رواية احببته رغم عقله الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

 رواية احببته رغم عقله الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

رواية احببته رغم عقله البارت الأول

رواية احببته رغم عقله الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير


رواية احببته رغم عقله الجزء الأول


_افندم!! اتجوز واحد عقله عقل طفل عنده 17 سنه!!

=طب ممكن تقعدي اشرحلك

_اندر ايدج انتوا بتهزروا

=يبنتي اقعدي بقى

_قعدت فيه اي بقى!!

=ابني عمل حادثه، الحادثه دي أثرت على المخ، رجع ل عمر 17 سنه بجسم واحد عنده 27 سنه، هو بتعالج دلوقت

_طب يحاج هو بيتعالج، عاوزين تجوزوه لي بقى؟

=الدعم النفسي اهم حاجه، وانا وأمه مش في البيت دايما، بنحتاج يبقى معاه حد علي طول ياخد باله منه

_خدامه يعني

=العفو يبنتي، صدقيني هتكوني خدمتيني اكبر خدمه في حياتي هفضل طول عمري مدين ليكي ب اي حاجه تعوزيها، بس ارجوكي وافقي

سكتت شويه وبصيت لماما لقيتها ساكته، رجعت بصتله تاني

_طب ممكن تديني فرصه افكر؟

=اكيد انا مش هفرض عليكي حاجه، بس فكري كويس، دا ابني الوحيد، يلا السلام عليكم

_عليكم السلام، نورت

=الله يباركلك يبنتي

مشي وانا قعدت على الركنه، ماما جمبي واحنا الاتنين ساكتين 

_هو اكيد محتاج حد جمبه 

=إيه!! 

_مش هيعدي من الي هو فيه وهو لوحده

=مريم متقوليش انك... 

_أنا موافقه يماما 

=بردو!! 

_أنا لو مكانه كنت هحتاج حد معايا، ان شاء الله هيخف، هبقي سبب من الأسباب الي ربنا جعلهاله عشان يرجع زي الاول

=طب فكري كويس، احسن تندمي 

_محدش بيعمل خير وبيندم يماما، انا اتربيت على كده ودا الي هعمله 

يمكن طيبتي بتوصل لحد الغباء ساعات بس انا بحبها اوي، بحب طيبتي وان ربنا جعلني حنينه دي احلى ميزه فيا، بتهيقلي الإنسان مش محتاج الا حد طيب حنين يطبطب على قلبه ويآنس وحدته، محدش محتاج حد بيحسبها بالقلم والرقه، متيجوا نعيشها بقلوبنا ومنحسبهاش ونسيبها تيجي بظروفها ونرضى ب اي حاجه من ربنا واكيد هتبقى خير لينا، جربوا اعملوا زيي كده يجماعه!! 

_ألو 

=ايوه يبنتي، فكرتي؟ 

_ايوه 

اتنهد=وقولتي اي؟ 

_موافقه يعم الحاج

بتهيقلي كنت حاسه بفرحته وانا بكلمه في الفون، مش شيفاه بس حاسه قد اي هو فرحان لما سمع كلمه موافقه، لو كنت اعرف انها هتفرحه كده كنت قولتها من زمان والله 

_طب عندك مانع تيجي تشوفيه قبل كتب الكتاب 

بلعت ريقي=كتب كتاب!! 

_اه ،انتي رجعتي في كلامك ولا اي 

=لا لا، معنديش مانع 

_نص ساعه والعربيه تكون عندك 

قفل وانا قولت لماما، بابا مسافر بس ماما قالتله من اول ما باباه جه قالتله وهو وافق، بس مقالتلوش حالته الصحيه قالتله الاجتماعيه 

لبست ولقيت عربيه كبيره جدا بتضرب كلاكس تحت البيت 

_أنا جالي صداع يعمو

=انتي مريم هانم؟ 

_الاه!! انا مريم اه 

=طب اتفضلي معانا 

_ايدا هتخطفوني؟ ادوني فرصه اصوت حتى يقولوا قاومت

=احنا تبع عماد بيه 

_عماد بيه، اه اه تمم 

فتحلي باب العربيه من ورا 

_ودي اخرها فين دي؟ 

=ورا 

_طب ولي كل دا؟ العربيه ام كرسيين قصرت معاكوا في حاجه!! يالله يالله، داخله اهو 

دخلت والحمد لله وصلت، ما شاء الله عربيه جميله وفيها اكل، من الي بشوفها في الأفلام ايوه هي، كان حلمي العربيه المتر دي بس يلا وسعت مني شويتين تلاته اهو 

وصلت بيت أو استنوا فله فله 

وقفت قدامها فاتحه بوقي 

_اتفضلي يهانم

=وربنا خطفني

_خلصتي 

=ايوه

_اتفضلي بقى 

دخلت كان بيت يخطف القلب من اول نظره، اول قصه حب تنشأ بين انسان وفله بجد مش كلام والله، قعدت وجت شغاله تسألني اشرب اي 

_كركديه ساقع 

=افندم؟ 

_معندكوش!! ازاي دا مشهو اوي، قهوه طيب؟ 

=تحت امرك يهانم 

فجأه باباه جه وسلم عليا وقعد

_عمري مهنسالك الجميل دا، طول منا عايش

ابتسمت وبصيتله 

_كوثر نادي على أحمد بيه

كانت ماشيه وانا اتخيل هي تمشي وانا اتخيل لو برسمه مش هعمل كده، بعد شويه لقيته جه، هو دا؟ احلفه كده، سبحان الله ربنا مش بيدي كل حاجه، بس يخربيت جمال الله وكيل مش إليك حل 

قعد وحط رجل على رجل 

_هي دي العروسه؟ 

=.. 

يُتبع ..


لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية احببته رغم عقله)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-