القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببته رغم عقله الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

 رواية احببته رغم عقله الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية احببته رغم عقله البارت الثالث

رواية احببته رغم عقله الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير


رواية احببته رغم عقله الجزء الثالث 

#البارت الثالث
حط ايده على بوقي وقرب مني اوي فجأه الباب خبط وهو بعد بسرعه
_ست هانم البيه بيقولك الفستان عجبك؟
=دا وقته يكوثر؟
_في اي يبيه انا جيت في وقت ميصحش؟
=انتي اختياراتك في الأوقات زي حظي اوعي يكوثر من وشي اوعي
ضحكت وهو خرج بس قبل ميخرج وقف على باب الاوضه
_على فكره الفستان حلو جامد اختاريه
مشي وانا واقفه، هو اي الي بيحصل!! طب اتعامل ازاي وشكله حلوه اوي كده، طب ينفع نتعامل بالشكل ونسيبنا من العقل طيب؟
_ست هانم
=ها
_البيه بيسألك الفستان عجبك؟
=اه اه جميل، هغير ونازله
_تمم يهانم بعد اذنك
=اتفضلي
خرجت وقفلت الباب وانا قدام المرايا وبفتكر الي حصل من شويه، المشهد دا بيحصل في أفلام مش في حقيقه لا، كان بدي اضربه بالقلم ب thank God كوثر جت
غيرت وخدت الفستان ونزلت تحت
_اي رايك؟
=جميل اوي، متحرمش منك
_الله يخليكي يبنتي ويسعدك، مبروك
=الله يبارك فيك
_كوثر هاتي شنطه عشان نحط فيها الفستان
=حاضر يبيه
قعدت وهو جه قعد قدامي
_ازيك؟ انتي هنا، جيتي امتى؟
=لا يشيخ والي حصل فوق و..
*اي الي حصل فوق يبنتي!!
_اه اه قصدها على الشراب، تصدقي نسيت
=مش مصدقاك لاء
ضحكت لما شوفته خايف اقول لباباه وسكتت
_أنا قايم اقعد في الجنينه
=لا متسبنيش معاه بالللله عللللليك
_بتقولي حاجه يمريم؟
=لا يحاج مستغناش
خرج وانا فضلت قاعده ولقيته بيقرب
_يبني انت بتتنفس قله ادب؟ مكانك يبني مكانك، وابعد شويه
=لسه يومين وكلمه ابعد تتلغي خلاص
_اه دا انت جامد اوي ولذوذ جدا متقولش كده تاني بقي
غمز =اي يوحش الكون متهدي
_يبني انت فاكر ان انت كده روش اي معاكسه تالته ابتدائي دي!!
=معجبتكيش ؟مع انها جايبه مع البت الي ماشي معاها
_نعم يروح خالتك؟ بص انا هخلي عقلي يترجمها انها مش بتعرف تمشي ف انت بتمشي معاها ودا عشان مكسرش وقتي
=اي دا في اي
_يبني بقى ارحم امي العيانه، بتمشي مع بنات يا أحمد، شربت بانجو ولا لسه يا أحمد!!
=انتي مكبره الموضوع اوي، عادي يعني كل صحابي بيتكلموا
سكتت قبل مجاوب وافتكرت حالته
_بس مينفعش احنا خلاص هنتجوز
=منا معتش هكلمها
_في سنه كام دي؟
=في تانيه ثانوي
_كوثر هاتي الكيسه خليني امشي
=كيسه!!
خدت الشنطه واستأذنت من الحاج ومشيت، هو اي دا هيجنني، طب هو تعبان وعارفين البت اتهبلت؟ فعلا مرحله المراهقه دي أخطر مرحله لا وهتعامل معاه كمان، بجد شابوه مريم
روحت نمت من كتر التعب، عدوا اليومين بمنتهى الهدوء مكنش فيهم شي يذكر الا ماما طول مهي راحه وجايه ترقع زغروطه!! طب عززيني طيب حسسيني انك صعبان عليا فراقي مثلا
_ماما هي القله دي مفيهاش ميا لي؟ مش قولنا ميت مره نملي القلل؟
=لا دي القله الي هكسرها وراكي لما تمشي
_جاوبيني بصراحه لقياني عند كنيسه ولا جامع ولا جوا مزبله ولا حكايتك اي معلش!!
حب الام يجماعه مهم جدا ربنا يديمه
الحاج جه وخدني انا وماما الفله في عربيته، جه خدنا من الصبح عشان ماما تشوف الفله ونقضي معاهم اليوم
_اطلعي يبنتي فضي شنطه هدومك في الدولاب
=حاضر يحاج
طلعت كنت جايبه هدوم كتير، باين ماما بتعوض انننا مجبناش حاجه فجيبالي محل هدوم!!
_انتي جيتي؟
=لا لسه
_ظريفه اوي
=منا عارفه، تسمح برا؟
_افندم!!!
=هحط هدومي جوا الدولاب
_طب متحطيها!!
=كيفي انك تطلع برا
_على الله حكايتك بقى
=احمد العوضي لو قدامك هيكهرب نفسه والله
_بذمتك منا حلو؟
=لا خالص على فكره
_دا انتي فيكي كذب الإبل
=الله يكرمك
_وربنا اقوم ادور على الشراب اقسم بالله
=احمد انت محدش يعرف يهزر معاك يا أخي!!
_ايوه كده اتعدلي
=منا اتعدلت اهو، ممكن تطلع بقى لو سمحت
_طالع اهو، مين الجامده الي جايه معاكي دي؟
=انا بنت الجامده اه
_مامتك؟ بتهزري باين انها اختك مثلا
=حاسه انك بتعاكس امي سيكا، مش عاوزه أظلمك وابقى متأكده انك بتعاكسها
_لا اتأكدي واظلميني
=برا يعم برا كده، مخلاص بقي دا انت محترم جدا
ضحك_طالع اهو
طلع وانا ابتسمت وطلعت هدومي حطيتها
_الغدا جاهز يهانم
=نازله
نزلت وكنت قاعده جمبه
_متاكل يبني؟
=طيب هاكل اهو
همست_احمد مالك مش بتاكل لي؟
قرب من وداني اوي وهمس=مش بعرف افصص السمك
ابتسمت_هعملولك انا
كنا بناكل سوا، بتهيقلي عمري مشوفت باباه مبسوط كده، وانا مكنتش عارفه مالي، بس فيه شعور مش عارفه اترجمه، بس شعور حلو!!
_المأذون جاي، اطلعوا اجهزوا يولاد
انا وهو =حاضر
طلعنا اوضتنا وقعدت على السرير
_انت هتلبس اي؟
=بابا جايب بدله
_الله طب روح البسها
=وانتي تلبسي الفستان مش كده؟
_ايوه، بس هستني لما تخلص
=طب انا داخل اغير في الاوضه دي
_خلاص ماشي، بس ممكن تيجي توريني نفسك؟
=ممكن
خرج وهو ماسك البدله وهي متغلفه، ممكن اشوفها طيب؟
عدي خمس دقايق ولقيت الباب بيتفتح، شوفته الحاجه الي مشوفتوش في حلاوتها؟ هو كان كده والله من غير مجامله، كان احلى حاجه عيني وقعت عليها، فضلت مبلمه ومبتسمه وهو قرب ووقف قدامي
_مريم
=..
_مرييمم!!
=ها ،نعم
_مش عارف اعمل الجلافطه، اقلعها؟
=لا استنى هعملهالك، شكلك حلو اوي بيها
كنت واقفه قدامه بعملها بفرق الطول الي مش كبير بينا وانا مركزه فيها وهو مركز فيا، كنت حاسه بيه، كانت نظراته طفوليه بس بتخلي الواحد يتكسف، دور وشك الناحيه التانيه كده بالله عليك
_كده يبقى خلصنا
ميل عليا وطبع بوسه على خدي، وقفت مبرقه ومش عارفه اتحرك وبصاله
_شكرا، انا نازل خلصي وتعالي
نزل وانا لسه في مكاني، يجماعه والله انا في روايه مش معقول كل موقف بينا احلى من الي قبله!! هو باسني وربنا متربي
لبست الفستان ونزلت، كان باصصلي أكنه اول مره يشوفني بيه، وانا كنت بنفس كسوفي في المره الي فاتت، طب بذمتكم دا عقل واحد 17 سنه ازاي بس!!
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير "
سمعت الجمله كنت فاكره انه هيبقى شعور عادي، عشان جواز صالونات وكده، بس مش عارفه كنت فرحانه لي! يمكن عشان فرحه باباه وفرحه ماما، يمكن
المأذون مشي وودعت ماما، هي اه ماما بتهزر كتير بس انا متأكده ان مفيش أغلى مني عندها
_هتيجي صح؟
=هجيلك بكره ان شاء الله، انتي بتعيطي لي؟
_عشان مش عاوزه اسيبك في البيت لوحدك
=هبقي كويسه متخافيش
كنت حضناها وانا بعيط وهي بتعيط، جه في اللحظه دي احمد ووقف جمبي
_انتوا عيله عيوطه؟
ضحكت=شويه
_المفروض تفرحي انك خلصتي منها
=نعم!!
*هي اه مصيبه بس مفيش أطيب منها
_فعلا مفيش أطيب منها
ابتسمت وهو ابتسم وبصلي
ماما مشيت وانا قعدت شويه مع الحاج واحمد طلع الاوضه
_اطلعي انتي بقى يبنتي الجو ليل
=هقعد معاك شويه كمان
_لا اطلعي يلا، وانا هخش انام
=ماشي يحبيبي، تصبح على خير
_وانتي من اهله
طلعت وفتحت باب الاوضه و...

يُتبع ..

reaction:

تعليقات