القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جاهلة الفصل العشرون 20 بقلم زوزه

 رواية جاهلة الفصل العشرون 20 بقلم زوزه

رواية جاهلة البارت العشرون

رواية جاهلة الفصل العشرون 20 بقلم زوزه


رواية جاهلة الجزء العشرون 

: نظر لها بدموع وصمت وهو يقول أنا اسف يا قمر انا اسف سامحيني اني حبيتك ثم خرج يركض من المنزل وهو دموعه علي خده وركب سيارته وقادها بسرعه....
_ نظر له وهو يخرج بسرعه ولكن لم يبالي ثم قال لداده الدكتووور فين يا داداه بسرررعه .
' لك الطبيب حضر يا استاذ حسام .
_ هاتيه بسرعه يا سعاد .
' حاضر .
..دخل الدكتور والقي التحيه ثم استأذن منهم أن يفحصها لوحده .
_ انا خارج يا داده وخليكي انتي مع الدكتور واه يا دكتور انا دكتور وفحصتها بس مش باين عندي اي اعراض .
.. اتشرفت بيك دكتور حضرتك دكتور شو .
_ انا دكتور صيدلي متخرج من كليه صيدله بس الصراحه شغال دكتور جامعه .
.. اتشرفت بيك يا دكتور انا هفحصها وخبر حضرتك شو عندها بس بعد اذنكم .
_ طبعا يا دكتور داداه معاك عشان لو احتجت حاجه ثم خرج بقلم زوزه .
.. بعد مده خرج الطبيب وأخبر حسام أنها لديها انهيار عصبي ولن تفيق الا بعد 24 ساعه او اكثر لانه أعطاها مهدأ .
_ ظل حسام يفكر مع نفسه في الخارج فذهبت إليه داداه فاطمه .
" مالك يابني وايه اللي وصل قمر لكده .
_ مفيش يا داداه لو هعذبك بس تعمليلي فنجان قهوه .
" ماشي يا بني من عنيا .
_ ظل يفكر فيما رآه وفيما سمعه فقلبه يقول له بأنها صادقه وان عدي خدعها ولكن عقله يقول له أنها ظلت هنا اربع سنوات كاملين فما سبب ذلك ظل يفكر أكثر من مده وأتيت إليه الداده بالقهوه وشربها وبعد مده نادي عليها وقال داده يا داده .
" نعم يابني .
_ داده هو عم حسن يعرف بيت عدي فين بيت أهله. 
" ايوه يابني .
_ ماشي يا داده شكرا ثم قام وخرج إلي الخارج وأخذ عم حسن يدله علي منزل عدي وقال له أن يتركه ويغادر هو .
_ ظل واقف يفكر هل يدخل أما ماذا يفعل ثم اتخذ قرار بأن لا يدخل وان يسأل البواب الذي يقف علي البوابه من الخارج .
_ السلام عليكم يا حاج .
... عليكم السلام شو بدك .
_ كنت عايز اسالك علي بنت الناس اللي جوا دول قمر انا كنت زميل ليها من زمان وكنت عايز اوصلها بقلم زوزه .
... العالم هدول ما عندهم بنات انت غلطان .
_ ازاي يا عم الحاج كان عندهم بنت اسمها قمر وكانت زميلتي وانا صغير وسمعت أنها من كام سنه عملت حادثه بس معرفش جرالها ايه وجاي اطمن عليها بقلم زوزه .
... لك هدول العالم ما عندهم بنات خالص انا شغال هون من اول ما اتجوزوا وخلفوا ولد واحد اسمه عدي وبس لكن مفيش بنات هنا بقلم زوزه.
_ ازاي يا حاج انا شايفها وهي داخله هنا قبل كده وكانت لابسه طرحه وعيونها زرقه.
... لا اللي انت بتحكي عنها هي بتكون صديقه الأستاذ عدي قمر لكن مانه بنت هدول الناس .
_ بس انا سمعت انها بنتهم وانا امها بتعاني من حاله نفسيه .
... الست هانم الكبيره امنيحه ومابتشتكي من شي انت اكيد غلطان في العنوان الناس هدول ما عندهم بنات هنا عندهم أستاذ عدي وبس .
_ بصدمه ماشي شكرا وتركه وذهب وهو مصدوم ويقول بقا كل ده بتضحكي عليا يا قمر ومفهميني انك قاعده هنا عشان الست اللي عيانه وهي مطلعتش عيانه وعملتي عليا انتي وعدي حوار هبطان بقا كل ده بتستغفلوني يا قمر ده انا طلعت اهبل اوووووي بس اوعدك معتش هتشوفي وشي ماهو انتي كنتي مقضيها انتي والاستاذ ورجعتوا عملتوا قدامي مسلسل هبطان تاني وانا اللي كنت هصدقك يا قمر انا كرهتك يا قمر كرهتك ثم ذهب الي المنزل وكتب رساله وتركها بجوار قمر النائمه وغادر المنزل نهائي .
بعد مرور يوم .
• فوقي يا قمر بقا  انتي عجبك قلقنا عليكي ده ماما هتموت عليكي من الخوف فوقي بقا من امبارح وانتي نايمه وظلت تبكي بجوارها .
بعد مده بدأت تفيق وهي تقول ايه اللي حصل..
• نظرت لها بفرحه وقالت قمررر انتي فوقتي ثم حضنتها بحب وقالت وحشتيني اووووي يا قمر انتي عامله ايه .
- انا الحمد لله ايه اللي حصل .
• انا معرفش انا عرفت امبارح من داده أنك تعبانه وجيتلك وماما جات بس روحت وزمانها جايه دلوقتي ايه اللي حصل مالك يا قمر بقلم زوزه.
- نظرت لها بدموع ثم حضنتها وظلت تبكي بحضنها بشده.
• اخذت تطبطت عليها بحب وهي تقول لها مالك ايه اللي حصل احكيلي يا قمر قولي اللي في قلبك .
- خرجت من حضنها ثم بدات تبكي ثانيا وقالت بدموع هو ليه بيحصل معايا كده ها ده انا قولت ربنا عوضني بناس جديده مكان اللي راحوا مني ليه يفكروا فيا كده ليييه يا شمس وظلت تبكي .
• في ايه يا قمر ايه اللي حصل .
- بدأت في الدموع ثانية وبعد مده بدأت تحكي لها عن ما حصل معها ثم بعد ما انتهت نظرت حولها وقالت بصدمه حسام حسام راح فين يا شمس .
• مش عارفه اقول ايه يا قمر عدي ازاي يفكر كده بس القلب مش بايده يا قمر عدي غصب عنه اتعلق بيكي وحبك وعمر الحب ما كان بالأيد يا قمر عدي مظلوم متجيش عليه ثم أكملت حديثها وقالت انا جيت وحسام مكنش هنا داده بتقول هو سابلك رساله جمبك بس مفتحتهاش وهو مشي محدش عارف هو راح فين بقلم زوزه .
- نظرت بجوارها وجدت رساله موضوعه بجوارها فأخذتها بسرعه وبدأت تقرا فيه وتقول " قمري أو اسف قمر لقد احببتك بشدة  لقد عشقتك فانتي اصبحتي إلي إدمان في الدم فأنا كل يوم افكر فيكي لقد تركتك تعيشين في لبنان اربع سنين وانا اقول انها مازالت حزينه مني أنها مازالت تتذكر جرحي لها ولكن كنت معمي عني وقتها فكنت لاعرفك وقتها ولكن منذ رأيتك وانا عشقتك منذ النظره الأولي لقد خطفتي قلبي منذ النظرة الأولي لقد أخطأت واعترفت بخطئ اعترفت أنني أخطأت وقتها حاولت دائما أن أعتذر منك أن انول رضاكي تركتك اربع سنوات دون كلام من أجلك لم ارضي أن اضغط عليكي لم اريد أن اغصبك علي شئ كان حبي لكي. واضح كنتي تعلمين أنني احبك حاولت أن افتح معك الكلام دائما وكنتي تقولي لي انكي لستي مستعده الان واني يجب أن تظلي بجوار ام عدي المريضه ولكن انتي خدعتيني انتي كنتي بتخدعيني كنت كل هذا مع عدي وتقولي لي أنه مثل اخ ولكن انا رايته وهو يعترف لكي بحبه ولكن انتم مثلتم علي مثل ما مثلتم علي في حكاية مرض والداته  كنتي تخدعيني كل هذا يا قمر اني اسف فأنا اكره الكذب والخديعه خدي بالك من نفسك واتمنالك التوفيق حسام " .
- كانت تقرأ بدموع وهي تقول كل حاجه جت في الوقت الغلط هو فكر اني بكذب عليه زي كذبت مرض ام عدي طيب هو عرف ازاي ده انا كنت هقوله بكرا هفرحه بنجاحي كنت هقوله ليه يا حصل معايا كده ياااارب ليه وظلت تبكي .
• نظرت لها بدموع وقالت قولتلك يا قمر الكذب آخرته وحشه الكذب آخره وحشه مصدقتنيش قولتلك قوليله بدري مصدقتنيش اهو فكر انك بتكذبي عليه وعرف حقيقه كذبت مرض ام عدي فكرك بتكذبي انتي وعدي تاني هو مش غلطان يا قمر .
_ نظرت لها بدموع امال مين غلطان انتي بتقولي عدي مش غلطان عشان القلب مش بالأيد وحسام مش غلطان مين غلطان يا شمس ميييين .
• انتي اللي غلطانه يا قمر ايوه غلطانه انتي عارفه أننا مسلمين ومفيش حاجه اسمها صداقه بين ولد وبنت لأنها بتترجم في أغلب الأحيان غلط بتلاقي طرف في العلاقه دي حب التاني غصب عنه قلبه مش بايده وغلطتي بردو في حسام لانك خبيتي عنه هو مكنش معارض انك تتعلمي هو كان معاكي ديما انتي اللي كدبتي عليه يا قمررر انتي لازم تصلحي غلطك .
- نظرت لها بدموع وقالت قمر خسرت اغلي اتنين علي قلبها اغلي اتنين علي قلبي خسرتهم يا شمس ومعتش هعرف اعوضهم ازاااااي ياااارب في يوم من الايام يسامحوني وظلت تبكي .
بعد ثلاثة أشهر.
في امريكا .
- كانت تجلس في الجامعه بشرود فجلست بجوارها وقالت لك شو بكي ليش البكا هلا بقلم زوزه.
- أزالت دموعها وقالت مفيش حاجه ها طمنيني علي رسالة الماجستير بتاعتك قالوا ليكي ايه .
~مافي جديد سالت اليوم قالوا هتظهر النتيجه بعد اسبوع ولو عجبتهم هتعين هووون .
- خليكي هنا معايا يا رزان متسبنيش لوحدي .
~ ما تخافي انتي خيتي الصغيره ورح ضل معك ديما .
- شكرا يا رزان شكرا علي كل حاجه وعلي وقفتك جمبي ديما .
~ لك انتي خيتي ماتشكريني ويلا عندك محاضرة هلا .
- ماشي وتركتها وغادرت .
في لبنان في المنزل الخاص بقمر .
* قمر فين يا داده فاطمه .
" ولله ما اعرف يا هانم محدش يعرف مكان قمر نهائي هي قالت هتمشي وسابت الرساله دي لأستاذ حسام اتفضل يا استاذ حسام بقلم زوزه.
_ أخذ الرساله وبدأ يقرأ ما بها " سامحني يا حسام انت اكيد  بتقرا الرساله دي وانا مش موجوده واكيد رجعت تسأل عليا تاني  انا عارفه أن عمتو هتخليك ترجع تسأل عليا تاني ومش ههون عليها تسابني سامحوني انا عارفه انك عمرك ما تسامحني بس انا مغلطتش يا حسام انا قعدت اربع سنين في لبنان عشان كنت بتعلم وده سبب روحتي للبنان أبوه خبيت عليك لان كنت عايزة اعملها مفاجئة ليك خبيت عليك عشان كنت عايزه افرحك بيا واقولك أن قمر معتش جاهله انت اكيد مش هتسامحني بس ممكن ده يغفرلي عندك شويه انت لما تقرأ دي اكيد هيقولوك انهم مش عارفين مكاني ودي الحقيقه فعلا سامحني يا حسام وخلي عمتو تسامحني انا اسفه " 
_ نظر إلي الرسالة بدموع  وقال غبي غبي غبي ظلمتها وهي كانت عايزه تفرحك .....
: كان يقف أمام البيت بسيارته بدموع ويقول ياتري انتي فين ياقمر وحشتيني اووووي لو هلمحك من بعيد ثم قاد سيارته بسرعه وذهب .....

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جاهله
reaction:

تعليقات

6 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق