القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور والحياة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم جوري محمد

 رواية نور والحياة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم جوري محمد

رواية نور والحياة البارت الرابع والأربعون 

رواية نور والحياة الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم جوري محمد


رواية نور والحياة الجزء الرابع والأربعون 

الفصل الرابع والأربعون  💞
💞الاخير
نور.والحياة 💓
.           .بقلم جوري محمد ✍✍✍✍
 الدكاتره بتجري اتفضلوا اخرجوا بره الاوضه
احمد  طب يا دكتور في ايه طمنونا و بيخرجوا  بره 
الدكتور . القلب بتاع ادم وقف و بدا الدكتور في محوله انعاش القلب  لكن ربنا كتاب النهايه خلاص الدكتور البقاء لله
مامت ادم بتنهار ابني حبيبي الله يرحمك
ومحمد اهدى يا طنط قالكم ما حدش يعيط ندعي له كلنا بالرحمه 
ونور يلا يا ماما نروح احنا ومحمد واحمد هيخلصوا الاجراءات
مامت ادم لا انا لازم اشوفه كلم الدكتور يا احمد
الدكتور المنظر صعب مش هتقدر تستحمله انتم كنتم بتتكلموا من وراء الشاشه المحطوط بينكم وبينه يا استاذ احمد ده مش باين اي ملامح ليه 
احمد معلش يا دكتور ام
 الدكتور سماح لها تخش تشوفه 
مامت ادم بتنهار ربنا يرحمك يا ادم يا رب وما تخافش يا ابني هخلي بالي من امجد ان شاء الله ويا رب تسامحني انا ما شفتش وجعك ابدا و كنت فاكراك انك عايش في سعاده مع امل وخرجت يلا يا نور
وخلصوا الدفنه وبدءوا في اجراءات لتنفيذ وصيه ادم وبيع كل الاملاك علشان ينزلوا في مصر
 مامت ادم بصي يا امل انت لك نصيب في الثروه وانا كلمت المحامي علشان يعرف نصيبك
 نور ورث ايه يا طنط الفلوس دي بتاعت امجد  
ام ادم يا حبيبتي انت لك نصيب فيها 
نورخلاص انا مش عايزه حاجه 
ام ادم  بس ده شرع ربنا 
نورخلاص يا طنط اللي يريحك 
محمد المهم عايزين نخلص اجراءات البيع وننزل مصر زي ما ادم طلب
ام ادم  ان شاء الله يا ابني هنفذ وصيته 
محمد. ماشي يا ماما تسمحي لي اقول لك ماما
ام ادم  طبعا ده انا اتمنى وياريت تسامحونى وتسامحه ادم
نور طيب انا هاروح اشوف امجد
 وفعلا بدا في عمل الاجراءات وبعديها نزلوا مصر
محمد  انتم اكيد هتقعدو معنا يا ماما 
ام ادم لا يا ابني ما ينفعش انا عايزك تشوف لي كده شقه صغيره لي انا وامجد
محمد  لا ابدا هتقعدي معايا في الفيلا بتاعتي انا ونور 
نور ابدا انا مش هاسيب امجد وانتي هتقعدي معي انت وهو اولادنا انا ومحمد هيبقوا اخواته من اول دلوقت يكبروا كلهم سوا برعايتك عليهم كلهم 
ام ادم مش عايزه اضايقكم يا بنتي 
نور تضايق مين انت هتبقى البركه بتاعتنا و هتبقى تيته للاولاد كلهم
محمد.انا هاسال الدكتور امتى ينفع نعمل لك عمليه التجميل ثاني علشان ترجعي نور
نور يا ريت بسرعه يا محمد عايزه  ارجع  ثاني عشان الاولاد 
محمد هم الاولاد عايزينك حتى وانت امل وكانوا موجود احساس جواهم انك انت مامتهم 
نور بس برده مش عايزه يشوفوني الا لما ابقى نور
 محمد ماشي مش هنقول لهم انك انتي  هنا و هنسيبهم قاعدين عند جميله لغايه ما تعملي العمليه
 نور خلاص اتفقنا 
ام ادم ربنا يا بنتي يسعدك ويخلي ايامك كلها فرحه
 نور.و انت معي يا ماما
احمد بس مش هينفع تستني الاولاد هيتجننوا وعايزين يجوا هنا غير كده الدكتور قال محتاجه شهر مش هنقدر نستحمل والعيله كلها جايه دلوقت حالا
نور.بس يعني🤔🤔🤔🤔
احمد. من غير بس
وفعلا العيله كلها جاءت والاولاد و جميله طبعا جاءت معه ونور وباباها وكلهم بقوا فرحانين نور رجعت لهم ثاني واولاد نور احمد ومصطفي  وياسمين 
 بقوا قاعدين في حضنها فرحانين انهم اتجمعوا ثاني 
احمد احنا عايزين يا ماما نعرف ايه اللي حصل 
مصطفى  نعرف ايه يا ابني المهم انها رجعت لنا وخلاص 
احمد. بس لازم نفهم
مصطفى  انا كل اللي يهمني مامتي حبيبتي رجعت ثاني
 في الوقت ده ياسمين  في حضن نور وامجد قاعد بعيد كان زعلان وعينه على اللي واخذه مكانه
 نور اخذت ياسمين  وراحت عنده 
نور   يلا نلعب وقعدو يلعبوا هم الثلاثه وشويه ونور سبتهم علشان جدها و اعمامها واولادهم جم علشان يفرحوا مع بقيت العيله 
وعدت ايام وبدا والاولاد يتاقلم وا على شكل نور الجديد لحد ما تيجي العمليه والكل عايش في فرحه وامجد اخذا عليهم لان احمد ومصطفى فرحانين بي جد بيعملوه  زي ما بيعمله ياسمين بالضبط وجاء يوم العمليه الاولاد
 احمد  مش عايزه تعملي العمليه متعملهاش احنا اخذنا على شكلك كده واحناالمهم انت موجوده معنا 
مصطفى فعلا يا ماما احمد بيتكلم صح بلاش منها العمليه دي 
نور ربنا يستر والدكتور ما يطلعش لي شكل ثالث وجه جديد
وقعدوا كلهم بيضحكوا ودخلت نور عملت العمليه ورجعت مره ثانيه نور القديمه بشكلها
و عدت الايام لغايه ما نور ر بقت حامل في الشهر السادس الدكتور للاسف الحمل في وضع خطر
نور لي دكتور ده انا مرتاحه وماشيه على التعليمات صح
الدكتور انت لازم ترتاحي و هاكتب لك على فيتامينات تاخديها ان ان شاء الله تبقى الاوضاع تمام
محمد بصي بقى يا نور انت لازم ترتاحي عشان صحتك 
مامت امجد ها يا حبيبتي الدكتور قال ايه 
محمد. قال لها لازم ترتاح علشان خاطر البيبي وصحتها هي كمان
ام ادم لامش  هتعمل حاجه انا هاريحها هي بس تؤمر 
نور خلاص يا طنط 
محمد. بصوا بقى يا جماعه انا عندي ماموريه هاقعد شهر وهاجي ف مش هاقول لكم خلوا بالكم من بعض واحمد هيهتم بكم في غيابي 
مامت ادم ماشي يا ابني ربنا ما يحرمنا منك
محمد  طيب سلام عليكم انا دلوقت هابقى اجي اشوف الاولاد قبل ما امشي اوكي يكون رجعوا
ام.ادم.اطلعي بقى يا حبيبتي ارتاحي وبلاش تعملي مجهود 
نور. حاضر يا طنط
 وعدى شهر ما فيش اخبار عن محمد 
ام ادم. ايه يا ابني ما فيش اخبار خالص عنه ليه كده
 جميله اول مره قلبي يوجعني عليه كده
احمد  ان شاء الله خير يا ماما 
جميله ان.شاءالله .ادعي له يا نور
 وبعديها بعشره ايام جاء لهم خبر ان الماموريه تتاخر كمان شويه يعني محمد مش هينزل دلوقت
 ونور في نهايه ا الشهر السابع الحقيني يا ماما انا تعبانه جدا 
نور الكبيره سلامتك يا قلب ماما فيك ايه 
مش عارفه يا ماما شكلي بولد
ام.ادم انت لسه في الشهر السابع
نور.  لا انا تعبانه قوي وبجد
 و راحوا المستشفى 
 الدكتور  المدام في حاله ولاده مبكره لازم احضر اوضه العمليات دلوقت
جميلة.  بس دي يا دكتور لسه في الشهر السابع 
الدكتور. اكيد في حاجه خليتها توترت حصل اللي حصل المهم لازم تخش عمليات دلوقتي ودخلت نور العمليات ولسه ما خرجتش
عند محمد رجع وبيسال على نور قالوا له انها بتولد كانت تعبانه جدا محمد بيسوق بسرعه جنونيه علشان يلحق نور محمد بتطلع عليه عربيه و بتضرب عليه نار فجاه العربيه اتقلبت محمد يا ترى ايه
ومحمد ب يصارع الموت وبيحاول يخرج من العربيه قبل اما تنفجر ولكن العربيه مطبقه وفضل يصارع الموت
في المستشفى
 جميله انا مش عارفه قلبي واكلني عليه كده ليه يا رب تجيب الاخبار حلوه 
وشويه دخلت عربيه الاسعاف في ايه في واحد عامل حادثه ومتدمر خالص
جميلة  ربنا معه يا رب ويقوم بالسلامه 
الممرضه اصل هم بيقولوا ضابط شرطه
جميلة  يا قلبي وبتجري جميله سالت وعرفت ان هو محمد هو اللي عامل الحادثه
الدكتور جهزي اوضه العمليات بسرعه 
جميله بتجري ان شاء الله خير ان شاء الله خير 
ام ادم في ايه يا جميله 
محمد يا عين امي عامل حادثه في اوضه العمليات
ام نور. طب اتصلت بمصطفى الكبير واحمد
ام.ادم اتصلت وهم جايين في الطريق بس ما يعرفوش موضوع محمد هم جايين علشان نور يارب يا تقوم بالسلامه هي ومحمد يا رب يا رب يا جميله 
الدكتور خرج من عند نور هي 
الدكتور الطفل هيتحط في الحضانه علشان لسه محتاج رعايه
ام نور ونور يا دكتور 
الدكتور هتبقى حلوه ان شاء الله احنا هنوديها دلوقت العنايه وبعد كده نقلها الاوضه عاديه
راحوا عند محمد لسه الدكتور في العمليات لان محمد كان دخل قطعه حديد 
وحسين واحمد وكلهم جم طمنيني يا جميله الولد عامل ايه لسه ما خرجش من العمليات يا مصطفى ونور دخلوها العنايه وهتطلع بعد كده الاوضه عاديه ان شاء الله والولد في الحضانه 
والدكتور خرج من العمليات ها يا دكتور انا مش هكذب عليكم الحاله مطمنش هو دلوقت هيروح العنايه المركزه وبعد كده نشوف ايه اللي هيحصل ان شاء الله خير
وفجاه دخل عليهم محمد
 محمد في يا ماما نور جرى لها حاجه
 جميله ابني انت مش وراحت وقع من طولها 
محمد مشي عليها وقاعد فوق فيها
ام ادم حمد لله على السلامه يا محمد الحمد لله انت بخير امال اللي عمل الحادثه ايه اللي حصل
 محمد انا مش فاهم حاجه بالراحه كده يا بابا قول لي ايه اللي حصل
 ابو محمد بدا يحكي اللي حصل
 محمد سبحان الله انا نزلت وخرجت العربيه قدام الفيلا من ناحيه الباب الوراني و ولسه هامشي وافتكرت انا نسيت حاجه ودخلت اجيبها  طلعت ما لقيتش العربيه باني شكلي نسيت المفتاح فيها اتسرقت فقلت اشوف الموضوع ده بعدين وجئت علشان اطمن على نور
 مصطفى الحمد لله انك مركبتهاش يا ابني 
جميله فاقت الحمد لله انك بخير اطمئن نور كويسه و ابنكم كويس الحمد لله كويس وفضله شكرا من ربنا ان كلكم بخير
محمد اه قصدك ادم ابني
 ام ادم انت هتسمي ادم
 محمد طبعا هسميه ادم 
ام ادم حضنته جامد ربنا يكرمك يا ابني بس ممكن نور متوافقش 
محمد مين قال لك كده احنا متفقين ادم ان.شاء الله 
وعدت ايام ونورا هتخرج من المستشفى 
وخرجت نور من المستشفى هي والبيبي واحتفلوا بالسبوع والكل كان مبسوط لان ربنا كتب لهم الخير والسعاده بالرغم الاحداث الكثير اللي حصلت في حياتهم بس نور كان عندها دائما ايمان ان ربنا بيختار الاحسن بس احنا اللي بنيستعجل 
ونور واقفه في وسط عائلتها فرحانه وهم فرحانين و نوسه كل الايام الوحشه اللي عدت 
 احمد عرف ان حبه لنور ما كانش حب بين راجل وست لا كان حب اب لبنته كان عايز يحافظ عليها من اي احد من اي حاجه تزعلها زي اي اب
ربه و تعب وسهر وقام بدور الاب والام سوا بالتاكيد  هتبقى بنتو هي كل حياتي هو ده بالضبط اللي حصل مع احمد
وبكده انتهت حكايتنا بس حكايه نور لسه ما خلصتش هتفضل مستمره مع وجود اولادها وبعد كده احفادها

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية نور والحياة
reaction:

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق