القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية منجدي الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

 رواية منجدي الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية منجدي البارت الثالث

رواية منجدي الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير


رواية منجدي الجزء الثالث


#الباب التالت

_دي دعوه فرحي هكون فرحان اوي لو جيتي

=انت خرتيت يلا؟

_افندم!!

=أكب القهوه في خلقتك هترتاح يعني يمهزأ انت! 

_مريم!!! 

=نعم

_انتي بتكلميني انا؟

=هات ام الدعوه هات

رفع حاجبه وانا ابتسمت ابتسامه ساذجه ودخلت، حطيت الدعوه قدامي، خلاص يعني هيتجوز!! معتش ليا الحق حتى ابتسم لما أشوفه، دمعت غضب عني وحطيت راسي على المكتب، هو انا حبيته!!

فضلت طول النهار على المكتب، اقتله؟ طب ميتجوزني انا طيب هو انا قولت حاجه!

خرجت من المكتب مش طايقه نفسي، وانا ماشيه لقيت مشهد غريب اوي لقيت امل ومحمود قاعدين مع بعض!!!

محمود بص نحيتي رجعت بسرعه قبل ميشوفني

هو اي الي بيحصل دا معلش!!

جريت مش عارفه استوعب الي حصل، اعمل اي دلوقت!! وصلت الكافيه تاني فتحته وقفلت عليا مكنش فيه غيري

اتصلت ب احمد

_أحمد

=في اي يمريم ماله صوتك؟

_تعالي دلوقت الكافيه

=هو قافل صح؟

_هفتحهولك

=دا كرم منك و..

_احمد بسرعه

=حاضر حاضر

قفلت الفون واستنيته يجي، اول مدخل ابتسمت اكنها بقت عاده عندي، مع كل العك دا بس ظهوره لطيف اوي

_ايوه يمريم

=..

_مريم!!

=ها

_يبنتي!! 

=ايوه عاوز اي يتنح انت

_انا الي عاوز؟

=اه اه افتكرت اقعد

_قعدت

=ممكن تهدي عشان هقولك كلام مش هتستوعبه اصلا

_اتكلمي طيب

=خطيبتك

ضحك_اشمعنا

=احمد بقي

_خلاص خلاص كملي

=خطيبتك مع محمود

_نعم؟ انتي بتقولي اي؟

=عشان خاطري متتعصبش، انا خرجت من هنا وكنت في طريقي للبيت لقيتهم قاعدين سوا، ف قولت اقولك، جريت على هنا عشان لو كانوا شافوني مكنش سكتوا، احمد!!

_..

=احمد انت كويس؟

_انتي متأكده انها أمل؟

=ايوه، انا اسفه

مسك ايدي 

_عارفه الكافيه؟ 

بصيت على أيدي الي ماسكها وانا ساكته، سحب ايده

_انا اسف 

=عارفاه اه 

روحنا وشاورت عليهم ووقفنا في شارع تاني 

مسك فونه وكلمها وفتح الاسبيكر

_الو

=ايوه يحبيبي

_انتي فين؟

=في البيت

_بيت في الشارع وفي كافيه اول مره اعرفها دي

=أحمد انا.. 

_مش عاوز اشوف وشك تاني انتي سامعه؟

قفل الفون وهو متعصب 

_اهدي طيب 

=دي بنت عمي 

_أيههه! 

=انا لازم امشي 

مسكت كتفه عشان أوقفه وسحبت ايدي 

_تعالي معايا 

كان ساكت طول الطريق، دخلنا الكافيه وقعدته على مكتبي وانا قاعده قصاده 

_تعرف يا أحمد، انا لما كنت مخطوبه لمحمود كنت بدأت ارتحله بس ربنا كشفه قبل محبه وقلبي يتعلق بيه، كل الي بيحصل خير، مش كدا احسن من انك تتجوزها وتكتشف بعدين، اكيد ربنا عارف انك ساعتها مش هتستحمل الوجع، ربنا بيطبطب على قلوبنا 

ابتسملي وحد ايده على خده 

_تعرفي عاوز اي دلوقت؟ 

ابتسمت =ايه؟ 

_قهوتك 

=لا دا انت خدت عليها اوي 

_خساره فيا؟ 

هوشت في راسي =استنى هروح اعمل اتنين 

طلعت وعملتها ب نفس الاسمايل، كنت حزينه عليه بس قلبي كان بيرقص مش عارفه انا فرحانه أوي كده لي! دا انا وقعت، وقعت في عنيه وفي ابتسامته وفي كلامه وطيبته ودمه الخفيف، انا وقعت واقعه طين من الجود بوي دا 

رجعت وانا شايله الصنيه بتاعت القهوه لقيته بيقطع في الدعوه 

_احمد اهدي 

مسك ايدي=انا معملتش فيها حاجه عشان تعمل فيا كده، انا اتخطبتلها من غير رضايا بس انا مجرحتهاش، تعمل فيا كده لي 

كان ماسك ايدي جامد لدرجه انها احمرت، سحب ايده

_انا اسف والله، وجعتك؟ 

=حزنك الي وجعني، وبعدين احنا مش هنتجوز احنا بتوع قهوه، تشرب شيشه؟ 

ضحك_من عارف من غيرك كنت عملت اي حقيقي، شكرا انك واقفه جمبي

=العفو يبني، اشرب كده القهوه وانت تنساها يلا، انت دعيت حد؟

_لا الدعوه الأولى كانت ليكي

=مميزه وربي انا مميزه

ابتسم وشرب القهوه، فضلنا نتكلم كتير لدرجه ان الشفت بتاع الليل جه واحنا قاعدين 

_انا همشي عشان شغلك 

=متخليك شويه

_هاجيلك بكره ان شاء الله 

=خلاص ماشي 

_سلام يمريوم 

اقوله يقلب يمريوم ولا اعمل اي بس يربي 

=سلام يا ابو حميد 

مشي وفضلت متنحه نحيته ومبتسمه، انا هتفضح في يوم على فكره، لا يفضح العاشق الا نظراته، انا عيني بتطلع قلوب لما أشوفه يجماعه!! 

خلصت شغل وروحت، لقيته باعت رساله 

(اليوم دا مميز جدا بالنسبالي، شكلنا هنبقى صحاب جامد) 

ابتسمت =طبعا امال هتلاقي فين احسن مني يعني معلش؟ 

_مش هلاقي الاجمل فعلا 

اتكلمنا وهزرنا ونمنا احنا الاتنين واحنا بنكلم بعض 

صحيت لقيت الفون جمبي ابتسمت وخبطت راسي ب ايدي، معشتش لحظات زي دي قبل كده 

لبست وفطرت وروحت الشغل، كنت مستنياه يجي بس مجاش! 

اليوم خلص على أمل انه يجي بس مجاش بردو دا انا هعمل منه شاورما سوري، روحت البيت الساعه 8

اول مفتحت الباب لقيته في وشي 

_انت اي الي جابك هنا؟ 

برق وبص لأهلي 

*انتوا تعرفوا بعض؟ 

_اه 

=لا 

_قصدي لا 

=نعرف بعض اه اي هنكذب؟ دا زبون عندي بس شكله اتلخبط، الكافيه في آخر الشارع لسه مفتحتش فرع عندي هنا 

_انا جاي اتقدملك!! 

=نعم اي فين كام؟ 

_امشي طيب عشان شكلك هبله دلوقت 

=.. 

_اقعدي هنا طيب 

قعدت وانا متنحه هو في اي، سابونا ودخلوا البلكونه وفضلت متنحه وفاتحه بوقي 

_مقلب رامز جلال الجديد صح؟ 

=لا 

_حاجه مضيقاك؟ 

=مريم، امل ومحمود هيتخطبوا 

_نعم!!! 

=زي مبقولك كده 

_طب وفيها اي 

=منا لازم اخطب في نفس اليوم، دا شرط جدي عشان يتأكد اننا سايبين بعض عن رضا 

الابتسامه الي على وشي اختفت_انت جاي تتقدملي عشان جدك يا أحمد!! 

يتبع

منجدي💙


reaction:

تعليقات