القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حكاية قمر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علي

 رواية حكاية قمر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علي

رواية حكاية قمر البارت الثالث

رواية حكاية قمر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمين علي


رواية حكاية قمر الجزء الثالث

● الجزء التالت ●

#حكاية_قمر 🌜💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

نسترجع اخر أحداث الجزء الي فات ..

عربي جاي يجري : الحقي ياست قمر
قمر : فيه ايه يخربيتك اخبرك كلها سودة في ايه انطق
عربي : البيت بعربية الكبدة بيولعوا ياست قمر ومحدش عارف يطفيها
قمر : يلااااهووووووي البيت بيولع .. افتكرت ان تونة طلعت تنام .. رميت الحاجة اللي في ايدها وطلعت تجري
وعاوزة تدخل البيت والناس بيمسكوها
سيد : رايحة فين ياقمر استني هتموتي نفسك
قمر بتصرخ : سبووني فتووون جواا ... بنتي جوا ...ابعدووا عني ...
سيد بيعيط : اهدي يابنتي .. هتدخلي فين البيت كله مولع
قمر بتصرخ وتعيط : محدش ليه دعوة سبوووني انا هلحقهااا .. وبتحاول تبعد الناس عنها ...

عربي بيبص لبعيد : الحقي ياست قمر تونة راكبة العجلة ورا عم شكشك ...
الناس كلها بتبص : فينها .. فينها
عربي : اهي جاية ..
قمر قامت تجري عليها حضنتها وبتعيط : انتي كويسة .. انتي مكنتيش جوا ..الف حمد وشكر ليك يارب .. الف حمد وشكر ليك يارب

سيد : حمدالله ع سلامتك ياحبيبتي
تونة بتعيط : بيتنا بيولع ليه كدا .. مين ولعوا ياعم سيد ..
سيد : والله يابنتي مااعرف انا كنت بتغدي مشوفتش حاجة

" قمر حاضنة تونة ومش بتتكلم "

ليل جايه تجري عليهم : ايه اللي حصل يا قمر ... ازاي حصل كدا للبيت
قمر خدت تونة وليل ومشيت بيهم بعيد عن البيت وقعدوا ع رصيف ف الحارة .. والمطافي جت تطفي

______________________________

وليد : .. ماترد عليها يابني بدل ماهي عمالة تتصل كدا
آسر : مش رادد عليها
وليد : يمكن عاوزك ف حاجة مهمة
آسر : بزمتك صافي بتقول حاجة مهمة ف حياتها
وليد : بصراحة لا بس رد بردك
آسر: لا يعني لا .. اهي قفلت خلاص
وليد بيبص ف موبايله : قفلت عندك وبترن عليا .. انا هرد عليها
آسر: براحتك

وليد : ايه ياصافي في حاجة
صافي بعصبية : مبتردش ع مكالمتي ليه يازفت انت وفين آسر
وليد : انتي لسه متصلة دلوقتي
صافي : اااء متتوهش ع الموضوع فين آسر عاوزة اكلمه
وليد بص لآسر : عاوزة تكلمي آسر
آسر شاورله يقولها نايم
وليد: آسر نايم .. كان سهران انتي عارفة ..
صافي : صحيه يكلمني
وليد : اصحيه
آسر بصله بغضب
وليد : لا مش هينفع بصي انا لما يصحا هخليه يكلمك .. ماشي يلا سلام يا صافي

آسر : انسانة معندهاش دم
وليد : بتحبك يااسر وانت عارف كدا كويس
آسر : هي عارفة اننا صحاب وبس.. لو ف بالها حاجة تانية دي متخصنيش .. واقفل السيرة دي انا مش ناقصها كفاية ابويا .. ولا اروح اقعد ف اوتيل احسن
وليد : لا ياصاحبي خليك .. مش هتكلم عنها خلاص
آسر: احسن بردك
وليد : مقولتليش بقا عملت ايه مع ليل .. علشان تعتذرلها
آسر : موقف كدا هبقا احكيلك عنه بعدين.. بس انا هنام دلوقتي علشان زي ماقولتلها .. انا سهران ومنمتش .. يلا تصبح ع خير
وليد : وانت من اهله

____________________________

ليل : هنعمل ايه دلوقتي ياقمر .. هنروح فين
قمر : مش اتبطرتي ع البيت الصبح اهو راح .. ارتاحي بقا
ليل : يووة ياقمر عليكي .. خلينا ف
المهم هنعمل ايه ..
قمر : العمل عمل ربنا بقا
ليل : طب عاوزة افهم دا حصل ازاي وانتي كنتي فين.. ولما انتي بتقولي للظابط انك كنتي قافلة الأنبوبة قبل ماتمشي والموضوع مجاش من عربية الكبدة .. اومال مين عمل كدا بس

جعفر : لا اله الا الله ايه اللي حصل دا مين عمل كدا بس .. قلبي عندك ياست قمر

قمر : ياريتك جبتي سيرة حاجة عدلة .. وقامت وقفت قصاد جعفر
قمر : عاوز ايه يامعلم .. مش عملت اللي ف دماغك .. ايه جابك
جعفر : جاي نوسيكي .. ونشوفك لو عاوزة حاجة كدا ولا كدا .. انا ف الخدمة
قمر : طيب اوووي انت يامعلم جعفر .. *وعليت صوتها اكتر* لا وابن اصوووول كمان ..
*الناس واقفة تتفرج *
وجاي تشوفني محتاجة حاجة .. طبعااا بعد ماولعتلي ف بيتي ... هحتاج بيت اقعد فيه انا واخواتي .. قووم ايه بقا .. اجيلك راكعة واترجاك .. واقولك يامعلم اتجوزني وانتشلني انا واخواتي من الشارع .. مش هوووو داا اللي كنت بتفكر فيه يامعلم ... *عليت صوتها اكتر* ماتررررردد

جعفر بارتبارك : ايه اللي بتقوليه دا ياقمر ... معقولة انا اجي ع بنت حتتي ... للدرجادي شايفني وحش
قمر : وحشش لا سمح الله دانت ساووو
شوقي : ماتحسبي ع كلامك ياست انتي .. فوقي وانتي بتكلمي المعلم جعفر
قمر : اخرس انت خالص .. بدل ماانزل الشبشب ع قفاك وأخلي اللي مايشتري يتفرج عليك
شوقي بعصبية : انتي اتجننتي يابت انتي
سيد : عيب ياشوقي اللي انت بتعملوا دا مع واحدة ست .. عيب اختشي
شوقي : اقعد ياراجل انت ع جنب احسنلك
جاي يزق سيد قمر وقفت قصاده زقت ايده : عاوز تمد ايدك ع راجل قد ابوك يانطع .. ياعديم الرجولة
شوقي : وامد ايدي عليكي انتي كمان
قمر بعصبية وداخلة تضربه وليل وسيد مسكوها : تمد ايدك ع مين يللا .. دانت ارخص من الشبشب اللي هديك بيه ع دماغك
ليل : خلااص ياقمر اهدي ونبي
تونة : شيلني ياعم سيد اخزقلوا عينه الجدع الطويل دهو
ليل : اسكتي انتي متقومهاش اسكتي
شوقي : بقولك ياست انتي خدي اخواتك .. وطرقينا من هنا روحي ارمي بلاكي ف حتة تانية

جعفر بتصنع العصبية : اخررس يللا لما تكلم الست قمر تكلمها عدل .. دي ستك وست الحارة كلها
شوقي : مانتش سامع يامعلمي اللي بتقولوا .. ماهو انا مش هقف اتفرج وهي نازلة تخبيط واتهامات فينا ف وسط الحارة كدا
جعفر : مالكش دعوة انت .. كلامها معايا انا .. *وبص لقمر* لما انتي بتقولي ان انا اللي ولعتلك ف بيتك .. مشتكتنيش ليه للحكومة .. ولا جاية تتهميني كدا وخلاص .. وتكرهي الحارة فيا
قمر : لهو انت فاكرني بتهمك انا متأكدة ان انت اللي ولعت ف البيت ... واه مبلغتش عنك الحكومة .. عارف ليه.. علشان حقي هرجعه بدرااعي ياجعفر ... ورحمة الغالين ياجعفر لدفعك تمن اللي عملتوا غالي انت والكلب بتاعك دا
جعفر : وانا مستني .. وشد شوقي اللي هيموت ويضرب قمر ... امشي قدامي

قمر : غوروا جتكم غورة ... حسبي الله ونعم الوكيل فيكم ..

ليل : اوفف اخيرا مشووا ... هنعمل ايه دلوقتي ياقمر .. هنروح فين
سيد : تروحوا فين وانا موجود ازاي الكلام دا ..
قمر : لا ياعم سيد انا مش عاوزة اجبلك مشاكل انت عارفه دا راجل شراني مش بعيد لو خدتني عندك .. تصحا تلقي مولع ف دكانتك انت كمان
سيد : وانا مش هخاف وحقي عند ربنا
قمر : كتر خيرك ياعم سيد .. بس انا مش هقبل ان يعمل كدا فيك .. هو عمل كدا علشان ألجأ ليه هو مش لحد غيره
سيد : طب و هتروحي فين طيب
قمر : مش عارفة والله ياعم سيد .. انا هطلع البيت اشوفوا
ليل : تطلعي فين دا البيت فحمة
قمر : مش عارفة يا ليل مش عارفة
سيد : طيب بايتو انهاردة عندي والصباح رباح
تونة : ماتخلصونا بقا من الليلة دي عاوزة انااااام
قمر ملقتش حل تاني : ماشي ياعم سيد .. امري لله .. منك لله ياجعفر .. منك لله

___________________________________

نعمة : حمدالله ع سلامتك يا فاروق بيه

فاروق : الله يسلمك يانعمة .. حضري العشا ونادي ع هدي وصافي
( فاروق الكيلاني .. شريك الألفي ويمتلك عدة شركات اخري خارج مصر .. ويكون والد صافي وسائر وزوج هدي )

نعمة : اومرك يابيه
_______________________________
#حكاية_قمر 🌜💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

قمر بتغطي تونة وهي نايمة وبتفكر هتعمل ايه
ليل : سرحانة ف ايه
قمر : ف اللي حصلنا .. فجأة كدا كل حاجة تروح.. دانا مصدقة قدرت اقف ع رجلي ..
ليل : هتعملي ايه طيب
قمر : هو دا اللي تاعبني .. انا قولت لعم سيد اننا هنقعد انهاردة بس عنده .. ومش هينفع اقعد اكتر من كدا.. بس هروح بيكم فين .. مش عارفة .. راسي هتنفجر من التفكير
ليل : انا عندي الحل
قمر : وواقفة كل دا وساكتة انطقي ايه هو

_____________________________

هدي : فاروق انت رجعت امتا .. مقولتليش يعني
فاروق : لسه راجع وهستقر هنا ف مصر خلاص مافيش سفر تاني
هدي : طب وشركاتك مين هيديرها ف غيابك ..

سهر : حمدالله ع سلامتك .. كدا متقولش انك راجع

( اخت فاروق من ام تانية .. عندها 29 سنة .. كانت مسئولة عن شركات الكيلاني داخل مصر .. ياتري هتفضل فيها ولالا ؟ )

فاروق : كويس انك جيتي ع السيرة ياسهر
سهر بقلق : خيير يا فاروق
فاروق : بصي ياسهر انتي عارفة انا بثق فيكي قد ايه .. والحاجة دي مش هأمن حد غيرك عليها . .. علشان كدا انا قررت انك انتي اللي هتديري شركاتي اللي برا مصر
سهر : ايييه !
هدي بفرحة : طيب الحمدالله انك هتستقر هنا.. دي صافي هتفرح اويي
فاروق : انا تعبت من الغربة وآن الأوان ارجع ابقا ف وسط عيالي
سهر : تبقا ف وسط عيالك وترميني انا هناك لوحدي ؟

فاروق : انا مش هلقي غيرك اثق فيه
سهر : بس انا مش عاوزة اسافر انا مرتاحة هنا
فاروق بعصبية : وانا مش بخييرك دا قرار .. تحضري حاجتك كلها وتسلميلي كل حاجة تخص الشركات هنا.. علشان خلال شهر هتكوني مسافرة

سهر : وانا قولت مش هسافر .. شوفلك حد غيري يمسك شركاتك ...مش هغيير مسار حياتي كله .. علشان قرارك .. كفاية قرارات بقا كفاية .. ومشيت

فاروق : هتنفذي الي بقولك عليه ورجلك فوق رقبتك
هدي : اهدي يا فاروق الامور دي تتاخد بالعقل
فاروق : عقل ايه بس . . عاوزني ادخل ناس غريبة تديير مالي .. ليه وهي راحت فين
هدي : واحدة واحدة واقنعها .. ماهي عندها حق بصراحة يا فاروق . . اكيد يعني مش ف يوم وليلة تغير حياتها كلها وتسافر
فاروق : اهي عندك اقنعيها انتي ... صح هي فين صافي .. مجتش تسلم عليا يعني
هدي : من ساعة مارجعت من الكلية حابسة نفسها ف الأوضة ... واللي يقرب لها تزعق وتقول سبوني لوحدي
فاروق : ليه مالها
هدي : معرفش ممكن تكون متخانقة مع آسر
فاروق : انا مش فاهم ايه سر حبها ف الولد دا
هدي : ماتسيبها تحب اللي تحبه كمان بنتك هتختارلها .. مش كفاية مش راحم اختك

فاروق : ماشي هسيبها علشان خاطر عيونك ..

_________________________________

ليل : فين الكارت اللي ابو نور عطهولك
قمر طلعت الكارت من البوك : اهو ليه ماله
ليل : هو دا الحل
قمر بصيت للكارت باستغراب : دا الحل ازاي يعني
ليل : لا ركزي معايا .. هو مش ابو نور قالك لو احتاجتي اي حاجة كلميني ! .. يبقا هو دا الحل بس مش هنكلموا احنا هنروحلهم البيت .. ونقولهم ع اللي حصل .. يمكن يرجعلك الشيك .. او يجبلنا شقة نعيش فيها

قمر : لا طبعا .. انا قولت مش هاخد مقابل اللي عملتوا ابدا.. انسي ياليل انسي
ليل : طب هتعملي ايه دلوقتي
قمر : مالكيش دعوة وادخلي نامي
ليل : تصدقي انا غلطانة .. اتصرفي انتي بقا يام العُريف

____________________________________

سيد : انتي لسه منمتيش يا نجية
نجية : انام ومين يجيلوا نوم ياسيد بعد اللي عملتوا .. انا صاحية طول الليل عيني ع الدكانة ..
سيد : ربنا الحامي يا نجية
نجية: ونعمة بالله ياخويا .. بس ربنا مقالنش نرمي نفسنا ف التهلكة ياسيد ..
سيد : عاوزني اقف اتفرج واشوف قمر وأخواتها مرمين ف الشارع يعني .. انتي ناسية قمر وقفت جنبنا قد ايه
نجية : فاكرة وعارفة ياخويا .. ومقولتش حاجة ع قمر .. بس انت كمان افتكر انك عندك عيال عاوزين يأكلوا ويشربوا ... وهو مصدر رزق واحد بس واحد بس اللي حلتنا الدكانة داهي ... ولو جعفر عرف ان قمر هنا .. هيولع فيها ومش بعيد يولع فينا احنا كمان
سيد : ايه اللي بتقولي دا ياولية اسكتي .. لحد منهم يسمعك
نجية : هسكت ياسيد هسكت .. بس لو قمر صحيت وقالت انا ماشية اوعا تمسك فيها .. انا بقولك اهو ياسيد

سيد: استغفر الله العظيم واتوب اليه

_____________________________

قمر : اصحي ياتونة .. اصحي ياليل .. فوقوا يلا
تونة بتتمطع وبتبص حواليها : هو احنا فين
قمر : احنا عند عم سيد انتي فقدتي الذاكرة ولا ايه ..
تونة بتهرش ف رأسها : هاا .. ونامت تاني

قمر : قومي طب انتي ياليل .. فوقي يلا
ليل : في ايه هو احنا لحقنا نمنا
قمر : يلا هنمشي
ليل : هنروح فين
قمر : قومي وهقولك يلا .. تونة ياتونة .. ياحبيبتي قومي
تونة صحيت : انا فين
قمر بعصبية : لا انا مش فايقلك قوومي قدامي
تونة : حاضر اهو قايمة

قمر : خشوا تشوا وشكم بماية بسرعة يلا

سيد : ع فين ياقمر .. مالسه بدري يابنتي ..نجية بتزغده
قمر : هنمشي بقا ياعم سيد كفاية كدا كتر خيرك
سيد : وليه مستعجلة.. طب هتروحي فين
قمر : متقلقش انا كلمت واحدة من معارفنا القدام .. وهنروحلها لحد مانشوف حل للبيت دا
سيد بزعل : طيب يابنتي .. اجي اوصلك
قمر : لا يا عم سيد تشكر .. خليك انت .. يلا يابنات .. مع سلامة ياعم سيد .. مع السلامة يا خالتي نجية
نجية : مع السلامة ياحبيبتي
تونة جريت حضنت سيد : هتوحشني ياعم سيد .. مش عارفة هلقي مين غيرك احور عليه
سيد ضحك : وانتي كمان هتوحشني شقاوتك .. خليبالك من قمر ومتزعلهاش
تونة : حاضر
قمر : يلا ياتونة
سيد : سلام يابنات .. خلي بالكم من نفسكم .. سلام

نجية : ماهي طلع لها معارف اهي .. اومال كنت بتقول مالهاش حد ليه
سيد بصلها ودمع : مالهاش حد يانجية مالهاش حد ... ومشي وهو بيقول .. ليه بس كدا يا نجية ليه

نجية باستغراب : ماله الراجل دا

______________________________

قمر : يلا اركبو
ليل : هي مين قريبتنا دي اللي هنروحلها .. هو احنا لينا قرايب
قمر : لا
ليل : اومال ايه اللي قولتيه لعم سيد دا
قمر : علشان يسبنا نمشي من غير ما يحس بالذنب
ليل : ماحنا كنا كدا كدا ماشين النهاردة ايه لازمة نزلولنا الصبح كدا
قمر : علشان خالتي نجية تعرف تنام وهي مرتاحة
ليل : وهي مكنتش عارفة تنام ف وجودنا يعني .. داحنا كنا كلنا ف أوضة صغيرة
قمر : اه ياليل وجودنا مش مريح ليهم .. خايفة احسن جعفر يولع ف الدكانة .. وعندها حق ودا اللي قولتو لعم سيد بس هو اللي صمم .. وانا مكنش لازم اسمع الكلام
ليل : شوفتي الخير اللي بتعملي مع غيرك بيتردلك ازاي !
قمر : الخير اللي بعملوا عند ربنا
ليل : طب واحنا هنعمل ايه دلوقتي . . ومودينا ع فين كدا
قمر : هتعرفي لما نوصل

_______________________________

عايدة : صباح الخير يا احمد بيه
احمد : صباح الخير ياعايدة .. حد من الولاد صاحي
عايدة : أيوة يابيه ومستنينك ع الفطار
احمد : طيب اعمليلي قهوة
عايدة : حاضر يابيه عن اذنك

احمد : صباح الخير يا ولاد
نور : صباح الخير يابابي ..
احمد : اومال فين زين
نور بتأكل : مش عارفة والله يابابي .. تقريبا بيجري
احمد : و آسر مرجعش
نور : لا .. قالي هيقعد عند وليد
احمد : خلي وليد ينفعه ..
زين : ايه النشاط دا صاحين بدري .. *وراح عند كريم وحضنه* صباح الخير يا حبيبي
كريم بادله الحضن وابتسامله

( كريم اكتر اتنين قريبين ليه فريدة وزين )

احمد : اقعد كل يازين .. صح فاروق بيه رجع وهيدير شاركاته بنفسه
زين بيأكل : طيب ما يديرها انا اعمله ايه
احمد : ماهو هيسفر سهر تدير شركاته اللي برا
زين اضايق : ازاي يعني .. وسهر وافقت
احمد : مالك اتضايقت ليه
زين : متضايقتش بس انا مرتاح ف الشغل مع سهر
احمد : امممم لو مرتاح اوي كدا .. اكلمهولك يخليها تفضل هنا
زين : وفاروق هيوافق
احمد : اكيد هيوافق .. لما يعرف انك عاوز تتجوزها
زين : نعععم !!
احمد : ايه مالك اتضايقت ليه
زين : انت عارف رأي ف حوار الجواز دا يابابا .. ولو سمحت مش عاوز اتكلم فيه
احمد : خلاص ع راحتك .. انا قولت اساعدك .. مقولتليش يانور عاملة ايه انهاردة..
نور : كويسة يابابي .. بس تعرف انا وحشتني قمر وتونة وليل اوي
احمد : باين عليهم بنات اصول والله .. هما فين اهلهم
نور : مش عارفة والله يابابي .. بس تقريبا قمر هي الي مربياهم
زين : اه تلقيها مسئولة عنهم وبتسرحهم
نور : ايه الكلام الي بتقولو دا يازين .. دي اختها ف كلية الهندسة
زين : بقول الحقيقة.. تقدري تقوليلي شوفتي كارنية اختها انها ف هندسة ؟؟
نور : لا
زين : شوفتي بقا .. انتي ليه مش عاوزة تفهمي انكم اتضحك عليكم من واحدة نصابة
نور: النصابة دي هي اللي انقذتني .. ياريت الناس كلها تكون زيها
زين : انقذتك وخدت عمولتها
احمد : مين قالك انها خدت عمولتها
زين : حضرتك قولت انك اديتها فلوس
نور : ومخدتهاش
زين باستغراب : ازاي !
احمد : زي ماسمعت كدا عرضت عليها مبلغ ومخدتهوش .. شوفت بقا انك كنت ظالمهم ازاي ..

نور : بابي هو انا ينفع ابقا ازورهم
زين : لا طبعا ازاي تروحي المكان دا تاني
احمد : نور انا اه متعاطف معاهم بس مرواحك هناك لا .. لو حابة تشوفيهم هبقا ابعت سامح يجيبهم ها ايه رايك
نور حضنت ابوها : ياحبيبي يابابي.. موافقة طبعا
زين : لا انتو اكيد بتهزاروا .. انتو هتدخلوا ناس زي دي البيت
نور : تاني يازين
زين : لا تاني ولا تالت ... انا قايم اللبس

_________________________________

#حكاية_قمر 🌜💕
#بقلم_ياسمين_علي ••

ليل : احنا رايحين فين وايه الڤيلال دي كلها..
قمر ماشية تايهه : ونبي مانا عارفة انا ماشية صح ولا غلط ... وطلعت الكارت من البوك .. اسمها فيلا الألفي
ليل بفرحة :ايه دا انتي هتودينا عند نور
قمر : مافيش حل تاني .. استني لما نسأل حد

ونبي يااخ متعرفش فين فيلا الألفي

الراجل : حضرتك شايفة السور اللي هناك دا .. هو دا سور الفيلا
قمر : تشكر ياخويا
.. يلا يا بنات
تونة : انا جعاااانة .. واكلووني
ليل بتريقة : انا جعاانة .. واكلوني ... ايه علطول همك ع بطنك كدا
تونة : اهئ اهئ عاوزة اكل .. هموت منكم اكلووونيييعع
قمر : ششش اسكتي هتفضحينا .. اصبري هجبلك اكل .. لما نشوف الأول هيحصل ايه
تونة : اهئ اهئ اهئ اهئ

البواب : انتي راحة فين ياست انتي
قمر : مش دي فيلا الألفي
البواب : أيوة فيلا الألفي .. انتي داخلة لمين
قمر : انا عاوزة الأستاذ احمد
البواب: واقولو مين
قمر : قولو الست قمر هيعرفني
البواب : ماشي خليكو هنا متتحركوش لحد ماارجع
قمر : حاضر

______________________________

احمد : هتخرجي انهاردة يانور
نور : لا يابابي انا هقضي اليوم انهاردة مع كيمو
احمد ابتسم : طيب خليبالك منه .. انا رايح الشغل
نور : مش هتستنا زين
عايدة : احمد بيه .. خليل بيقول ان في اتنين برا ومعاهم عيلة صغيرة وبيقولو عاوزين يقابلوك
احمد : مقالش مين دول
عايدة : بتقول انها اسمها الست قمر
نور نطت بفرحة : قمر برا .. دخلوهاا بسرعة مستنين ايه ..

احمد : بلغي خليل خلي يدخلهم
عايدة : حاضر يابيه

_____________________________

خليل : اتفضلوا
قمر وليل وتونة دخلوا وع وش ليل وتونة الانبهار بالمكان
تونة شهقت مرة واحدة : دا بالبلسييين ... عاوزة انزل البلبسين يااقمررررر .. ونبي ونبي
قمر بتشدها : بس ياتونة عيب كدا
تونة : انط نطاية ... انط نطاية ونبي ونبي
ليل : ماتبس بقا بلاش فضايح .. انتي المفروض كنا سبناكي ف الحارة
قمر : اسكتي ياختي انتي كمان .. خلينا نشوف اللي جايين نعملوا

نور طلعت تجري عليهم حضنتهم: مش مصدقة انتو جيتوا .. انا مبسوطة اوي .. كنت بقول لبابي عاوزة اروح عندكم .. انتو وحشتوني
احمد : اهلا اهلا البيت نور .. اتفضلوا
قمر : منور باصحابه
احمد : عايدة شوفيهم يشربوا ايه .. اتفضلوا
قمر : يزيد فضلك والله يااستاذ احمد .. انا عارفة زمانكم بتسألوا نفسكم ايه سر الزيارة دي
نور : لا طبعا انتو تيجوا ف اي وقت
قمر : تشكري ياحبيبتي.. بس بردك انا هدخل ف الموضوع علطول
احمد : اتفضلي

تونة لمحت السفرة عليها اكل مشيت براحة من جنبهم وراحت طلعت ع الطربيزة نفسها .. وقعدت تأكل وتوقع ع هدومها .. وكريم بيبصلها باستغراب و قرف
تونة لاحظت وجود كريم : مالك ياض بتبصلي كدا ليه ..
كريم بصلها بقرف وقام طلع ع اوضته
تونة : بيبصلي كدا ليه ياخواتي .. ليكون معجب بيا .. رجعت شعرها المنكوش لورا وضحكت .. اه والله بصت اعجاب دي ..وكملت اكل

قمر : دا كل اللي حصل
احمد : ياساتر يارب وهو الراجل دا عمل كدا ليه
قمر : علشان رفضت أن يتجوزني
نور : الحيوان .. بابي انت لازم تسجن الراجل دا
قمر : استني بس يانور انا لو عاوزة اسجنه .. كنت قولت للحكومة ان هو اللي ولع ف البيت
احمد : طب معملتيش كدا ليه
قمر : يومه هيجي بس مش دلوقتي ... المهم انا كنت جاية قصداك ف خدمة
احمد : انا تحت امرك .. اي حاجة عاوزها
قمر : الأمر لله .. بص يااستاذ انا كل اللي محتاجة مكان انام فيه انا واخواتي بعيد عن جعفر الكلب دا أوضة صغيرة نقعد فيها ... انا عندي استعداد اشتغل هنا ف البيت اساعد وانضف واللذي منه لحد ماارجع البيت زي ماكان ..

* ليل بتسمع وهي متغاظة من كلامها ازاي تقول كدا *

نور : ايه اللي بتقوليه دا بس ياقمر

احمد : طيب اسمعيني انا ف اللي هقولو دا .. انا مقدر ان انتي مش عاوزة تاخدي فلوس غير من تعبك .. بس انتي ليكي جميل عندي فوق رأسي انتي انقذتي بنتي . . وانا جه عليا الدور .. انا عندي استعداد اجبلكم بيت برا .. بس طلما حياتك مهددة من اللي اسمو جعفر دا .. ف خليكم هنا معانا .. وانا هبعت عمال يرجعوا بيتك زي الأول واحسن

*ليل ونور فرحوا*

قمر : بس اصل ..
احمد : لا بس ولا حاجة اسمعي الكلام ..
قمر : بس انا خايفة نضايقكم هنا
احمد : اذا كان علينا احنا ياستي مش هنتضايق من وجودكم .. المكان كبير ويكفينا وزيادة اوي .. بس لو كان ف مضايقة ليكم انتو .. ف استراحة برا هتعجبكم جدا لو حابين تكونوا فيها ع راحتكم .. ها كدا كويس ؟
قمر : انا مش عارفة اشكرك ازاي
احمد : مافيش شكر ولا حاجة .. استأذن انا بقا علشان الشغل.. وانتي يانور خليكي معاهم

نور : دول ف عنيا يابابي .. تعالوا بقا اوريكم الفيلا ..

تونة بتحط ايد ع بطنها المنفوخة من الاكل وبتضحك : انا عندي نونو ف بطني .. وخدت لقمة كبيرة ع بقها.. وقامت تنزل من ع الطربيزة اتكعبلت ف الأطباق وقعت والاطباق وقعت اتكسرت

قمر : ياساتر يارب في ايه .. بتبص حواليها .. فين تووونة

الكل جري لقوا تونة واقفة والاطباق متكسرة حواليها

قمر وليل ونور واقفين مصدومين

تونة : انا كنت نازلة لوحدي .. هما اللي جم ورايا وضحكت .. معجبين بيا

___________________________

وليد : اخيرا صحيت ..
آسر : اه في حاجة ولا ايه
وليد : صافي قرفتني مكالمات طول الليل .. بقالها ساعة مرنتش تقريبا نامت
آسر : احسن بردك
وليد : ماتكلمها ياآسر مش هتخسر حاجة ..

آسر : ماشي .. انت هتروح الكلية انهاردة
وليد : كلية ايه انا لسه منمتش
آسر : اومال مين هيجيب المحاضرات من ليل
وليد : هكلم سارة تروح تاخدهم
آسر برد سريع: لا خلي سارة انا هروح
وليد برفعة حاجب : ايه
آسر : ايه في ايه.. يعني هننزل سارة مخصوص .. وكمان علشان مقعدش لوحدي انت بتقول هتنام
وليد : اه بحسب
آسر : ظالمني انت دايما
وليد : انت ياخبر

__________________________________

قمر : انا مش عارفة اقول ايه يانور .. انا اسفة والله
نور : متتأسفيش الحمدالله ان تونة سليمة
ليل : دي زي القردة ميحصلهاش حاجة
تونة جريت تعض ليل من رجلها .. وليل تصرخ وقمر ونور بيحوشوا وصوتهم علي .. زين نزل يجري ع الصوت
ليل : اوعيي ياعضاضة ..ابعدوها عنااااايي ... خلاص انا اسفة.. انا اسفة
قمر مسكت تونة ونور مسكت ليل
تونة : سبيني عليها ياقمر ..
ليل : يلا يامعفنة يلا منكوشة
تونة : اعاااا بتغلط ف تسريحتاااييي .. ونعمة لحط صوبعي في عينهاااا

زين بزعيييق : بااااااااس ... اييه اللي بيحصل هنا

الكل بص وتنح ..
تونة برقتله وصفرت : ياحلاوة بتوع التلافزيووه .. نزليني يا قمر بسرعة

زين : انتو مين وبتعملوا ايه هنا ... مين دول يانور !!!
نور بارتباك : اااء طيب روحوا انتو خليل هيوصلكم .. وانت يازين تعالي هفهمك
زين : تفهميني ايه بقولك مين دول .. ويروحوا فين
نور شدته : تعالي نتكلم جوا طيب .. تعالي

قمر ملامحها اتغيرت واتضايقت وحسيت أن وجودهم مش الكل هيتقبلوا

تونة : شوف البت خدت الواد من وسطنا ازاي

خليل : هتفضلوا واقفين ولا ايه .. اتفضلوا
قمر : حاضر .. يلا يابنات
_____________________________

زين : ممكن تفهميني بقا .. مين دول .. وبيعملوا ايه هنا
نور : دي قمر وأخواتها
زين : قمر مين .. اااه البطلة اللي انقذتك ... ايه جابها هنا
نور بارتباك : جت علشان...
زين : علشان ايه ؟
نور : اصل هي كانت في حاجات كدا حصلت و...
زين : ماتتكلمي علطول
نور : بصراحة كدا يازين قمر وأخواتها هيعيشوا معانا
زين : نعمممم !!!!!

________________________________

صافي نايمة باهمال والموبايل ف ايدها رن .. قامت مفجوعة
صافي بفرحة : دا آسر .. ردت.. أيوة ياآسر.. فينك كل دا من امبارح .. كنت عاوزة اكلمك .. انا اسفة اوي ياآسر لو زعلتك ... قولي انت فين واجيلك
آسر : اهدي في ايه .. انا مش زعلان منك اصلا
صافي : اومال مكنتش عاوز تكلمني ليه
آسر : كنت نايم .. انتي كنتي بتكلميني عاوزة حاجة
صافي : اه عاوزة اشوفك ياآسر .. تعالي نقضي اليوم مع بعض
آسر : لا مش هينفع انهاردة .. انا ف الكلية
صافي : بتعمل ايه هناك
آسر : روحت اخد المحاضرات من ليل
صافي بعصبية : قول كدا بقا مش عاوز تقابلني .. علشان ست زفتة ليل
آسر بعصبية : والله انا نازل علشان المحاضرات اللي اعتذرت بسببها انبارح .. مش علشان ليل
صافي : طيب خلاص متزعلش .. خدت منها المحاضرات
آسر : مش لقيها اصلا شكلها مجتش
صافي : اه من اولها بقا هتغيب
آسر : معاكي رقمها طب اشوفها فين
صافي : كمااان عاوز رقمها
آسر : خلاص ياستي مش عاوز حاجة .. اقفلي يا صافي .. اقفلي

صافي بتنفخ وبتحدف الموبايل : وبعدين بقا ياآسر .. هتفضل كدا لحد امتا

_________________________________

زين : هيعيشوا ازاي مش فاهم ..
نور : يازين بيتهم ولع امبارح و ..
زين ضحك جامد : لا جامدة بجد القصة بيتهم ولع ومش لاقين حتة يقعدوا فيها وساعدينا يانور داحنا انقذناكي انبارح ... ونور زي الهبلة صدقت
نور بعصبية : انا مش هبلة ياا زين .. مش زنبي انك شايف كل الناس وحشة ..
زين : انتي متعرفيش الناس اساسا علشان تعرفي تحكمي عليهم اذا كانوا وحشين ولالا
نور : ولا انت تعرفهم .. صدقني لما تعرفهم هتغير رايك .. انا اعرفهم من انبارح بس والله حسيت بدفي وسطيهم غريب ..
زين : يابنتي دول ناس متمكنة ف الحاجات دي .. الناس دول مينفعش تثقي فيهم.. وازاي تسمحيلهم يعيشوا هنا ..
نور : انا واثقة في كلامهم .. ع العموم بابا هيتاكد من حوار بيتهم دا .. لو البيت مولعش هنعرف .. ساعتها يكون ليك حق تتكلم
زين :هو بابا كمان عرف
نور : هو اللي قالها هتقعد معانا هنا .. لحد مايجددلهم بيتهم
زين : ياحلااااووة ... البيت اتجنن اقسم بالله

___________________________

ليل : المكان هنا حلو اوي .. بس هنحتاج نجيب هدوم بدل اللي اتحرقت طبعا
تونة : البيت اتحرق اهئ اهئ اهئ
ليل حضنتها : خلاص ياتونة متعيطيش بقا .. اهو احنا ف بيت احسن
تونة : الشكلاطة والجلاطة و الحاجات الحلوة كلها ولعت ياليل اهئ اهئ اهئ
ليل زقتها : غوري يابت من قدامي
تونة : غوري انتي

قمر سرحانة ومبتتكلمش

ليل وتونة بصوا لبعض
ليل : دي سرحانة ف ايه دي
تونة: اقطع دراعي من هنا اهوت ان مكانت بتفكر ف الموز
ليل : بس يابت اسكتي .. قمر .. يااااااقمر .. ياااقمررررر
قمر بخضة : في ايه يا ليل بتزعقي ليه .. انتو كنتو بتقولو حاجة
ليل : انتي مش سمعنا كل دا
قمر : عاوزة ايه
ليل : مالك مش مبسوطة ليه
قمر : وايه اللي يبسطني .. بيتنا ولع وشق عمري راح.. والشارع وجيرانا وحبايبنا ... كل دول راحوا ف غمضة عين .. وحياتنا اتشقلبت .. وبقينا لجأين عند الناس .. بعد ماقولت انا مباخدش مقابل جدعنتي .. اديني خدته اهو .. كل دا و مش عاوزني ازعل ولا حتي أفكر فيه

ليل : انتي نسيتي حاجة مهمة سبب ف انك تفرحي .. ان رغم كل حاجة راحت .. احنا لسه مع بعض .. تفتكري لو واحدة فينا كانت جوا البيت كنتي هتزعلي عليها ولا ع البيت
قمر : لا يا ليل متقوليش كدا .. انا كل لما افتكر ان تونة كانت ممكن تكون جوا .. احس ان قلبي بيتشال من مكانه .. بعد الشر عنكم .. يارب مشوفش فيكم حاجة وحشة ابدا

ليل : يارب ياحبيبتي .. ممكن بقا تنبسطي كدا احنا مع بعض .. وتونة اهي زي القردة معانا
تونة : هاااااا
ليل : اقصد زي الغزالة معانا .. زي النسمة معانا .. ملاك يااخواتي ملاك

قمر ضحكت : ربنا يخليكوا ليا .. الحمدالله ان محدش منكم جراله حاجة
ليل : احم طيب استأذن انا بقا علشان هروح الكلية
قمر : ماتخليكي انهاردة ياليل
ليل : لا مش هينفع كفاية ف محاضرة راحت عليا .. يلا عن اذنكم

_______________________________________
في الشركة
زين : ادخل
سهر : زين عاوزة كل الملفات اللي تخصني هنا لو سمحت
زين : تمام .. شكلك زعلان في حاجة
سهر : يعني انت معرفتش ان فاروق قرر يسفرني
زين : طيب ماترفضي عادي .. اكيد مش هيجبرك
سهر : لا هيجبرني يازين .. انت متعرفهوش .. طول عمره بيجبرني ع كل حاجة
زين : طيب اهدي .. انا هخلي بابا يكلموا متزعليش نفسك
سهر : ياريت يازين حد يكلموا .. انا مش عاوزة امشي من مصر .. انا عاوزة افضل جنبك
زين بعد واتضايق
سهر : اقصد جنب كل اللي بحبهم انت ونور وفاروق وصافي .. مش عاوزة ابقا لوحدي ف غربة
زين : متقلقيش يا سهر هخلي بابا يحاول ولو اضطريت اكلم فاروق بنفسي هكلموا ..

__________________________________

آسر : وليد انا زهقت
وليد : انت متأكد يابني .. انها مش موجودة ف الكلية
آسر : أيوة يابني ودخلت المحاضرة مش موجودة .. هي شكلها مش جاية .. انا همش .... ايه دا استنا .. دي جت اهي .. اقفل اقفل

آسر راحلها : ايه آخرك كدا ياليل
ليل اتخضت : انت كنت مستنيني ولا ايه
آسر : انتي نسيتي الاتفاق
ليل : لا فاكرة بس متوقعتش ان انت اللي تيجي يعني
آسر : عادي محدش منهم فاضي .. اتضايقتي ولا ايه
ليل : لا وهضايق ليه يعني
آسر : تعالي نقعد ف الكافية طيب لحد معاد المحاضرة
ليل باستغراب : انت هتحضرها
آسر : اه
ليل : غريبة يعني

آسر: هي ايه اللي غريبة
ليل : انك تحضر اومال عاوزين تاخدوا المحاضرات ليه مني
آسر : ماهو انا مش هحضر كله دا علشان زهقان بس .. قولت اجي .. المهم انتي جاية متأخر ليه
ليل : بتسأل ليه
آسر : عادي يعني مش بقينا أصحاب .. وبعدين انتي فوتي محاضرة
ليل : غصب عني والله معلش
آسر : حصل ايه طيب
ليل : للاسف حصل حريقة ف بيتنا امبارح
آسر : بجد طب حد حصله حاجة ..
ليل : لا الحمدالله انا واخواتي كويسين
آسر: وباباكي ومامتك ؟
ليل لسه هتقول ان ابوها وأمها مايتين اصلا افتكرت انها كدبت عليه
ليل: لا اصل بابا وماما عايشين برا وانا عايشة مع أخواتي
آسر : بيشتغلوا يعني
ليل : اه اه بيشتغلوا
آسر : طيب انتو قعدين فين دلوقتي
ليل : احنا روحنا قعدنا عند عمي ف الفيلا بتاعته
آسر : طيب كويس .. فينها الفيلا دي
ليل : ف **********
آسر : بجد انا ساكن هناك .. حلو علشان لما تحبي تروحي اوصلك .. انتي ف فيلا ايه بقا
ليل : فيلا الألفي..
آسر : ايه ؟؟

_________________________________


( ليل عارفة ان ابوها وأمها ماتوا متعرفش انهم عايشين ورامينهم )

ياتري ايه رد فعل آسر لما يعرف انها بتكدب .. هنعرف ف الأجزاء الجاية تابعوا ❤️

يُتبع ..

reaction:

تعليقات