القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

 رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل

رواية صعيدي علمني الأدب البارت الثالث

رواية صعيدي علمني الأدب الفصل الثالث 3 بقلم حنين عادل



رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثالث 

#صعيدي_علمني_الأدب😂 
#البارت_الثالث 
يونس بعصبيه وايدة علي وشه: هاجتلك ..هاجتلك ..
روح حاولت تبقي صامدة قدامه وتشجع نفسها ...
روح: انت فاكر انك هتضربني واسكتلك ده عند الحاجه ..
بدر: بس ياروح 😡
بيقرب يونس منها بعصبيه وهيا بترجع لورا..
وبيطلع مسدسه وبيوجهه عليها ..
روح بخوف: انت هاتعمل ايه 
يونس بعصبيه : هاجتلك .
روح: باباااااا ..
بدر: اهدي يا ولدي ..
بيعمر مسدسه وهوا مش شايف حاجه قدامه من عصبيته ..
روح: عمي شاكر ماسك قلبك ليه انت كويس؟!!
بيبص يونس علي ابوه بخوف وقلق ..
شاكر وهوا واقف بيبص علي نفسه وبيبص ل يونس : انا صحتي بومب الحمد لله ..
يونس بيلف : انتي 😡
مش بيلاقيها بتكون هربت من قدامه ..
بيطلع بعصبيه علي اوضتها وبيزق الباب برجليه بعصبيه مش بيلاقيها بيبص بيلاقي باب الحمام مفتوح...
بيدور عليها في البيت كله مش بيلاقيها ..
بينزل ل ابوها..
يونس: بتك فين يا عمي 
بدر: انا شوفتها بتتسحب وانت بتكلم ابوك كانت خايفه منيك استهدي بالله يا ولدي دا انت ماسك فرد..
شاكر: مايصوحش اللي عملته ده 
يونس: مايصوحش ؟!! وان حتت بت تضربني بالجلم ده يصوح فيه ايه يابوي.
شاكر: الامور ما تتاخدش اكده 
بدر: انا جلتلك هتتعب معاها ..
يونس: انا عايز اعرف راحت فين وهيا بالخلجات المايعه دي 😡
بدر: شوفها في الچنينه ..بس اوعدني ما تئذيهاش يا ولدي ..
يونس: ماجدرش بتك لسانها طويل وانا ماضمنش نفسي
بدر: اوعدني يا يونس دي يتيمه 
يونس: اوعدك يا عمي وربنا يستر ..
خرج يونس يدور عليها بعصبيه ازاي مرات النمر حد يشوفها كده وبيستحلفلها ..
.........................
روح: عاااااا كان عايز يموتني المجنون عشان قلم ابن الهبله ده انا كان مالي ومال الغلب ده ياربي وبابا سايبه كده طايح زي الطور الهايج 😭😭
لقت حد بيطبطب عليها ..
بتبصله ...
مصطفي: ههههه‍ههههه ههههههههه انتي من الناس اللي لما بتتضايج بتاكل صراحه شكلك اكده  نكته وانتي بتاكلي وبتبكي اكده😂
روح بلعت اللي في بوقها: انت مين يا خفه؟!!
مصطفي: انا مصطفي شاكر النمر اخو الطور الهايچ اللي كنتي بتتحدتي عنه مع روحك ..
روح: وعايز ايه بقا اخوك بعتك تموتني ولا ايه ؟!
مصطفي: لاه... انا عارف ان يونس اخوي عصبي بس انتي زودتيها چوي انتي ضربتي النمر اللي اهنيه في البلد الكل بيعمله الف حساب .
روح: ليه عامل فيها الخط اه اكيد مجرم وقتال قتله صح هوا باين عليه 
مصطفي: هههههه لاه مش مجرم ولا جتال جتله ..
روح: لا انا متاكده بقا .
مصطفي: انا جيت اصالحك لانك بت عمي وزي اختي ويعتبر من نفس سني فاكيد هنبجوا صحاب
روح: انت عندك كام سنه يا مصطفي ؟!
مصطفي: عندي 19 سنه وانتي ؟!!
روح: عندي 22 سنه ..
مصطفي: بتدرسي ؟!
روح: طبعا انا في كليه تربيه ومتفوقه دراسيا جدا 
مصطفي: اه يبقي ابوكي مايعرفش بجا اصلو جالي انك بتاخدي السنه في عشره هههههه
روح: اه يا كسوفي هههههه كويس عشان نبدا علي ميه بيضاء هههههههه
بيجي يونس علي صوت ضحكهم ..
يونس: والله عال انا ادور عليكي بالساعه وانتوا جاعدين بتتسامروا وبتضحكوا ومافيش حيا.
مصطفي: انا لجيتها بتبكي فكنت بطيب بخطرها 
يونس: يا حنين يلا علي اوضتك شوف مذاكرتك .
مصطفي: حاضر ..
في دقيقه كان مصطفي في اوضته
روح: استني يا جبان 😢
يونس بيقرب منها: حسك عينك اشوفك اكده تاني يلا علي اوضتك واتحشمي ..
روح بتفكير: اعاند واخد طلقه في دماغي ولا اندمه بالعقل تمام بالعقل ده انا هاوريك ..
يونس: يلا بزعييق ..
روح مشت ببرود وهيا بتغني : يا مصطفي يا مصطفي انا بحبك يا مصطفي ..
يونس بعصبيه: علي اوضتك يلا..
روح جرت وفي ثانيه بقت في اوضتها ..
روح: انا جيت امتي يخربيتك دا انا ماكنتش اعرف اني سريعه كده بس شكلك كده خلتني يجيلي فكره عسل هاطلع عينك بيها ههههههيييييي
روح قعدت علي السرير بملل قلبت في الفيس والانستا و كتبت خواطر علي اللاب..
روح: ايه الزهق ده ..
قامت شغلت اغنيه ياروح الروح مابعدك روح ونزلت رقص .
.........................
اوضه يونس جمب اوضتها من جمب واوضه مصطفي من الجمب التاني ...
مصطفي طلع من اوضته ورايح علي اوضتها وقفه صوت يونس..
يونس: رايح فين يا واد 
مصطفي: روح يا خوي مشغله اغاني وصوتها عالي جوي مش عارف اذاكر واصل
يونس: طب روح وانا هاجولها توطي الصوت 
مصطفي : حاضر يا خوي ..
دخل مصطفي اوضته 
وراح يونس يخبط علي اوضتها بس هيا من علو الصوت مش سامعه خبط كتير بس مش بترد ..
اخر مازهق فتح الباب ..وفتح بوقه 
كانت بترقص بطريقه مغريه وهيا مغمضه عنيها وبتردد ياروح الروح مابعدك روح وروحي تروح لرب الكون ماليش مثيل يا ورد جميل ياقمر الليل يا اجمل لون ماشفت النوم انا موهوم خطفني رموش عيونك دول..
بتفتح عينها وهيا بترقص بتلاقيه واقف بتتجعز بترجع لورا وكانت هتقع بتلحقها ايده قبل ماتوقع ..
بيتوه في عنيها الخضرا اللي لونها لون الزرع ..
روح: عجبوك ؟!
يونس بيفوق من شروده: هما ايه اللي عجبوني؟!
روح: عيوني اللي سرحان فيهم دول ..
بيتعدل وبيقف وبيعدل هدومه وبيقفل الاغنيه ..
روح: هوا من الادب يا محترم تدخل اوضه بنت كده من غير استئذان ..
يونس: صوت الاغاني عالي جدا كان فرح ولا ايه وخبطت انتي ماسمعتيش ..
خرج وسابها وهيا واقفه ..
روح: او كنت عامله اني مش سامعه ههههه قلمك اللي ضربتهولي ده هتتحاسب عليه يا ..يا نمر 
.........................
في الليل 
يونس في اوضته ونايم علي سريره..
يونس: ليه توهت في عينيها يا نمر كانك نسيت انها ضربتك كف وجلت منيك ليه اتضايجت لما لجيتها بتضحك مع اخوك اجولك عشان هيا هتبجي ملكك وانت مابتحبش حاجه ملكك تروح لغيرك او تعصي امرك انت النمر فوووج فوووج لازم تكسر غرورها وتخليها تخضع ليك وتعرفها مين النمر الصعيدي ..
..........................
في اوضه مصطفي.  
روح: عشان خاطري يا درش مش احنا صحاب
مصطفي: صحاب اه بس يونس مش هيرضي واصل
روح: ومين قالك ان احنا هانقوله هموت واقابل هشام الجخ نفسي اشوفه واقابله 
مصطفي: ويونس ؟!!
روح: مش هيلاحظ غيابنا ..
مصطفي: بتحبيه كل الحب ده 
روح: بعشقه ونفسي اقابله واقعد معاه 
باب الاوضه اتفتح فجأة ..
يونس بعصبيه: هوا مين اللي انتي عاشجاه ونفسك تقابليه يا عايبه.
روح: يادي النيله 😭 ...يتبع 

reaction:

تعليقات