القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية براءة الفصل الأول 1 بقلم اية عامر

 رواية براءة الفصل الأول 1 بقلم اية عامر

رواية براءة البارت الأول

 

رواية براءة الفصل الأول 1 بقلم اية عامر

رواية براءة الجزء الأول 

#براءه
الاول
براءه: انا رايحه الدرس ي ماما
ماما: طيب متتأخريش عشان رايحين عند خالتك.
براءه: عند مالك!!
ماما: ي لهوووي ع التربيه ي بت.
براءه: بااااس خلاص انا ماشيه.... ومش هتأخر
...
انا براءه عندي 15 سنه... صغيره مش كده... انا قررت احكي من اول هنا.. مع اني بداءت حكايتي من وانا 12 سنه... بحب مالك ابن خالتي... عارفه اني صغيره ع الحب بس اللي حصل..
. عند خالتو
براءه: ازيك ي مالك
مالك: ااه ازيك ي براءه.... انا نازل لأصحابي ي ماما
خالتو: ي ابني اقعد مع خالتك وبراءه
مالك: معلش ي ماما اصلي متفق معي صحابي

.... بيتجاهلني عشان عارف اني بحبه... هو انا وحشه اوي لدرجه انه مش عايز حته يقعد معاايا..
وبعدين..
براءه: ازيك ي خالتو ماما بعتالك الحاجه دي
خالتو: طيب تعالي ي براءه.. ادخلي
...
مالك: اي ده انتي عندنا بتعملي اي
براءه بحزن: لا عادي انا كنت جايبه حاجه لخالتي.
مالك: يعني انتي مش جايه عشان تشوفيني... بصي ي براءه انا مستحيل احبك هو انتي مش شايفه انتي عامله اززاااي وانا ازااي... شليني من دماغك ومتبنيش اي امل عليا..
براءه: بعد اذنك.. انا ماشيه
.. هو انا فعلا وحشه اوي كده.. لي بيقولي كلام صعب اووي كده.. طيب انا هخليه يندم عليا..
بعد 3 سنين
... انا زي م انا متغيرتش.. مغيرتش ف شكلي ولا جسمي.. عشان معرفتش ومع الوقت صاحبت الكتب والمذاكره.. النهارده يوم صعب عليا يوم نتيجه الثانويه العامه.. اما مالك دخل كليه الهندسه السنه اللي فاتت وساعدني كتير ف الدروس والمدرسين والمذاكره وانا حاولت انسي كلامه.. يمكن اي حاجه بس انا محستهاش قله كرامه..
مالك: براءه انتي جبتي ٩٨.٥٪
براءه: بتتكلم بجد الحمد لله ي رب..
.. دخلت كليه علاج طبيعي.. كانت حلم بالنسبالي
وحاولت اني اهتم بنفسي ولبسي.. بس المره دي عشان خاطر نفسي..
...
اول يوم ف الكليه
براءه: اي ده حاسب ي استاذ بص قدامك..انت اعمي
اسر: انا اسف ي انسه..مخدتش بالي..
براءه: اسف اي بقي..م انت وسخت الكوتش..كله الا الكوتش الأبيض..
اسر: اي اي م قولت أسف انتي هتحكيلي قصه حياتك..اي البلاوي دي..
سيبته ومشيت...قليل الذوق..وقعدت لوحدي اعيط...حاسه بالضعف كده لي..ومش قادره ادافع عن نفسي..وعيطت عشان صعبت عليا نفسي...
..انا اسف
بصيت لقيته نفس الشاب..جه قعد جمبي
براءه: لا وعلي اي وانت هتحكيلي قصه حياتك..
اسر: طب بتعيطي لي دلوقتي
براءه: عشان الكوتش
اسر: ي ستي حقك عليا...حقك عليا ي كوتشي
ضحكت...وضحك ضحكته حاجه كده استغفر الله العظيم...وعنيه عسلي وشعره ناعم...بس مكانش الشخص اللي ترتاحي معااه ع الرغم من كل ده..
اسر: تشربي قهوه.
براءه: لا علفكره مش معني اني ضحكت علي كلامك اني اخرج معاك انتي فاكرني اي..
اسر: اي اي اعتذار مني...مع اني مليش ذنب
...اترددت
براءه: معلش خليها مره تانيه...
مالك: براءه!!!
براءه: مالك..ازيك
مالك: مين الاستاذ.؟؟
براءه: ده...هو انت اسمك اي
اسر: اسمي اسر..اسمك حلو علفكره..
مالك: امشي قداامي...
براءه: اي ي مالك براحه..وبعدين انت بتعمل اي هنا.
مالك: كنت معدي عشان اخدك ونروح..ممكن افهم انتي جايه تتعلمي ولا جايه تعرفي شباب..
براءه: اولا كده انا مبتعرفش علي حد...ثانيا زي م انا مليش دعوه بحياتك انت ملكش دعوه بحياتي..
مالك: تمام ي براءه...بس انا عايزك تفهمي انا كنت خايف عليكي زي اختي بالظبط...وانتي ازااي عدي الوقت ده كله ولسه مشيلتيش الموضوع من دماغك...قولتلك انتي متناسبينيش...
....مشي وسابني...انا مبدافعش عن نفسي لي..وانا مكنتش بفكر كده..ليه كل شويه يأكدلي اني اقل منه..ولي الطريقه دي..
..عدت شهور وانا واسر بقينا اصحاب...بس انا كنت بديله حب واهتماام...بس هو مكانش كده...كان بيستظرف بالكلام معايا ويتعدي حدود الصحاب...
براءه: اي الكلام اللي انت بتقوله ده
اسر: اي بقولك نتصاحب...انا بحبك
براءه: وهي بحبك...معناها نتصاحب..بحبك معناها تيجي تاخدني قدام اهلي مش تقولي نتصاحب..
أسر: ي بنتي العصر ده مش عصر جواز..بصي حواليكي كلهم متصاحبين وبيخرجو اما انتي كل م احاول امسك ايديكي تقفشي عليا...
براءه: انت انسان مش متربي وانا مش عايزه اعرفك تاااني...
....لي كده...كل م احب حد ميكونش بيحبني...لي
انا مش هعلق حد بحبي تااني...مش عايزه اي حد..
وعدت سنين الكليه وجبت امتياز كل سنه م عدا سنه اولي اللي اسر كان موجود فيها من ساعتها وهو كل يومين مع واحده...بس انا قلبي بقي فاضي...مبقيتش احبه...ولا احب غيره...
يوم التخرج...
براءه!!!
براءه: اسر!! نعم ي دكتور في حاجه
اسر: انا بحبك
براءه: وانا مبحبكش...انا اديتك الأهتمام والحب بس ابداا مقدرتش اثق فيك وده كان سبب اني انساك بسهوله...انا عمري ف حياتي م حبيتك ولا هحبك...عشان انت شخص مش محترم واكيد بعد م عرفتك مش هحبك ف حياتي...
مع السلامه ي دكتور..
...
ماما: مبروك التخرج ي دكتوره...جايلك عريس
براءه: بتقوليها ف وشي طب سبيني افرح بالكلمه الاولي ي ستي حتي...ي ماما ي حبيبتي انا لسه متخرجه ومحتاجه دلوقتي اني اشتغل عشان ابقي مستقله بنفسي...
ماما: لا بصي ابوكي ادي كلمته للراجل...وبعدين مش هتندمي...
....
ماما: اتفضل ي مالك ي حبيبي..
بابا: ازيك ي مالك عامل اي
مالك: الحمد لله ي عمي...بص احنا مش اغراااب عن بعض..انا جاي اطلب ايد الدكتوره براءه...
بابا: واحنا مش هنلاقي احسن منك ي بشمهندس..
بس رأي العروسه بقي.. براءه ي بنتي تعالي سلمي ع الضيوف
براءه: حاضر ي بابا....اي ده مالك!!
بابا: ايوه ي ستي..مالك طالب ايدك.
براءه: وانا مش موافقه..
مالك: اي مش موافقه بس انتي بتحبيني..وانا بحبك
براءه: انا كنت بحبك...بس انت عملت اي...انتي مش من مستوايا وانتي وحشه وشيلنيي من دماغك..ومعامله جرحت فيا سنين طويله بس دلوقتي خلتني اقف قدامك واقولك لا...كل شي قسمه ونصيب ي بشمهندش...
....
مشيو وانا نفسي مش فاهمه فيا اي..
ماما: لي كده ي براءه مش انتي بتحبيه
براءه: كنت ي ماما دلوقتي لا...دلوقتي انا مبقيتش شايفه نفسي وحشه او اقل من حد...دلوقتي هو اللي ميستاهلنيش...لو سمحتي ي ماما..لو سمحت ي بابا...انا مش هتجوز غير لما اشتغل...او حتي لما افتح عيادتي واحقق حلمي لأخره....
يتبع...

reaction:

تعليقات