساء عنتر

 رواية حبيبتي المجنونة الفصل السادس 6 بقلم ميساء عنتر

رواية حبيبتي المجنونة البارت السادس

رواية حبيبتي المجنونة الفصل السادس 6 بقلم ميساء عنتر


رواية حبيبتي المجنونة الجزء السادس 

البارت السادس 
حبيبتي_المجنونه 
ليان: انس انت بتقول ايه. وكلامك اللي قولته من شوية
انس: انسي كل حاجة انا مش هسيبهم يا خدوكي. 
ليان:بس 
فوزي: وانا مش موافق. وهتتجوز عاصم 
عاصم: ايوة كدة يا جدو هاتها بقي علشان تسافر بسرعة
انس بقرف. انت مين يالا
فوزي: ده عاصم عريسها
انس: بسخرية. انتي بقي توتي. طيب اسمع يا حيلة ماما. انسي انك تنجوز ليان 
فوزي: وانت مش هتنجوزها. 
انس: كدة ماشي. وراح قفل الباب بالمفتاح. وطلع مسدسة وشد الاجزاء. ولا عاصم هيتجوزها وانا وانتوا يا قاتل يا مقتول. 
انس محدش هيخرج من هنا . وطلع تليفونه.... الو ايوة ياعز هات مروان والرجالة وتعالي علي شقة ليان وهات معاك مأذون ومتتأخرش. وقفل
وقعد علي الكنبة جنب ليان. لما اشوف انا ولا 
في شقة عز 
عز: بيلبس هدومه. ومستعجل
كارما: طيب فهمني يا حبيبي ايه اللي حصل بس
عز:مش عارف يا كارما. انس شكله عامل مصيبة. طلب مروان والرجالة والمأذون. انا خايف يكون اتهور وعمل حاجة في ليان
كارما: ارجوك يا عز طمني عليها. 
عز: كان خلص لبس. قرب من كارما وحضنها وطبطب عليها. اهدي يا حبيبتي اهدي انا هعرف كل حاجة وهطمنك. 
في شقة ليان
انس: مسك فوزي من هدومه.
 وبعصبية.الكلام اللي ليان بتقوله ده صح 
فوزي: بغيظ من ليان وانس. ابعد عني يا جدع انت ده انت شكلك مجنون رسمي. وبعدين ايوة صح واللي عندك اعمله. 
انس: بتحدي. هعمل وهتشوف وهتجوزها وانت مش هتكون موجود في حياتها تاني ابدا. 
ليان:لسة مش فاهمة انس عايز يتجوزها 
علشان ينقذها من الموقف اللي هيا فيه وبس ولا علشان هو عايزها بجد. وابتدت تستوعب
. انس انت هتتجوزني ليه 
انس بصلها. علشان انتي لو هتتجوزي يبقي انا مش عاصم
ليان: بس انا مش موافقة انا مش هتجوزك ولا انت ولا عاصم
فوزي: ده انتي بقيتي بجحة قوي. كمان اللي انتي هربانة معاه وسارحة معاه علي حل شعرك مش عايزة تتجوزيه اومال ايه عايزة تفضلي كدة. عجبتك الحكاية عايزة تحربي تاني. 
انس: بغضب جامح. ليان مهربتش معايل قلتهالك 100 مرة. واظن بعد الكلام اللي ليان قالتهولك من شوية انت المفروض متكونش هنا اصلا. ولا ليك لزمة في الجوازة دي. بس للاسف انت محسوب عليها جد واسمع انت هتبقي الولي بتاعها. واول ما كتب الكتاب يخلص مشوقش حد منكم هنا. واياك حد فيكم يفكر يقرب منها 
انس: لف لليان. وبحزم مسمعش صوتك لحد المأذون مايجي. مفهوم
ليان: بس انا مش هتجوز بالطريقة دي. لو عايز تساعدي كتر خيرك مش عايزة مساعدة. انت مش مجبر تتجوز واحدة علشان الشهامة
انس: اتعصب ليان مش عايز كلام كتير. خلاص
وبعد شوية عز وصل ومعاه مروان والمأذون. انس قال لعز كل حاجة حصلت.
عز تمام يالا يا عم الشيخ اكتب الكتاب. 
فوزي: انا مش موافق علي الجوازة دي. 
عز: حط ايده في جيبه ووقف قدام فوزي. وبحدة. والله توافق ما توافقش. مش هتفرق. هنا كدة كدة هتتجوز انس. يبقي تمضي من سكات احسنلك
فوزي: كان خايف من شخصية عز وهيبته وكمان مروان والرجالة اللي معاه. وهي بقي هتتجوز سكيتي كدة ولا فرح ولا ناس. ولا حتي مهر
 وشبكة 
عز ابتسم بسخرية. اااه قول كدة بقي. اولا الفرح والشبكة دول حاجة بينهم. وانس مش هيقصر في حاجة. لكن بالنسبة للمهر انت عايز كام
ليان انا مش عايزة حاجة
انس: لا طبعا ازاي. انتي لازم تخفظي حقك. انا هكتبلك شيك بإسمك واعتبريه بدل الشبكة والفرح. لاني صعب اعمل فرح 
ليان: دمعت.صح هو فيه واحد مغصوب بيعمل فرح
انس: ليان قولت كفاية انا مش ناقص
ليان: انت بتزعقلي ليه انا مش عايزة حاجة مش عايزة حاجة . ولا عايزاك انت كمان
وانهارت من العياط
عز قرب منها وطبطب عليها. هنا انتي بتثقي فيا ولا لا
ليان هزت راسها وهي بتعيط. طبعا يا عز بيه
عز: يبقي تسمعي الكلام وتتجوزي انس وصدقيني مش هتندمي
ليان: بس 
عز: من غير بس. اسمعي الكلام
ليان هزت راسها بحزن. موافقة
عز: تمام يالا يا شيخ ابتدي اكتب الكتاب
واتكتب كتب كتاب انس وليان. وبعد
فوزي: قرب من ليان وبحنية مبروك يا ليان مبروك يا بنتي
ليان: بصتله بعتاب ودموع. بنتك لسة فاكر 
فوزي: ايوة بنتي وهتفضلي بنتي لحد ما اموت. انا منكرش اني كنت قاسي معاكي في اوقات كتير. وكمان ظلمتك وجيت عليكي كتير . بس والله بحبك ارجوكي سامحينيي يا بنتي 
ليان: بعياط. اسامحك علي ايه علي انك سيبتها تبهدلني ولا لانك مكنتش حتي بدافع عني. اسامحك ان بسبب ضعفك معاها انا سيبت البيت في نص الليل وكنت هتخطف ويا عالم كان حالي ايه دلوقتي. اسامحك انك بسببك انا دلوقتي بتجوز علشان الفضيحة مش اكتر اسامحك علشان خليت واحد يتجوزني وهو مغصوب 
انس:محدش قالك اني مغصوب انا اتجوزتك بمزاجي
ليان بسخرية. لا ما هو باين الصراحة. اسمع يا جدو انا مسمحاك علشان خاطر ماما مرڤت الله يرحمها. وكمان انت ربتني وعلمتني ومتشكرة ليك قوي لحد كدة
فوزي: حضنها انا هفضل جدك وبيتي مفوتحلك في اي وقت
ليان بإنكسار. متشكرة خالي البيت لصحابه. 
فوزي: انس . خلي بالك منها
انس : انت مش هتوصيني علي ليان كنت واصي نفسك عليها 
فوزي: عندك حق. بس انا لما كنت عايز اجوزها عاصم كنت عايز استرها واطمن عليها مش غباوة. وبعدين خلاص اديني اتطمنت عليها. اشوفكم علي خير. يالا يا ولاد
عاصم: ايه ده هو كدة خلاص هنا مش هتكون ليا تاني
احمد صاحبه: انت يا بني ليه فهمك متأخر كدة. ما خلاص اتجوزت انت مكنتش معانا من الاول ولا ايه حكايتك. يالا يا خويا خلينا نرجع الفيوم 
ومشي فوزي وتامر  واحمد. 
عز : مبروك يا ليان مبروك يا انس . 
ليان: متشكرة
انس: الله يبارك فيك يا عز معلش قلقتك وجبتك علي مالا وشك
عز ابتسم. عيب عليك احنا اخوات وبعدين انت كنت عايز حد غيري
يشهد علي العقد ولا ايه. ده كان ممكن اموتك فيها
انس: ابتسم وحضنه ربنا يخليك ليا
عز: ويخليك ليا انت اخويا. يالا اسيبكم انا بقي علشان سايب كارما قلقانة عايز اطمنها. 
سلام. ومشي عز
انس: قرب من ليان واتنهد بحزن. ممكن اعرف انتي بتعيطي ليه
ليان: بضعف. بعيط علي حالي واللي وصلتله
انس: ماله حالك. انتي خلاص محدش له عندك حاجة اتجوزتي ومحدش يقدر يتكلم عنك
ليان: بصتله. انس ارجوك رد عليا بإجابة واضحة. انت اتجوزتني ليه
انس ساكت مش بيرد
ليان بعصبية رد عليا اتجوزتني ليه
انس: بصوت عالي. علشان  كان لازم اتجوزك. بعد ما ابوكي كان عايز 
ليان عيطت زيادة. وانت 
انس؟ انا ايه
ليان: انت مكنتش عايز تتجوزني مش كدة. انت محبتنيش يا انس
انس: ليان ارجوكي كفاية انا اصلا بتقطع
ليان:اكيد علشان خنت حبيبتك واتجوزت غيرها. مش كدة
انس: ايوة يا هنا انا مكنتش عايز اتجوز غيرها ولا ادخل حياتي ست غيرها وانجبرت اعمل كدة ارتاحتي
ليان: اه اه ارتحت ارتحت قوي.
. وجريت علي اوضتها وقفلت الباب
 انس بعصبية:غبي غبي ليه قولت كدة ليه. وخرج راح شقته واخد شاور وقعد محتار هو اللي عمله ده صح ولا غلط. وصعبت عليه ليان وقام
يروح يشوفها. ودخل الشقة وراح عند اوضتها لقاها قاعدة علي السرير وضامة رجليها ليها وبتعيط. وكانت مشغلة اغنية وموطيه صوتها بس هو سمعها وكانت بتعيط بحرقة وهو كمان عيونه دمعت لما سمعها وقلبه وجعه عليها وعلي نفسه. 
ف شقه عز 
عز دخل البيت 
عز : ازيك ي امي 
الهام : الحمدلله ي حبيبي
عز:فين كارما 
الهام:فوق ي حبيبي
عز:اوك أنا طالع 
طلع ودخل الاوضة وانصدم من ال شافه****

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حبيبتي المجنونة
reaction:

تعليقات