القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية دموع فرح الفصل الرابع 4 بقلم دينا رضا

 رواية دموع فرح الفصل الرابع 4 بقلم دينا رضا

رواية دموع فرح البارت الرابع

 
رواية دموع فرح الفصل الرابع 4 بقلم دينا رضا

رواية دموع فرح الجزء الرابع 

بارك الله ليكم وجمع بينكم ف خير
فرح:تقوم تجري علي بره وتوقف تصرخ بكل مافيها لييييه وتقع ع الارض ليه يارب كده لو هو مش ليا ليه خلتني احبه لييه وتضرب علي قلبها اقف بقي وارحمني
_:ي انسه حضرتك كويسه 
فرح تحاول تهدئ وتقوم:اه وتمسح دموعها وتمشي..خطوتين
 وتمساك راسها ااه وتقع ع الارض 
_يطلع حوليه:ويشلها ويرحوا  
........
فرح:تصحي ااه وتمسك راسها 
امها:تدخل فرح انتي كويسه يينتي
فرح:ممم بس هو حصل امبارح ف الفرح حد....
امها: فرح اي بس اللي كان امبارح ده كان من يومين
فرح بصدمه:يومين ازاي
امها:يوم الفرح انت كلمتني وقالت انك بايت عند مريم 
فرح:مريم اااه راسي
امها:اهدي يينتي بس
فرح:تعبانه اوي يا ماما
امها بخوف:هتصل علي دكتور 
فرح:مفيش لازم هنام شويه 
امها تبوس راسها: طيب يحببتي وتخرج
فرح:تنام
...تاني يوم الصبح ف الكليه
فرح: قاعده ومغمضه عينيها بتعب
مريم تقعد:مالك فرح
فرح بتعب: تعبانه شويه..المهم هو انا كنت عندك ازاي
مريم:اصلا كنت عايزاك يعشان....
فرح:اااه بطني ي مريم مش قادره
مريم بخوف:اهدي اهدي وتاخدها عند الدكتور
دكتور:يكشف عليها
مريم طمني يا  دكتور هي كويسه صح 
دكتور يبتسم:مفيش داعي للخوف هي اعراض الحمل في اولها كده 
فرح ومريم بصدمه:حمل؟؟؟؟
دكتور: اه ف الاسبوع الاول لسه بعد اذنكم
مريم: تمسكها من دراعها مين عمل كده يا فرح
فرح بعياط: اقسم بالله مش عارفه حصل ازاي وتضرب ع وشها هعمل اي دلوقتي هعمل اي
مريم: تحضنها هشش اهدي تعالي نمشي من هنا الاول وتاخدها بيتها
....
مريم تقعدها وتقعد جنبها
 تطلع عليها لازم تحكيلي اليومين اللي انتي اتخطفتي فيهم وقولتي ل مامتك انك بايته عندي وخلتيني اقول كده كنتي فين وقتها
فين ومع مين يا فرح
فرح بعياط:انا والله مش عارفه حصل.ازاي..يوم فرح زين
 مقدرتش وخرجت بره بعدها حسيت بحد ضربني علي راسي...وصحيت لقيت نفسي ف البيت..
مريم:بس وقتها انتي اتصلت ب مامتك وقولتها انك هتباتي
 عندي...وكمان اتصلتي بيا وقولتيلي لو ماما سألتك عليا قوللها اني بايته عندك...
فرح بصدمه:انا
مريم:اه والله 
فرح:مش فاهمه حاجه هو ليه بيحصل فيا كده ربنا بيعاقبني
  ليه..قلبي مش مستحمل حاجه تانيه مش كفايه..جواز زين
 وخلاص خسرت كل حاجه 
مريم:فرح لازم نهدا ونفكر هنعمل اي ف اللي في بطنك ده
فرح بحزن:مش عارفه يا مريم والله.مش عارفه يارب اموت واخلص من كل ده
(انا هعيط عليها انا ك كاتبه الروايه البنت صبعت عليا)
مريم:حرام متقوليش كده...عندي حل بس صعب شويه
فرح بلهفه:قولي 
مريم:تنزل الطفل
فرح بصدمه: انزلو
مريم بحزن:مفيش حل غيريا كده فرح 
فرح:طيب فين وازاي انا خايفه
مريم:متخافيش في صحبتي دكتوره هكلمها تجي لحد عندنا
فرح:متأكده
مريم:متخافيش
فرح:هتيجي امتي
مريم:هكملها وهقولك
فرح:طيب هروح البيت 
مريم:طيب يا حبيبتي
ف بيت فرح
امها:كنتي فين كل ده ي فرح
فرح تطلع عليها بحزن:كنت مع مريم علشان تعبانه..
امها:طيب يلا عشان تاكلي
فرح:مش جعانه عايزه انام
امها:بس ي حب...
فرح:معلش ي ماما مش قادره وتدخل..
امها:مش عارفه مالك يا بنتي واي اللي حصلك بس
ف اوضه فرح
فرح بتصلي:يارب انا مليش غيرك اوقف جنبي يارب مش
 عارفه اعمل ارشدني لل الطريق الصح يارب....
تقعد علب السرير و تحضن صورت زين..ياريتك كنت جنبي
 ومعايا.. يا زين بس انت اختارتها هي..بس انا متأكده ان ربنا هيجيب حقي....
بعد يومين ف بيت مريم
مريم:يعني اي مش هتعملي العمليه
فرح بجمود:اه يا مريم مش هقتل روح انا و اغضب رينا
مريم:طيب  هتعملي ايه يا فرح دلوقتي
فرح بحيره:مش عارفه بس ربنا معايا وهيساعدني
مريم:ونعمه بالله 
فرح:ممكن متخافيش وسيبيها ع ربنا..وتقوم همشي 
مريم: طيب يا حبيبتي 
فرح تنزل تمشي:يارب حلها من عندك يارب مش قادرع افتكر اي حاجه وايه اللي حصل ف اليومين دول
_انسه فرح 
فرح: نعم مين حضرتك 
-انا اللي شوفتك يوم الفرح  
فرح: اه اه خير
_بتوتر: بصراحه انا معجب بيكي وعايز اتقدم ليكي
فرح بصدمه:  نعم
-انا فعلا بحبك وان...... 
فرح: معلش قبل ما تكمل كلامك انا مش موافقه 
-اديني فرصه
فرح: لا قولتلك مش موافقه ابعد عني وتمشي خطوتين 
_حتي لو قولتك انب عارف بحملك... وعايز اتجوزك لسه 
فرح بصدمه:انت  عرفت ازاي..انت اللي عملت فيا كده 
_ لا مش انا بس وقتها.. لما انتي مشيتي انا مشيت شويه بعدها شوفتك وانتي بتوقعي وحد شالك وركبك العربيه ومشي
فرح:انت شوفت وشه طيب تعرفو
:للاسف لا اسف بجد يا فرح حاولت كتير اعرف مكانك
فرح بحزن:مين عمل فيا كده بس منه الله
_انا لسه عند قراري يا  فرح هتجوزك وعشان محدش يعرف حاجه هنعمل كتاب كتب وهنسافر علي طول...فكري كويس.يا فرح...وده رقمي 
فرح بتفكر:
_متفكريش كتير..اه صح اسمي حازم..هستنه تليفون منك لو موافقه او رافضه...ويمشي
تاني يوم
فرح:تتصل عليه
حازم:يرد كنت متاكد انك هتتصلي هاا اي قرارك
فرح:انا....

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية دموع فرح
reaction:

تعليقات

9 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق