رواية صرخة فتاة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

 رواية صرخة فتاة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

رواية صرخة فتاة البارت الأول

 

رواية صرخة فتاة الفصل الأول 1 بقلم وفاء كامل

رواية صرخة فتاة الجزء الأول 

روايه.. صرخه فتـــــــــــــــــــــاة..
بقلمي✍️ وفاء كامل
الفصل 👈 الأول 👉

🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸

الشيطان
قبل الذنب له وظيفتين
و بعد الذنب له وظيفتين

👈قبل الذنب يصغر لك الذنب و يكبر لك رحمة ربنا
👈 و بعد الذنب يكبر لك الذنب و يصغر لك رحمة ربنا علشان تيأس ..

إياك أن تقنط من رحمة الله !

قال الله عز وجل : " عبدي إنك مادعوتني و رجوتني ، غفرت لك علىٰ ما كان منك و لا أبالي " ..💙
_____________________

في مكان ما من الاحياء المتوسطه
اتي اشراق الصباح ع منزل ابطال روايتنا

وهو منزل محمد رفعت
لتستيقظ بطلتنا الجميله وفاء كعادتها كل يوم علي نفس الكلمات من والدتها هند

هند.. انتي يازفته كفايه نوم قومي يلا
وفاء بنعاس.. مممممم هش يادبانه هش

هند بعصبيه..انا يتقالي هش يابنت الكلب
قومي يابت قامت عليكي حيطه
ما انا لو مخلفه ارنب كان نفعني يا آخره صبري
وفاء.. وبعدين معاكي ياست الكل ف الاسطوانه المشروخه بتاعه كل يوم دي
سيبيني انام والنبي

هند بعصبيه.. اتفضلي نامي
ثم انحنت لاسفل قدمها وسحبت السلاح الاموي.. ( الشبشب 😁)
واخذت تضربها

وفاء بفزع.. ااااااااه خلاص خلاص صحيت
وقامت بسرعه م فراشها وجريت للخارج وهي تقول.. ياساتر يارب امتي الواحد يهج م البيت ده ويتجوز بقا

هند.. 😂 ومين ده المعفن ال هيرضى بيكي يااخره صابري
وفاء بضحك.. كتير والله يامامي بس بنتك ال رافضه 😅

ولاء.. وبعدين بقا هو كل يوم ع الصبح هنسمع الاصوات دي
الواحد مش عارف ينام
هند اقتربت منها وجابتها م شعرها 😂
.. نامت عليكي حيطه يابعيده هو انا هفضل كدا ف الموال ده كل يوم اصحيكوا كدا
حرام عليكم دانا لو مخلفه جوز ارانب كانوا نفاعوني
فزززززي م مكانك يلا وقومي

جريت ولاء بسرعه ع اختها وفاء تتحامى فيها وهي تضحك.. وبعدين يافوفا ف امك دي
عايزين نجوزها ونرتاح منها 😅

هند بعصبيه.. تجوزي مين يابنت ال.......
وفاء بضحك.. هدي اعضائك ياسو سو 😂
ثم وجهت كلامها لاختها ولاء.. لا يالولو معندكيش حق ابدا ازاي تقولي كدا لماما

ثم نظرت لوالدتها.. بس ع شرط يجيب اغلى شبكه فيكي يامصر اااااه بنتنا متتعوضش 😂😂

جريوا بسرعه هما الاتنين عندما حدفت عليهم هند سلاحها الأموي ههههه

وفاء وهي تجري لتتفادي الفردة
خرجت لسانها وهي تقول بضحك.. مجتش عليا مجتش عليا 😜
واوووووومبا صاب الهدف هدفه ههههه

الفرده التانيه م الشبشب جاء ع دماغها
هند بضحك.. ابقي اضحكي بقا كويس ياروح امك سلاحي دايما يصيب هدفه 😂😂😂

وفاء وهي تفرك ف رأسها بألم.. ياساتر عليكي انتي ام انتي
يارب هي ليه امهات مصر كلها كدا انا كنت عايزه ام م تركيا عشان اصاحب الواد مهند😍

هند.. مهند ف عينك والنبي مانتي فالحه ابدا

استوووووووب
نتعرف ع أبطالنا 😉

( وفاء تبلغ م العمر ٢٣ عاماً شعرها اسود كاليل وطويل للغايه يصل لاسفل ظهرها
عيونها ازرق كالون السماء بشره بيضاء تجذب كل ما نظر اليها
تمتلك خفه دم فظيعه
اتخرجت م تمريض وهي حاليا لسه متعينه جديد ف المشفي
كل يوم في عملها محبه لذلك ذات علاقه طيبه مع الجميع
وبرغم انها ممرضه ومن المفترض انها قد اعتادت على الم المرضى ودمائهم وحقنهم إلا أنها ذات قلب رقيق ويتألم لألم الآخرين

لديها اخت اسمها ولاء تبلع م العمر ٢٠ عاماً عينها زرقاء اللون مثل اختها شعر قصير اسود كاليل بشره بيضاء
ومازالت تدرس
انها ف الفرقه الثانيه م كليه تجاره
فهى تريد ان تعمل ف شركه وليست ممرضه مثل اختها لانها تخاف م الحقن والدماء

لديها ايضا اخيها خالد يبلغ م العمر ٢٨ عاماً
لكنه يعمل ف دبي منذ ٣سنوات ويأتي كل سنه اليهم ف اجازته ولم يتزوج حتي الان

والدتهما هند تبلغ م العمر 43 عاما عينها بني فاتح طيبه جدا وتحب اولادها لكن عندما تتعصب تمسك سلاحها.. الشبشب.. 😅

والدهما محمد رفعت رجل ع قد حاله م ٦ سنوات توفى ف حادث سياره وتركهم لحالهم وبعدما تركهم ايضا اخيهم خالد وسافر للعمل ف دبي
وفاء اصبحت راجل البيت وتهتم بامها واختها منذ ذلك اليوم )

ذهبت هند لتحضر لهم الفطار
وعندما انتهت وفاء واختها م التجهيز
ذهبوا ليفطروا سويا مع والدتهم

وفاء.. يلا يالولو عشان منتاخرش ع كليتك
ولاء.. لو مستعجله روحي انتي وانا هاخد تاكسي

وفاء.. ياااختي يلا هو احنا ناقصين مصاريف مش كفايه زووووبه ال واخده كل ال حالتي
هند بضحك.. وياريت بيبان عليها حاجه 😂😂

وفاء.. اتريقوا عليها كويس ما دي ال شيلانا🤣🤣
ولاء.. ياختي اتنيلي 😅

وفاء.. بقا كدا
خلاص مافيش زوبه
ولاء.. زوبه دي عسل
هي الخير والبركه 😁
هند.. جبانه😅

وفاء.. هههه طيب يلا يابت قومي
ودعوا والدتهم وذهبوا سويا

أوصلتها وفاء للكليه وقالت لها.. بت خلي بالك م نفسك اي حد يكلمك بالشبشب ع طول 😅
ولاء.. بس هو يكلمني بس 😁

وفاء.. بت اتلمي
ولاء.. ماشي ياختي يلا Good bay.

وفاء بضحك.. الله يرحم ابوكي هههه
ذهبت وفاء للمشفي لتستلم عملها

_____________________

في قاعة اجتماعات القسم
مسؤولة التمريض مدام هدى تقوم بتوزيع الممرضات على الغرف

المسؤوله هاله تتناوب على غرفه ١
هاله.. حاضر

المسؤوله نعمه تتناوب على غرفه ٢
نعمه.. حاضر

المسؤوله هاجر تتناوب على غرفه ٣
هاجر.. حاضر

المسؤوله وفاء تتناوب على غرفه ٤
وفاء وقد جاءت ف اخر لحظه.. حاضر

مدام هدي.. ما لسه بدري
وفاء.. اسفه ع التاخير بس كنت بوصل اختي الكليه

مدام هدي.. ماشي يافوفا سماح المره دي
وفاء بابتسامة.. تسلميلي ياموزه

مدام هدي.. بت اتلمي ههههه
وفاء.. والنبي عسل 😁

مدام هدي.. والله مجنونه
وتركتهم وخرجت

هاله.. ازيك يافوفا
وفاء.. الحمدالله يالوزه
ها جاهزين يابنات

نعمه.. ايوه يافوفا يارب كدا يوعدنا بواحد موز نشرف ع علاجه 😅
هاجر.. اتنيلي احنا غنى عنهم

وفاء.. اهلا بهاجر المعقده هههه
والنبي ياشيخه فكيها شويه ع الصبح خالينا نروح نشوف شغلنا 😅

ضحكوا جميعا وقاموا بتبديل ملابسهم ولبسوا الزي الرسمي للممرضين وهو
فستان بإكمام قصير يصل للركبه لونه ابيض ف وردي
وبما ان وفاء وهاجر فقط يرتدون حجاب فكانوا يرتدون حجاب وردي وشراب غامق اسود طويل يخفي ساقهم
اما نعمه وهاله لا يرتدونه إلا الفستان

كل واحد فيهم ذهب للغرفه التي كلف برعايه مريضه

دخلت وفاء للغرفه
وجدت شاب نائم ع السرير محاوطه الكثير م الاجهزه وع ملامحه الحزن رغم وسامته

اقتربت منه واخذت اوراق المريض م امام السرير ونظرت اليها وعلمت سبب مرضه هذا

اقتربت منه اكثر تتفحصه ف هذه اللحظه دخل الدكتور عمر

الدكتور عمر.. اخبار المريض اي ياوفاء
وفاء.. الحمدالله هو شكله نايم

الدكتور عمر نظر له بحزن.. كتر خيره ده لسه فايق م غيبوبته امبارح بس
وفاء.. هو كان ف غيبوبه

الدكتور عمر.. ايوه
هو عمل حادث وجاله ارتجاج ف المخ بسبب الخبطه ف راسه دخل ف غيبوبه
ورافض يصحى منها
ع ما اعتقد م كلامي مع والدته انه عنده شئ مخليه رافض يرجع للواقع ال احنا فيه
هو بيمر بحاله نفسيه وحشه اوي
بقاله شهرين ف الغيبوبه
ولما فاق امبارح فضل طول الليل
بينادي ع واحده وانا كلمت والدته والمفروض تيجي النهارده
عشان نفهم اي ال حصل ووصله لكدا

وفاء بشفقه عليه.. ربنا يشفيه ويعافيه
انا هخلي بالي منه اطمن يادكتور
الدكتور عمر.. انا واثق م كدا

وبعدما فحص المريض تركها وخرج وهو ف طريقه للخروج اصدمت ب هاجر

هاجر.. انا اسفه يادكتور
الدكتور عمر بهيام.. ها.... ولا يهمك

هاجر.. ع اذنك وتركته وذهبت لتباشر عملها
الدكتور عمر ف نفسه.. لحد امتي ياهاجر هتفضلي كدا متجهلاني ومش حاسه بيا

اوقف شروده وصول والدت المريض
زينب.. اذيك يادكتور
الدكتور عمر.. بخير الحمدالله

زينب.. طمني ابني فعلا فاق
الدكتور عمر.. الحمدالله فاق امبارح بس بلاش اي خبر وحش لأنه ممكن يرجع لغيبوبته تاني

زينب.. باذن الله لا
انا متشكره اوي يادكتور تعبناك معانا
الدكتور عمر.. ده واجبي ياهانم
ع اذنك

دخلت زينب بفرحه لابنها فكم هي مشتاقه اليه
كم غابت مده نومه

وفاء.. ايوه يافندم
زينب.. انا والدت محمود

وفاء.. اهلا بحضرتك اتفضلي انا هغيرله المحلول وهخرج
زينب.. براحتك ياحبيبتي

اقترب زينب م ابنها وهي تبكي لا تصدق انه واخيرا فاق
امسكت وفاء يد محمود لتضع له المحلول
وف هذه اللحظه احس محمود بلمسه يدها
فتح عيونه ببطئ شديد ورؤيه مشوشه
نظر لمن بجانبه وجدها والدته ابتسم لها

زينب ببكاء.. الف حمدالله ع سلامتك يابني 😭
محمود بصوت ضعيف.. الله يسلمك ياامي
كفايه ياامي
مش هستحمل اشوف دموعك اكتر م كدا

زينب.. دي دموع الفرحه ياقلب امك
وفاء بابتسامة.. حمدلله ع سلامتك يااستاذ محمود😊

نظر محمود لمصدر الصوت وهو مفتح عينيه بشده م الصدمه
وقال بكلامات غير مفهومه.. ان... تي.... انتي.... لا.... مست....حيل .....ااااااااااه

وفاء بقلق.. اهدى يااستاذ لو سمحت اهدى
زينب ببكاء.. محمود مالك يابني مالك
رد عليا يابني متقطعش قلبي عليك 😭😭
دكتور دكتور بسرررررررررعه

اسرعت وفاء للخارج واتت بالدكتور عمر
عمر فحصه وطلب م والدته ان تخرج خارج الغرفه
بسرعه وطلب باقي الممرضين
واخذوا محمود للعنايه المشدده

وبعد فتره خرج عمر ومعه وفاء ينظرون لبعض بحزن

زينب اسرعت اليهم ببكاء.. طمني يادكتور
محمود ابني ماله
عمر بحزن ..للاسف ... دخل في غيبوبه للمره التانيه😞

زينب بصراخ ..ابني محموووووووووووود
وفاء بحزن وهي تحاول تهدئتها.. اطمني يا مدام هو عدي مرحله الخطر
ان شاء الله هيبقي كويس

زينب ببكاء .. انا عاوزة ابني
انا عاوزة اشوفه
عمر بإيماء .. حاضر يا مدام زينب بس اهدي

ونظر لوفاء وامرها أن تعطيها زي معقم للدخول الي الغرفه
وفاء.. حاضر يادكتور
اتفضلي معايا يامدام زينب

لتذهب معها زينب وهي تبكي بشدة وخوف شديد وتتحسر علي حال ابنها

وفاء الفضول اخذها لماذا هو تفاجئ عند رؤيتها ولم هو تعب بهذا الشكل ودخل ف غيبوبه مره اخرى هناك شئ غريب ولابد ان اعرفه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهى اليوم بصعوبه وكل منهما ذهب لبيته ماعادا هاجر فاليوم هو يوم الشيفت بتاعها ولازم تبات ف المشفي

وفاء.. يلا سلام يابنات متتأخروش بكره
نعمه.. الكلام ده لينا احنا ههههه

هاله.. انا عارفه بقا يابنتي
وفاء بضحك.. ماشي ياختي انتي وهي اتريقوا عليا اتريقوا
وفيها اي لما اتأخر هو انا اجي بدري ليه هو انا رايحه ابيع لبن
ولا هقف ف طبور المدرسه ههههه

نعمه.. يخربيت فقرك يافوفا هههه
هاجر.. سبيها يابنتي دي ع طول مخها ضارب كدا
وفاء.. سبنالك العقل كله ليكي ياهاجورتي ههههه

هاجر.. طيب يلا يابت م ليها م هنا ورايا شغل
هاله بضحك.. طيب متزوقش ياسطا هههه

ضحكوا جميعا وذهبوا لبيتهم فكانت الساعه الثامنه ليلا وكل منهما متعباً بشده

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

وصلت وفاء البيت
وفاء.. مساء الجمال عليكي ياست الكل
هند.. حمدالله ع السلامه يابنتي
يلا ادخلي غيري هدومك يكون حضرتلك الاكل

وفاء.. لا مش قادره ياماما انا جعاااانه نوم اتهديت النهارده
هند.. سلامتك يابنتي خلاص ادخلي ناميلك شويه وبعدين اصحيكي

وفاء.. حاضر
هي ولاء فين
هند.. عند صاحبتها هدير فوق
بيذاكروا عشان الامتحانات خلاص

وفاء.. ربنا يوفقهم
ع اذنك ياامي

وذهبت وفاء تنام وهي شارده ف هذا المريض
ماذا حصل له
ولما صدم عند رؤيتها
واي الحاجه ال مخلياه عايز ينفصل ع الواقع بتاعنا
طيب انا ليه مهتميه بيه كدا ع باقي المرضى

اقفلت عيونها بشده كي لا تظل تفكر فيه
وف ثواني نااااامت نوم عميق م التعب

اما ف مكان ما
كان ما زال ف المشفي فهو ايضا الشيفت بتاعه اليوم
دخل غرفته لكي يستريح وبعد ساعه يذهب ليمر ع جميع المرضى للاطمئنان عليهم

ليستلقي علي كرسي مكتبه ويرجع رأسه للوراء ويضع يده الاثنين فوق رأسه وهو يفكر في حبيبته التي خطفت قلبه من اول يوم رآها تعمل في المشفي كممرضه منذ سنه
تذكر جميع ذكرياتهم سويا وكيف كانوا سعداء
فهو يعرفها م قبل ان تعمل ف المشفى
لانها جارته ف نفس العماره التي يسكن بها
وكلما اقترب منها ليتكلم معها كانت تصده
انها تعلم انه يحبها ومعجب بها
لكنها ترفض الارتباط بصفه عامه وتكره صنف الرجاله

ظل فضول عمر يسيطر عليه لماذا ترفض اقترابي منها لماذا لا تعطيني فرصه
هل هناك شئ ما حصل لها جعلها تفقد الثق ف اي شاب
لابد ان اعرف
ف شئتي ام ابيتي فانتي لي يا هاجر
فماذا يخبي لهم القدر

🤚🤚🤚🤚🤚🤚🤚🤚🤚🤚
خلص فصلنا الأول
توقعاتكم

يتبع........
" فكرة انك تحبي واحد ميقدرش يشوفك زعلانه دي بالدنيا كلها ". ♥💍

حتي لو غلطانه مجرد ما يحس ان دموعك هتنزل يصالحك..

اللي بيعترف بغلطه وبيقول اسف..
اللي وقت زعلك يعمل المستحيل عشان يفرحك..
اللي وقت تعبك يخطفك من الدنيا..
اللي يدخل من الباب ويكلم اهلك ، ويخاف عليكي من الهوا..

اللي وقت متميلي تلاقيه ساندك..
اللي تلاقيه وقت الجد هزار ، و وقت الهزار هزار بردو 
يُتبع ..

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-