القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم اية عامر

 رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم اية عامر

رواية براءة البارت الثالث

رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم اية عامر


رواية براءة الجزء الثالث

البارت التالت..
يونس: حسام!!! 
حسام: بتحب براءه؟؟ 
يونس:  ايوه بحبها... 
حسام:  يعني انت تعرفها قبل م تيجي هنااا
يونس: كانت معايا ف الكليه... انا اكبر منها بسنتين... عرفتها وانا ف اخر سنه... واتشديت ليها... كانت هاديه.. ودايما بتقرأ روايه ف ايديها او كتاب..... كانت بسيطه و حبيتها.. 
حسام: طب يعني مقولتلهاش لي 
يونس: كنت مستني اتخرج واشتغل واكون نفسي علي مهي تتخرج...  جبت رقم والدها وبقالي تلت سنين كل م اكلم والدها يقولي انها رافضه فكره الجواز دلوقتي ومش عايزه حد يفاتحها فيه 
... لحد لما عرفت ان هي بتشتغل هنا... مقدرتش ابعد وكلمت السكرتيره عشان اشتغل هنا لما عرفت انكو محتاجين حد معاكو... 
حساام: ياااه شكلك بتحبها بجد... طب هتعمل اي.. 
يونس:  هعمل اي انت مش شايف هي مش واخده بالها مني اصلا.. 
حسام: ربنا يوفقك ي دكتور... براءه فعلا تستاهل حد بيحبها... 
..... 
ماما: براءه... اصحي عشان تفطري وتنزلي ي بنتي يلا... 
براءه:  حاضر.. عشر دقايق بس اكمل الحلم 
ماما:  ي رب عملت اي ف دنيتي.. انتي عندك خال اهبل ي بنتي.. 
براءه:  لا ي ماما.. هو انتي عندك اخوات ولاد  من ورانا 
ماما:  ي رب صبرناااااي 
براءه:  خلاص... هقوم 
... 
ماما:  افطري كويس... عشان بتتعبي... ومتجيش متأخر تاني زي امبارح 
براءه:  كنت مشغوله ي ماما
ماما: معرفش هتفضلي كده لحد امتي 
براءه:  وعلي اي بقي... السلام عليكم 
.... 
براءه: الله الله.. اليوم باين من اوله... عم محمااااد
عم محمد (البواب): نعم ي ست هانم
براءه: م تشوفلي حد يظبط العجله اللي نايمه دي ورايا شغل.. 
براء:  طب بص وقفلي تاكس وعلي م اجي تكون جيبت حد يصلحها... وخلي الفلوس دي معااك 
عم محمد:  حاضر ي ست هاانم..  اهو تااكسي.. استنا ي اسطا.. اتفضلي 
.... 
مي:  براءه... براءه... 
براءه:  اي ي مجنونه... في اي 
مي: كتب كتابي بعد اسبوعين والفرح بعدها بتلت ايااام 
براءه: الف الف مليون مبروك...اخيرااا ده انتو نشفتو ريقنا.
مي: اه والله...عقبالك ي قلبي...
براءه: حبيبتي الله يخليكي...الله يسعدك ي رب..قولتي لبقيت الدكاتره..يلا نقولهم..
مي: يلا 
...
براءه: دكتور حسااام...قدامك اسبوعين...وتخلص شغلك وتسلم الحالات اللي معاك لزمايلك...ومش عايزه اشوف وشك لمده شهر...
حسام: اي انا عملت اي 
براءه: ي لهوووي انت قلبت الوان كده ليه...متخافش ده انا هديك اجازه عشان فرحك..
حسام: وقعتي قلباااااي...
براءه: الف الف مبروك 
حسام: الله يبارك فيكي 
يونس: مبروك ي حساام 
حسام: الله يبارك فيك..عقبالك ي رب تتجوز اللي بتحبها!!
مي: اللي بيحبهاااا...شكله كده عنيه علي حد معين...
يونس: مبروك ي دكتوره مي...بعد اذنكو 
حسام: طبعا ي جماعه كلكو معزومين اكيد يعني...
....
مي: هو زعل!!
براءه: انتي بتتدخلي ف اللي ملكيش فيه ليه..اتفضلي روحي اعتذري منه 
مي: لا انا محرجه... هبقي اروحله بعدين 
براءه: روحي ي مي شوفي شغلك..امشي من قدامي..
....
براءه: احم...دكتور يونس..قاعد لوحدك ليه...حسام ومي مقيمين الاحتفالات من دلوقتي...
يونس: شكلهم بيحبو بعض اووي 
براءه: ربنا يبسطهم ي رب... شكلك متضايق لو متضايق انا ممكن اسمعك..
يونس بحزن: بحبها وهي حتي متعرفش.. مدتنيش اي فرصه اني اقرب منها...بشوفها قدام عيني ومش عارف اتكلم... شوفتها بعد سنين و عرفت اني لسه بحبها...
براءه:  مش عارفه اقولك اي يونس بس احيانا الحب بيوجع اكتر م بيخلي الشخص يحس بالسعاده..
يونس: انتي حبيتي قبل كده...
..السؤال وجعني بشكل كبير حسيت قلبي بينخلع من مكانه...وجاوبت 
براءه: لا......طب م تحاول تاني انك تقولها وحاول توصل احساسك ده ليها وسيبها هي تفكر....
ودلوقتي انا اللي هسيبك تفكر بعد اذنك...
...
قعدت كتير افكر...حبها وفضل يحبها وهي متعرفش انه موجود اصلا...اي اللي يخليه يصبر واي اللي يخلي انسان يستحمل كل ده...عشان حب مش هيكمل..ليه مواجهش الحب زي م انا عملت..
.....
براءه: الو
ماما:....
 براءه: اي ي ماما متأخرتش والله بس بقالي كتير مستنيه تاكسي عشان اروح...
ماما: طب ابعتلك ابوكي 
براءه: لا ي ماما انا هتصرف متقلقيش عليا...
...
يونس: تحبي اوصلك...
براءه: لا مفيش دااعي انا هاخد تاكسي 
يونس:ي بنتي مش هخطفك تعالي بدل م انتي واقفه كده...
....
برااءه: انا متشكره جداا ي يونس..يلا بااي اشوفك بكره
...مردش عليها انما مسك ايديها وقالها لا استني عايزك...
انزعجت جدا انه مسك ايديها..وسحبتها منه وقالته
براءه: خير ي يونس
يونس: انتي قولتيلي اني احاول تاني واحاول اوصل احساسي صح؟؟
براءه: صح
يونس: انا بحبك...استني ي براءه متقوليش حاجه...انا بحبك من فتره...وكنت فاكر اني تجاوزت الموضوع بس اول م سمعت اسمك تاني لقيت رجلي بتجري عندك واشتغلت معاكي ف المركز...وحسيت اني ف وسط عيلتي من تعاملك مع الناس..ولقيتك زي م انتي..انا بحبك صدقيني...لقيتك زي م انتي متغيرتيش لسه بسيطه وهاديه... تقبلي تتجوزيني ي براءه..
مرديتش عليه..سيبته وطلعت ومكلمتش حد دخلت اوضتي.. وعيطت كتير اووي...مش عايزه اكون سبب ف كسر حد ومش عايزه ادوق شخص زي يونس نفس الوجع...قومت اتوضيت وصليت وفضلت ابكي علي سجاده الصلاه لحد م نمت...
.....
ماما: اي ي براءه مش هتروحي الشغل ولا اي 
براءه: لا ي ماما انا خدت اجازه اسبوع..
ماما: خالتك ومالك هيجو يتغدو معانا بكره...
براءه: يجو ي ماما بس انا تعبانه مش قادره اتكلم مع حد 
ماما: معلشي ي بنتي هو انتي بقيتي تشوفيهم اصلا...اقعدي معاهم شويه..
براءه: حاضر ي ماما...
....
مالك: ازيك ي بنت خالتي...خالتي فين...
براءه: ف المطبخ..اتفضل ادخل واتنمرو ع الناس لحد الصبح..
خالتو:وانتي الصادقه..هموت واعرف بيقولو اي 
مالك خرج وهو مالي بوقه اكل..
مالك: انتو منفسنين مننا ليه هاا....انا غلطان اني خرجت م المطبخ اصلا انا راجع تااني.. اي ده.. هي براءه راحت فين...
خالتو: دخلت جواا...روح لخالتك حبيبتك احسن
مالك ف نفسه: فهماني اوي ماما دي
ف المطبخ...
مالك: هااا اي الاخبار 
ماما: تاني ي مالك...قولتلك لسه بفتح سيره العريس...قالت لا لا  اعمل فيها اي.. 
مالك:بنتك دي انا هخطفها...
.... بعد الغداء..
مالك: براءه..تعالي عايزك...ثانيه تكوني ورايا ف البلكونه..
...
براءه: نعم ي مالك...
مالك:هسألك سؤال..من غير زعل
براءه: اتفضل
مالك: انتي شايفاني ازااي... يعني انا بقيت اي...بعد كل المحاولات دي 
براءه: انت كنت ابن خالتي..وهتفضل 
مالك: بس انا بحبك 
براءه: لو سمحت ي مالك..متكلمش ف الموضوع ده تاني...انا مبحبكش..انت ابن خالتي..وصاحبي..واخويا ي مالك
مالك: وانا متأكد انك بتحبيني.. تقدري تقوليلي ليه لسه متجوزتيش..
براءه: عشان انا مبقابلش عرسان اصلا ولا بتعرف علي حد وانت عارف..عشان عايزه اركز ف شغلي..وان كان عدم جوازي معناه اني بحبك..ف انت اتجوزت...ها ده معناه اي 
مالك: انتي مش فاكره انتي جرحتيني ازااي ساعتها..وجيتي بعدها تقوليلي اصحااب...كنت بقنع نفسي اني اعجبت بتغيرك وقتها..وحسيت اني لازم اكمل ...بس مع الوقت عرفت اني كنت بحبك من زماان...
براءه: مالك..اقفل الموضوع ده انتهي ولو سمحت متتكلمش فيه تااني....انا لو اتكلمت فيه انت هتنجرح من كلامي اكتر...بعد اذنك.
....
براءه: م السلامه ي خالتو مع السلامه ي براءه ي عسل انتي...
....
بابا: برااءه...تعالي عازوك
براءه: حاضر جايه ي بابا...
بابا: بصي بقي ي بنتي ف شاب كلمني..عايز يتقدملك وانا اديته معااد..
براءه: بس ي بابا 
بابا: هتفضلي لحد امتي بتنفذي اللي ف دماغك..ي بنتي احنا كبرنا انا وامك وعايزني نتطمن عليكي..انا خلاص اديته معاد بعد بكره... الولد ده ي بنتي كلمني كتير وانا اتحرجت اقوله لا تاني ...جهزي نفسك هتقابليه...
براءه: حاضر ي بابا..
....
ماما: ادخلي حطي القهوه واقعدي بهدوء كده زي م انتي... عايزين بنتنا تبقي عاقله اللهم بلغت 
براءه: حاضر ي ماما
..براءه: السلام عليكم.....يونس!!!
..يتبع...

لقراءة الفصل التالي اضغط على (رواية براءة

reaction:

تعليقات