القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببته رغم عقله الفصل السادس 6 بقلم مريم سمير

 رواية احببته رغم عقله الفصل السادس 6 بقلم مريم سمير

رواية احببته رغم عقله البارت السادس

رواية احببته رغم عقله الفصل السادس 6 بقلم مريم سمير


رواية احببته رغم عقله الجزء السادس 

#البارت السادس والأخير 
=ايه!! 
مسكت التليفون الي كان في الاوضه وكلمت الدكتور، الدكتور جه
_فيه حاجه يمريم؟
=دا مش فاكرني!!
_فقد بسيط في الذاكره هيبقى كويس خلال الساعاتت الجايه
=طب وممكن يخرج؟
_..
=متخافش هخلي بالي منه كويس
_وانا واثق في دا، هكتبله خروج، بس بعد ساعه يرتاح بس شويه
=تمم شكرا اويي يدكتور مش عارفه اقولك اي
خرج وقعدت قدامه
_أنا مريم، مراتك، حمدالله على السلامه
=الله يسلمك
مسك دماغه=اه دماغي بتوجعني اويي
_هتبقى كويس ان شاء الله، عملت عمليه صغيره ودا تأثيرها
=اه تمم
فضل ساكت، مبيتكلمش نظره عيونه اختلفت معتتش طفوليه بقت حاده، كان قاعد هادي مش المشاغب الي بحب اتكلم معاه، كان مختلف! مكنش احمد!!
خرجنا بعدها بساعتين وروحنا البيت، اول مشاف باباه جري عليه وحضنه باباه كان بيدمع وكان فرحان اوي كنت مبتسمه وفرحانه انهم فرحانين، دي أهم حاجه
_حمدالله على السلامه يبني
=الله يسلمك يبابا
_اطلع ارتاح بقى شويه
=حاضر
طلع وانا قعدت مع باباه
_شكرا، شكرا على كل حاجه عملتيها
=معملتش حاجه، دا جوزيي ولازم أقف جمبه
_شكرا انك واقفتي من الاول، انتي بنت حلال قلبك ابيض طيبه وبنت أصول وتستاهلي كل خير
بوست ايده=ربنا يخليك ليا
_ويخليكي لينا
=هعمل عصير لأحمد واطلع اقعد معاه شويه 
_ماشي يبنتي 
عملت مانجا طلعت 
_أحمد أحمد 
=اي دا مش المفروض تخبطيي؟ 
_أ أسفه، انا كنت عاوزه أديك مانجا 
=مانجا؟ 
_ايوه الي بتحبها يبني!! 
=بس انا مطلبتش مانجا، ولا انا ابنك، انا جوزك بتهيقليي 
_اه، جوزي اه، طب هسيبك تستريح، بعد اذنك 
خرجت وبصيت على كوبايه المانجا، هو مش هيشدها مني؟ مش هيقولي تسلم ايدك يحلوه؟ مش هقوله اطلع برا كل لما اشوفه؟ هزيت دماغي
_اكيد دا بس شويه تعب وهيرجع زيي الأول، اكيد
نزلت قعدت مع باباه وحكيتله على الي حصل في العمليه، لقيت احمد جاي، قمت مسكت ايده، سحب ايده بالراحه 
_شكرا، انا كويس
ابتسمت وهزيت راسي وقعد مكاني وهو قعد قدامي
_بابا انا عاوز ارجع الشغل
=طب لما ترتاح يبني
_أنا كويس والله يبابا، لازم بقى ارجع لشغلي وحياتيي
=الي تشوفه، الشركه مستنياك
_متحرمش منك ابدا، مريم عاوزك
طلع وانا فضلت قاعده، هو قال مريم عاوزك!! هيرجع احمد صح؟ قولوا صح كده
طلعت وكان قاعد على السرير، قعدت جمبه وهو بصلي واتعدل
_عاوز أسألك سؤال
=اسألي سؤال
_هو اي الي حصل؟ كنت عامل ازاي؟ الحادثه حصلت ازاي؟ كان مالي الفتره دي!!
=عملت حادثه رجعت عشر سنين في العقل، بس كشكل فضلت زي منتا، كنت احسن واحد قبلته في حياتيي، كنت طفل حلو اويي وحنين وطيب اويي اويي، بيحب المانجا وبيحب مريم، كنا صحاب جامد، كنت لما اضايق او تشوفني زعلانه تفتح درعاتك عشان ابقى في اكتر حضن دافي بالنسبالي، كانت نظراتك بريئه، كنت تستنى اي وقت وتقولي يحلوه، كنت بتحكيلي كل حاجه تحصل معاك، وتحكيلي كل اسرارك، تحكيلي اي حاجه عملتها وكانت انجاز بالنسبالك انك مثلا فتحت برطمان المربى من اول مره كنت بشوف اي حاجه بتعمليها عظيمه، كنت انا كل صحابك، كنت بتمسح عياطيي، بتساعدني في المطبخ، كنت صاحبيي الوحيد، بتنصحني بحاجات انا متأكده انها صح عشان طالعه منك انت، كنت بستنى نتكلم كل ليله في اي حاجه، في كل حاجه المهم نتكلم، مكناش بنسكت الا لما كان في حد فينا ينام، كنت اجمل حد شفته عيني لما كنت بتضحك، كنت جميل اويي، عقلك مكنش فارق معايا بحاجه، كنت عوزاك على طول بقلبك الي ميعرفش حاجه وحشه، قلبك الي ساع مريم وحبها اويي، كنت كل لما اشوفك اضحكك كنت بستنى انك تصحى عشان تقولي جملتك الي طول الشهرين بتقولهوملي"هو انا هصحي على القمر دا كل يوم الصبح؟ "، متقلقش انت كنت كويس اويي وكانوا احلى شهرين عشتم في حياتي والله
_انتي بتعيطي لي؟
=مفيش، مفيش نام عشان ترتاح، هنزل اعمل حاجه
طلعت من الاوضه، ودخلت الاوضه الي قدامها وعيطت، مش عارفه ماليي، هو انا غلطانه اني وافقت على العمليه ديي!!
دخلت بعدها بشويه الاوضه لقيته نام، نمت جمبه وقولت هنسي كد حاجه واتمنيت يرجع زي مكان، احمد الوحيد الي حبيته
صحيت الصبح لقيته صاحيي قبلي
_انت صحيت؟ غيبوبه بتصحي بعدي دايما وصحيت قبلي هل يعقل!!
=عنديي شغل
_دلوقت يا أحمد دلوقت!
=ايوهه
_طب ارتاح شويه عشان دماغك
=انا فل
_دايما، هعملك الففطار
=لا، هفطر في الشركه
_انت مش بتاكل غير من ايدي
خد نفس بملل=مريم انا معتش صغير، انا خفيت لازم تتأقلمي بقى، انا عنديي27 سنه مش 17 لازم تفهمي دا، صباح الخير
=..
_طيب انا ماشيي، مع السلامه
=خلي بالك من نفسك
_حاضر
انا عنديي 27 مش 17!! عنده حقق لازم افرق، لازم افهم ان خلاص بقى بالغ ومعتمد على نفسه، احمد وحشني اوي حقيقي وحشني، الشخص دا مين انا معرفوش! الشكل لسه زي مهو بس مش عارفه لي اتغير، لازم أتأقلم زي مقال
لقيت فوني بيرن فيديو كول
_بابا!! وحشتني اويي يبابا
=وانتي كمان يحبيبتي، عامله اي طمنيني عليكي
_الحمد لله كويسه، انت عامل اي؟
=الحمد لله، فيه مفاجأه حلوه أويي
_اي هي
=انا نازل مصر بعد تلت ايام
_بجد، بجد يبابا هتيجي
=اعقلي يبنت الهبله بقى
ضحكت_ اصلك وحشتني اويي ونفسي اشوفك
=هاجي ومعتش همشي، هفضل معاكم وهعوضكم ان شاء الله
_مفيش عوض احسن من انك تيجي
=ربنا يسعدك يبنتي
_ويخليك لينا
=امال فين جوزكك؟
_احمد، احمد في الشغل، استنى يبابا لازم تكلم شخص مهم جدا بالنسباليي
نزلت تحت وخليته يكلم ابو احمد
_دا بابا، بابا دا حمايا ابو احمد
=انت باباها؟ حقيقي عرفت تربى، بنت أطيب بنت شوفتها في حياتي، ربنا يباركلك فيها
_ربنا يخليك يحاج، المهم انها هاديه ومش عامله مشاكل
=مين دي الي هاديه!! بنتك مش هاديه بنتك عامله روح للبيت
_ربنا يكرم اصلك
فضلوا يتكلموا، كنت مبسوطه اويي، كنت مبسوطه انه هيرجع وهشوفه بعد غياب 4 سنين مش بشوفه الا على شاشه، قلبي بيرقص جوايا وانا سامعه نبضه
خلصوا المكالمه وقعدت مع الحاج
_احمد اتأخر لي؟
=لا اتأخر ولا حاجه، هو في الطريق جاي، اتصل بيا قالي
_هو الي بيسوق؟
=لا السواق متخافيش
ضحك =دا احنا حبينا بقى
اتكسفت ومردتش، ولقيته داخل
_انت كويس؟
=انا كويس، طالع استريح شويه
_ايوه اطلع
طلع وانا دخلت المطبخ عملت الغدا، باباه كل وبعدين طلعتله ب اكلي واكله
_احمد، الغدا
=انتي مكلتيش؟
_كنت مستنياك
=مستنياني للساعه 4!!
_اه عاديي، اقعد كل
كلنا وشيلت الاكل نزلته وطلعت تانيي، لقيته ماسك اللاب توب 
_أنا فيه حاجه يا أحمد حصلت لازم تعرفها
=بعدين يمريم بعدين
_بعدين اي؟ انا عاوزه اتكلم معاكك
=يووه يمريم، قولتلك بعدين انا مش فاضي دلوقت فيه شغل مهم في ايديي
_..
سكتت ودمعت وقعدت قدامه كان نفسي اتكلم او هو حتى يقولي مالك عشان اطلع الكلام الي جوايا
_مريم،  مكنش قصدي ازعقلك، انا اسف
عيطت=انا الي اسفه والله، انا الي غلطت لما وافقت على العمليه ديي، انا الي استاهل الي يجرالي، بس مكنش ينفع اكون انانيه، مكنش ينفع امنع فرحه باباك، انا جايه هنا عشان اخليك ترجع كويس!! انت مبقتش كويس يا أحمد، يمكن اكبر غلطه عملتها في حياتي اني كنت السبب اني مشوفش ضحكتك تاني، انا عمريي محبيت غيرك، عمريي متكلمت مع حد غيرك، كل حاجه واول حاجه كانت معاك، انا بابا جايي من السفر بعد تلت ايام، هروح اقعد مع ماما اليومين دول عما يجي ممكن؟
=مريم انا بس..
_ممكن اروح؟
=ممكن، بس ممكن تسمعيني بقى 
_.. 
=اتفضليي
_اي دا؟ 
=بابا كاتب نص الشركه ب اسمك، ودا ورق الملكيه 
_مش عاوزه 
=الاه امال عاوزه اي؟ 
_عوزاك انت، عاوزه احمد بتاع زمان، عاوزه.. احمد انا هلم هدومي عشان متأخرش 
لميت هدومي في شنطه ونزلت تحت 
_ازيك دلوقت؟ 
=الحمد لله يبنتي، اي الشنطه ديي!! 
_راحه اقعد مع ماما يومين، بابا جايي بعد تلت ايام عاوزه اقعد معاهم شويه 
=من حقكك يبنتي، ثواني هقول للسواق يوصلك 
_انت لي عملت كده؟ 
=عملت اي!! 
_لي كتبت نص الشركه ب اسمي؟ 
=بتهيقلي دي أقل حاجه ممكن تبقى من حقك 
_أنا مش عاوزه حاجه كفايه عليا انتوا 
=عارف انك مش عاوزه، انتي عينك مليانه بس انا عملت الي يريحني، هنديلك السواق عشان متتاخريش
بوست ايده ومشيت، ركبت العربيه روحت البيت كنت بعيط بس وقفت عياط، ماما لو شافتني كده قلبها هيوجعها مينفعش اعمل كده، مسحت دموعي ونزلت من العربيه وخبطت على الباب
_اهلا انا جيتتتت كله يضرب تعظيم سلام
خدتني في حضنها على طول من غير متتكلم، دمعت ومسحت دموعي بسرعه
_وحشتيني اويي ووحشني حضنك
=وانتي كمان وحشتينيي اوي، تعالي ادخلي
دخلت وحطيت الشنطه قدامي وقفلت الباب
_متبصيش كتير متطلقتش جايه اقعد معاكي يومين
=اتحسرت ليكون طلقك ومستحملش هبلك
_لا متخافيش، هو اكتر حد مستحملنيي
=ربنا يسعدك يبنتي، باباكي..
_جاي بعد 3ايام قاليي يجامده
=شوف الراجل
ضحكت_جوزك يست
اتعشينا مع بعض
_تصبحي على خير
=وانتي من اهله يماما
دخلت اوضتي وقعدت على السرير، بس المختلف ني ملقتوش جمبي، ملقتوش قاعد مربع رجله وحاطط ايده الي خده عشان يسمعني، أو زعلان مني اصالحه، أو اجبله المانجا
نمت بعد التفكير فيه
عدوا اليومين عادي مكنش فيهم اي حاجه، كنت فرحانه اويي ان انا مع ماما، وأن بابا هيجي ومش هتبقي لوحدها تان
الباب خبط على العصر كده، فتحت الباب 
_ب بابا 
حضنته مكنتش عاوزه اخرج من حضنته ابدا، عاوزه اخد حق 4 سنين بعد 
=هو انا مش هحضنه مثلا؟ 
_ماما عيب 
=عيب اي دا جوزي يبنتي !! 
بابا خدنا احنا الأتنين في حضنه 
_ايوه افضلوا عيطوا بقى، مهي جينات 
=عندك مانع يسمير؟ 
_عيطي يحبيبتي عيطي 
فضلنا قاعدين احنا التلاته سوا، بابا فضل يحكلنا الي حصل معاه هناك، وماما كل شويه تمسكه عشان تتأكد انه جمبها فعلا، انا يمكن احلى حاجه حصلتلي انهم بيحبوا بعض أويي من ساعه متجوز ا وأهم حاجه فيهم انهم بيحترموا بعض، مفيش حاجه خلت الحزن في قلب ماما قد فراق بابا، الحمد لله انه لم الشمل
_مريم انتي كنتي بايته هنا؟ 
=ايوه يبابا جيت اقضي مع ماما يومين لغايه متيجي، مستأذنه من جوزيي متقلقش
_ربنا يفرحك معاه يحبيبتي
قضيت معاهم اليوم كله لغايه مجه بليل، لقيت الباب بيخبط اي هيجيب حد دلوقت!!
فتحت لقيته ابو احمد
_اهلا اهلا، اتفضل يحاج
دخل وجيت اقفل الباب قالي سبيه، رفعت حاجبي وقعدت جنبه ونديت ماما وبابا
_اهلا اهلا يحاج
=اهلا بيك، حمدالله على السلامه
_الله يسلمك
=كده تسيبينا كل دا؟ اصل بنتكم بقت حته مننا خلاص
_والله انا فرحان ان ربنا رزقها بعيله تانيه زيكم
=الله يخليك، تعالي يا استاذ اطلع هتفضل برا؟
بصيت ناحيه الباب لقيته جاي ومعاه ورد، كانت وحشاني شوفته اوي، ممكن احضنه ولا ابويا هيقول معرفتش اربي؟
_السلام عليكم
=ازيك يبني اتفضل
_ازيك يعمي
=اقعد جمب مراتك هنا
ابويا حكيم جدا والله، ايدا انا مش طيقاه يجماعه !!
قعد جمبي وبصالي
_بعد اذنكم، هدخل اوضتي شويه
قومت بسرعه ودخلت الاوضه، الباب خبط
_ممكن ادخل؟
=اتفضل
دخل وانا عطياله ضهري
_وحشتيني
=..
_بابا قالي كل حاجه، انتي انسانه عظيمه يمريم، واحده غيرك مكنتش وافقت، كل واحده بيكون ليها مواصفات خاصه ليها، مواصفاتي وقتها مكنتش تعجب حد، بس عجبتك، انا افتكرت، افتكرت ضحكتك، عياطك كلامك ليا، كلمه بحبك وحضني ليكي، افتكرت وقفتك جمبي ونصايحك، خوفك عليا اني اتخدش، كلامنا الي مبيخلصش وقت النوم، افتكرت اني قد اي انا بحبكك وقد ايي ابقى غبي لو بعدت عنك، أو اني ازعلك تاني، انتي تتشالي في القلب قبل العين والله، ممكن ترجعي معايا، انا وحشني عصير المانجا على فكره 
=..
_هخليكي تعامليني زي الاول انا اصلا عيل
=..
_مش هاكل غير اكلك والله
=..
_لسه زعلانه مش انتي قولتيلي اننا اعز أصحاب؟ حد بيزعل من صاحبه!!
=..
_مش هتردي عليا بردو؟
لفيت وشي و ربعت ايدي وبصتله
_انتي كده زعلانه يعني؟
=زعلانه جدا على فكره
_طب مفيش ورد
=طب هاته يحبيبي بالزوق
_ايدا في اي
=حلو جامد
_زيك يعني؟
=هو انت بتقرب لي؟
_بدور على الشراب
=هو هيبقى ورايا مثلا
_مش ممكن؟
ضحكنا احنا الاتنين
_بحبك يمريم 
=وانا كمان بحبك أويي والله
"احيانا نحتاج لبعض اللطف لنحيا بهم من شخص مهما كانت عيوبه" 💙
#مريم سمير💙
#احببته رغم عقله
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية احببته رغم عقله
reaction:

تعليقات

13 تعليقًا
إرسال تعليق

إرسال تعليق