القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صرخة فتاة الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل

 رواية صرخة فتاة الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل

رواية صرخة فتاة البارت الخامس

رواية صرخة فتاة الفصل الخامس 5 بقلم وفاء كامل


رواية صرخة فتاة الجزء الخامس

روايه.. صرخه فتـــــــــــــــــــــاة..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الخامـــــــــــــــــــــــــــــس👉

🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸

من ترك الصلاه مع إيمانه بها واعتقاده فرضيتها، ولكن تركها تكاسلا أو تشاغلا عنها، بما لا يعد في الشرع عذرا فقد صرحت الاحاديث بكفره
أما الاحاديث المصرحة بكفره فهي:

1 - عن جابر قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (بين الرجل وبين الكفر ترك الصلاة) .
رواه مسلم

2 - وعن بريدة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة، فمن تركها فقد كفر) .
رواه أحمد وأصحاب السنن.

3 - وعن عبد الله بن عمرو بن العاص عن النبي صلى الله عليه وسلم، أنه ذكر الصلاة يوما فقال: (من حافظ عليها كانت له نورا وبرهانا ونجاة يوم القيامة، ومن لم يحافظ عليها لم تكن له نورا ولا برهانا ولا نجاة، وكان يوم القيامة مع قارون وفرعون وهامان وأبي بن خلف) رواه أحمد والطبراني وابن حبان،

*_______________________*

وصلنا الفصل ال فات عندما واجه عمر هاجر بكلامه ع سبب رفضها واتهمها بتعرض احد الشباب لها
هاجر بصدمه.. اي انت بتقول اي 😮
ازاي اصلا تفكر فيا ف حاجه ذي كدا
عمر.. انا اسف بس مستغرب م ال بيحصل وده استنتاجي م ال انتي فيه

هاجر بتنهيده.. لو سمحت يا عمر سبني
عمر بدأ يوصل لاخر طاقته وبنفاذ صبر.. بصي يابنت الناس انتي لغيري حاجه مستحيله
وهتجوزك ياهااااجر سواء برضاكي او غصب
وده اخر كلام عندي
بكره اسمع الرد منك لازم تتصلي بيا تعرفيني فاااااهمه
انا مش عايز اقلب ع وشي التاني 😡
ف ذلك الوقت كانوا غافلين ع اعين الذي تراهم وتبكي بصمت

انتهى الفرح وذهب كل منهم الي منزله
كانت هناك اعين سعيده
واعين حزينه
واعين مجروحه ف ذلك اليوم

مامت هاله وهاني كانوا ف السياره مع وفاء ونعمه اما ع هاجر فأستأذنت منهم وذهبت لبيتها لتنفجر ف البكاء

اما ع هاله وهاني كانوا ف السياره أمامهما وكانت حزينه ع صدقتها هاجر
فهي رأت ف عيونها المتورمه م البكاء الحزن
وتنهدت بقوه.. وبعدين معاكي ياهاجر هتفضلي كدا لحد امتي
ورافضه تحكيلنا مالك بقالك ٤ سنين ع الحال ده متغيره

يارب اهديها وعدل حالها واسعدها دايما
هاني.. سرحانه ف اي ياقلبي
ابتسمت هاله .. ابدا ياحبيبي

اوصلوا العروسان لعش الزوجيه وصعدوا جميعا فوق معها

البنات مع هاله ف غرفتها
وفاء.. عايزاكي تتوصي بيه يابت يالوزه 😂
هاله بخجل .. بت اتلمي

نعمه بضحك .. انا عايزه اوريه يوم ذي وشه يفضل فاكره طول عمره ههههه
هاله.. يابنات حرام عليكم ده جوزي بردوا
هو ال هنعمله ف الناس هيطلع عليا ولا اي ههههه

وفاء.. شوفي البت الواقعه ال هتموت وتتباس 😁
نعمه.. اااااااحم ياريت تيجي ع البوس بس يافوفا 😂😂

هاله.. بت انتي وهي بررررره 😅واياكم تعملوا حاجه ف الراجل حرام عليكم انا ما صدقت اتجوزنا

وفاء وهي تنظر لنعمه بخبث.. عيوني ياااقلبي 😁😁
هاله.. ربنا يستر انا مش مطمنه للنظره دي

مامت هاله.. يلا يابنات عشان اوصلكم
وفاء.. حاضر ياطنط
وخرجوا ودخلت والدتها لتطمئن ع ابنتها احتضنت هاله والدتها بشده وودعتها

نعمه تنظر لوفاء بضحك.. ها اي الاخبار
وفاء بخبث وضحكه شريره.. كله تمام ياسطا 😁😂

هاني قفل الباب وراح جرررري ع عروسته
فتح الباب برجليه
هاله كانت تجلس ع الفراش بفستانها انتفضت اول ما رأته دخل هكذا

هاله بفزع.. اي مالك ياهاني دفعت الباب كدا ليه😮
هاني بضحك.. هو انا لسه عملت حاجه 😁

هاله بخجل.. الله بقا ياهاني متكسفنيش
اقترب منها وامسك يدها بيده وقبلهما
انا مش مصدق ياقلبي اخيرا اتقفل علينا باب
هاله تنظر ف الارض وخدودها احمرت بشده
م خجلها

هاني بفرحه.. الله واكبر ع الطماطم دي ايوه بقا و اقترب اكثر منها وهي تتراجع للخلف حتي وقفت ف زاويه الغرفه وهو أمامها وانفاسه الساخنه امام وجهها

هاله بخجل.. هاني
هاني بتوهات وهو ينظر لشفتيها.. امممممم

هاله بصوت اعلى.. هااااااااااني
فاق هاني م شروده.. اي يابنت المجنونه خضتيني
خاليني اعيش اللحظه بقا ياحبي

هاله بتوتر.. ااااحم انت نسيت حاجه
هاني.. يخربيتك فصيله يابت

هاله.. انا بتكلم جد
هاني.. خير نسيت اي

هاله.. احنا مش المفروض نصلي الاول ولا اي
ابتسم هاني.. عندك حق☺️
وابتعد عنها وامرها ان تذهب للحمام تبدل فستانها وتلبس ازدال الصلاه وتتوضى وتأتي

بينما هو بدل بدلته ب بچامه نوم ظل ينتظرها

انتهت هاله وخرجت م الحمام وكانت جميله جدا ف ازدالها
نظر اليها بهيام وهو يقترب منها.. يخربيت ام الجمال ده اي يابنتي اي حاجه تلبسيها تخليكي قمر كدا

هاله بخجل.. احم طيب ابعد انا متوضيه روح يلا اتوضى
هاني بضحك.. ماااااشي ياجميل فاضل ع الحلو تاكه كلها دقايق ومتقدريش تبعديني عنك 😁
وذهب للحمام للوضوء
اما هي اخذت تضحك ع هذا المجنون

بعد فتره خرج ووضع سجاده الصلاه ف الصالون وبدؤا ف الصلاه
وبعد الانتهاء وضع يده ع رأسها وقرأ عليها دعاء الزواج وقبل رأسها بعد الانتهاء

هاني بهيام.. ربنا يباركلي فيكي يانور حياتي ال هتنوريها
هاله.. انت نوري ال منور حياتي وعمري ومستقبلي عيوني ال بشوف بيه و والنفس ال بتنفسه وقلبه ال عايشه بيه

هاني بعد هذا الكلام عيونه دمعت م شده حبه لها ضمها الى صدره واخذ يستنشق عبيرها سحب الطرحه م ع شعرها وفرده واخذ يستنشقه بهيام وهو يقول لها
لو تعرفي انا بحبك قد اي ياهاله
انا عايش عشانك وطول عمري بدعي ربنا تكوني م نصيبي
ابتسمت له بخجل
هاني اقترب اكثر وقبلها بشغف لاول مره يتذوق طعم شفتيها
بعد فتره تركها لتاخذ انفاسها

هاني نظر لعيونها التي تخجل منه ومن فعلته ابتسم ع برائتها .. هاله
هاله بتوهان.. امممم

هاني.. جعانه
هاله.. تؤ تؤ تؤ

هاني.. متأكده الاكل بره مش حابه تتعشي
هاله بخجل .. تسلم ياحبيبي ماليش نفس

امسك يدها واوقفها وحملها وذهب لغرفتهم وانزلها ع الفراش
نظرت له بكسوف وتمنت الارض تنشق وتبلعها
ذهب هاني وجلب معه كأسان م العصير المانجو

هاني.. اتفضلي
اخذته منه وظلت ممسكه بالكأس بيدها وهي متوتره وخائفه

هاني تناول العصير كله وهو ينظر لها
اي ياحبيبتي مشربتيش ليه
هاله.. ماليش نفس ووضعته بجانب الفراش

مر الصمت بينهم
هاني بابتسامه.. اي مش عايزه تنامي ولا اي
هاله بخجل.. اكيد
وقفت وازالت الازدال عنها كانت ترتدي قميص قصير ابيض جعلها ملكه وفردت شعرها ع ظهرها

نظر اليها بهيام وهو لا يصدق ان هذه الحوريه ملكه وحلاله
جلست هاله بجانبه ع الفراش وامسكت بالغطاء لكي تنام لكن هو اوقفها

هاني.. هتعملي اي
هاله ببرائه.. هنام

هاني بضحك 😂😂😂😂 وانا موقفي اي
هاله.. مش فاهمه

هاني.. انا هفهمك😁
اقترب منها اكثر ف اكثر وصعد فوقها واخذ يقبلها بشغف وانقلبت قبلتهم برقه وهي تبادله قبلته ونسيت نفسها وخجلها
امتدت يده اسفل قميصها وكاد ان ينتزعه
لكن هاله احست بثقل ع جسدها

هاله باستغراب.. هاني..... هاني
لم يجيبها
ابعدته م فوقها وعدلت م جلستها وجدته نائم وفي عالم اخر
نظرت بصدمه 😮😮 هاااني هاااااااااني
احيه ع الليله السوده دي
انا نحس م يومي عارفه والله
شدت الغطاء عليها ونامت وهي مخنوقه

ف مكان ما
نعمه.. الو
وفاء.. اي ياقلبي لسه منمتيش يابت ورانا شغل بكره

نعمه بضحك.. تفتكري اي الاخبار دلوقتى😅
وفاء بضحك.. تلاقيه بياكل ارز مع الملايكه 😅😅😅

نعمه.. حرام عليكي ياشيخه زمان هاله هتولع 😂
وفاء.. عشان يبطل ال هو فيه وكمان انا عارفه انه طفس وبيحب عصير المانجا زمانه شربه والمنوم ال حطيته اشتغل 😂😂😂😂
نعمه.. مفتريه 😁

وفاء.. يلا يابت وقتك خلص معايا هنرش مايا 😅
نعمه.. سلام ياكلبه البحر 😂

*_______________________*

مضى اسبوع ع ابطالنا
وفاء كل يوم تذهب ل محمود فيلته ترعاه والدكتور عمر ياتي مره ف الاسبوع للاطمئنان عليه
محمود ما ذال ملازم الفراش لا يقدر ع الحركه طمأنه دكتور عمر قاله شهر وهتبقا بخير بسبب الحاله النفسيه ال بيمر بيها اثرت عليه نفسياً وجسدياً وفقد الحركه

والدته زينب سعيده جدا بتواجد وفاء معهم
عكس محمود الذي يعاملها بطريقه وحش وكل فتره يجرحها بكلامه وهي تسكت وتباشر عملها لان هذا واجبها ولحد الان لا تعلم لما هذه المعامله معاها

هاجر لم تعطي ردها ل عمر واخذت اجازه مرضى اسبوع ولم تأتي حتي الآن
جليسه ف غرفتها تبكي وتصرخ كل يوم بدون ان تشعر بها والدتها

عمر لم يعد يراها حتي ف العماره تحجج اكثر م مره وسأل والدته عنها لكنها لم تعلم عنها شئ
قرر ان يذهب اليها بحجه انها لم تتأتي للعمل والاطمئنان عليها
قالت له والدتها انها مريضه ملازمه الفراش وترفض أن تخرج منها
مر الأسبوع عليه كانه سنه واصبح شاردا طوال الوقت

اما نعمه تذهب لعملها كل يوم وتشعر بالوحده بدون صديقتها هاجر الملازمه الفراش وبدون صديقتها وفاء التي اصبحت تعمل ف فيلا المريض التي كانت تباشر حالته
وبدون صديقتها هاله التي تأخذ اجازه بدون مرتب بسبب زواجها

هاله علمت بما فعلوا اصحابها واخذت تضحك بشده عندما رأته يستيقذ م نومه ويتألم م رأسه ولا يدري ماذا جرى له
وعندما علم منها ماذا فعلوا به اخذ يضحك وهو يتوعد لهم
وقضوا باقي ايامهم طوال الاسبوع ف عسل وسعاده ابديه وعاشوا اجمل لحظاتهم

اما ع ولاء بعد انتهاء الامتحانات لازمت البيت طوال الاسبوع لان الاجازه بدأت وهي اسبوعين ويبدأ العام الدراسي مره اخرى
كان هذا الشئ يضايق منير بشده فهو منذ الفرح وهو ف شئ بداخله يريد ان يراها مره اخرى

حل المساء وبدأ شيفت نعمه ف المشفى ومن حظها الدكتور عمر هو م معها ف الشيفت

كان يجلس على مكتبه متوتر فهو منذ اسبوع منتظر منها هاتف تخبره انها موافقه ع طلبه ولكن الحقيقه هو ليس فقط متوتر بل غاضب غضب كبير
امسك هاتفه جاء ان يتصل بها لكنه تراجع وقرر ان ينتظرها ووضع الهاتف بجانبه
ثم امسك ورقه وقلم واخذ يشخبط فيها بكل غضب
يحاول ان يخرج غضبه ولكن يفشل فيقطع الورقه وينفخ بضيق
تقاطعه دخول نعمه

نعمه بهيام.. مساء الخير يادكتور عمر

عمر يسحب شعره للخلف مخرج تنهيده قويه من فمه ويقول لنفسه.. مش واقتك يا نعمه خالص اي جابك دلوقتى 😤

نعمه.. دكتور عمر...... دكتور عمر
عمر بعصبيه .. ها....... افندم يانعمه ف حاجه

نعمه بحزن.. ايوه ف حاله ف الاستقبال وطالبين حضرتك
عمر.. معلش انا تعبان ومرهق شوفي دكتور غيري

نعمه بلهفه.. الف سلامه عليك خير مالك
عمر باستغراب م طريقتها.. الحمدالله مرهق شويه بس

نعمه.. خلاص انا هبلغ دكتور اسامه
عمر.. تمام

نعمه بتردد.. دكتور عمر ممكن سؤال
عمر بتنهيده.. اتفضلي

نعمه بحزن.. حضرتك مالك شكلك ف حاجه مضيقاك

ينظر الى هاتفه بهيام منتظر مكالمتها وبصوت ضعيف.. مستنى هاجر تكلمنى

نعمه تسمعه وتحزن بشده رغم ان هاجر م اعز اصدقائها لكنها لا تقدر ان تخونها وتفقدها
نعم انها تحب عمر بشده منذ تم تعينها ف المشفى وكانت ترى الحب ف عيونه اتجاه هاجر كانت تسكت وتتألم وتصرخ ف صمت

نعم هي م كانت تقف بعيد وتستمع اليهم ف الفرح
وتبكي بصمت عندما رأته يطلب يدها وهي ترفض
كانت تصرخ بداخلها ولكن ماذا عساها ان تفعل
الحب مش بأيدها بس هي حبته وهي عارفه انه مش ليها
قد اي انت غبي ياعمر بدور وتجري ع ال مش بتحبك وسايب ال هيموت ويبقا تحت رجليك
نفسي اصررررررررخ واطلع ال جوايا
لكن مش قادره
واه م صرخه فتـــــــــــــــــــــاة مجروحه 
لقراءة الفصل التالي اضغط على (رواية صرخة فتاة
reaction:

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق