رواية حكاية قمر الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين علي

 رواية حكاية قمر الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر البارت الثامن 

رواية حكاية قمر الجزء الثامن 

رواية حكاية قمر الفصل الثامن 8 بقلم ياسمين علي


رواية حكاية قمر الحلقة الثامنة

● الجزء التامن ●

#حكاية_قمر 🌜💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

نسترجع مع بعض آخر أحداث الجزء اللي فات ..

تونة بخضة : ايه الي عملتو دا .. اعمل ايه دلوقتي .. بتمسك الصورة تمسحها اتقطعت ف ايدها..

كريم دخل شاف رسمة امه ف ايدها مقطوعة

كريم بعصبية خد منها الرسمة وزقها جامد .. وقعت ع الأرض .. ومسك الرسمة يبصلها و يعيط ( كان رسمها وحطيتها جنبه علشان يحس انها لسه موجودة ) افتكر الحادثة وكأن مامته راحت منه تاني ..
تونة بخوف : انا مكنش....

كريم صرخ جامد وكسر ف الحاجة

زين جاي يدخل اوضته سمع صوت كريم طلع يجري

زين مسك كريم : اهدي يااكررريم اهدي .. مالك ياحبيبي حصل ايه
وكريم مازال يصرخ ويعيط

زين لقي تونة قعدة ف الأرض خايفة .. ساب كريم وراح ع تونة والشر طالع من عينه

زين مسك تونة جامد : انتي السبب عملتيلوا ايييه ..
تونة : والله مكنش قصدي والله
زين بعصبية : اخرررسييي.. تعالي معايا .. وشدها من ايدها جامد نزل بيها

_____________________________

قمر طالعة من المطبخ وجايبة الاكل

قمر : يلا يا ليل تعالي كلي .. اومال فين البت تونة

ليل ماسكة الموبايل ومش مركزة
قمر : انتي يابنتي سيبي اللي ف ايدك وردي عليا فين اختك

ليل : ايه ياقمر .. بتقولي حاجة
قمر : يلااهوي عليا.. بقولك فين تونة
ليل بتوتر : اا .. مش عارفة ممكن تكون دخلت الحمام ولا حاجة
قمر : حمام ايه .. الحمام فاضي ..

الباب بيخبط جامد

ليل : مين هيخبط كدا !!
قمر : مش عارفة .. استني نشوف .. استر يارب

فتحت الباب
زين حدف تونة ع الأرض جامد وليل طلعت تجري حضنتها وقمر واقفة مش مستوعبة اللي بيعملوا

زين : انا صبرت عليكم بما فيها الكفاية .. انما تتعدوا حدودكم دا اللي مش هسمح بيه ابدا.. انتو فاهمين

قمر بعصبية : انت ازاي تمد ايدك ع اختي بالشكل داااا !!!
زين : لما اختك تكون مش متربية يبقا واجبي اربيها
قمر : انت انساان مرريض وانا اختي متربية غصب عنك وعن اي حد ..
زين : اتكلمي عدل احسنلكك

قمر : عاوزني اشوووفك عامل كدا ف اختي واسكتتتت .. انا كل دااا بس محترمة صاحب البيت اللي قعدة فيه
زين : وانا كلللل دا سايبكم علشان صاحب البيت .. مستحمل قرافكم وراميتكم عندنا بس علشان صاحب البيت .. بس توصل انكم تأذوا حد من اخواتي دا ساعتها مش هعمل حساب لأي حدد
قمر : محدش جه جنبك انت ولا اخواتك.. انت اللي بتتلكك .. ااه محروق اوي من اللي عملتوا ف حبيبت القلب وانت واقف تتفرج

زين : حسابك معايا ف دا بعديين .. لما اطمن ع اخويا الأول

قمر : مش هتقدر تعملي أي حاجة .. والبيت اللي بتهددنا بيه دا انا مش عاوززة ..
زين : ياااه دا احسن خبر سمعته من يوم ما دخلتوا

ليل بعصبية : انت فاكر نفسك اييه .. ازاي تعاملها بالأسلوب دا .. انت معملتش حساب ان ديي طفلة حتي ... عملت ايه لكل دااا
زين بعصبية: اساليها عملت ايييه ف كريييم .. لو حصله حاجة مش هرحمكم انتو فااهمييين .. ومشي

قمر : كرريمم !! طلعت تجري ع تونة .. انتي عملتي ايه ف كريم ياتونة ردي

تونة بتعيط : انا .. انا معملتش .. مكنش قصدي والله ياقمر .. صدقيني مش بكدب
قمر حضنتها : اهدي طيب ياحبيبتي .. محدش هيقدر يعملك حاجة انا جنبك.. اهدي .. انا عاوزة اعرف بس ايه وداكي لكريم

ليل : انا هقولك يااقمر
قمر : انتي عارفة .. قولي ساكتة ليه

_______________________________

كريم ف الأوضة بيعيط وبيبص ع الرسمة ومتعصب اوي من تونة فاكر انها قصده تضايقه وتبوظله الرسمة .. لحد ماشاف الشيكولاتة واقعة ف الأرض وعليها ورقة مكتوب فيها ( شكرا علي رسمتك ليا ياكريم )

كريم بدء يفهم ان تونة مجتش مخصوص علشان تضايقه .. وأنها جت علشان تديلوا شيكولاتة .. وزعله منها قل

زين دخل حضنه : خلاص ياحبيبي كل حاجة وحشة هتنتهي .. هيرجعوا ماكان ماجم ومش هسمح بوجودهم هنا تاني ابدا.. كل حاجة هترجع زي ماكانت واحسن لما يمشوا

كريم أتضايق من كلامه وزقه ونزل يجري

زين : كريييم . . كريييم
__________________________________

تونة : والله دا اللي حصل ياقمر ..
ليل : وهي هتبوظ رسمت مامته ليه يعني .. انا بنفسي عطيها الشيكولاتة
قمر : خلاص خلاص .. مصدقاكم .. قوموا يلا حضروا حاجتكم علشان هنمشي من هنا
ليل : هنروح فين احنا مالناش مكان غير دا
قمر : اسمعي الكلام ياليل .. انا مش هقدر استحمل اشوف البني ادم دا تاني .. قومي لمي حاجاتك

ليل : طب استني الصبح.. لما عمو احمد يقوم نقولو
قمر : لاا مش هستنا علشان مش هيخليني امشي . . وانا مبقتش قادرة استحمل .. قومي بقا
ليل : حاضر ياقمر

قمر قامت تحضر الحاجة وبدءت تعيط ع اللي بيحصل معاها هي وأخواتها ومش عارفة تعمل حاجة .. الباب خبط راحت تفتح وبتمسح دموعها

كريم دخل وزين واقف بعيد

تونة جت تجري وبتعيط : والله ياكريم مكنش قصدي انا كنت عاوزة اديك الشيكولاتة راحت الماية وقعت غصب عني والله والله .. متزعلش مني

كريم مسح دموعها و ابتسملها

تونة بفرحة : يعني انت مش زعلان مني .. بصي ياقمر هو مش زعلان مني خلاص

قمر فرحت وحضنت كريم : انا اسفة ياحبيبي لو كان وجودنا اتسببلك ف زعل .. بس والله هي مكنش قصدها .. انا محبش اشوفك زعلان ابدا .. انت عارف غلاوتك عندي ياكريم

" وزين واقف بيتفرج ومستغرب من طريقتها مع كريم وطريقته هو كمان معاها باين ان هو بيحبها "

ليل : انا حضرت حاجتي يا قمر
قمر : ماشي يا ليل .. كريم ياحبيبي خليك قاعد مع تونة .. لحد مااحضر حاجتي انا كمان ..

كريم مسك ايدها قبل ماتمشي وبصلها بزعل

قمر : انا همشي بس هاجي اطمن عليك .. مش هسيبك

كريم هز رأسه بالرفض وفضل ماسك ايد قمر

ليل : دا عاوز ايه دا انا مش فاهمة
قمر : مش عاوزنا نمشي
ليل : بجد .. طب اهو بقا حد طايقنا وعاوزنا نقعد خلينا
قمر : وبنسبة لطائر البطريق اللي بيتلككلنا دا هستحملوا ازاي

" زين سمعها وهو واقف بعيد ورفع حاجبه وكريم شافه وكتم الضحك "
ليل : ياستي كبري دماغك منه .. عمو احمد عاوزنا يبقا نقعد .. وبعدين احنا هنمشي ف الوقت دا ازاي لوحدنا
تونة : انا عاوزة افضل هنا يا قمر .. ومش هعمل حاجة تانية خالص
قمر : امري لله هقعد علشان خاطر كريم
ليل : بصي يا تونة هتقعد مش علشانا احنا
قمر : بس عندي شرط قدامكم كلكم اهو .. قريب هنمشي من هنا ..
ليل : يوووة هنرجع الحارة تاني
قمر : لا مش هنرجع الحارة . . انا هدور ع بيت تاني
ليل بفرحة : بجد ياقمر .. طب هتجيبي فلوسه منين
قمر : ربنا يحلها .. متشغليش بالك .. يلا ياكريم روح ع اوضتك علشان تنام ياحبيبي

كريم خرج

قمر : وانتي وهي يلا انتو كمان ع النوم .. مش عندك كلية بكرا
ليل : لا انا مش هروح بعد اللي حصل فيا دا
قمر : نعم ياختي دانتي تروحي وتحطي صوبعك ف عينها كمان . . دا هي اللي المفروض تتكسف مش انتي
ليل : ماشي ياقمر .. تصبحي ع خير
قمر : يلا وانتي من اهله

_________________________________

كريم ماشي جنب زين

زين : مبسوط دلوقتي .. يعني انا اعمل كل دا علشانك .. وف الاخر انت تصالحهم واطلع انا غلطان
كريم :....
زين : وبتزقني كمان علشانها .. خلاص حبك ليا قل بعد ما ست هانم دي جت وبقيت تحبها هي اكتر

كريم : ...
زين : انا مش فاهم هي عملالكم ايه علشان الكل يحبها كدا .. مش عارف العيب فيا ولا فيها بصراحة

كريم : .....
زين : ع العموم انا مش زعلان منك .. انت طلعت أجدع مني .. انا اتغبيت وكنت همشيهم ف الوقت دا لوحدهم .. بس لما شوفتك بالشكل دا مقدرتش استحمل .. وبصراحة مصدقت انفجر فيها .. يلا اطلع نام انت بقا قبل مايصحوا

كريم ابتسم ومشي
..وزين فضل قاعد منمش

______________________________

سامح : نجلاء .. اصحي يانجلاء
نجلاء : مين .. سامح .. انت جيت امتا
سامح : لسه واصل اهو
نجلاء : طب ياحبيبي تعالي ناملك شوية قبل مااستاذ احمد يصحا
سامح : لا مش عاوز .. اصحي بس انتي عاوز اتكلم معاكي
نجلاء : خير ياسامح قول
سامح : بنتك جالها عريس
نجلاء بفرحة : بجد .. دا يبقا مين بقا
سامح : ابن صفاء
نجلاء : صفاء .. صفاء مين
سامح : لا ركزي معايا شوية صفاء اخت جوز روحية اختي .. فاكرها ولالا
نجلاء: ااه صفاء .. بس اسمع ان ابنها ف الجيش
سامح : ماهو هيخلص جيشه خلاص
نجلاء : طب وانت رأيك ايه
سامح : هو انا اللي هتجوز ولا البت
نجلاء : لا اقصد يعني انت شايف ايه ..
سامح : انا عن نفسي شايف انهم ناس محترمة ومناسب وروحية كمان بتقول الواد محترم
نجلاء : وكمان كنزي هتتخرج السنادي .. يعني مافيش حاجة نرفض علشانها .. يبقا تتصل باختك دلوقتي تقولها موافقين
سامح : ايه اللي بتقوليه دا يا نجلاء .. مش لما ناخد رأي البت الأول ..
نجلاء : وايه الي هيخلي البت ترفض
سامح : نسألها بردك واللي تقولو هيمشي .. هو انا مهصدق يعني . . كنزي الف واحد يتمناها
نجلاء : ماشي ياخويا بس انا عاوزة افرح ببنتي
سامح : هنفرح لما ربنا يأذن .. المهم دلوقتي لما تصحا خديها واحدة واحدة كدا وقوليلها وشوفي رأيها ايه

نجلاء : وانا هستنا لما تصحا .. دلوقتي نصحيها
سامح : لالا .. سبيها نايمة.. لما تصحا براحتها قوليلها .. قومي حضريلي لقمة اكلها .. عبال مالاستاذ احمد يصحا
نجلاء : من عنيا
سامح : تسلميلي

______________________________

صافي : انتي منمتيش
سهر : ومين يجيلوا نوم بعد اللي حصل امبارح
صافي : ياما نفسي امسكهم كلهم اولع فيهم .. وبالذات البت الصغيرة دي .. اااه منها انا رأسي هتنفجر من امبارح .. ورجلي علمت من عضتها
سهر : عيلة صغيرة تعمل فيكي كدا
صافي : دي عيلة دي .. لا وكله كوم واونكل احمد كوم .. انتي شوفتي نصرهم علينا ازاي .. دا شوية وكان هيطردنا
سهر : ماهو انا مشيت قبل ماشكلنا يبقا وحش اكتر من كدا
صافي: وهنعمل ايه .. انا لازم اخد حقي .. انا هعرف بابا وهو يتصرف مع الأشكال دي
سهر : حيلك حيلك .. تعرفي مين انتي هبلة .. انتي عارفة فاروق لو عرف ان حصلك حاجة هيتجن.. وهيروح يتخانق مع احمد واللي شوفتوا من احمد واضح ان البت دي مكانتها كبيرة عنده يعني ممكن يخسروا بعض عادي جدا علشانها .. وساعتها بقا ياحلوة تنسي استاذ اسر بتاعك دا خالص
صافي : لا طبعا مش هنسا اسر مقدرش
سهر : يبقا تسكتي خالص ومتبينيش حاجة .. لحد ماشوف انا هعمل ايه مفهوم
صافي : حاضر .. بس انا رأسي وجعاني اويي
سهر فتحت الدرج وطلعت علبة برشام : خدي دا مسكن حلو كنت باخده .. هيريحك
صافي : متشكرة اوي يا سهورة ياحبيبتي .. انا مش عارفة ليه كل العمات ميبقوش حلوين زيك كدا
سهر : حبيبتي ربنا يخليكي ليا
صافي : انا هاخد المسكن دا وهروح انام
سهر بابتسامة : بالشفاء ياحبيبتي .. بالشفاء

________________________________

فريال : زومي .. اصحي ياحبيبي .. الضهر هيأذن
حازم بيتمطع : صباح الخير ياماما
فريال : صباح النور ياحبيبي .. يلا أصحا الفطار جاهز .. افطر معايا قبل ماتروح شغلك
حازم : لا شغل ايه انا واخد اجازة انهاردة .. هروح اشوف زين
فريال : ماله زين مش كنت معاه انبارح ف العيد ميلاد
حازم : اسكتي ياماما ع اللي حصل امبارح .. العيد ميلاد اتحول لمعركة
فريال : ياساتر يارب معركة ايه
حازم : انا هدخل اخد شاور بسرعة ولما اخلص احكيلك
فريال : طب استنا بس عاوزك
حازم : ايه ياماما خير محتاجة حاجة
فريال : اه هي حاجة واحدة محتاجها
حازم : ايه هي
فريال : نفسي اشوف عيالك قبل مااموت
حازم : بعد الشر عنك يافوفا
فريال : لا مش شر الموت علينا حق.. وانا عاوزة افرح بيك.. عجبك قعدتك دي اللي قدك متجوزين ومخلفين وعيالهم ف المدارس كمان
حازم : فين دا .. ما زين اهو زي
فريال : ماليش دعوة بزين انا ليا بيك .. عاوزة افرح بيك
حازم : ياحبيبتي ان شاءالله نفرح كلنا بس هي تيجي
فريال : وهي اللي بتيجي ولا احنا اللي بنروحلها .. لو هتستنا يبقا مش هتتجوز ..سبني انا اشوفلك واحدة .. البنات كتير قرايبنا وجيرانا .. سبني انقيلك
حازم : لا ياماما ونبي سبيني انا اختار بنفسي ..
فريال : سيبتك كتير اوي ..
حازم : حبة كمان علشاني
فريال : ماشي ياحازم بس يكون ف علمك لو مشوفتش انت واحدة بسرعة .. هترجع تلقيني عازمة الناس وجايبة المأذون والعروسة وهحطك تحت الأمر الواقع .. اه انا جبت اخري منك
حازم بيضحك : قادرة و تعمليها
فريال : مبهزارش ياحازم اديني نبهتك .. وانت حر بقا
حازم باسها : ونبي قمر وانتي متعصبة كدا .. حاضر ياستي هفرحك بيا ان شاءالله
فريال بفرحة : بجد ياحازم .. طب امتا امتا قولي وفرحني
حازم : مش عارف امتا بس هيحصل ان شاءالله .. تسمحيلي ادخل الحمام بقا
فريال : ادخل ياحبيبي

فريال بتكلم نفسها : طلما قال كدا يبقا اكيد ف حد ف دماغه اكيد ... يارب يسعدك يابني

____________________________

ليل : قمر انا راحة الكلية ها
قمر : خليبالك من نفسك ياحبيبتي
ليل : حاضر .. يلا سلام

ليل ماشية عربية اسر وقفت قصادها
ليل من غير ماتبصله : افندم
اسر : اركبي
ليل : لا
اسر نزل من العربية : عاوز اتكلم معاكي ممكن
ليل : مش عاوزة اتأخر ع الكلية
اسر : مش هأخرك اركبي يلا

ليل ركبت العربية ومشوا وقمر متابعها من بعيد

تونة : بتعملللي ايييه
قمر : ياختااي بتطلعي منين .. انتي مش كنتي نايمة
تونة : حاجة كدا قالتلي اصحي يابت ياتونة .. علشان تشوفي الكارثة دي ..
قمر : هو في كارثة غيرك هنا
تونة : بقا كدا ياقمر .. بقا انا اقولك .. علشان تمسكيها تديها قلمين .. وانتي واقفة تتفرجي عليها وهي بتركب مع الواد المز دا العربية وتجبلنا العار
قمر : عار ايه يام لسانين انتي .. وبعدين دي ركبت العربية معاه .. مش طلعت اوضته وحطيتله شيكولاتة
تونة : هاا
قمر : أيوة اعملي نفسك من بنها بقا ..
تونة : مين انا
قمر : لا انا .. حسابك معايا بعدين .. يلا علشان تفطري قدامي
تونة : حاضر

_______________________________

ليل : نعم عاوز ايه
اسر : عاوز افهم ايه حصل امبارح
ليل : لا والله متعرفش حصل ايه ..
اسر : لو اعرف هسألك ليه
ليل : صح مالكش تسالني.. روح اسأل الحلوة بتاعتك .. عن اذنك
اسر مسك ايدها قبل ماتنزل : استني .. انا لسه مخلصتش كلامي .. انا مش هكلمها ولا هسألها انا عاوز اعرف منك انتي .. صافي هي اللي زقتك امبارح ف البسين ولالا
ليل : مش صافي الزفتة اللي كانت معاها بامر منها طبعا
اسر : وهما يعملوا معاكي كدا ليه
ليل : بسببك
اسر : بسببي ليه انا مقولتش لحد يزقك
ليل : مقولتش لحد يزقني اه.. بس روحت عرفت الحلوة بتاعتك اني كدبت عليك واني من حارة
اسر : انا .. والله ماحصل محدش عرف الموضوع دا غير وليد ودا لانه صاحبي ووليد استحالة يقولها
ليل : اه فعلا استحالة يقولها وهي عرفت من الهوا .. ع العموم ميهمنيش تعرف منك ولا من غيرك انت نفسك متهمنيش لا انت ولا هي .. وفهمها انها تبعد عني احسنلها .. سلام

اسر : ليل .. ياليل .. اوووف

طلع موبايله واتصل بواليد
اسر : أيوة.. انت فين .. ف البيت .. تمام انا جيلكك .. سلام
__________________________________
#حكاية_قمر 💕🌜
#بقلم_ياسمين_علي ••

كنزي : صباح الخير
نجلاء وعايدة : صباح النور
كنزي مسكت خيارية تأكلها: انا جعانة اوي .. حطيلي اكل
نجلاء : عنيا ياحبيبت قلبي .. احطلك ايه
كنزي باستغراب : حبيبت قلبك ..
نجلاء : ونور عيني كمان
كنزي : حيث كدا بقا انتي تعمليلي بيض بالعجوة من ايدك الحلوة دي
نجلاء : بس كدا انتي تأمري
كنزي : آمر ! هو ف حاجة ياماما
نجلاء : حاجة .. حاجة ايه .. هو انا علشان هعملك الحاجة اللي تحبيها هيكون ف حاجة
كنزي : مش مرتاحة
عايدة : بصراحة كدا يابت يا كنزي .. انتي جيلك عريس
كنزي : نعم
نحلاء : بس يللي تتشكي ف لسانك انتي اسكتي .. تعالي ياكوكي معايا نتكلم تعالي

كنزي : عريس ايه ياماما اللي عايدة بتقول عليه
نجلاء حضنتها : كبرتي ياكنزي وأخيرا هفرح بيكي ... هتوحشيني والله
كنزي : في ايه ياماما متفهميني
نجلاء : عمتك فتحت ابوكي ف موضوع خطوبتك ع ابن صفاء .. الموضوع واقف ع موافقتك ياجميل
كنزي : ابن صفاء مين .. خالد !!
نجلاء بفرحة : أيوة خالد .. طلبك بالاسم باينه بيحبك
كنزي : بس انا مبحبهوش
نجلاء : مع الوقت ياحبيبتي هتحبيه
كنزي : لا ياماما لا .. انا اصلا مش عاوزة اتجوز
نجلاء : ليه يعني هتخللي جنبي
كنزي : اه بالظبط كدا .. عاوزة افضل جنبك.. هو انا لحقت أشبع منكم علشان ترجعوني
نجلاء : لا ياحبيبتي وانتي علشان تفضلي جنبي متتجوزيش .. لا انا عاوزة اطمن عليكي انا ليا غيرك
كنزي : وانتي هتطمني عليا لما اكون انا ف حتة وانتو ف حتة
نجلاء : هتكوني مع جوزك . . وعمتك هناك
كنزي : انا لا عاوزة دا ولا دا انا عاوزكم انتو تكونوا جنبي .. ومش هتجوز وارجع واسيبكم .. عاوزين تفرحوا بيا .. افرحوا بيا هنا
نجلاء : طيب اقولك .. انا ممكن اكلم سامح اخليه يكلمهم و يقنعهم تسكنوا هنا وتبقي جنبنا
كنزي : ها .. لا مانا مش عاوزة خالد اصلا
نجلاء : اومال عاوزة مين ياعين امك
كنزي : مش عاوزة حد ياماما
نجلاء : لا انا مبقتش فهماكي .. عملتي حجة المسافة ومش عاوزة تبعدي عننا بس الموضوع مش كدا .. الحكاية فيها آن
كنزي : مافيش حاجة ياماما .. بس انا مش عاوزة دلوقتي
نجلاء : لا لما يجي ابوكي بقا ..هو يكلمك علشان انا كدا هتشل
كنزي : طب اعمليلي البيض بالعجوة طااه
نجلاء : مافيش بيض بعجوة هو بيض سادة ان كان عجبك
كنزي : يوة يوة .. رجعتي ف كلامك ف ثانية مش كنت حبيبتك
نجلاء : حبك برص اسكتي انتي قهراني
كنزي : انا عملت حاجة ياماما
نجلاء : عايدة اعمليلها بيض
كنزي : كمان هتخليها هي تعمل
نجلاء : مش عجبك تعالي انتي اعملي
كنزي : اهئ اهئ كل دا علشان سي زفت خالد .. مش عاوزة اكل خالص ها

عايدة : هي قالتلك ايه
نجلاء : مش موافقة .. وشكلها هتتعبني معاها وانا مش ناقصة مناهدة
عايدة : وقالتلك مش موافقة ليه
نجلاء : شوية علشان المسافات وشوية مش عاوزة دلوقتي .. مش فاهملها حاجة
عايدة : ايوة أيوة .. تلقي ف حد بالها ياختي ازاي مش فاهمة
نجلاء : لا طبعا احنا معندناش الكلام دا وهي عارفة
عايدة : والله انا قولت افهمك بس .. شوفي انتي بقا

نجلاء بدءت تفكر ف كلام عايدة
نجلاء : وسعي كدا
عايدة : انتي هتعملي ايه
نجلاء : هعملها البيض بالعجوة اومال هسيبها من غير متأكل يعني

______________________________

اسر : اصحا يلا انت ليك نفس تنام
وليد : في ايه يااسر مالك
اسر : انت اللي روحت قولت لصافي ع ان ليل كذبت عليا
وليد : يوووة يااسر قولتلك قبل كدا .. انا مبقولش حاجة عنك لصافي افهم
اسر : اومال مين
وليد : انا اش عرفني هو مافيش غيري يعرف يعني ..
اسر : انا محكتش لغيرك اصلا
وليد : وانا مقولتش لحد حاجة مش مصدقني متبقاش تحكيلي حاجة طلما بتشك فيا
اسر : مش بشك فيك بس مش عارف بجد ومخنوق .. طب قولي عرفت منين .. فكر معايا ازاي صافي تعرف ان ليل من حارة ومش قريبتنا زي مافهمتها
وليد : مانت يافالح لو بتفكر هتفهم ان عرفت من سهر
اسر : سهر وهي تعرف منين سهر هي كمان
وليد : شكلك شيلت زين من حساباتك خالص
اسر : يعني زين حكي لسهر و
وليد : وسهر حكيت لصافي واتفقوا ع ليل والباقي انت عارفه
اسر : والعمل دلوقتي انا اللي شربت الليلة
وليد : ليلة ايه مش فاهم
اسر : يعني ليل مقتنعة ان انا اللي عرفت صافي .. ومش مصدقاني
وليد : وفيها ايه انت مش قولت هتكبر دماغك منها
اسر : اه هكبر دماغي منها طبعا .. بس بردك مبحبش أتفهم غلط
وليد : ماتجيلي دوغري يا اسر .. مش مرتاح لحوار أتفهم غلط دا
اسر : مافيش حاجة لو في هقولك
وليد : وانا هستنا اسمعك
اسر : قولي انت عملت ايه مع سارة
وليد : هعمل ايه يعني
اسر بيتخن صوته بتر يقة : هعمل ايه يعني ...ايه يلا التناحة دي
وليد : في ايه مالها سارة .. وصلتها امبارح وخلصنا
اسر : مش تطمن عليها يابني تعرف كويسة انهاردة ولالا
وليد : واطمن ليه انا مالي .. وهي عملت ايه علشان تبقا مش كويسة اصلا .. فكك فكك .. عاوزين نسهر بليل جهز نفسك بقالنا كتير مسهرناش
اسر : لا بقولك ايه خليها يوم تاني .. البيت متلبش لوحده اصلا .. مش ناقصة خناقات تاني مع ابويا
وليد : ماشي ظبط امورك وقولي
اسر : ماشي .. انا هخلع اروح اشوف الكلية عاملة ايه
وليد : ابقا سلملي ع الكلية

_________________________________

كنزي ماشية متضايقة ف الجنينة وحازم جاي عليها

حازم : كنزي عاملة ايه
كنزي : كويسة
حازم : هو انتي يابتعيطي ياوشك مقلوب
كنزي : اه عن اذنك بقا .. علشان ماما قالتلي عيب اقف معاك
حازم باستغراب : ماما وعيب !! انتي كام سنة ياكنزي
كنزي : عندي 22 سنة
حازم : اومال طريقتك طريقة واحدة عندها 6 سنين ليه
كنزي : يا سلام هو علشان بسمع كلام ماما ابقا صغيرة
حازم : لا مقصدش بس اصل ... ولا اقولك مع لينا .. انتي مالك بقا متضايقة ليه
كنزي : ماما مردتش تعملي بيض بالعجوة
حازم : وانتي مبتعرفيش تعملي لوحدك ياصغنن
كنزي : مش بيطلع حلو زي ماهي بتعملوا .. انا بحبه من ايدها
حازم : طيب كلي أي حاجة يمكن تعبانة مش هتقدر تعمل
كنزي : لا مش تعبانة كانت هتعملي .. بس كله من الزفت اللي اسمه خالد هو اللي خلها متعمليش
حازم : مين خالد دا اخوكي
كنزي : لا دا العريس

نجلاء طالعة بالأكل شافتهم واقفين اتضايقت وراحت عليهم

حازم : عريس ايه ؟
كنزي : العريس الل...
نجلاء قطعت كلامها : البيض بالعجوة اهو ..
كنزي حضنتها : متشكرة اوي ياماما .. انا عارفة اني مش ههون عليكي ابدا.. لسه هتأكل
نجلاء : انتي هتاكلي هنا ولا ايه .. ادخلي جوا يلا
كنزي : حاضر ياماما

نجلاء : منور ياحازم
حازم : بنورك يادادة .. هو زين صاحي
نجلاء : اه صاحي اتفضل
حازم : خليكي انا هدخل متتعبيش نفسك
نجلاء : زي ماتحب .. عن اذنك

"حازم حس انها اتضيقت من وقفته مع كنزي "

__________________________

نور : عايدة ونبي اعمليلي قهوة
عايدة: حاضر يانور هانم
نور : صباح الخير ياكيمو .. انت بترسم صورة مامي تاني ليه
موبايلها رن

نور : الو مين معايا
سائر : عاملة ايه يا نور
نور اتوترت وقامت من مكانها بعدت عن كريم وهو لأحظ
نور : سائر
سائر : كنت متأكد انك هتعرفي صوتي
نور : عاوز ايه ياسائر
سائر : قولتلك اني عاوز اتكلم معاكي
نور : كلامنا خلص من زمان
سائر : مخلصش يانور لو سمحتي وافقي
نور : ماشي بس هي ساعة واحدة بس و همشي
سائر بفرحة : موافق .. انا هلبس واجي آخدك
نور : لا . .. انا هاجي بنفسي
سائر : زي ماتحبي .. المهم نتكلم
نور : ماشي ياسائر .. باي
سائر : باي

________________________
#حكاية_قمر 💕🌜
#بقلم_ياسمين_علي ••

نجلاء : انا قولتلك ايه.. انتي مبتسمعيش الكلام ليه
كنزي : والله ياماما انا كنت همشي مش هقف معاه.. بس هو كان بيتكلم
نجلاء : تسبيه وتمشي بردك يتكلم مع نفسه مالكيش دعوة .. والا قسما عظما اشتكي لابوكي وهو يتصرف بقا علشان انا تعبت
كنزي : والله ياماما معملت حاجة .. وحاضر مش هقف معاه تاني خالص
نجلاء : لما اشوف

______________________________

حازم : معقولة يازين .. كنت عاوز تمشيهم من البيت ف وقت زي دا
زين : اللي حصل بقا كنت خايف ع اخويا .. انت عارف ياحازم مصدقنا بقا احسن من الأول
حازم : بردك يازين دول بنات .. ازاي كنت هتعمل كدا .. افرض حد طلع عليهم ولا حصلهم حاجة
زين : مش عاملة فيها بميت راجل .. تورينا هتعمل ايه بقا
حازم : انا مش فاهم انت حطيتها ف دماغك ليه .. وبتتلكك الموضوع مش موضوع اخوك .. انت كل حاجة تحصل مابتصدق تمسك فيها علشان يمشوا .. ماتسيبهم قعدين ف حالهم هنا
زين : مش حاطتها ف دماغي .. بس انت عارف انا مبحبش حد قد اهلي ومش هسمح لحد يأذيهم .. وطبيعي مكنش مرتاحلهم .. حط نفسك مكاني ترضا ناس غريبة يعيشوا في بيتك
حازم : والله لو يوافقوا اخدهم يعيشوا معانا حتي ابقا مطمن ع امي ومتبقاش لوحدها
زين : انت بتتكلم جد !!
حازم : اه بتكلم جد فيها ايه يعني .. مش احسن مايترموا ف الشارع .. وبعدين هما ف ازمة المفروض تقف جنبهم
زين : وانا مالي اقف جنبهم ليه من باقي اهلي
حازم : مش ابوك قال انهم بنات صاحبه
زين : وانا مش مقتنع انا عديت الموضوع وخلاص ..
حازم : بلاش دي.. مش اللي انت مش طايقها دي أنقذت اختك
زين : مايمكن تكون هي اصلا اللي عاملة كل دا
حازم : انت مصمم تكرهها وخلاص .. متنساش ان انا ظابط و ليا نظرة ف الناس .. والبنت دي شكلها محترم وجدعة وبتحب أخواتها بجد .. مش شايف عملت ايه امبارح علشان اختها
زين : شوف انت بتفكرني بافعالها ازاي .. عجبك اللي عملتوا ف سهر
حازم : اه عاجبني .. بنت جدعة خدت حق اختها
زين : حقها من ايه محدش جه جنبها
حازم : ماهي مش مجنونة يازين ولا البت الصغيرة بتكدب ولا كلام سهر دخل دماغي اصلا .. ايه هيودي ليل للبسين اساسا غير لو حد زقها وايه كان مواقفها معاهم وهي متعرفهمش .. فكر شوية هما اتفقوا ع ليل واهي قمر خدتلها حقها
زين : انا زهقت كل لما اكلم حد يدافع عنها .. مش فاهم عملالكم ايه بجد .. دا حتي كريم .. راحلها امبارح ومخلهاش تمشي
حازم : كل دا ميأكدلكش انها انسانة كويسة .. وانك ظالمها
زين : كويسة ولا مش كويسة لنفسها .. انا هبعد عنها وخلاص
حازم : خير ماعملت والله .. ريحتها
زين : انت فاضلك دقيقة وتعملها تمثال هنا
حازم بضحك : لا مش للدرجادي

زين : ياعم اسكت ..

راحة فين يانور
نور : خارجة مشوار كدا ومش هتأخر متقلقش
زين : طيب خليبالك من نفسك
نور : حاضر
زين : ومتبقيش تروحي أماكن شعبية لتجلنا بايدك فيها 3 كمان
حازم : مافيش فايدة فيك
نور : ماشي يا زين باااي بقا
زين : باي ياحبيبتي

________________________________

ليل : انت تاني
اسر : اه تاني وتالت ورابع
ليل : عاوز ايه
اسر : عاوز افهمك اني مش انا اللي قولت لصافي
ليل : يبقا وليد يعني انت السبب بردك
اسر : ولا وليد صافي عرفت من حد تاالت
ليل : اه مانت قايل لكل الناس
اسر بعصبية : يوووة بقا افهمي انا مش السبب
ليل : متتعصبش عليا
اسر : تمام مش هتعصب .. انا اهو هادي خالص .. ممكن تسمعيني بقا
ليل : اتفضل
اسر : بصي ياستي صافي عرفت من عمتها سهر ..
ليل : الحرباية اللي زقتني
اسر : بالظبط
ليل : وهي دي هتعرف منين
اسر : من زين اخويا.. علشان هما شبه بيحبوا بعض ... ف ممكن يكون حكالها ع وجودكم .. وهي حكيت ل صافي .. يعني مش مني
ليل : وانا ايه يثبتلي الكلام دا
اسر : اجبلك امضت صافي ع الكلام دا ولا اعمل ايه يعني
ليل : متعملش حاجة .. قولتلك ولا انت ولا هي تهموني
اسر بعصبية : ولا انتي تهميني .. انا بس مش عاوز أتفهم غلط
ليل : افهم صح ولا غلط مش انا مهمكش خلاص .. ابعد عن طريقي بقا علشان عاوزة امشي
اسر : اركبي انا هوصلك
ليل : لا لا لا مش هركب
اسر : احسن بردك يكش تتخطفي انا غلطان
ليل زقته ع العربية : طب عديني بقا اروح اتخطف

___________________________________

هدي : سائر انت خارج ياحبيبي
سائر : أيوة ف حاجة
هدي : رايح فين
سائر : انتي هتحققي معايا ولا هتحسبيني ع خروجاتي ؟؟؟
هدي : انا مقصدش بس
سائر : اسمعي بقا مش معني اني غيبت سنين ابقا نسيت.. انا منستش ومش هنسا ولا هبقا زي صافي تأقلمت مع الحكاية علشان كانت عيلة .. انا مجبور بس مش اكتر ف ياريت ياررريت تخليكي ف حالك وتبعدي عني .. وكفاية انك كنتي سبب ف حاجات كتير وحشة ليا ... عن اذنك

" هدي عيطت من كلامه وطلعت ع اوضتها "
______________________________

الباب بيخبط

قمر بتغسل المواعين : بت ياتونة افتحي .. انتي يابت ..

طلعت تشوفها فين ..

قمر : ملاك نايمة ملاك يااخواتي ..
الباب خبط تاني
قمر : أيوة استنا جاية
فتحت
قمر واقفة مستغربة
اسر : عاملة ايه
قمر : انا كويسة.. لو جاي لتونة .. ف تونة مش موجودة
اسر فهم قصدها : لا انا مش جاي لحد غيرك
قمر باستغراب : عاوزني انا ! خيير

_____________________________________

ياتري اسر هيكون عاوز قمر ف ايه .. هنعرف ف الاجزاء الجاية .. تابعوا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-