القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور والحياة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم جوري محمد

 رواية نور والحياة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم جوري محمد

رواية نور والحياة البارت التاسع والعشرون

 
رواية نور والحياة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم جوري محمد

رواية نور والحياة الجزء التاسع والعشرون 

الفصل التاسع والعشرين 😘
نور.والحياة 💞
بقلم جوري محمد ✍✍
بعد ان ظلت نور تصارع الموت وهي على الاجهزه و بدات ترجع مره اخرى الى الوعي وكانت اول كلماتها انها لا تتذكر شيء بدات نور تفوق وانتبهت انها في المستشفى جنبها قاعد على الكرسي راجل في عمر احمد.بس هي ما تعرفش حاجه 
ادم. انتبه انها فائت 
ادم  انتي فوقتي كويس ده انتي بقالكي في غيبوبه ثلاث شهور
نور  طيب هو انا ايه اللي جابني هنا 
ادم. ايه اللي جابك هنا انت مش فاكره حاجه خالص 
نور لا وراحت غايبه عن الوعي مره ثانيه 
وفي نفس الوقت دخل الدكتور وحكى له ادم وده الشخصيه الجديده اللي هتدخل حياه نور
ادم. دي فائت يا دكتور و حولت تفتكر و مسكت دماغها وغابت عن الوعي مره ثانيه وهي مش فاكره اي حاجه خالص
 الدكتور  ده طبيعي بس مش هنقدر نحدد الا لما هي تفوق احنا دلوقت هنعمل لها اشاعات علشان نحاول نعرف الضرر اللي حصل
ادم  ماشي يا دكتور 
ورن التليفون بتاع ادم 
ومامت ادم  يا ادم يا ابني الولد مش راضي يسكت خالص يا عيني كانه خائف يبقى يتيم 
ادم.  خير ان شاء الله 
ومن الحظ أمجد  نفس عمر جوري يعني اربع شهور
فاقت نور عايزه اكلم محمد 
ادم انت افتكرت حاجه
نور. عايزه اكلم محمد 
الدكتور دخل لازم المدام تعمل عمليه بسرعه يحسن عندها نقطه دم في الجمجمه لازم نلحق ونعملها قبل ما تعمل تجمع دموي بس المشكله انها هتفقد جزء كبير من الذاكره او الذاكره كلها
ادم  طب ولو ما عملتهاش يا دكتور 
الدكتور  هيبقى في خطر على حياتها كبيره 
ادم. لا هنعملها ومضى على الورق
 الدكتور قال له خلاص احنا هنحضر العمليات
نور عايزه اكلم محمد 
ادم اديها التليفون وهي قعدت ترن ما حدش بيرد لغايه ما محمد فتح ولسه هتتكلم راح التليفون فصل شحن ما كلمتوش التليفون فصل قبل ما اكلمه
ادم. بعد العمليه ان شاء الله ابقى كلميه
وجاءت الممرضه حضرتها للعمليه ودخلت نور العمليه 
وادم مستني بره وراح الكافتيريا شرب قهوه وبعد كده نسي التليفون هناك والتليفون فاضل مقفول
لانه جاء له خبر موت ماجده مراته ولا انها ما لهاش احد غيره ما حدش يعرف خبر موتها ودفنت  ولقاني عيلته  كلها في مصر وهو عايش هو ومامته في تركيا بس
 نسيت اقول لكم ان الرقم بتاع ادم من الارقام الخاصه بالسياسيين يعني مش اي حد يعرف يوصل لصاحبه او ان هو بيظهر على التليفون من غير رقم خالص فبالتالي محمد ما اعرفش التليفون ده بتاع مين
بقلم جوري محمد
عند محمد بيجري عند جميله
محمد انا قلت ان نور عايشه انا حسيت بها هي اتصلت بي وربنا
جميلة. كده يا حبيبي وبيشوف التليفون مش عليه رقم ربنا يهديك يا ابني 
محمد.انا مش مجنون انا متاكد هي كانت هتتكلم والتليفون فصل او احد اخذ منها التليفون و  قعد محمد يكسر في البيت لحد ما احمد مسكوا و اعطاء حقنه مهدئه
احمد ايه اللي عمل في كده يا ماما
جميلة  بيقول أن نور اتصلت
احمد انا ما كنتش عارف اللي محمد بيحبها كده 
جميلة ربنا يعينه يا ابني هو بس دي العيله كلها اسال الناس اللي ماشيين في الشارع من الجيران هيقولوا لك بيحبوها قد ايه وزعلوا عليها قد ايه ما بالك هو جوزها ابو عيالها
احمد بس عارفه يا ماما انا حاسس ان نور عايشه بالرغم من اني شفتها بتقع قدامي
جميلة  يلا ربنا يقدم اللي فيه الخير
نور خرجت من العمليات والدكتور بيقول لادم العمليه نجحت بس مش عارفين النتيجه ايه
وعدى يوم واثنين ونور بدات تفوق وللاسف هي ناسيه  كل حاجه فدخلت عليها الممرضه
الممرضه  حمد لله على السلامه  والله جوزك مكنش بيسيبك ولا لحظه 
نور.  هو انا متجوزه
الممرضه  ايوه يا حبيبتي وشكلك مخلفه من قريب كمان
الدكتور كان خائف ان البنج ياثر علي حليب البيبي 
نور. اه طب ممكن تخليه يجي من بره
الممرضه   من عيوني
 وندهت الممرضه على ادم المدام عايزاك جوه 
ادم. مدام مدام مين
الممرضه مدام حضرتك
ادم اه ودخل ادم جوه لق نور قاعده 
نور هو انت جوزي بجد 
ادم. سكت ادم بس جاءت في دماغه فكره انه هو ياخدها مراته وهي كده كده لسه والده جديد يعني هتصدق ان البيبي اللي عنده ابنها لحد ما تتعالج
ادم. ايوه مراتي ومخلفين امجد
نور  ايوه ما هي الممرضه قالت لي ان انا لسه والده جديد 
ادم. طيب هاروح اشوف الدكتور وهرجعلك على طول
 وراح للدكتور هو ممكن نعمل عمليه تجميل علشان الجروح اللي في وشها 
الدكتور ايوه ممكن بس يعني هانستنى 15 يوم كده ده لو ما كانش اكثر وبعد كده نعملها لها 
ادم. بس اصل انت شايف وشها مشوه ف لو شافته نفسيتها تتعب زياده 
الدكتور. انا كنت هاقول لحضرتك كده من الاول على العموم في دكتور تجميل مشهور جدا هاكلمه لحضرتك وهاقول لك ردوا ايه 
ادم. شكرا يا دكتور و راح ادم عند نور ها يا حبيبتي بقيتي كويسه شويه 
نور. ايوه كويسه بس هو فين البيبي
ادام.  مع ماما في البيت 
نور. طيب ممكن تجيبه بكره معك علشان عايزه اشوفه
بقلم جوري محمد
ادم ماشي يا حبيبتي بصي يا قلبي انا هاسيبكي شويه هاروح البيت وهاجي 
نور. ماشي هو. شكلي ايه
ادم. انت قمر بس في شويه جروح وانا كلمت دكتور التجميل وهيرجع شكلك زي الاول بس هنستنى 15 يوم ونعمل العمليه ومنع ان ما فيش مرايا تدخل هنا خالص
 نور ليه للدرجه دي انا وشي بقى بشع 
 ادم مش بالضبط كده بس هو طلب علشان نفسيتك ما تتعبش 
نور خلاص حاضر طيب انا هافضل ناسيه كده
 ادم لا يا حبيبتي هو قال فتره وهترجع لك الذاكره ثاني مع العلاج ما حدش يعلم يمكن لما تشوف البيبي تفتكري اي حاجه 
نور ممكن
راح ادم البيت وحكى لمامته كل حاجه 
مامته وانت يا ابني بقي هتخليها تاخذ وش مراتك
ادم. كده كده انا يا ماما مش عارف شكلها  مشوه خالص جروح جامده يعني كده كده هتحتاج عمليه تجميل اخليها تاخد وش امال الله يرحمها وتربى البيبي لحد ما تفتكر لو افتكرت خلاص لو ما افتكرتش هي هتعيش معنا 
ام ادم. وانت بقى يا ابني هتاخدها مراتك
ادم  لا يا ماما انا مش هاخذه زوجه ممكن تكون على ذمه واحد ثاني انا ما اعرفش حاجه حتى لما رحت وسالت بعض الناس ان كان في حادثه حصلت ولا كان  الناس قالوا لا ما نعرفش وفي ناس قالت ان في لانش ولع بي العيله كلها فقلت يمكن ربنا بعثها علشان امجد تصوري يا ماما انها لسه والده برده ولما الدكتور حل للحليب قال بقى لها في حدود اربع شهور او خمسه يعني تنفع تكون ام امجد 
والله لو افتكرت اسيبها تمشي و اوصلها المكان اللي هي تقول عليه
ام ادم. ماشي يا ابني راعي ربنا واوعي والزنا هي مش هتتحاسب انت اللي هتتحاسب هي مش فاكره حاجه 
ادم ما تخافيش يا ماما انا ها راعي الحته دي انا كل اللي يهمني انها تراعى امجد بس 
ورجع ادم المستشفى 
والدكتور ادم باشا دكتوره التجميل ممكن العمليه تتعمل بعد 15 يوم
ادم.  طب كويس والعمليه دي طبعا مش هتسيب تاثير على اللي هي فيه
الدكتور  لا طبعا مش هاتدورها في حاجه
ادم.  شكرا قوي يا دكتور
الدكتور.   لا يا باشا انت تؤمر وسابه ادم وراح عند نور
ادم.  بصي بقى يا ستي انت في عمليه ثانيه هتعمليها وبعد كده نرجع البيت على طول 
نور. عمليه ايه ثاني
ادم.  عمليه تجميل كده شويه الخدوش والجروح اللي في وجهك 
نور. طب هو انا حصل لي ايه 
ادم. بصي يا ستي انا وانت كنا فوق الجبل وبعد كده قعدنا نضحك وانا بصورك وقعتي
نور وربنا يبقى الخيالات اللي بشوفها دي خيالات جبل
ادم.  طب الحمد لله كده دي بشره خير ممكن تفتكري
نور.  وده طبعا اللي خلاني انسى الذاكره
ادم.    ايوه حبيبتي 
نور.  ماشي يا  نور ما قدرتش تقول له حبيبي 
ادم. طيب انا هامشي والممرضه معك و هاجي بالليل بس عشان اروح اطمن على البيبي
نور.  طب بص هاته معك
ادم  ماشي و هاجيب الداده كمان و هحجز الجناح كله عشان تقعدي براحتك مع البيبي ماشي
 وفعلا ادم راح الفيلا وقال لي الداده جاهزه امجد ونبه عليها ان المدام فاقده الذاكره يعني هي ما تتكلمش معها خالص 
الداده حاضر يا فندم 
ومشوا وصل المستشفى
 ونور اول ما شافت البيبي اخذته في حضنها والبيبي سكت خالص علشان حاسس بحنانها وفعلا بدات تحس ناحيته بالحنان وهي فرحانه البيبي في حضنها
عند محمد ياسمين  بتعيط والداده بتسكتها 
جميله انا مش عارفه هي مش راضيه تسكت ليه
 احمد الصغير هاتيها كده يا تيتا 
واحمد بدا يشيلها ايه يا ياسمين  يا حبيبتي ماما وحشاك هي راحت في المكان اجمل وهاتستننا هناك وهنعيش كلنا في المكان الحلو
 ياسمين  ساكته خالص ونامت مع احمد 
جميله والله انت فعلا طالع لعمك احمد عارف نور ما كانتش بتسكت الا وهي في حضن احمد يسكتها و ياكلها ويسرح لها شعرها
احمد الصغير  الله يرحمها يا تيته
بقلم جوري محمد 
جميلة  لو كان ابوك بنفس عقلك
احمد الصغير  انا هاخش واتكلم معه 
ودخل احمد الصغير عنده باباه
احمد الصغير  بابا ما ينفعش كده انت مش بتهتم بينا طب هتقول لماما ايه نفرض انهاعيش وجاءت ولقيتك بالشكل ده هي هتعمل ايه ولا احنا نقول لها انك مهتمتش بينا هتزعل منك على طول
 ولو هي ماتت بردك هتزعل منك بعد عمر طويل
 محمد حضن احمد الصغير 
محمد  عارف يا احمد انت واخذ طبع نور وعقل عمك احمد انا اسف قوي يا حبيبي اني سبت نفسي للحزن واوعدك اني اهتم بكم وهرجع شغل ثاني
 وفعلا محمد قام اخذ شاور وحلق ذقني وقرر ان يعيش حياته مره ثانيه
يا ترى ايه اللي هيحصل بعد كده وهل نور هتفضل فاقده
 الذاكره

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية نور والحياة
reaction:

تعليقات