رواية جواز حب وجواز مصلحه الفصل السابع 7 بقلم دودا حودا

 رواية جواز حب وجواز مصلحه الفصل السابع 7 بقلم دودا حودا

رواية جواز حب وجواز مصلحه البارت السابع

 
رواية جواز حب وجواز مصلحه الفصل السابع 7 بقلم دودا حودا

رواية جواز حب وجواز مصلحه الجزء السابع 

#جواز حب وجواز مصلحه 
#الحلقه السابعه
#بقلم دوداا حوده 
ميار :حضرتك بتقول اي 
حسام :انسي كل اللي حصل بقي وابتدي من جديد 
ميار :انسي عمري اللي راح انسي بيت ابويا اللي بعته بالرخيص انسي اي ولا اي لو حضرتك مش هتقدر تسعدني انا  هاخد حقي بنفسي 
حسام:اهدي بس يا ميار 
ميار :انا وثقت في ناس مكنش ينفع أن اثق فيهم وبدل ما يبدلوني الحب والسعاده شوفت منهم افتري وظلم 
حسام :طيب مافيش مشكله أننا نتجوز برضه وخدي حقك
ميار :علاقل مش دلوقتي انا مش هقدر افكر في اي حاجه دلوقتي 
حسام:اللي يريحك يا ميار وخرج حسام 
اميره :استاذ حسام 
حسام:نعم يا اميره 
اميره:اولا الف الف مبروك علي الخطوبه 
حسام:الله يبارك فيكي وبعدين 
اميره :هو حضرتك قولت لميار علي الكلام اللي قولته ليك 
حسام:انا عندي سؤال واحد انتي ليه كدبتي وقولتي كده 
اميره :مشيت ورا الشيطانه اللي اسمها جيجي وندمت والله 
حسام:لا انتي مش ندمتي انتي مش لاقيه حد يكون معاكي مش  اكتر ودلوقتي رسامه الوش ده علشان  تلاقي حد جمبك 
اميره :والله ربنا يعلم اني فعلا اتغيرت 
حسام:لنفسك يا اميره مش لينا 
اميره :انا عايزه اقدم استقالتي 
حسام:انتي عرفتي مرتبك الجديد كام 
اميره : مهما يكون انا خلاص خسرت كل حاجه
حسام:اللي يريحك بس لازم تفضلي ١٥يوم مده الاستقالة 
اميره :عارفه 
حسام :قدميها واديها لميار 
اميره : حاضر ومشي حسام 
وفي بيت عماد 
جيجي :احنا هنرجع السعوديه امتي 
عماد :مش راجع 
جيجي :بطل هزار بقي 
عماد :انا مش بهزر انا بتكلم بجد 
جيجي :جد اي يا ابو جد ده اسمه هبل 
عماد :انتي ازاي تتكلمي معايا كده 
جيجي : انتي بتهزر انا مينفعش اعيش هنا 
عماد :جيجي هو انتي كنتي حامل فعلا 
جيجي :لا كنت جايه اهزر 
عماد :اقسم بالله لو طلعتي فعلا كدابه لقتلك 
جيجي :اتكلم علي قدك يا بابا والله مانت شايف وشي هنا الا لما تتربي علي الحركه دي ومشيت جيجي وبعدها راح عماد بيت أمه 
الام :اي اللي جابك هنا 
عماد :امي انا بصدق انتي مكنش فيه حاجه بين محمد وميار 
الام :برضه مصدق الهبل ده 
عماد :ريحيني يا امي 
الام :اخوكه ملوش زي وميار كانت مثال الشرف عمري ما شوفت منها حاجه وحشه ولو كان في حاجه بينها وبين اخوك اي اللي كان خلها تكمل معاك ماكانت اتطلقت 
عماد :بجد الشيطان سيطر علي دماغي 
الام :علشان انت مش كويس 
عماد :سامحني يا امي 
الام :روك يابني سافر احنا خلاص اتعودنا علي بعدك 
عماد :انا مش راجع تاني يا امي وهصلح كل حاجه 
محمد :بعد اي عايز تصلح 
عماد :هنروح لأهل اميره ونرجعها ليك 
محمد :وكده المشكله اتحلت 
عماد :جزء منها 
محمد :انا مش عايز اميره اصلا لأنها زي جيجي ولو دخلت البيت ده هتخربه 
عماد :طيب اي اللي يرضيكم 
الام :رجع ميار ملهاش حد في الدنيا دي البنت غلبانه 
عماد :صعب يا امي حتي لو انا وفقت هي مش هتوافق 
محمد :مافيش اطيب منها وآلله وعيش معاها هنا بس لو رجعتها ترجعها علشان انت عايزها مش علشان كلمنا 
عماد :المهم انتو دلوقتي تسامحوني وبعدين نشوف اي حاجه انا غلط لما شكيت فيك يا اخويا 
الام :انا عندي سؤال بس انت اي اللي غيرك كده 
عماد :هه مش وقته وافتكر عماد لما دخل الشقه وسمع جيجي بتتكلم معاه اميره 
                        #فلاش باك 
جيجي : هههههههههههه اتكلمي علي قدك ياماما مش انا اللي حد يفكتر أنه ماسك ذله عليا 
اميره :انا قولت ليكي أن ميار ومحمد بيحبوا بعض 
جيجي :لا بس كلامك كان بيقول كده 
اميره :حسبي الله ونعم الوكيل كل الموضوع أن محمد كان بيعزها اوي وانا كنت حاسه ان ممكن يجي عليا علشان خاطرها 
جيجي :عالفكره انا اقدر ارجعك لمحمد بس بشرط 
اميره :ومين قالك أن عايزه ارجع ليه بس انا هفضحك يا جيجي وهقول لعماد ....
جيجي قفلت السكه :غوري بقي صدعتني 
عماد :ياتري اميره عايزه تقول اي 
                       #رجوع 
الام :ربنا يهديلك حالك يا عماد 
عماد :انا رايح مشوار ضروري وراجع 
الام :علي فين 
عماد :مش هتاخر جاي عالطول وبعد ما مشي 
الام :انت بجد عايز اخوك يرجع مراته يا محمد 
محمد :اكيد طبعا انتي عارفه أن ميار ملهاش حد 
الام :والله يابني انا خايفه 
محمد :حبي لميار يا امي مكنش حب بالمعني اللي انتي فهمتي والله بس كانت بتصعب عليا يمكن اتمنيت القي عروسه زيها بس والله انا عمري ما اعمل حاجه تغضب ربنا قبل ما تغضبك انتي 
الام :حبيبي يا بني ربنا يخليك ليا وحقك عليا. إن كنت عايزه اجوزك اي وحده وخلاص 
محمد :بس انا حاسس ان عماد متغير 
الام :وانا كمان ربنا يسترها 
وعماد راح عند بيت اميره 
اميره :عماد تعالي اتفضل 
عماد :لا لا انا كنت عايز اسالك علي حاجه 
اميره :تحت امرك اتفضل 
عماد :جيجي مكنتش حامل 
اميره :ها معرفش 
عماد :,لا تعرفي ارجوكي قولي ليا الحقيقه 
اميره :ايوه مكنتش حامل يا عماد 
عماد :طيب انتي ليه كدبتي عليا 
اميره :بوص يا عماد انا ندمت والله علي اللي حصل كنت غلطانه 
عماد :تعرفي حاجه عن ميار 
اميره :وانت بتسال عليها ليه 
عماد :عايز اصلح غلطتي معاها 
اميره :ميار خلاص هتتجوز 
عماد :بسرعه كده مين وازاي 
اميره :ميار قريبه اوي لربنا رزقها ب الانسان اللي يقدر يقدرها 
عماد :مين وازاي 
اميره : صاحب الشركه اللي بنشتغل فيها 
عماد :معقول بسرعه كده هي وافقت 
اميره :وكنت عايزها تعمل اي تفضل حطه أيدها علي خدها ولا تعمل اي دي اكتر حد ماشفش يوم حلو ابوها وامها ماتو وبعدها حبت واحد مش بيحبها وصحبتها بدل ما تقف ح
جنبها طلعت اوطه انسانه 
عماد :طيب هي عائشه فين دلوقتي 
اميره :في شقتكم القديمه 
عماد :ماشي شكرا 
اميره :عماد هو محمد عامل اي 
عماد :كويس يا اميره وكل حاجه هترجع كويسه وراح شقه ميار 
عماد :ازيك يا ميار عامله اي 
ميار :الحمد لله بخير 
عماد :مش هتقولي ليا اتفضل 
ميار :اسفه والله انت عارف ان عايشه لوحدي 
عماد :انا اسف يا ميار 
ميار :علي اي هو انت دوست علي رجلي يا عم كبر دماغك ده قلبي اللي انت دوست عليه 
عماد :ناوي اعوضك والله 
ميار :مبقاش ينفع مانا مش ميار البت الهبله بتاعت زمان 
عماد :طيب ايديني فرصه اصلح  اللي فات 
ميار :مبقاش ينفع يا عماد ومعلش انا لازم اقفل الجيران عارفه أن انا ست مطلقه ومينفعش حد يقف كده عالباب 
عماد :هرجعك يا ميار ومش هتكوني لحد غيري 
ميار :بتحلم كان زمان لو كنت قولت ليا كلمه حلوه الاول كانت بتاثر فيا دلوقتي لو شوفتك بتموت عمري ما هرجع ليك سلام 
وفي بيت ام جيجي كانت الأم واخت جيجي حنين برا ورجعوا 
حنين :هي البت جيجي سيباه الباب مفتوح ليه 
الام :انا عارفه دي مسطوله ادخلي مش قادره اقف 
حنين :هي الشقه هاديه ليه معقول نامت 
الام :نامت وسيباه الباب مفتوح ادخلي شوفيها ودخلت وخرجت مش عارفه تتكلم وعامله تعيط
الام :مالك يا حنين فيكي اي 
حنين:جيجي يا ماما 
الام :مالها اوعي كده ودخلت لقيتها مشنوقه وميته 
حنين:اختي وجت المباحث 
الظابط :انتو في مشاكل بينكم وبين حد 
حنين :ايوه بينها وبين جوزها بس مش لدرجه القتل 
الظابط :واسمه اي جوزها ده وساكن فين 
ابن عم جيجي احمد  كان واقف معاهم 
احمد :انا عارف بيته يا باشا ممكن اجي معاك وراح الظابط مكنش عماد في البيت راح عند أمه 
الام :خير يارب مين بيخبط كده 
الظابط :,عماد فين 
الام :نايم جوا هو عمل اي يا باشا 
احمد :قتل جيجي منه لله 
الام:لا ابني ميعملش كده 
الظابط :اخرس انت ادخلوا هاتو وتم القبض علي عماد 
يتبع 

لقرراءة باقى حلقات الرواية اضغط على (رواية جواز حب وجواز مصلحه)
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-