القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الشقة من حق الزوج الفصل الثالث 3 بقلم دودا حودا

 رواية الشقة من حق الزوج الفصل الثالث 3 بقلم دودا حودا

رواية الشقة من حق الزوج البارت الثالث

رواية الشقة من حق الزوج الفصل الثالث 3 بقلم دودا حودا


رواية الشقة من حق الزوج الجزء الثالث 

#الشقه من حق الزوج
#الحلقه الثالثه 
#بقلم دوداا حوده 
الام :بنتي حبيبتي 
وفاقت بسنت 
سندس:فيه اي 
بسنت :الحيوان يطلبني انا في بيت الطاعه 
سندس :هو يعني اي بيت الطاعه 
اميره :لازم يعيشوا مع بعض 
سندس :وهي مش عايزه 
اميره : اها 
سندس :اسمعي كلمنا بس واحنا نخلي هو اللي يطلقك 
بسنت :هو انا لازم انفذ الحكم ده 
اميره :ايوه طبعا لازم 
بسنت :الحيوان 
سندس :بوصي انتي هتروحي وطلعي عنيه خلي يقول أنه مش عايزك 
الام :تروح فين لا طبعا اقعدي هنا ونشوف المحامي هيقول اي 
سندس :مينفعش يا طنط ده خلاص طلع حكم 
الام :حسابك معايا كبير يا احمد 
اميره :المهم اوعي قلبك ينشد ليه تاني 
بسنت :انتي عبيطه يا بت انتي
وجرس الباب رن شرين 
الام :حضرتك جيتي اتفضلي 
بسنت :شوفتي اللي كنتي بدافعي عنه عمل اي فيا 
شرين :عمل اي بيحبك ومش عايز يطلقك 
اميره :بيحب مين ده بس عايز أنه يكسرها
شرين :انتو ليه فاكرين أن احمد وحش 
بسنت :بقولك عرف وحده عليا 
شرين :هو انتي فكرتي ليه عرف وحده عليكي انتي كنتي بتعملي اي لاحمد يعني كنتي مراته ازاي قالك نفسي اكون اب قولتي لا بطني وشكلي دلوقتي مش مستعده اكون ام اكل من البيت عمرك ما عملتي ليه علشان ايدك مينفعش تبوظ  ترويق الشقه كنتي جايبه وحده تساعدك في شغل البيت لانك مش بتشلي حاجه من مكانها احمد جاب كام طقم جديد خدي بالك منهم ده انا اختك لاحظت أن جوزك غير استيل لبسه وانتي ولا كان علي بالك انتي كنتي زوجه انتي 
سندس :ده عمل لأختك غسيل مخ 
شرين :انتو لو بتحبوها بجد من قلبكم قولوا ليها ترجع لجوزها 
اميره :انتي اختها انتي معقول تقولي كده 
شرين :اميره بلاش انتي تتكلمي كلمتي احمد ليه وقولتي أن بسنت غلطانه 
اميره :انا انا انا كنت عايزه أوقعه في الغلط 
بسنت :انا اللي قولت ليها 
شرين :برحتك 
الام :خلصتي كلامك انتي مش بتحبي حد يدخل في حياتك اشمعنا انتي عايزه تدخلي في حيات اختك 
شرين :ماما احنا ملناش ذنب انك اتجوزتي بابا علشان اهلك عايزين كده 
الام :اخرصي واطلعي برا مش عايزه اشوف وشك 
سندس : يلا يا اميره 
اميره :بسنت بكره نجيلك 
بسنت : اكيد يا اميره عايزكي 
اميره : حاضر اكيد سلام 
الام :انتي ازاي تقولي كده قدام أصحاب اختك 
شرين :ماما انتي بدمرينا علشان نبقي زيك 
الام :اطعلي برا مش عايزه اشوف وشك 
شرين :خارجه بس فكري شويه يا بسنت في اللي بيحصل احمد بيحبك بجد 
الام :قولتك اطلعي برا 
شرين :سلام وخرجت وقفلت الباب وراها ودخلت بسنت اوضتها 
الاب :بنتك عرفت منين الكلام ده 
الام :دي دي متخلفه مش عارفه جابت الكلام ده منين 
الاب :يمكن من الاجنده اللي في دولابك 
الام :اي ده انت ازاي تبص في مذكراتي 
الاب :انا شوفت الاجنده دي بعد فرحنا باسبوع وفكرت يومها اني اطلقك بس قولت لو شوفت منك حاجه بس كنتي تبيني ليا كل حب واخلاص بس قولت أن ده ممكن يكون كلام مكتوب قبل ما تتجوزني وتعرفني بس مكنتش اعرف انك هتفضلس محتفظه بيه 
الام :الكلام ده حقيقي أهلي كانو شايفين انك احسن عريس وانا سمعت كلامهم والمذكرات دي ذكريات وفاتت تصبح علي خير 
الاب :اتمني انها تكون فاتت 
الام :بتفكر معاه نفسها عمرها ما فاتت انا عمري ما حبيتك اي نعم خلفت منك اتنين بس للاسف مش انت اللي كنت بتمني أن أكمل حياتي معاه بس أهلي كانو شايفين اني هعيش سعيده معاك وعملت كده 
وفي بيت ماجد 
شرين :احمد ها قد الخطوه دي 
احمد :بصراحه لا مش قدها 
شرين :انت عايز بسنت صح 
احمد :اكيد طبعا امال بعمل كل ده ليه 
شرين :يبقي لازم تغيرها 
ماجد :للاسف بسنت عمرها ما هتتغير 
شرين :اسمع كلامي والله وهي هتتغير 
احمد :فكره اني اعيش معاها وهي مش عايزني ده وجعني اوي 
شرين :بوص امشي علي الخطوات دي بالظبط وانت بجد هتكسبها 
احمد :انا مش عارف اشكرك ازاي انك وافقه معايا 
شرين :بس ربنا يبعد عنها الحيتين اميره وسندس 
ماجد:والرأس الكبيره 
شرين :قصدك مين 
ماجد :مقصدتش والباب خبط وفتح ماجد 
:ماجد :عمي اتفضل 
شرين :,بابا تعالي انت اول مره تنورني في بيتي 
الاب :كنت عارف اني هشوفك هنا يا احمد 
احمد :والله يا عمي انا مش عايز اخرب بيتي 
الاب :عارف وانا جاي اسعدك في كده 
شرين :معقول 
الاب :ايوه طبعا يمكن فوقت متأخر بس انتي كان عندك حق في كل كلمه قولتيها انا مكنتش اب كويس يمكن كان كل همي شغلي وبس ازاي أجمع فلوس اكتر وكسبت فلوس كتير بس خسرت بناتي 
شرين :يا حبيبي يا بابا 
الاب :احمد بسنت جايه ليك بكره جمد قلبك عليها شويه 
احمد :الله المستعان 
وتاني يوم 
الام :خلاص ماشيه 
بسنت :اعمل اي ده انا هموت 
سندس :يابنتي احنا في ظهرك 
اميره :اكيد طبعا 
بسنت :انتو معايا انهارده مافيش وحده هتروح مفهوم 
اميره :اكيد يلا بينا 
وراحت بسنت شقتها وفتح احمد 
احمد :رايحين فين 
بسنت :داخلين معايا 
احمد :ده كان زمان مافيش أصحاب من انهارده 
يتبع 

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية الشقة من حق الزوج
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق