القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وقعت في حب خرساء الفصل الأول 1 بقلم اسماء إبراهيم

 رواية وقعت في حب خرساء الفصل الأول 1 بقلم اسماء إبراهيم

رواية وقعت في حب خرساء البارت الأول

رواية وقعت في حب خرساء الفصل الأول 1 بقلم اسماء إبراهيم


رواية وقعت في حب خرساء الجزء الأول 

يعني يوم ما اتجوز اتجوز خرسه..
مالها يعني الخرسه مش انسانة زينا..و صدقني هي دي الا هتصلح حالك..
لا يا ماما مش هتجوزها وبعدين اشمعنا دي اللي ماسكه فيها ما في بنات كتيير حلوين..
*دا اخر كلام عندي يا حمزه..ياريت تكون جاهز الساعه 7 عشان هنروح نقابل الناس..
حمزه..مش رايح انا يبقي روحي لوحدك..
مامت حمزه..هنشوف كلام مين الا همشي..
دخل حمزه الاوضه وهو مضايق من مامته..يعني يوم ما اقول اتجوز تقولي خرسه مستحيل دا يحصل دا علي جثتي..
اعرفكم..حمزه شاب طايش كل همه الخروجات وبس رغم انه متخرج من كليه هندسه..بس فلوس ولده موجوده فطبيعي يصرف منها..هتعرفوا تفاصيل اكتر بعد كده..
********
خالد والد حوريه... فين حوريه يا هناا..
هناا..جوه في الاوضه يا بابا..
خبط علي الباب ثم دخل..
خالد..حبيبت بابا بتعمل اي..رفع وشها كانت بتعيط..مالك يا حوريه..
حوريه..بنت جميله جدا وهاديه عيونها بني شعرها اسود بشرتها امحي..ملامحه برئيه جدا..هي خرسه بس ده بسبب صدمه حصلت في حياتها هقولكم عليها بعدين..بس بتسمع عادي..
حوريه..جابت ورقه وكتبت فيها..خايفه يا بابا العريس يرفضني زاي كل مره..
الاب..متخفيش يا حبيبت بابا..هيكون هو الا خسران عشان مش هاخد الجوهر بتعتنا..
حوريه بدموع وهي بتكتب..مش عايزه اشوفه يا بابا مش عايزه اسمع كلام تريقَ زاي كل مره..عارف يا بابا انا نفسي الاقي الا يحس بيا و بوجعي..
ضمه لحضنه طبطب علي ضهرها..كله هيبقا تمام ويلا بقا اجهزي عشان الناس علي وصول..
حوريه هزت دمغها بمعنا اه..خرج ولدها وهي قامت اتوضت وصلت فرضه...
********
مامت حمزه..يلا يا حمزه عشان نمشي..
حمزه..مش رايح انا..انا حره..
مامت حمزه..خمس دقايق تكون جاهز..
حمزه..يووووه بقااا
لبس حمزه ونزل مع مامته..
بعد شويه وصلوا..
خالد..اهلاً وسهلاً نورتونا والله..
حمزه ببتسم اهلاً بيك يا عمي..
خالد..اتفضلو قعدوا..
مامت حمزه..امال فين عروستنا..
خالد..يا هناا هاتي اختك وتعالي..
هناا..حاضر يا بابا..
خرجت حوريه وكانت شبهه الملائكه..كانت لبسه درس وعليه خمار.. 
حمزه اول ما شافها وقف هو مذهول من جمالها.. 
مامت حمزه.. طب نسيبهم لوحدهم.. 
خالد.. اه طبعاً اتفضلي.. 
حمزه.. احم ازايك.. اسف عارف انك مش هتسمعيني..بس انتي قمر اوووي الصرحه..
حوريه جابت ورقه وكتبت فيها..الحمدلله..سمعتك علي فكره..بكسوف..شكراً..
حمزه اخد الورقه وكان محرج جداً..بس ازاى.. انا ماما قالت انك يعني.... 
حوريه.. اني خرسه عارفه بس انا بسمع كويس اطمن يعني قول الا عندك انا متعوده علي كده ولو انت رافض قول عادي مش هتفرق كده كده انا عارفه ردك هيكون اي.. عن اذنك.. 
حمزه اخد الورقه قراء الا فيها.. بس فالوقت ده حوريه خرجت..
ها يا حمزه اي الا حصل..
حمزه..كل خير يا عمي..نقراء الفاتحه..
مامت حمزه بفرحه..مبروك يا قلب امك...
هنا جريت علي حوريه..حوريه يا حوريه الحقي..
حوريه شورت بيديه بمعني اي..
هناا..حمزه بيقراء الفاتحه مع بابا..
حوريه استغربت وطلعت كانت هتقول لا بس شافت فرحت باباها واختها شافتهم مبسوطين..اكتفت انها تبتسم وتدخل تاني..
********
مامت حمزه..رضيت بيها يعني..
حمزه..مش عارف يا ماما اول ما شوفت حسيت بحاجه جوايا..خطفتني من نظرة عيونها من كلامها حسيت انها ضعيفه ومحتاج حد جنبها..
مامت حمزه..ربنا يكملك علي خير يا حبيبي..
********
مبروك يا حبيبتي..
حوريه جابت ورقه وكتبت..بابا انا رافضه هو ازاي وفق..اكيد دي شفقه منه لياا..
خالد..متفكريش كده الناس مش زاي بعضها..و....دا بيرن عليا..
الووو اي يا حمزه حصل حاجه..
حمزه..كنت عايزه اقول لحضرتك اني اكتب الكتاب بكرا..
خالد..اااي.....
يتبع...

reaction:

تعليقات