القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حياة الفصل الأول 1 بقلم منة جمال

 رواية حياة الفصل الأول 1 بقلم منة جمال

رواية حياة البارت الأول 

رواية حياة الفصل الأول 1 بقلم منة جمال


رواية حياة الجزء الأول

في الصباح الباكر
حياه انتي يزفته اصحي بقا هتتاخري علي المدرسه 
-حاضر حاضر قايمه اهو
قامت دخلت الحمام وخرجت لبست لبس المدرسه اللي عبرها عن قميص ابيض وجيبه سوده وطرحه سوده ولبست الشنطه ونزلت
وقالت
-يلا بقا ي ماما هنتاخر
خلصتي
-اه خلصت يلا
طب يلا
-اه نسيت المياه هدخل اجيبها 
طب انا هنزل استناكي تحت
هزت راسها
جابت المياه ولسه هتنزل شافت سليم خرج من الاوضه
صباح الخير يا ابيه
-صباح الفل يقمر
عامل ايه يا ابيه
-ضحك بسخريه وقهر علي حبيبه قلبه 
قالها ابيه كويس ي صغنن وهو بيتفحص جسمها والزي المدرسي بتاعها اللي كل ميروح يوضح تفاصيل جسمها اكتر
تصنعت الحزن وقالت انا مش صغيره انا عندي 18 سنه وبعدين كل دا وصغيره قالتها وهي تمشي ايدها علي جسمها
قال لنفسه علي رايك دا انتي جسمك دا ملبنن
- ايه يعني 17 سنه برضوا طفله
لا ياابيه كبيره يعني السنه الجايه هبقي في الجامعه انشاءلله 
-مانا عارف بس برضو انتي في نظري طفله قالها بضحك
اتعصبت اووي ومشيت
-الله يخربيتك وبيت جسمك دا ملبن محتاج اووي اني اقطعوا 😂
نزلت ومشيت راحت المدرسه 
دخلت المدرسه لقيت صاحبتها
ايه يبنتي كنتي فين كل دا
- كنت واقفه مع ابيه 
هو مش بيبقي في الشغل لما بتنزلي 
-اه بس بين انهارده مراحش
عشان كدا جايه مبسوطه 
-اه يخربيت حلاوته ببقا عايزه كدا ابوسه من بوقه ابن اللذينه 
ههههههههه يخربيتك انتي لسه بتحبيه
-علي اساس اني اقدر انساه دا عايش جوايا قالتها بحزن 
يابنتي اكيد مش بيحبك وبعدين دا كبير اووي عليكي
-تفتكري ميكونش بيحبني بس ازاي دا كل حاجه بيعملها بتاكدلي كدا 
ممكن شايفك قريبته او بنته اللي رباها
-لا لا مستحيل يفكر كدا دا بيحبني قالتها بطريقه هستريه
خلاص خلاص اهدي يلا عشان عندنا حصه
*****
في البيت عند سليم
قاعد وماسك صورته هو وحياه وهي بتبوسه من خده
اه طبعا استحاله دلوقتي تعملي كدا الله يخربيت شفايفك دي اللي هتجنني بس قريب قريب اووي ياحياه هتبقي كلك ملكي ملكي انا وبس
دخلت امه عليه
مالك يحبيبي
-ولا حاجه يست الكل انا بخير وديتي القرده المدرسه قالها بضحك وهو يفتكر غضبها الطفولي لما قالها انها طفله
اه وديتها شوفت الدنيا حد يقول دي اللي كانت جايه قطه مغمضه كبرت وبقت عروسه مشاءلله عليها
فلاش باك
الو مين معايا
-الو سليم ابن الحاج عثمان معايا
ايوه هو اومري انتي مين 
-انا بقا جارت عمك عمك ومراته البقاءلله 
سليم بصدمه انتي بتقولي اي يست انتي قالها بعصبيه 
-والله العظيم دا اللي حصل وبنت عمك الصغيره معايا وعماله تعيط ومش رديه تسكت 
 طب انا جااي علطول اهوو 
في ايه يبني مالك مستعجل كدا ليه
-عمي ومرات عمي ماتوا ياامي
بتقول اييي ازاي
-مش وقته ياامي انا لازم اسافر في اسرع واقت عشان بنتهم هو عمي ياامي عنده بنت
اه ياابني بس دي صغيره اووي
طيب ي امي
وسافر سليم البلد وقابل ام منال
شكرا انك خليتي بنت عمي معاكي بس هو عمي ومراته ماتوا ازاي
-والله يابني عمك كان تعبان قوي فامات ومرات عمك اول لما عرفت ماتت من الزعل عليه
ربنا يرحمهم يارب
(سليم مشافش عمه خالص عشان كان بينهم مشاكل كتير)
وخد حياه وركب العربيه ومشي
انتي اسمك ايه يحبيبتي
-حياه وانته
 ابتسم لها انا يستي اسمي سليم
-هو احنا رايحين فين
رايحين بيتي عشان هتعيشي معايا انا وامي علطول
-طب وماما وبابا 
نظر له بحزن ورد عليها
لا احنا هنعيش لوحدينا وهم لوحدينا 
نظرت له بطفوله وقالت
بس انا عايزه ماما وبابا 
حاضر اجبلك شكولاته 
فرحت اووي وسقفت ع ايديها بطفوله وردت
مااشي 
عدي 8 سنين وحياه عايشه مع سليم والست سماح
نهايه الفلاش باك
فاق من شروده طب انا هروح اجيبها من المدرسه ي امي
-بس دا لسه بدري يبني
معلش هروح اجيبها
-براحتك ي ابني
لبس ونزل راح المدرسه واستاذن من المدير انه ياخدها والمدير وافق
****
في فصل حياه قاعده هي وصاحبته رحمه
مستر محمد:حياه
-نعم يا مستر
لمي حاجاتك عشان هتروحي
-استغربت حياه وردت هروح دلوقت ازاي
في حد من اهلك تحت هتروحي معاه
-طيب وسلمت علي صاحبتها ونزلت لقيت سليم فرحت جدا وقالت
-ابيه قالتها بفرحه
ايه يقمر يلا بقا عشان نروح 
سالته بستغراب
-بس لسه بدري انت عندي حصص
رد عليها بابتسامه واسعه
-مفيش انهارده مدرسه انا انهارده اجازه وعايز اقضي اليوم معاكي
فرحت جداا بكلامه وقالت
-بجد طب يلا بقا
مشيت هي وهو وهم مشين فجاه راح سليم شددها جوه عماره مهجوره (حوش)
بصتلو بستغراب وقالت
-هو في ايه يابيه 
نزل ايدها يرفع وشها وبص في عيونها وقرب منها اووي وفضل يمشي ايده علي كتفه وقال
يتبع..

reaction:

تعليقات