القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 رواية نصيبي وقسمتي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية نصيبي وقسمتي البارت الأول

رواية نصيبي وقسمتي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا


رواية نصيبي وقسمتي الجزء الأول 

روايه:  نصيبي وقسمتي /بقلم ياسمينا
جنا بغضب:  انا مش بنت يعني مش هينفع تجوزني
كنان بغضب:  نعم انتي بتقولي ايه
جنا:  انا قولتلك الي عندي اعملو الي عايزينو عايزين تقتلوني يلا بس انا مستحيل  اتجوزك 
كنان مسك ايدها بغضب وقالها:  انا عارف كويس انك بتعملي كدا علشان متجوزنيش بس انا هتجوزك غصب عنك لاني استنيتك كتير اوي
جنا بغضب:موتني وبعدين اتجوزني
كنان بسخريه:  هو انتي مش شايفه انتي لابسه ايه انتي لابسه فستان الفرح يهاانم وكتبين كتابنا احنا بس عملين الفرح ده شكليات مش اكتر يعني ممكن امشيهم دلوقتي حالا و
جنا قطعتو بغضب  :  هو انت مفكر انك ممكن تلمسني ده مش هيحصل ابدا 
كنان قرب منها اوي وحط ايدو علي شعرها وقال بخبث:  بصي بقا انا بقالي ٦ سنين مستحيل رفضك ليا وانتي عارفه كويس اني بحبك لا بعشقك وانا مش هسيب الفرصه بتاعت انهارده تضيع مني
جنا يصتلو بقرف وقالت:  هيبقا اخر يوم في حياتي لو عملت كدا
كنان بصوت عالي:  ايييه انا مش قد المقام ولا ايييه مانتي فلاحه وانا فلاح يعني مجبتكيش من براا علشان يعني انتي متعلمه وانا مش متعلم عادي مش مهم 
جنا بدموع:  انا عمري ما بصيت لي ده بس انا مش بحبك افهم بقا بجد مش هقدر اتجوزك
كنان مسك ايدها بغضب وقال:  هتجوزك غصب واوعي تفكري اني ممكن اسيبك وهتنزلي معايا تحت وتضحكي في وشهم لغيت لما يخلص الفرح 
كنان خده جنا وطلعو برا الاوضه... 
_____________________________________
*في القاهره وبتحديد في قاعة افراح *
كانت قاعده يارا وايان في الكوشه وكان فيه معازيم كتير وكان باين علي وش ايان الضيق
يارا بحزن:  اضحك علشان الناس متقولش انك متجوزني غصب 
ايان بسخريه:  طب مانا متجوزك غصب ياحبييتي هو انتي متعرفيش 
يارا بضيق:  ايان لوسمحت انا
ايان قطعها بغضب:  بقولك ايه انتي عارفه كويس ازاي وافقت اتجوزك حضرتك  روحتي لي امي الي هي خالتك وقولتلها ان عندك القلب ونفسك تجوزيني بس خلاص هتموتي
يارا بثقه:  وفعلا عندي القلب
ايان  :  كدااابه وللاسف حاولت اثبت لي ماما  انك كدابه وقولتي كدا علشان تجوزيني بس هي للاسف صدقتك ومش عايزه تصدقني وقرارت اني اتجوزك يااما هي تبقا غضبانه عليا
يارا مسكت ايد ايان وقالت:  انا بحبك اووي ونفسي تحبني زاي ما بحبك 
ايان بسخريه:  ده عند خالتك الي هي امي المهم مش انتي عندك القلب 
يارا بغضب:  انا كدبت علشان بحبك
ايان. بخبث:  بس انا صدقت بقا وعلشان كدا انا مش هلمسك خايف لتتعبي اكتر يابيبي
يارا بصتلو بصدمه وايان ابتسم بنصر..... 
_________________________________________
*في مكان تاني كان قاعد  يوسف قدام شاشتين الشاشه الاوله كان فيها فرح كنان وجنا والشاشه التانيه كان فيها فرح ايان ويارا وبعدين دخل عليه دكتور عابد 
عابد:  ممكن تفهمني ايه الي بيحصل
يوسف بصلو وبتسم وقال:  اولا دول اسمهم يارا وجنا
عابد بص علي الشاشه وقال بصدمه:  دول
يوسف قطعو وقال بخبث:  ايوااا 
عابد:  جبتهم ازاي او اكتشفتهم ازاي
يوسف:  جنا بنت الريف اما يارا بنت قهراويه الاتنين مختلفين عن بعض وهما الي هشتغل. عليهم تخيل يارا تاخد مكان جنا وجنا تاخد مكانها
عابد بصدمه:  ازاي
يوسف:  قصتهم شبه بعض يارا بتحب واحد مبيحبهاش وجنا بيحبها واحد مش بتحبو تخيل نخلي يارا معا كنان ياتره علاقتهم هتبقا عامله ازاي 
عابد بضيق:  احنا كدا بنلعب بلاقدار
يوسف بابتسامه:  وجنا معا ايان 
عابد بغضب:  هو احنا دكاتره نفسين ولا ايه بظبط يوسف انت عايز تعمل ايه بظبط
يوسف بثقه:  عايز اشوف بنت ريف لو عاشت مكان يارا البنت الدلوعه الي ابوها وجوزها  معاهم فلوس قد كدا ممكن تعيش العيشه دي ازاي 
عابد:  ويارا 
يوسف  بخبث:  وعايز اشوف البنت الدلوعه لو عاشت في الريف معا زوح مش متعلم وعندو اراضي وفلاح عايز اشوف هتعيش ازاي
عابد. بغضب:  انا مش هسمحلك تعمل كدا فاهم
يوسف بشر:  انا خلاص عملت كدا وانا الي كشفتهم اقعد بقا كدا واستمتع 
عابد:  مستحيل
يوسف  ببرود:  كلمه زياده وهسجنك ايه نسيت الشكات الي كتبها علي نفسك
عابد. بضيق:  مريض
يوسف بابتسامه.:  ميرسي.... 
_________________________________________
*عند كنان الفرح خلص وخد جنا وطلعو اوضتهم 
كنان:  اخيرا بقيتي معايا 
جنا بصتلو بغضب وقالت:  اه اخيرا بس هموت قبل حتي ماتلمسني
كنان:  هو انا فيا عيب علشان متحبنيش
جنا بغضب:  لا بس انك تجوز واحده. غصب عنها دي متبقاش رجوله 
كنان بصلها بغضب وقال:  استنيتك كتير حبيتك من كل قلبي بس انتي شكلك مش بتيجي غير بلغصب
جنا:  العيب مش عليك العيب علي امي الي اتجوزت ابوك من ٦ سنين 
كنان بسخريه:  مهو صرف عليكي وعلي امك وبعدين انا حبيتك من اول ماشوفتك معاها
جنا شاورت علي قلبها وقالت:  وانا يااخي مش عارفه احبك سبني بقاااااا
كنان بهدوء: علي العموم انا مش هجبرك علي حاجه.بس صدقيني هتحبيني قريب
جنا بسخريه: كنت حبيتك من الاول 
كنات بصلها بضيق وبعدين قرب من علي السرير وخد بطنيه وبعدين راح نام علي كنبا... اما جنا فرحت انو بعد عنها وبعدين نامت علي السرير بتعب........
________________________________________
* في اوضه ايان ويارا *
ايان بسخريه: الف مبروك ياعروسه
يارا بحزن: ايان ممكن نتكلم شويه 
ايان بضحك: لالا انتي خلاص عملتي الي انتي عايزاه يبقا خلاص مفيش بنا كلام انا هنام جمبك علي سرير مش هينفع اروح انام في اوضه تانيه عشان ميقولوش عنك معيوبه 
يارا بغضب: تمام اعمل الي انت عايزو بس خلي بالك انت خلاص بقيت جوزي ومهما حاولت مش هتقدر انك تغير ده 
ايان بصلها بستحقار وقال: هروح انام لان القعده معاكي تقرف 
ايان قرب من السرير ونام عليه ويارا قربت من علي سرير وقالت: قلعلي الفستان
ايان: لا اله الا لله يابنتي هو انتي كرامتك واخده اجازه ولا ايه 
يارا قعدت علي سرير بغيط وقالت: مش هغير اهووو
ايان: طب ابعدي عني شويه كدا الواحد مش ضمنك
يارا بغضب: قصدك ايه يعني هغتصبك
ايان بسخريه: احتمال دي حاجه مش بعيده عنك
يارا بصدمه: انا 
ايان: هششش عايز انام 
ايان غمض عينو ونام ويارا نامت علي سرير بحزن......
_________________________________________
*في صباح يوم جديد عند كنان*
كنان صحي من النوم وبص علي سرير لقه جنا نايمه قام وقرب منها وقعد علي سرير وحط ايدو علي شعرها بهدوء 
كنان بحزن: نفسي تحبيني زاي مابحبك 
فجاه جنا فتحت عنيها وبصت علي كنان وقامت بسرعه من علي سرير برعب 
جنا بغضب: ايه ده انت مين
كنان بسخريه: انا جوزك ياحبيبتي صبرني يارب
جنا بغضب: نعم انت مين  قال جوزي قال انا جوزي وحبيبي ايااان
كنان بص لي جنا بغضب وجنا خافت وبعدين قرب منها ومسك شعرها بغضب: ايان مين ده ياجنا
جنا بصريخ: جنا مين ياابو جنااا انا ياااارا 
كنان شد شعرها اكتر وهي صرخت وقال: بقولك ايه انا مش ناقص قرف هتفضلي تعملي قصص وحوارت علشان ابعد عنك صدقيني مش هبعد مهما عملتي
يارا بدموع: انا مش فاهمه حاجه انا فين وانت مين انا عايزه ايان 
كنان بغيره: ايان بردو 
كنان شال ايدو من علي شعرها وبعدين ضربها علي وشها بغضب وهي بصتلو بصدمه
كنان: اقسم بالله لاعيشك في عذاب انتي بس شوفتي وشي العاشق بس هتشوفي من انهارده وشي التاني وهنسه حبي ليكي 
كنان مشي من قدامها وطلع برا الاوضه ويارا حطت ايدها علي وشها وفضلت تعيط وبعدين بصت علي فستان الفرح مكنش الفستان الي كانت لبستو امبارح
يارا بدموع: انا فين انا مش فاهمه اي حاجه....
_________________________________________
*في القاهره عند ايان *
صحي من النوم وفتح شبابيك الاوضه كان حابب يضايق يارا.. 
جنا وهي مغمضه عنيها: اقفل الزفت ده الشمس جت في وشي
ايان: مهو ده.المطلوب ياحبيبتي 
جنا فتحت عنيها بتعب وبعدين بصت علي ايان بصدمه
جنا.: انت مين 
ايان بسخريه: ايه ياحبييتي دي كدبه جديده ولا ايه
جنا بصت علي الاوضه بصدمه وقالت: انا فين
ايان: في بيت جوزك 
جنا: كنان
ايان بضيق: هو فيه كنان كمان 
جنا بصت علي فستنها وقالت: ايه الفستان ده مكنتش لابسه امبارح في الفرح
ايان: ونبي مهما عملتي ومهما كدبتي انا عمري ما هحبك
جنا قربت منو بغضب وقالت: بقولك انت مين وعايز مني ايه 
ايان بسخريه: ايه يامدام يارا نسيتي اني جوزك ولا ايه
جنا بصدمه: يارا مييين 
ايان بضيق: بقولك ايه انا مش فايقلك 
ايان جاي يمشي بس جنا مسكت ايدو وقالت بدموع: هو انت خطفني انا مش يارا انا جنا
ايان بغضب: بقولك ايه كفايه كدب بقاااا تعالي 
ايان مسك ايدها ووقفها قدام التسريحه ومسك صوره كانت علي تسريحه ودها لي جنا وقال: اتفضلي شوفي
جنا بصت علي صوره... الصوره كانت بتجمع بين يارا وايان وكانت يارا بتبوس ايان...
جنا بصت علي المرايا وحطت الصوره جمب وشها وقالت بصدمه: دي شبهي......... وهنعرف بعدين 

يُتبع ..

reaction:

تعليقات